Gå til innhold

Har fått redsel for vanlig mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alt er jo tydeligvis ultraprosessert. Men jeg har ikke råd til å handle i spesialbutikker osv... Kommer sikkert til å få kreft og dø før jeg blir 40. Dette skremmer meg virkelig.

Flere?

Anonymkode: e6aeb...d3a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Maten i dette landet er helt trygg pga alle regulasjonene. Spis opp!

Anonymkode: 2d451...0c6

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Lev livet og spis det du vil. Ikke les for nye om dette. Spis så sunt du kan 

Anonymkode: 8a2e1...8a4

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. For alt er ikke "tydeligvis" ultraprosessert. Og man trenger ikke gå i spesialbutikker for å finne kjøtt, fisk og grønnsaker. Spiser du en laksefilet med ris og mango-og avocadosalat f.eks så spiser du ingenting ultraprosessert. 

Anonymkode: 192db...c0c

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er billig å lage grønnsakssuppe med et kokt egg oppi og hjemmelaget brød til. Det går an å spise billig og sunt uten å bruke masse penger.

Anonymkode: d7b88...81b

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du har lest litt for mye nyheter med store overskrifter. Jeg spiser fremdeles litt ultraprosessert jeg, men jeg har blitt mer oppmerksom på det og kuttet ut noe. Det er uansett massevis å velge i som ikke er ultraprosessert. Dette går fint.

Anonymkode: 5a19f...da5

• Hjerte 2
Skrevet

Husk at media overdriver litt for å få lesere. De tjener jo penger på det. Skremmende og sjokkerende overskrifter gir ofte flere lesere.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er billig å lage grønnsakssuppe med et kokt egg oppi og hjemmelaget brød til. Det går an å spise billig og sunt uten å bruke masse penger.

Anonymkode: d7b88...81b

Skal spise dette hver dag da?

Anonymkode: 2f7b7...d4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt er jo tydeligvis ultraprosessert. Men jeg har ikke råd til å handle i spesialbutikker osv... Kommer sikkert til å få kreft og dø før jeg blir 40. Dette skremmer meg virkelig.

Flere?

Antar dette ikke bare er den ene tingen du lager cirkus og drama av i hverdagen. 

Anonymkode: bd004...3a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal spise dette hver dag da?

Anonymkode: 2f7b7...d4e

Virker som om du bare føler og lar følelsene dine være sjefen. Jeg synes du skal prøve å tvinge deg selv til å tenke litt mer gjennom ting. Lag gjerne lister, skriv det ned. Sjekk etter om følelsene egentlig er sanne eller logiske. Lag deg en liste over alle vanlige varer i butikken som ikke er ultraprosessert. Hvor mange ulike retter du kan lage med disse ingrediensene? Sikkert 500. 

Anonymkode: 5a19f...da5

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Antar dette ikke bare er den ene tingen du lager cirkus og drama av i hverdagen. 

Nei. pleier ikke å lage noe drama. Jeg tenker på det, men jeg har ikke drevet og snakket med alle om det. Jeg holder stort sett tankene for meg selv. Men skrev det her inne da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For et unødvendig ting å skrive.

AnonymBruker
Skrevet

Grønnsaker,frukt, egg, kjøtt som kylling osv, er jo ganske rene produkter.kjøttdeig og sånt er noe litt annet, men ja. Ikke umulig å finne bra mat i vanlig butikk altså. 

Anonymkode: 01962...42b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. For alt er ikke "tydeligvis" ultraprosessert. Og man trenger ikke gå i spesialbutikker for å finne kjøtt, fisk og grønnsaker. Spiser du en laksefilet med ris og mango-og avocadosalat f.eks så spiser du ingenting ultraprosessert. 

Slik oppdrettsnæringen bedriver, hadde jeg skippet laks full i antibiotika, og div. miljøgifter. Bytt det ut med kortreist og økologisk kylling eller kjøtt, og du er good :)

Anonymkode: 88506...639

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Slik oppdrettsnæringen bedriver, hadde jeg skippet laks full i antibiotika, og div. miljøgifter. Bytt det ut med kortreist og økologisk kylling eller kjøtt, og du er good :)

Denne tråden handler om ultraprossessert mat og ikke hva du mener om laks.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

https://www.forskning.no/kreft-mat/de-som-sjelden-eller-aldri-spiser-kjott-har-lavere-kreftrisiko/1994213

Ny forskning har også funnet ut at ultraprossesert vegansk mat ikke er kreftfremkallende. Sånn som de som har kjøtt/animalske inngredienser i seg er. Selvfølgelig er hjemmelagd mat best, men da trenger man ikke å tenke sånn på kreftrisikoen når man spiser ferdigmat. (det er ikke sunt med andre ord, men ikke kreftfremkallende slik kjøtt er) Noe som trygger meg i hvert fall. 

Vet jeg kommer til å få "hat" og hele den regla som  veganere alltid får, eller de som prøver å anbefale vegansk mat framfor kjøtt. Skriver det her kun for å hjelpe, vet hvor grusomt det er å være redd for å bli syk. Og dette jeg tipser om er ikke noe jeg har funnet på eller sett på youtube.. Det er ny forskning. Forskning forandrer og bedrer seg hele tiden, om 10 år igjen er ny kunnskap kommet, men jeg synes det er naivt og trist å holde sånn fast på "god gammeldags kosthold, som vi har spist i alle år" det er en grunn for at vi vil leve lenger i fremtiden blant annet (vi forandrer levemåter) osv. Det er veldig mange som får kreft i dag som har "spist kjøtt i alle år, sånn som mine foreldre og besteforeldre også gjorde" men det mange ikke tenker over er at sykdom og kreft tar tid, år, tiår. Det du spiser nå er viktig for fin fremtidige helse, ikke bare for det kommende året. For å sette det litt på spissen, så anbefalte legen før å røyke. Det ser vi på i dag som helt absurd men mye av det vi gjør i dag, vil bli sett rart på i fremtiden. 

Anbefaler deg å lese  linken under, og om du er interessert så vil jeg sterkt anbefale disse bøkene: 

How not to die, How not to diet og How not to age av Michael Greger

https://nutritionfacts.org

(Er mange flere nettsider som er bedre kilder enn dissse, men tviler på at det er så mange som er interessert så da gidder jeg ikke å linke dem) Men anbefaler virkelig å lære om vegansk mat og hva som skjer i kroppen over tid. 

Anonymkode: 74d96...23d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Håper du finner en måte å jobbe med frykten på, mat skal jo ikke behøve å bety uro og stress!

Ellers finner du en god del billig som også er av høy kvalitet: mandler i løsvekt, egg, fiskefilet (fryst er ofte billig), poteter, grønnsaker (i sesong og fryst er billigere), linser og bønner (tørrvekt, ikke hermerisk), knekkebrød, hele havregryn, tyrkisk yoghurt, kefir, frukt, bær, frø, kyllingfilet (store pakker eller nedfryst), smør, peppermakrell, peanøttsmør (99% nøtter), tunfisk, ... For å nevne noe 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Husk at laks er kortreist for mange, trenger da ikke kjøpe oppdrettslaks 🤣

Anonymkode: 43142...d29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Flere?

Huff ja, godt det ikke bare er meg. Sunn mat er så dyrt at vi med mindre å rutte med blir nødt å spise boss-mat. Her går det mye i first price og Xtra produkter. Alltid mer salt og fett og sukker.. samtidig  mindre fiber og protein.

Ultraprosessert er derimot ikke nødvendigvis det samme som dyrere. Feks gryteretter, supper og gratenger. MYE rimeligere å droppe Toro eller ultraprosseserte ferdiglagd som nesten ikke inneholder kjøtt/råvarer. Likevel betaler man svært mye mer per gram.

Men når det kommer til det fakta at sunn mat er dyrere enn usunn, så burde politikerne ta et tal. På samme måte som de gjør med sukker, alkohol og tobakk. Het har vi høye avgifter pga det er helseskadelig for oss å kjøpe dette. Burde vært lignende politisk ordning her. Drittlag burde vært dyrere og sunn mat billigere.

Anonymkode: 2fe07...cf7

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hallo! For en teit kommentar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...