Gå til innhold

Hvor mange prosent må man betale av utbytte på aksjefond?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Som overskriften sier - hvor mye må man skatte av overskuddet man tjente etter det beløpet man satt inn på aksjekonto og kjøpe fond for? La oss si jeg kjøpte for 400 000 - og skal nå ta ut hele beløpet som har blitt 500 000. Da skal jeg vel skatte av de 100 000 jeg har tjent?

Men hvis jeg feks tar ut halvparten av innskuddet mitt - at jeg tar ut 200 000 - da må jeg vel ikke skatte av det? (at jeg kan ta ut opptil 400 000 i flere omganger før jeg må skatte av noe? Det er vel alt over de 400 000 jeg må skatte på, inkl det jeg har satt inn etter jeg startet opp med 400 000? (jeg sparer 5000 i mnd fast trekk inn på fondet i tillegg)

Håper noen skjønte spørsmålene mine

Anonymkode: 7cb43...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror jeg kan svare deg på spørsmål nr 2. 

I ditt eksempel har du spart 400 000, og denne summen har økt til 500 000. Dvs at 80% av summen er penger du har satt inn, og 20% er avkastning. 

Mulig jeg tar feil, men hvis du velger å ta ut 200 000 kr fra fondet ditt, så må du da skatte på 20% av denne summen (altså 40 000 kr), ettersom dette anses å være avkastning.

Hvor mange prosent denne skatten er på er jeg usikker. 

Anonymkode: 40839...80f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som overskriften sier - hvor mye må man skatte av overskuddet man tjente etter det beløpet man satt inn på aksjekonto og kjøpe fond for? La oss si jeg kjøpte for 400 000 - og skal nå ta ut hele beløpet som har blitt 500 000. Da skal jeg vel skatte av de 100 000 jeg har tjent?

Men hvis jeg feks tar ut halvparten av innskuddet mitt - at jeg tar ut 200 000 - da må jeg vel ikke skatte av det? (at jeg kan ta ut opptil 400 000 i flere omganger før jeg må skatte av noe? Det er vel alt over de 400 000 jeg må skatte på, inkl det jeg har satt inn etter jeg startet opp med 400 000? (jeg sparer 5000 i mnd fast trekk inn på fondet i tillegg)

Håper noen skjønte spørsmålene mine

Anonymkode: 7cb43...5b9

hvis det står på aksjesparekonto så skatter du 0 før du har tatt ut hele det samlede innskuddet.  

Hvis det ikke står på aksjesparekonto så skatter du av det overskuddet blir på den andelen du tar ut. 

Eksempel uten aksjesparekonto med 400 investert (engangsinvestering), økt til 500 og du tar ut 100. 

Du tar da ut 20% av fondet,  av det du tar ut skal man dermed regne med at 80 er fra din opprinnelige investering, og 20 er gevinst. Du utløser dermed en skattepliktig gevinst på 20. (og vil derfor måtte betale litt under 8 i skatt.) 

Hvis du er utenfor aksjesparekonto så er det også regelen om FIFO som gjelder ved kjøp og salg av fondsandeler, som betyr at når du velger å selge så er det de fondsandelene som du kjøpte først som blir ansett solgt, så hvis du kjøpte for 50k i 2015, som doblet seg til 100K i 2021, også i 2021 så investerte du 100K til i samme fond, så du har samlet innskudd på 200K, hvor 50% er fra investeringen i 2015 og 50% er fra investeringen i 2021, hvis du selger for 50% av fondet i 2022 så er det den delen som du kjøpte i 2015 som vil bli ansett solgt, og som du skal beregne gevinst av.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...