Gå til innhold

Må jeg bestille mat på restaurant?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eller holder det med drikke og litt tilbehør? 

Har vært syk og magen tåler ingenting, og skal treffe venner i morgen som jeg ikke har sett siden i fjor. Vil helst ikke bli hjemme, men heller ikke bestille mat jeg omtrent ikke får spist. Jeg skjønner at det ikke er optimalt, men blir de skikkelig fornærma av sånt på restauranter? 

Anonymkode: 21616...30b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis dere bestiller noe som kan deles, merker de det kanskje ikke en gang. Men selv med spiseplikt tviler jeg på at de ville sagt "du er syk, pell deg ut". Sånt hører forhåpentligvis pandemitiden til (i den grad de da fikk holde åpent i det hele tatt). En annen sak vi lærte under pandemien er jo at mange spisesteder lever mer av drikke enn av mat, så da burde det vel gå bra uansett.

Anonymkode: 167a4...fbd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer veldig an på restaurant. Husker en gang jeg og noen venninner skulle på restaurant og vi fikk beskjeden "dere får bare komme inn om alle bestiller en egen rett". Forklarer du deg litt går det helt fint vil jeg tro, spesielt hvis du bestiller noe lite, tilbehør ja. Ikke sikkert restauranten bryr seg engang! Men uansett, ikke dropp middagen 😊

Anonymkode: 521a7...ab4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener du restauranten skal tjene penger på hvis gjestene ikke skal spise?

Anonymkode: 51294...03d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har vært syk og magen tåler ingenting, og skal treffe venner i morgen som jeg ikke har sett siden i fjor. Vil helst ikke bli hjemme, men heller ikke bestille mat jeg omtrent ikke får spist. Jeg skjønner at det ikke er optimalt, men blir de skikkelig fornærma av sånt på restauranter? 

Bestill en liten forrett så er du på sikre siden

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daria skrev (2 timer siden):

Det kommer an på restauranten - noen har spiseplikt, andre ikke.

De aller fleste restauranter som har det tar dette med en klype salt så lenge noen av gjestene som kommer samlet bestiller noe. 

Anonymkode: 77f84...8d3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gentleman59
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ærlighet og samtale virker alltid. 
Fortell dine venner at du har vært ute av form noen dager -  snakk deretter selv med hovmester og fortell at du så gjerne skulle spist noe fra den spennende menyen, men at du på grunn av helsen må stå over denne gangen.
Dialog og høflighet virker alltid. 
Kos deg maksimalt og god påske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva mener du restauranten skal tjene penger på hvis gjestene ikke skal spise?

Anonymkode: 51294...03d

I dette tilfellet ville TS bestille drikke og tilbehør, som til og med kan koste mer enn mat. Jeg har selv opplevd at andre bestiller vin som koster mer enn hele mitt måltid. Og hvis TS blir hjemme i dette tilfellet, betyr det høyst sannsynlig bare en tom plass ved det bordet, ikke at de får et bord med en stol mindre.

Anonymkode: 167a4...fbd

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (3 timer siden):

Det kommer an på restauranten - noen har spiseplikt, andre ikke.

Hvilke har spiseplikt i dag unntatt Michelin-restauranter? Jeg har flere ganger sittet sammen med venner/familie med et glass Farris på både enkle steder som Egon/Sabrura samt noen litt mer fine dining uten at det har vært noe problem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tvilsomt at de vil konfrontere deg med dette hvis resten av følget bestiller mat. Hadde jeg drevet en restaurant hadde jeg iallfall aldri tatt sjansen på å opptre såpass firkanta. Et dårlig rykte vil koste dem mer enn at du bare bestiller et glass cola. 

Anonymkode: 5f23c...e9a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan fint bare bestille drikke eller en liten forrett. Bare ikke be om vann og bli sittende i 4 timer :) 

hilsen servitør 

Anonymkode: deb0e...584

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jo finere stedet er, jo merkeligere er det. De vil nok ikke kaste deg ut, men jeg ville kjent på at det er litt flaut. Med mindre resten av gruppen bestiller rikelig med mat og drikke. Jeg ville nok bestilt en liten salat, eller french fries, i alle fall en lettbrus eller noe annet enn vann. Eller ikke dratt i det hele tatt, om jeg følte meg så dårlig. 

Anonymkode: d06b4...4bb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er absolutt ikke noe problem å bestille kun drikke og småretter, eller tilbehør. 
Jeg har jobbet i/for restauranter i årevis, og det har aldri vært noe problem at en eller to i ett følge ikke spiser hovedretter... 
Men om du bestiller forrett eller tilbehør, spesifiser at du ønsker det servert sammen med de andres hovedretter :) 

Jeg synes det derimot er skikkelig kjipt av deg å dra ut dersom du har hatt magetrøbbel og fortsatt ikke er frisk. 
Jeg håper virkelig ikke det er omgangssyke du har hatt og tenker at det er helt i orden å potensielt smitte de andre og ødelegge påska deres... 

Anonymkode: c0658...2e4

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er absolutt ikke noe problem å bestille kun drikke og småretter, eller tilbehør. 
Jeg har jobbet i/for restauranter i årevis, og det har aldri vært noe problem at en eller to i ett følge ikke spiser hovedretter... 
Men om du bestiller forrett eller tilbehør, spesifiser at du ønsker det servert sammen med de andres hovedretter :) 

Jeg synes det derimot er skikkelig kjipt av deg å dra ut dersom du har hatt magetrøbbel og fortsatt ikke er frisk. 
Jeg håper virkelig ikke det er omgangssyke du har hatt og tenker at det er helt i orden å potensielt smitte de andre og ødelegge påska deres... 

Jeg er helt frisk, men jeg fikk ikke i meg mat på flere dager. Selv om jeg var syk i forrige uke (siste symptom på fredag) er magen fortsatt litt tander og tåler bare småtteri. Jeg klarer å spise en og annen yoghurt, en halv laksefilet, osv. Det er bare det 😊 

Takk for svar om fremgangsmåten jeg kan ta 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke TS. Men etter magesykdom så kan jeg ha stor aversjon mot mat i mange dager, og etter det er sultfølelsen ganske borte, så kan gå opp mot en måned før jeg spiser normalt igjen. 

Anonymkode: d06b4...4bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar alle sammen ❤️ 

Jeg får se om jeg tør å skille meg ut og bare bestille tilbehør og drikke 😄 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flere restauranter har nachochips

Jeg hadde bare bestilt en cola og en chips. 

Evt en pommes frites.

Er det spiseplikt så gjelder det at en ved bordet må spise, ikke alle ved bordet. 

Anonymkode: deb0a...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...