aline Skrevet 7. februar 2006 #41 Del Skrevet 7. februar 2006 helt sant, tankene og den manglende forståelsen er den samme, og redselen for det fremmede er også den samme. vi ser i endel innlegg her inne, en totalt manglende evne eller vilje til å forstå, sette seg inn i eller akseptere at de som reagerer på den andre siden, faktisk ikke gjør ett helt folk ondt. det er jo akkurat det samme som skjer skje i utlandet, tanken og redselen er den samme, reaksjonene er (foreløpig) forskjellige. selv om vi følger etter så godt vi kan her i europa også, med drapstrusler mot islamske mål slik de gjør mot oss. vi har bare ikke handlet enda, bare truet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2006 #42 Del Skrevet 7. februar 2006 Riktig aline. Her i Ålesund så jeg 1000 demonstranter som ropte død over muslimene. Det stemmer, aline. Vi er alle like ille. PK-briller gir deg tunnelsyn. Det er sunt å ta dem av i ny og ne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 7. februar 2006 #43 Del Skrevet 7. februar 2006 (endret) Riktig aline. Her i Ålesund så jeg 1000 demonstranter som ropte død over muslimene. Det stemmer, aline. Vi er alle like ille. PK-briller gir deg tunnelsyn. Det er sunt å ta dem av i ny og ne. ← vel, vi har vel bare litt forskjellig syn da ser du. jeg mener mange bør se litt mer, andre mener jeg bør se litt mer. jeg mener jeg har rett, andre mener de har rett. igjen, samme tanke, forskjellig handling. jeg holder en knapp på dialog, andre holder en knapp på hat og fordømmelse. mitt syne har ingenting med hva som er politisk korrekt å gjøre, mitt syn er å lære mest mulig og forsøke å forstå mest mulig, ikke bare å sette seg ned å hate eller frykte alt man ikke forstår eller har som en del av egen hverdag, rett og slett fordi vi av erfaring bør vite at frykt og hat ikke fører noe godt med seg. vi i norge har ikke blitt det landet vi har blitt med det samfunnet vi har, ved å hate og frykte alt som er annerledes. vi har blitt slik ved å lære og forstå og akseptere ting som er annerledes. jeg tror man kommer lenger med det, andre er uenige. Endret 7. februar 2006 av aline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2006 #44 Del Skrevet 7. februar 2006 Derimot tror du at det hjelper å gjøre hva? gjevne dem med jorden slik Hitler prøvde på med jødene? Hva? Ta fra dem retten til å tro? Nekte dem livets og talens rett? Hva mener du vi skal gjøre da? Jeg tror at å mane til en hvis harmoi og det å leve i fellesskap på denne jorden er den eneste måten siden det bare er en jord. Jeg tror at å sette seg over andre er å skite i eget reie. Jeg tror at å snakke gjør frykten mindre - at å forklare er den eneste måte å få noen til å forstå hva du sier - jeg tror, nei... forresten jeg vet at det nytter - når slike provokatører som viser seg her holder kjeft - for til syvende og sist er ikke din provokasjon noe mindre enn deres selv om du bruker ord og de brukre ild........ ← Jeg har vel ikke sagt at vi skal jevne dem med jorden, eller ta fra dem noe som helst rettighet. JEG tror at disse menneskene ikke vet hva harmoni er, og jeg tror ikke at de ønsker å lære noe som helst fra oss i vesten. Du kan jo gjerne prøve om du vil, men jeg er redd det vil bli bombet mangfoldige bygninger før de i hele tatt gidder å høre på hva noen prøver å forklare. Hva vi bør gjøre? Ja, den som visste det. Men tror iallefall at vi må sette oss i respekt også. Det er visse handlinger som ikke bør godtas, uansett religion og kultur. Slike handlinger bør få reaksjoner, andre reaksjoner enn herjing og vold. Men hvilke reaksjoner som virker på desse menneskene er ikke godt å vite. Spørs om de finnes enda? Forøvrig så ville jeg tatt dine meninger mer seriøst om du hadde evnen til å uttrykke deg saklig. Å be noen holde kjeft i en debatt er sånt vi gjør før vi blir voksne.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2006 #45 Del Skrevet 7. februar 2006 QUOTE(Gjest @ 07.02.2006 (10:43) ) Er det ikke det vi driver med da, og har drevet med siden dette startet?? Og tror du det hjelper? Tror du virkelig at det er forklaringe og ro disse folkene ønsker?? så siden vi ikke har lyktes med det samme vi har gått og snakket direkte til folket som reagerer, så er det bare å gi opp? nå har vi snakket ett par ganger, det funket ikke umiddelbart, så da er det dødfødt? vi mener muslimer bør gå hardt ut og vise sin motstand til det som skjer i utlandet. at de gjør dette på tv og i aviser, er ikke nok, de må gå hardere ut. hvorfor er det så forbaska vanskelig å se at det sitter en haug mennesker fra den andre "siden" og mener akkurat det samme? det holder kanskje ikke for dem heller, slik det ikke holder for endel nordmenn, at mennesker som er i regjering og i makt går ut gang på gang å tar avstand og prøver å jobbe sammen. det holder ikke for alle muslimer, og det holder ikke for alle nordmenn. ← Siden du ikke klarte å oppfatte poenget mitt, sier jeg det engang til: Det er ikke en løsning, en fredsavtale, harmoni og forståelse de ønsker. De ønsker et opprør!! De slutter ikke før de selv ønsker det!! Skjønner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2006 #46 Del Skrevet 7. februar 2006 Har sakset litt fra VG: Vi krever at de som lagde tegningene blir straffet som terrorister, sa Durrani. Ifølge pakistansk lov kan noen som fornærmer Muhammed eller Koranen bli straffet med døden. Det sier meg svært mye når en mann kan henges fordi han etter deres syn fornærmer Muhammed, men ikke når han f.eks. dreper sin egen datter fordi hun har blitt voldtatt. Det er en svært, svært skremmende religion! At enkelte nordmenn viser en så sterk toleranse og forståelse for noe som er så langt borte ifra det vi ser på som rett og galt, er også skremmende. Jeg viser all respekt for deres kultur og religion i deres land (ville ikke turt noe annet) men her hjemme er det vår kultur og religion som gjelder. Og det bør de også respektere!! ← Jeg så også denne artikkelen (tror jeg, jeg finner den ikke igjen nå). Jeg er enig i at det er en helt syk tankemåte; at noe som er lov/straffes med bot e.l for ærekrenkelse her i landet, er noe man blir drept for i utlandet, er så sin sak - det går jo andre veien også. Voldtekt har f eks ikke samme strafferammer i Pakistan som her. Det verste, og for meg mest perverse, er at en person (rett nok en SVÆRT fundamentalistisk fyr) mener at : straffbart med døden i følge sharia---> "rett" til å drepe tegnere som IKKE er muslimer ---> rett til å drepe innbyggere av et land som ikke følger sharia/ikke vil drepe tegnerne. Eh, logisk - Og ganske skummelt. Jeg er tegner selv, og synes karikaturene var både unødvendige og dumme, men en slik slutning som denne karen kommer med er utelukkende skremmende, og jeg skjønner også din tanke om "hva blir det neste vi skal passe på å ikke gjøre?" ------------------ Det man imidlertid bør være klar over er at det er et lite mindretall, også i de fleste muslimske land, som er fundamentalister. Fundamentalistene dreper selv innbyggere i sitt eget land; for å skremme dem til lydighet. Folk flest ønsker faktisk å leve i fred og ro. Situasjonen i midtøsten i dag er veldig spent, ikke primært pga tegningene, men pga presset mot Iran, valg i Palestina, konflikt Syria/Libanon, Irak osv. Spente forhold gir grobunn for uro og at fundamentalister skriker høyt og fremmer saken sin. All den tid store deler av befolkningen er analfabeter og ting blir gjengitt feil i media, er det heller ikke rart folk brenner flagg osv. Den eneste løsningen må vel være å jobbe for stabilisering. Jeg mener ikke med det at man skal trekke seg unna i f eks atomstriden med Iran osv, men at man generelt jobber for fredelige løsninger, dialog osv. Det tar tid, men så lenge folk føler seg undertrykt og dårlig behandlet tar ikke den farlige aggresjonen slutt. Forresten har de aller fleste reaksjonene så langt vært symbolhandlinger; brenning av flagg, slagord og demonstrasjoner, samt ødeleggelse av noen ambassader - jeg synes faktisk ikke det er noen stor krise så lenge det ikke går lenger; symbolhandling mot symbolhandling, liksom. De første voldsofrene i saken har, ikke overraskende, kanskje, vært muslimer - også her i Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2006 #47 Del Skrevet 7. februar 2006 På P4 idag tidlig var det en Midt-Østen-ekspert i studio. Det var veldig lærerikt å høre på henne (husker ikke navnet). Hun mente at dagens hendelser i Syria og Midt-Østen generellt ikke har noe med den Mohammed-tegningen å gjøre, men heller at det er et tegn på at "det koker over" hos folk. I alle land i Midt-Østen er det mindretalls-regimer som styrer, og de styrer jernhardt. Folk er undertrykte. De er sinte og redde stort sett hele tiden. Når denne tegningen kom på trykk - så er dette en slags knagg å henge redselen på, regjeringen i landet (Syria) lar folket få ut litt "steam", og lar de bråke og herje ei stund - og lar det går ut over andre land. Regjeringen har sagt at "de hadde ikke kontroll" - eksperten i studio sa dette var tull, hadde regjeringen i Syria villet - så hadde de knust dette opprøret. Det er taktikk og politikk bak uroen. Men for ikke å bagatellisere den tegningen - mange muslimer føler seg krenket. Vi (vesten) respekterer ikke deres religion - akkurat som de ikke respekterer vår. Å brenne vårt flagg er like krenkende for de kristne (flagget har kors - og korset er et kristent symbol). Man rettferdiggjør ikke en urett ved å begå en ny!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2006 #48 Del Skrevet 7. februar 2006 Forresten har de aller fleste reaksjonene så langt vært symbolhandlinger; brenning av flagg, slagord og demonstrasjoner, samt ødeleggelse av noen ambassader - jeg synes faktisk ikke det er noen stor krise så lenge det ikke går lenger; symbolhandling mot symbolhandling, liksom. De første voldsofrene i saken har, ikke overraskende, kanskje, vært muslimer - også her i Norge. ← Jeg kan også "tåle" slike reaksjoner, men tror bare det er et tidsspørsmål eller kanskje et "tilgjengelighetsspørsmål" før det er menneskeliv som går tapt. Med det mener jeg at nordmennene holder seg jo unna opptøyene. Hadde de gått rundt i gatene i desse uro-områdene, tror jeg absolutt ikke at de ville gått i fred. Jeg kjenner til et tilfelle av muslimsk voldsoffer her i Norge. Statistisk sett er det altså lite eller ingen vold som utøves mot muslimer i Norge i denne sammenheg, når vi tenker på hvor mange muslimer som befinner seg her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2006 #49 Del Skrevet 7. februar 2006 Jeg kan også "tåle" slike reaksjoner, men tror bare det er et tidsspørsmål eller kanskje et "tilgjengelighetsspørsmål" før det er menneskeliv som går tapt. Med det mener jeg at nordmennene holder seg jo unna opptøyene. Hadde de gått rundt i gatene i desse uro-områdene, tror jeg absolutt ikke at de ville gått i fred. Jeg kjenner til et tilfelle av muslimsk voldsoffer her i Norge. Statistisk sett er det altså lite eller ingen vold som utøves mot muslimer i Norge i denne sammenheg, når vi tenker på hvor mange muslimer som befinner seg her. ← Det har allerede gått tapt flere menneskeliv under demonstrasjonene, blant annet i Afghanistan og Irak. Det blir også hedet at norske soldater har løsnet skudd mot demonstranter som angrep dem, men dette er vel ikke bekreftet. Mange demonstranter har blitt skadet etter motreaksjoner fra politiet. Mannen som ble knivstukket i Skien ble, etter hva jeg har forstått fra media, stukket ned som en syk konsekvens av at andre muslimer i andre land brenner norske flagg. Jeg tror det er feil å kalle den statistiske forekomsten av vold tilnærmet lik null så lenge slikt skjer. Om et terrorangrep mot Norge drepte f eks 10 mennesker - ville du kalt voldsutøvelsen =0 da, tatt i betraktning at det er over 4 millioner nordmenn i landet, eller 6 milliarder mennesker i verden? Jeg er ellers enig med deg i at det kanskje er grunn til å frykte at også uskyldige menneskeliv i Norge kan gå tapt, all den tid det finnes voldelige ekstremister rundt omkring. Men foreløpig er det etter min mening et interessant paradoks at mens VI sitter her og er redde for vold og terror (og jeg kjenner jo følelsen selv), så er det faktisk mange "på den andre siden" i konflikten som allerede er skadet og drept pga maktutøvelse. (jeg leste forøvrig om en norsk student i Damaskus som hadde blitt dratt inn i en demonstrasjon og identifisert som nordmann. Det gikk greit, det. Men selvsagt er det ikke trygt i slike områder nå) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2006 #50 Del Skrevet 7. februar 2006 Det har allerede gått tapt flere menneskeliv under demonstrasjonene, blant annet i Afghanistan og Irak. Det blir også hedet at norske soldater har løsnet skudd mot demonstranter som angrep dem, men dette er vel ikke bekreftet. Mange demonstranter har blitt skadet etter motreaksjoner fra politiet. ← Ja vet det, men nå mente jeg mennesker som blir utsatt for vold pga. provokasjon. Som f.eks. han i Skien. De som har mistet livet der nede, har blitt skadet "av sine egne" i oppstyret. Får inderlig ikke håpe at noen mener at vi nordmenn skal ta på oss dette også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå