Kateryna Skrevet 26. mars 2024 #1 Del Skrevet 26. mars 2024 Jeg tenker om barnesparekonto i banken. Er det bedre å ha pengene på egen konto eller på barnakonto? hvis pengene legger på min egen konto - må jeg betale skatt fra dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #2 Del Skrevet 26. mars 2024 Du må betale skatt på renter + evt formuesskatt uansett hvem det er som står som eier av kontoen. Anonymkode: 09eb5...90c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #3 Del Skrevet 26. mars 2024 Fondsparing. Sparekonto gir alt for dårlig avkastning. Og uavhengig av type sparekonto må man skatte av renter etc.. Anonymkode: 2ef9f...355 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ms. Perfect Skrevet 26. mars 2024 #4 Del Skrevet 26. mars 2024 Om det er store beløp bør de stå i deres navn. De kan miste rettigheter hos Lånekassen om de har for mye penger. Om det ikke er så mye spiller det liten rolle hvor de står, dere betaler skatt av dem uansett. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 26. mars 2024 #5 Del Skrevet 26. mars 2024 Du tenker ikke sånn nå, eller at det kommer til å skje deg noen gang. Men for å sette ting på spissen, om du en eller annen gang i fremtiden skulle trenge sosialhjelp, så får du ikke noe hjelp før alle kontoer du har er tømt. Hjelper ikke om du har spart til barna i mange år. Så lenge kontoen står i ditt navn regner nav det som dine penger, og ikke barna dine sine. Bare advarer deg, for er foreldre som har hatt alt på stell en eller gang i livet, som har spart masse til barna men i sitt navn. Også blir de feks syke, havner på aap noen år, får så et karantene år hvor de trenger sosial hjelp og de får beskjed om å bruke opp sparepengene til barna fordi kontoen står i foreldrene sitt navn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #6 Del Skrevet 26. mars 2024 Jeg setter det barnet får i gaver fra famile (dåp, bursdag, jul) inn på barnets egen konto, en barnekonto i hennes navn. Det er ikke så store summer i vår familie så har det bare på en vanlig barnekonto. Tenker at det kan jo hende hun vil bruke det på noe når hun blir litt eldre men fremdeles er barn. Penger jeg sparer sparer jeg i eget navn. Barn får heller gaver når de blir voksne om det er økonomi til det, ved behov Anonymkode: 4726c...8a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #7 Del Skrevet 26. mars 2024 Jeg har begge deler. Så slipper jeg at hun kommer over grensa til Lånekassen for å få fullt stipend. Det er nok mye lurere å spare i fond, men det tør ikke jeg. Må betale skatt av renter uansett ja. Anonymkode: 7e537...ac8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå