Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har ei venninne som bodde ett steinkast unna meg. Hun er alene og trenger hjelp noen ganger. Og jeg stakk innom henne når hun spurte om hjelp. Men for 2 måneder siden solgte hun leiligheten og flyttet ett stykke unna. Tar ca 20-25 minutter med bil. Jeg sa at da kan jeg ikke bare stikke innom som før. 

Men nå får jeg ofte melding om at hun trenger hjelp med det og det og hun vet ikke hvem hun skal spørre. Hvordan løse dette? Hun har ikke mange i livet sitt som stiller opp 

Anonymkode: 42cd1...b87

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1758557-jeg-kan-ikke-stille-opp-som-f%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags ting er det hun ber om hjelp til? De fleste klarer det meste selv, og det høres ut som om du blir bruk egentlig. Terskelen for å be om hjelp bør være litt høyere enn dette, for det høres ut som om det skjer ofte? 

• Liker 3
AnonymBruker
visp skrev (6 minutter siden):

Hva slags ting er det hun ber om hjelp til? De fleste klarer det meste selv, og det høres ut som om du blir bruk egentlig. Terskelen for å be om hjelp bør være litt høyere enn dette, for det høres ut som om det skjer ofte? 

I det siste har det vært å kjøre henne å handle. Innom apoteket hvis hun er syk. Det var kanskje lettere å spørre meg før, men håper at det ikke er like lett for henne å spørre no. Har kun vært spørsmål om det 2 ganger siden hun flyttet 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I det siste har det vært å kjøre henne å handle. Innom apoteket hvis hun er syk. Det var kanskje lettere å spørre meg før, men håper at det ikke er like lett for henne å spørre no. Har kun vært spørsmål om det 2 ganger siden hun flyttet 

Ja, jeg mener kanskje du har skrevet her før? Hun må klare seg selv uten å være avhengig av en venninne. Apotek leverer vel hjem nå? Og å handle må hun bare få til selv. Du må tydeligvis bli bedre til å si at det ikke passer:)

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men dette er jo ikke ditt ansvar. Og når hun bor så langt unna, må hun finne andre alternativer. Buss, taxi, se muligheter for hjemlevering osv. Er hun så invalid at hun ikke klarer å handle og dra til apoteket på egen hånd, får hun søke kommunen etter støttekontakt eller hjemmehjelp. 

Anonymkode: 198e1...0e0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har ei venninne som bodde ett steinkast unna meg. Hun er alene og trenger hjelp noen ganger. Og jeg stakk innom henne når hun spurte om hjelp. Men for 2 måneder siden solgte hun leiligheten og flyttet ett stykke unna. Tar ca 20-25 minutter med bil. Jeg sa at da kan jeg ikke bare stikke innom som før. 

Men nå får jeg ofte melding om at hun trenger hjelp med det og det og hun vet ikke hvem hun skal spørre. Hvordan løse dette? Hun har ikke mange i livet sitt som stiller opp 

Hvorfor ser du for deg at du skal løse det, ts?

Din venninne deler en uro med deg. Det eneste det krever er din sympati. «Det var leit. Håper det går bedre så du får energi til det i morgen.» holder plenty.

Ber hun konkret om råd? Gi henne lenker til vaskebyrå, butikker som leverer hjem, nettsiden til en lokal handyperson, snekker etc, råd henne til å trene så energien øker, be henne oppsøke lege for råd om helsa svikter, veiled henne retning kommunen om hun er så dårlig stilt at hun har ret rpå bistand etc.

Men ikke hjelp henne. Enten er hun frisk nok til å klare seg selv, eller så må hun ta grep. Hun kan ikke utnytte bekjente som hushjelp, det er ikke ålreit adferd.

Anonymkode: 97360...ea9

• Nyttig 1
AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hennes problem. Ikke ditt. Hennes. 

Anonymkode: 118f6...ec7

• Liker 1
AnonymBruker

Er hun kronisk syk og for syk til å ta kollektivtransport kan hun søke on TT-kort. Om hun ikke er syk kan hun kjøpe seg en sykkel og frakte varer hjem ved hjelp av den, eventuelt en handlebag på hjul. Medisiner kan leveres fra f.eks farmasiet.no, flere matbutikker har hjemkjøring, eventuelt kan hun handle via oda.no, middager kan hun handle fra godtlevert og alle de andre middagskassestedene.

Anonymkode: 4563c...b98

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg har en bror som "trengte hjelp" til ditt og datt da vi bodde i samme by, men han klarte seg utmerket godt alene da han flyttet til en by lengre unna. Som oftest er det bare viljen det står på.

Anonymkode: f928e...5d5

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har en bror som "trengte hjelp" til ditt og datt da vi bodde i samme by, men han klarte seg utmerket godt alene da han flyttet til en by lengre unna. Som oftest er det bare viljen det står på.

Anonymkode: f928e...5d5

Det tenker jeg også 🙂. Jeg drar på apoteket eller butikken selv når jeg er syk. Har kjørt dit med feber også, men det er kanskje ikke så lurt 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...