AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #1 Skrevet 26. mars 2024 Nå nærmer det seg tiden for vår første konfirmant... Og jeg funderer litt på det med gaver. Vi har satt av litt penger, jevnlig, fra han var liten, på en sparekonto. Som veldig mange foreldre gjør. Jeg kunne tenke meg å opprette en boligsparing for barn-bankkonto. Vår bank har dette. Pengene blir dermed "låst" til boligformål. Denne kontoen gjøres om til en BSU-konto etter hvert som han begynner å jobbe/skatte. Vi har 50 000 kroner nå som vi kunne satt inn på en slik konto i hans navn, og gi denne kontoen i konfirmasjonsgave. Jeg ser den at vi kunne satt det inn på fond, men liker tanken på at en 14-årig og relativt umoden konfirmant ikke skal ha fritt tilgang til midlene, de må brukes til bolig senere i livet, Han vil uansett få penger fra besteforeldre og tanter og onkler til slikt i konfirmasjonen. Vi har ikke så stor familie, så det blir ikke skyhøye beløp, ser for meg at disse pengene lett blir brukt på tull og fjas (dyre merkeklær som er helt UT om et halvt år, eller gaming-utstyr med kortvarig levetid). Mens da vil gaven fra oss være noe som han kan ha glede av i fremtiden... Høres dette ut som en grei løsning? Ser at de fleste andre venter til barna er atskillig eldre før de får noe av det foreldrene har spart opp til dem, men hvis han uansett skal få det, hvorfor ikke nå? På en låst konto til boligformål, selvsagt. Anonymkode: bda95...5b8
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #2 Skrevet 26. mars 2024 Får ikke satt inn 50.000 med en gang. Max 27.000 kr i året og max 300.000 til sammen. Så vi fikk beskjed her at hvis en regnet med å spare mer en det så måtte en velge annen form . Ser eldste her sparer nå 6000kr i mnd av lærlinglønna. Så det står på høyrentekonto konto. Har og en konto som er sperret på til 21 år Her så fikk ikke ungdommen penger av oss de fikk selskapet og de arvet et jaktvåpen siden de jakter. Anonymkode: bde14...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #3 Skrevet 26. mars 2024 Her ble 120 000 av konfirmasjonspengene satt inn i fond med en gang. Over 30% avkastning på to år, kan ikke sammenlignes med høyrentekonto. Anonymkode: c4634...a5d 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #4 Skrevet 26. mars 2024 Spar i såfall i en typ bsu 2 ordning istedenfor ordinær bsu, slik at han ikke mister år med skattefradrag når han begynner å jobbe Anonymkode: 34f4e...3dc 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #5 Skrevet 26. mars 2024 Vi har gitt fond i konfirmasjonsgave. Selv om fondet står i barnets navn, er det ikke mulig for barnet å få fatt i pengene. Man må være 18 for å kunne drive med fondshandel. (Og jeg tenker at selv om "barnet" vil ha tilgang til fondet fra fylte 18, er det såpass innviklet å selge fondsandeler at han kommer ikke til å få det til uten hjelp...) Anonymkode: a3bdf...0aa 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #6 Skrevet 26. mars 2024 Takk for svar. Har fonsdsparing hos Kron selv, og der (og sikkert hos andre tilbydere) kan man opprette separat fondskonto i egen navn som barnet får tilgang til å følge med på, fra det er 13 år, og så kan den overføres til barnet når det er 18. Tenker nå at det kanskje er lurere, pluss spennende for ungdommen å lære litt om fonds og sparing. Anonymkode: bda95...5b8
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #7 Skrevet 26. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har gitt fond i konfirmasjonsgave. Selv om fondet står i barnets navn, er det ikke mulig for barnet å få fatt i pengene. Man må være 18 for å kunne drive med fondshandel. (Og jeg tenker at selv om "barnet" vil ha tilgang til fondet fra fylte 18, er det såpass innviklet å selge fondsandeler at han kommer ikke til å få det til uten hjelp...) Anonymkode: a3bdf...0aa Så komplisert er det virkelig ikke, så det tenker jeg de aller fleste 18-åringer får til om de legger inn en liten innsats... Der jeg har mine fond trykker man på "selg fond", velger er beløp og signerer med bankID. Det hadde til og med 8-åringen min klart. Anonymkode: ffd2d...00c 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #8 Skrevet 26. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har gitt fond i konfirmasjonsgave. Selv om fondet står i barnets navn, er det ikke mulig for barnet å få fatt i pengene. Man må være 18 for å kunne drive med fondshandel. (Og jeg tenker at selv om "barnet" vil ha tilgang til fondet fra fylte 18, er det såpass innviklet å selge fondsandeler at han kommer ikke til å få det til uten hjelp...) Anonymkode: a3bdf...0aa Da tenker jeg du undervurderer 18-åringen grovt 😅 Anonymkode: 27ab3...5ea 2
Trolltunge Skrevet 26. mars 2024 #9 Skrevet 26. mars 2024 Boligsparing holder jeg på egen konto. Om jeg ikke hadde gjort det hadde gutta antagelig brukt det opp nå. Ikke jenta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå