AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #1 Skrevet 26. mars 2024 Skal reise en uke i mai sammen med mannens bror og familie. Vi harto barn på 1år og 3år. De har to barn på 2år og 6år. Vi bor i samme hus. Bør vi snakke sammen om noen felles regler da vi skal bo sammen? Fordeling av rom osv. Forventinger og fordeling av oppgaver? Anonymkode: ab302...fbc
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #2 Skrevet 26. mars 2024 Ja, lurt. Innkjøp av matvarer? Hvis dere skal spise mye i huset og lage mat, blir det hver familie som handler inn for seg eller felles innkjøp? Man må rett og slett bare være rause med hverandre, både når det gjelder personlige preferanser og egne vaner og mitt og ditt. Så går det helt sikkert bra, barna er jo relativt nære hverandre i alder. Hvis dere er nøye på å ta av skoene på barna når de går inn, men de andre barna løper inn med sandete sko, bare pust med magen og lat som du ikke ser det, man kan ikke være så nøye på småting hvis det skal bli en bra tur. MEN hvis noen av barna er svært lyd-sensitive, bør kanskje ikke den familien ha rom rett ved siden av stua/sosialsonen. Dette er kime til konflikt hos oss, i alle fall, de som vil ha de mest sentrale rommene er de samme som hysjer på andre når gullungen deres skal sove, og ungen deres må ha døra åpen, mens vi andre voksne har lyst til å prate og sitte oppe lenge om kvelden. Men det positive veier opp for det negative, i min erfaring, når man reiser på tur med familie. Egne barn har glede i andre barn/tante og onkel, og hvis dere damene vil ha en shopping-stund alene kan mennene være med barna, og omvendt. Anonymkode: 7463c...126 2 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #3 Skrevet 26. mars 2024 Nå har jeg mest vært på tur med litt større barn (fra 3, nå er yngste blitt 8), men holdninger til dette bør avklares før turen i det hele tatt bestilles: Skjermtid Leggetid Godteri og annen snop/junk Når det har skjært seg på tur med barn, har det oftest vært disse tingene som har forårsaket mange gnisninger mellom familiene. Anonymkode: a546e...58d 6 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #4 Skrevet 26. mars 2024 Det som jeg har sett skape konflikt på felles turer med barn: økonomi/mat: felles mat? I såfall: hvordan skal det organiseres? Innkjøp hver sin gang? Føre regnskap og dele på to(?) til slutt? tilgang på godteri og is: felles regler så lenge dere er sammen leggetid/når starter dagen? Når må det være ro på kveld/morgen? Fordeling av rom/soveplasser. Er det hensyn som må tas? Er noen av rommene bedre? bor dere slik at dere har vært på overnatting hos hverandre? Vært på ferie sammen før? Da har dere kanskje allerede noen tanker om hvor dere potensielt er uenige. For koen går alt det her automatisk fordi man er enige, andre er det verre for. Anonymkode: 23861...61e
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #5 Skrevet 26. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå har jeg mest vært på tur med litt større barn (fra 3, nå er yngste blitt 8), men holdninger til dette bør avklares før turen i det hele tatt bestilles: Skjermtid Leggetid Godteri og annen snop/junk Når det har skjært seg på tur med barn, har det oftest vært disse tingene som har forårsaket mange gnisninger mellom familiene. Anonymkode: a546e...58d Dette! Som forelder med tre barn i en stor familie som på død og liv skal tilbringe alle ferier på hytta sammen kan jeg bekrefte at dette er utfordringene. Anonymkode: d114f...e91
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #6 Skrevet 26. mars 2024 Fordeling av rom og utgifter bør definitivt avklares på forhånd, ja, vært en del tråder her inne om grupper som hadde helt ulike forventninger til dette. Typ folk som spiser dobbelt så mye som andre og vil spleise, eller som av ulike årsaker tar det for gitt at de skal ha det beste rommet. Anonymkode: ce6f1...d48 1
Queen94 Skrevet 26. mars 2024 #7 Skrevet 26. mars 2024 Sist jeg reiste med en Anne barnefamilie der deres unger var litt eldre angret jeg. De skulle spise når og hvor det passet dem. De bestilte plutselig mat til oss også og mente vi skulle vippse. Så avtal gjerne om dere skal spise ute sammen eller ikke. De hadde utrolig dårlig tid når vi gikk ut for å se byen, de løp, vi måtte løpe etter. Avtal gjerne at det er ok at vi går litt hver for oss. De stakk plutselig ut og ønsket vi passet deres barn. Noe som var kjip da våre barn ikke ville være på hotellet midt på dagen. Så avtal litt rundt det også. Gå gjerne gjennom hvem som skal handle, rydde og lage middag. 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #8 Skrevet 26. mars 2024 Av erfaring: -mat. Sist vi var på ferie med annen familie så ble mat veldig dyrt for oss. Vi har barn som er kresne (vanlige) i matveien, og den andre familien kom med fly før oss så de tilbydde seg å ukes handle. Jeg er vanligvis økonomisk i mathandel. De kjøpte så mye dyrt og alt for masse mat (mye som ble satt igjen og kastet på slutten av ferien, og noe de tok diskre med seg), kjøpte masse ulike store flasker med div oljer etc. Masse dyr alkohol. Og alt skulle vi spleise på. Jeg ammet og barnet vårt våknet mye på natten så jeg drakk ikke alkohol. Og barna våres spiste ikke av det dyreste av kjøtt, trøfler osv. Det gikk jo greit å spleise, men irriterte meg veldig for det ble trippel så dyrt enn om jeg hadde handlet. -ville også ha avtalt romfordeling og badfordeling på forhånd. Anonymkode: e98b1...749 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #9 Skrevet 26. mars 2024 Mat, hvem kjøper hva Lisye over ansvar for måltider vi har aldri hatt fellesregler på godteri og søvn, man tilpasser seg stort sett hverandre eller så tåler barn at mam har forskjellig leggetid Anonymkode: a67a6...6e0
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #10 Skrevet 26. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Av erfaring: -mat. Sist vi var på ferie med annen familie så ble mat veldig dyrt for oss. Vi har barn som er kresne (vanlige) i matveien, og den andre familien kom med fly før oss så de tilbydde seg å ukes handle. Jeg er vanligvis økonomisk i mathandel. De kjøpte så mye dyrt og alt for masse mat (mye som ble satt igjen og kastet på slutten av ferien, og noe de tok diskre med seg), kjøpte masse ulike store flasker med div oljer etc. Masse dyr alkohol. Og alt skulle vi spleise på. Jeg ammet og barnet vårt våknet mye på natten så jeg drakk ikke alkohol. Og barna våres spiste ikke av det dyreste av kjøtt, trøfler osv. Det gikk jo greit å spleise, men irriterte meg veldig for det ble trippel så dyrt enn om jeg hadde handlet. -ville også ha avtalt romfordeling og badfordeling på forhånd. Anonymkode: e98b1...749 Godt poeng angående mat - hva slags mat og hvilken standard skal man ha? I ditt tilfelle var det jo også en del begrensninger på hva du kan spise og drikke pga amming. Angående alkohol så drikker jeg det, og synes det er en av tingene som bør holdes utenfor "regnskapet" dersom det er (voksne) deltakere i gruppen som av ulike årsaker ikke drikker nettopp fordi alkohol som regel er såpass mye dyrere enn annen drikke. Generelt synes jeg de som spiser mest eller har dyre(re) vaner selv bør foreslå å betale mer, og i ditt tilfelle synes jeg de var litt kjipe/frekke, men ikke sikkert de ser det sjøl. Anonymkode: 817b5...de1 4
GMT800 Skrevet 27. mars 2024 #11 Skrevet 27. mars 2024 Mat - hvem handler, hvordan dele kostnaden. Greit å avklare at man ikke vil gå ut og spise hver dag. Leggetid/når tar man kvelden. Kjedelig både at alle voksne er i seng 22 og at man blir sittende til 12 hver dag uten at noe skjer om resten absolutt skal sove bort halve dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2024 #12 Skrevet 27. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dette! Som forelder med tre barn i en stor familie som på død og liv skal tilbringe alle ferier på hytta sammen kan jeg bekrefte at dette er utfordringene. Anonymkode: d114f...e91 Jeg klarer ikke helt å se for meg at man etter maks en uke sammen klarer å få konflikter ut av leggetid, skjermbruk og mengde godteri. De aller fleste bruker jo sunn fornuft. Og om ting sklir litt ut med tanke på de overnevnte punktene for noen dager, er det verdt å gjøre konflikt ut av det? Det er jo som regel for bare noen dager, hadde forstått at man blir enige om regler om det er snakk om 14 dager eller mer. Anonymkode: a569e...10a 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2024 #13 Skrevet 27. mars 2024 Queen94 skrev (16 timer siden): Sist jeg reiste med en Anne barnefamilie der deres unger var litt eldre angret jeg. De skulle spise når og hvor det passet dem. De bestilte plutselig mat til oss også og mente vi skulle vippse. Så avtal gjerne om dere skal spise ute sammen eller ikke. De hadde utrolig dårlig tid når vi gikk ut for å se byen, de løp, vi måtte løpe etter. Avtal gjerne at det er ok at vi går litt hver for oss. De stakk plutselig ut og ønsket vi passet deres barn. Noe som var kjip da våre barn ikke ville være på hotellet midt på dagen. Så avtal litt rundt det også. Gå gjerne gjennom hvem som skal handle, rydde og lage middag. De høres jo utrolig sære ut. Kjente dere dem i det hele tatt før turen? Når jeg reiser med andre så kjenner jeg jo til deres særegenheter, og at dette kommer ekstra tett på når man skal feriere og bo sammen. Det gjør det også enklere å ikke irritere seg. Anonymkode: 3705e...b82
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2024 #14 Skrevet 27. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg klarer ikke helt å se for meg at man etter maks en uke sammen klarer å få konflikter ut av leggetid, skjermbruk og mengde godteri. De aller fleste bruker jo sunn fornuft. Og om ting sklir litt ut med tanke på de overnevnte punktene for noen dager, er det verdt å gjøre konflikt ut av det? Det er jo som regel for bare noen dager, hadde forstått at man blir enige om regler om det er snakk om 14 dager eller mer. Anonymkode: a569e...10a Svigerinnen min er strikt med sine barn. Vi har ferieregler. Så når svigerinnen mener at min tiåring skal legge seg kl. 19 fordi hun skal ha voksentid på hytta og barna hennes (der eldstemann er 9) legger seg da, blir det konflikt. Vi er også for at barna kan få en is på fine sommerdager. Hennes barn får ikke. skjermtid er også en ting. Hennes barn får ikke se på noe, våres får se en halvtime på morgenen… så joda. Frustrasjoner kan skje. Anonymkode: d114f...e91 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2024 #15 Skrevet 27. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): De høres jo utrolig sære ut. Kjente dere dem i det hele tatt før turen? Når jeg reiser med andre så kjenner jeg jo til deres særegenheter, og at dette kommer ekstra tett på når man skal feriere og bo sammen. Det gjør det også enklere å ikke irritere seg. Anonymkode: 3705e...b82 Dessverre kjenner vi de veldig godt men aldri reist med de før. Var en 14 dagers ferie vi hadde avtalt sammen. Jeg skal aldri reise med de igjen. Anonymkode: cf356...90e
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2024 #16 Skrevet 27. mars 2024 De gangene jeg har reist med noen så har vi ikke avtalt noe på forhånd. Men nå har jeg jo visst at de vi har reist med har vært ryddige, med alt fra at de ikke grabber beste rommene selv, til at man fordeler utgifter likt. Så dere kjenner vel reisefølget best til å vite hva som potensielt kan bli et problem? Jeg har jo hørt om de som Jar vært på turer hvor det har vært dårlig stemning både rundt fordeling av rom og utgifter til mat. Og det skader jo ikke å bli enige om romfordeling på forhånd. Mtp mat er jo det enkleste å ha felles mat. Legg inn utleggene i vipps, spis av felles kjøleskap og lag middag annenhver dag. Alkohol kan det ofte bli diskusjoner rundt, så det kan med fordel holdes utenom. Feks er det her bare mannen og broren som drikker øl. Så da kan jo de i Vipps fordele ølutgifter seg i mellom. Jeg hadde vært litt sjokkert om jeg hadde fått en oppgaveliste før jeg dro på tur med noen, det har jeg aldri hørt om, så det er nok ikke vanlig. Anonymkode: 06d90...199 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2024 #17 Skrevet 27. mars 2024 Har reist både med venner (både venninnegjeng, og sammen med partnere), og med venner med barn. Har egentlig aldri opplevd store konflikter rundt noe. Men tenker matutgifter og -rutiner kan være noe som er greit å bli enige om; skal man spise middag ute hver kveld? Lage middag hjemme? Hva skal vi spise? Vi har stort sett skrevet felles handleliste før noen har blitt sendt på butikken, så da får alle spilt inn hva de (og ev. kresne barn) liker. Andre ting som leggetid, skjermtid og antall is kan fint skli ut om det må til for å tilpasse oss reisefølget, alternativt kan vi kjøre «strammere» regler som ligner mer på hverdag. Ellers så tåler barna også at det er ulike regler hvis det for eksempel er ulik alder på barna. Har kun reist med folk vi kjenner relativt godt fra før, så har ikke opplevd noen overraskelser. Og da en singel (skilt) kompis av min mann ville ha oss med på ferie sammen med ham og hans barn, takket jeg nei, nettopp fordi jeg vet det ville vært mange kilder til irritasjon for meg på en slik ferie. Anonymkode: abf45...0c6 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2024 #18 Skrevet 27. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Svigerinnen min er strikt med sine barn. Vi har ferieregler. Så når svigerinnen mener at min tiåring skal legge seg kl. 19 fordi hun skal ha voksentid på hytta og barna hennes (der eldstemann er 9) legger seg da, blir det konflikt. Vi er også for at barna kan få en is på fine sommerdager. Hennes barn får ikke. skjermtid er også en ting. Hennes barn får ikke se på noe, våres får se en halvtime på morgenen… så joda. Frustrasjoner kan skje. Anonymkode: d114f...e91 Men hvorfor i alle dager reiser dere på tur sammen når dere kræsjer så enormt på så mange punktet og ingen ser ut til å gidder å være litt rause? Hvorfor henger man med slike folk? At det er familie betyr ikke at man må henge ilag. Anonymkode: a569e...10a 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2024 #19 Skrevet 27. mars 2024 Vi blir enige om hvilke middager vi skal hvilke dager mandag pasta. tirsdag kylling onsdag laks torsdag lasagne fredag taco lørdag pizza søndag torsk Da kjøper vi mat til vår egen familie, lager mat til egen familie på den måten vi liker maten vår, men det føles som felles måltid når hovedretten er lik Fungerer veldig fint Regler ift skjerm, snop, legging: vi forholder oss til de strengeste reglene Anonymkode: f421b...c87 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå