Gå til innhold

Hva skjer hvis du har søkt om dagpenger også får du jobb i mellomtiden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det er 7 ukers ventetid på dagpenger hos NAV ++ så jeg har ikke fått en krone fra de enda. Det har satt meg i en vanskelig økonomisk situasjon og nå har jeg masse gjeld. Jeg fikk siste lønn 19/02 og jeg skal ha dagpenger fra 24/02 egentlig. 

Er også i en jobbsøker-prosess, hva skjer om jeg får meg jobb nå i april? Skal så klart si fra til NAV med en gang, men får jeg likevel etterbetalt dagpenger fra 24/02? Det vil jo ta tid før jeg får lønn på konto også, vil jeg uansett få dagpenger fra NAV i mellomtiden? La oss si jeg begynner 02/05  (siden 01/05 er en helligdag), også får jeg ikke noe lønn før i juni. Jeg må jo ha noe å leve for i mellomtiden. Får jeg noe støtte for dette? Har søkt om bostøtte men fikk blankt avslag siden jeg har hatt ganske bra inntekt. 

Hele prosessen har vært ubrukelig og gitt meg masse stress. Jeg har googlet og funnet nødhjelp på nav.no, men har fått avslag på det også. 

Anonymkode: 926f3...9d9

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det står svart på hvitt på nav.no at når søknaden er behandlet" Du får etterbetalt pengene fra dagen du har rett til dagpenger." 

Du må sende meldekort mens du venter på svar på søknaden, slik at de vet hvor mye de skal etterbetale deg.

Du må levere meldekort hver 14. dag. Så dersom du skal levere meldekort 12.mai, må du altså føre opp de timene du har jobbet fra 2.-12. Mai. Dersom du har jobbet mer enn 50% av den vanlige arbeidstiden din tilsammen på de to ukene, får du ikke dagpenger for den 14-dagers perioden.

Så nei  du får ikke dagpenger for perioden du jobber, selv om du ikke har fått lønnsutbetaling fra arbeidsgiver ennå. (Men jobber du mindre enn 50% vil du få noe dagpenger likevel)

Og ja, nav er noe herk, men det meste av info står ganske greit forklart på nettsiden deres. Språket på nettsiden er mye mer forståelig enn i brevene de pleier å sende ut...

Anonymkode: e3e0d...37f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Starter du 02.05 (som er en torsdag) er det viktig at du gir beskjed til nav i forkant. Da kan de stoppe vedtaket fra samme dag, så du får dagpenger for man-ons samme uke. Dermed får du en slant utbetalt etter at meldekort er sendt rundt 12.05 også.

Anonymkode: 44518...cfd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er saksbehandlingstid selvfølgelig. Derfor skal du søke dagpenger før dagen du mister jobben. Kan du ikke betale regninger, kan du søke sosial i mellomtiden. Du før etterbetalt dagpenger og du får dagpenger fra den dagen du søker, selv om du får deg jobb, frem til du starter i denne nye jobben din.

Skal du søke sosial, må du dokumentere at du ikke har penger med kontoutskrift.

Hvis det skjer igjen, så søk når du burde. Og sørg for å ha noe på sparekonto.

Anonymkode: bd2d2...8d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er saksbehandlingstid selvfølgelig. Derfor skal du søke dagpenger før dagen du mister jobben. Kan du ikke betale regninger, kan du søke sosial i mellomtiden. Du før etterbetalt dagpenger og du får dagpenger fra den dagen du søker, selv om du får deg jobb, frem til du starter i denne nye jobben din.

Skal du søke sosial, må du dokumentere at du ikke har penger med kontoutskrift.

Hvis det skjer igjen, så søk når du burde. Og sørg for å ha noe på sparekonto.

Anonymkode: bd2d2...8d7

Hvordan mener du man kan planlegge å søke dagpenger før man mister jobben? Jeg er ikke synsk dsv. Jeg visste ikke at jeg skulle bli permittert, det kom som et sjokk og bare med noen få dagers varsel. Og det har ikke vært mulig å spare stort når rentene er så høye, men litt penger hadde jeg. Du tror at NAV bare tar imot søknad om dagpenger uten at man har noe skriftlig permitteringsvarsel? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det står svart på hvitt på nav.no at når søknaden er behandlet" Du får etterbetalt pengene fra dagen du har rett til dagpenger." 

Du må sende meldekort mens du venter på svar på søknaden, slik at de vet hvor mye de skal etterbetale deg.

Du må levere meldekort hver 14. dag. Så dersom du skal levere meldekort 12.mai, må du altså føre opp de timene du har jobbet fra 2.-12. Mai. Dersom du har jobbet mer enn 50% av den vanlige arbeidstiden din tilsammen på de to ukene, får du ikke dagpenger for den 14-dagers perioden.

Så nei  du får ikke dagpenger for perioden du jobber, selv om du ikke har fått lønnsutbetaling fra arbeidsgiver ennå. (Men jobber du mindre enn 50% vil du få noe dagpenger likevel)

Og ja, nav er noe herk, men det meste av info står ganske greit forklart på nettsiden deres. Språket på nettsiden er mye mer forståelig enn i brevene de pleier å sende ut...

Anonymkode: e3e0d...37f

Takk for info. Jeg har sett inne på nav.no men det som var forvirrende var jo den perioden der man får jobb og hva som skjer i mellomtiden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...