Gjest Acer Skrevet 26. mars 2024 #1 Skrevet 26. mars 2024 (endret) Bruk og kast handler ikkje bare om miljø-og klima, men også om økonomi ! Nordmenn er verstinger i verden på bruk og kast av elektroniske artikler, og her har myndighetene, miljø-og klimaktivistene, og folk flest noe å tenke over. Nedlegging av FM-nettet og skroting av mange gode radioapperater er nok blandt de største miljøkatastrofer i Norge i nyere tid. Miljøkriminalitet på det verste,og noen burde stått skolerett, og stilt til ansvar for denne besluttning. Manglende igjennbruk og av bruk og kast av elektroniske artikler er rett og slett en katastrofe både for miljøet, og folkehelsa. Er årsaken til at nordmenn er på verdenstoppen i at det har vert ført ein aggrressiv markedsføring av elektroniske artikler som TV, robotklippere, el.sparkesykler,el.sykler, data, mobiltlf. i mange år. Har det vert er lettere å klage på høye strømpriser, bensinpriser, matvarepriser en prisene på elektriske forbruksvarer ? Har det samanheng med forbruksvaner, og eit forventningspress til at ein bør helst bør ha den nyeste telefonen , nettbrettet,TV -en ? https://sol.no/nyheter/nordmenn-i-toppen-katastrofe-for-miljoet-og-folks-helse/81176249 Endret 26. mars 2024 av Acer
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #2 Skrevet 26. mars 2024 Jeg kan bare svare for meg selv, og årsaken til mitt "bruk og kast"- forbruk av elektronikk skyldes ikke aggrssiv markedsføring eller at det er skapt et kunstig behov for diverse duppeditter. Årsaken er for min del todelt: kort forventet levetid på nyere elektronikk, og dyre reparasjonskostnader (billigere å kjøpe nytt enn å reparere) For eksempel en kjøkkenmaskin. Min første kjøkkenmaskin var 25 år da jeg fikk den, og den varte i 15 år etter det. Da den gamle tok kvelden undersøkte jeg om den kunne repareres (ja), og pris på reparasjon (50% av pris på tilsvarende maskin fra samme produsent). På en 40 år gammel maskin var det ikke verd reparasjonen, og jeg kjøpte ny. Den nye varte derimot bare i underkant av 10 år, og igjen sjekket jeg om den kunne repareres (ja), og pris på reparasjon (ca 50% av pris på tilsvarende maskin). Men reparatør kunne ikke garantere at levetiden ble forlenget med mer enn 2-3 år om den ble reparert, fordi andre deler også var slitt. Det var altså ikke verd utgiften/kostnaden. Derfof ble det "bruk og kast", fordi det ikke svarte seg økonomisk å reparere. Anonymkode: c3ad7...657
Gjest Acer Skrevet 26. mars 2024 #3 Skrevet 26. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg kan bare svare for meg selv, og årsaken til mitt "bruk og kast"- forbruk av elektronikk skyldes ikke aggrssiv markedsføring eller at det er skapt et kunstig behov for diverse duppeditter. Årsaken er for min del todelt: kort forventet levetid på nyere elektronikk, og dyre reparasjonskostnader (billigere å kjøpe nytt enn å reparere) For eksempel en kjøkkenmaskin. Min første kjøkkenmaskin var 25 år da jeg fikk den, og den varte i 15 år etter det. Da den gamle tok kvelden undersøkte jeg om den kunne repareres (ja), og pris på reparasjon (50% av pris på tilsvarende maskin fra samme produsent). På en 40 år gammel maskin var det ikke verd reparasjonen, og jeg kjøpte ny. Den nye varte derimot bare i underkant av 10 år, og igjen sjekket jeg om den kunne repareres (ja), og pris på reparasjon (ca 50% av pris på tilsvarende maskin). Men reparatør kunne ikke garantere at levetiden ble forlenget med mer enn 2-3 år om den ble reparert, fordi andre deler også var slitt. Det var altså ikke verd utgiften/kostnaden. Derfof ble det "bruk og kast", fordi det ikke svarte seg økonomisk å reparere. Anonymkode: c3ad7...657 Personleg kjøper eg ikkje nye elektriske artikler før de gamle er kaputt, og sjekker først om kostnadene til reprasjon veier tyngre en kjøpe nytt. Økningen /produksjonen av elektriske artikler er fordoblet siste 10 årene, og vi omgir oss med stadig flere elektriske artikler i hjemmene en for bare 10 år sidan. Blandt de artikler som blir vraket er e-sigaretter,el.tannbørster, brødrister, mobiler, kaffitrektere, nettbrett el, sparkesykler,TV-skjermer. dataskjermer, driller,lamper. etc. Postkassene er idag fullpakket med reklame hver eneste dag og tar ein seg ein tur innom miljøstasjoner så finner ein nok eit svar. Fornybarhet innenfor elektriske artikler henger saman med at Norge har vert nr. 1 i lønnsøkninger i Europa men nå falt nedpå 6 plass. Dette har ført til at terskelen for igjennbruk, reprasjon "bruk og kast" har vert lavere en ellers i Europa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå