Gå til innhold

Årsaken til at nordmenn er på verdenstoppen i bruk og kast av elektronikk !

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Bruk og kast handler ikkje bare om miljø-og klima, men også om økonomi !

Nordmenn  er verstinger i verden på bruk og kast av elektroniske artikler, og her har myndighetene, miljø-og klimaktivistene, og  folk flest noe å tenke over. Nedlegging av FM-nettet og skroting av mange gode radioapperater er nok blandt de største miljøkatastrofer i Norge i nyere tid. Miljøkriminalitet  på det verste,og noen burde  stått skolerett, og stilt  til ansvar for denne besluttning. Manglende igjennbruk og  av bruk og kast av elektroniske artikler er rett og slett en katastrofe  både for  miljøet, og folkehelsa.

Er årsaken til at nordmenn  er på verdenstoppen i at det  har vert ført ein aggrressiv markedsføring av elektroniske artikler som TV, robotklippere, el.sparkesykler,el.sykler, data, mobiltlf. i  mange år.  Har det  vert  er lettere å klage på høye  strømpriser,  bensinpriser, matvarepriser  en prisene på elektriske forbruksvarer ?  Har det samanheng med  forbruksvaner, og  eit forventningspress  til at ein bør  helst  bør ha  den nyeste telefonen , nettbrettet,TV -en ?

https://sol.no/nyheter/nordmenn-i-toppen-katastrofe-for-miljoet-og-folks-helse/81176249

Endret av Acer
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan bare svare for meg selv, og årsaken til mitt "bruk og kast"- forbruk av elektronikk skyldes ikke aggrssiv markedsføring eller at det er skapt et kunstig behov for diverse duppeditter.

Årsaken er for min del todelt: kort forventet levetid på nyere elektronikk, og dyre reparasjonskostnader (billigere å kjøpe nytt enn å reparere)

For eksempel en kjøkkenmaskin.  Min første kjøkkenmaskin var 25 år da jeg fikk den, og den varte i 15 år etter det.  Da den gamle tok kvelden undersøkte jeg om den kunne repareres (ja), og pris på reparasjon (50% av pris på tilsvarende maskin fra samme produsent).  På en 40 år gammel maskin var det ikke verd reparasjonen, og jeg kjøpte ny.

Den nye varte derimot bare i underkant av 10 år, og igjen sjekket jeg om den kunne repareres (ja), og pris på reparasjon (ca 50% av pris på tilsvarende maskin).  Men reparatør kunne ikke garantere at levetiden ble forlenget med mer enn 2-3 år om den ble reparert, fordi andre deler også var slitt.  Det var altså ikke verd utgiften/kostnaden.

Derfof ble det "bruk og kast", fordi det ikke svarte seg økonomisk å reparere.

Anonymkode: c3ad7...657

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kan bare svare for meg selv, og årsaken til mitt "bruk og kast"- forbruk av elektronikk skyldes ikke aggrssiv markedsføring eller at det er skapt et kunstig behov for diverse duppeditter.

Årsaken er for min del todelt: kort forventet levetid på nyere elektronikk, og dyre reparasjonskostnader (billigere å kjøpe nytt enn å reparere)

For eksempel en kjøkkenmaskin.  Min første kjøkkenmaskin var 25 år da jeg fikk den, og den varte i 15 år etter det.  Da den gamle tok kvelden undersøkte jeg om den kunne repareres (ja), og pris på reparasjon (50% av pris på tilsvarende maskin fra samme produsent).  På en 40 år gammel maskin var det ikke verd reparasjonen, og jeg kjøpte ny.

Den nye varte derimot bare i underkant av 10 år, og igjen sjekket jeg om den kunne repareres (ja), og pris på reparasjon (ca 50% av pris på tilsvarende maskin).  Men reparatør kunne ikke garantere at levetiden ble forlenget med mer enn 2-3 år om den ble reparert, fordi andre deler også var slitt.  Det var altså ikke verd utgiften/kostnaden.

Derfof ble det "bruk og kast", fordi det ikke svarte seg økonomisk å reparere.

Anonymkode: c3ad7...657

Personleg kjøper eg ikkje nye elektriske artikler før de  gamle er  kaputt, og  sjekker først om  kostnadene til reprasjon veier tyngre en kjøpe nytt. 

Økningen /produksjonen av elektriske artikler er fordoblet siste 10 årene, og vi omgir oss med stadig flere elektriske artikler i hjemmene en for bare 10  år sidan.  Blandt de artikler som blir vraket  er e-sigaretter,el.tannbørster, brødrister, mobiler, kaffitrektere, nettbrett  el, sparkesykler,TV-skjermer. dataskjermer, driller,lamper. etc.  Postkassene er idag fullpakket med reklame hver eneste dag og tar ein seg ein tur innom miljøstasjoner så finner ein nok eit svar.  

Fornybarhet innenfor elektriske artikler henger  saman med at Norge  har vert nr. 1 i lønnsøkninger i  Europa  men nå falt nedpå 6 plass. Dette har ført til at terskelen for igjennbruk, reprasjon "bruk og kast" har vert lavere en ellers i Europa. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...