AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #1 Del Skrevet 26. mars 2024 Hei, Ja, jeg vet at alle hater DNB samt at jeg er dum som fortsatt bruker den banken, så da er det sagt. Jeg er ikke typen for langsiktig sparing (aksjefond), så jeg gjør hva som føles tryggest for meg personlig - vanlige sparekontoer. Det jeg lurer på er hvorfor de gir høyere rente jo kortere du binder pengene dine i slike fastrenteinnskudd? Jeg ville trodd det var mest logisk motsatt; at jo lengre jeg bindet pengene mine i en slik konto, jo høyere rente, men nei… Noen som har en god forklaring på dette? På forhånd takk for svar https://www.dnb.no/sparing/sparing-pa-konto/fastrenteinnskudd Anonymkode: 9d03b...fed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wedding Skrevet 26. mars 2024 #2 Del Skrevet 26. mars 2024 De er usikker på om renta på sikt kommer til å gå ned. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #3 Del Skrevet 26. mars 2024 Wedding skrev (Akkurat nå): De er usikker på om renta på sikt kommer til å gå ned. Takk, det gir jo mening… Anonymkode: 9d03b...fed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #4 Del Skrevet 26. mars 2024 Dog så gir det ikke så mye mening at 6 mnd. innskudd gir deg 4,5% rente, mens ett år gir deg 4,8% rente… 🤷♂️ Anonymkode: 9d03b...fed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #5 Del Skrevet 26. mars 2024 Men om du lurer på om banken din er så logisk på dette... Du vet at det er mulig å ha kontoer i flere banker samtidig, og at det er relativt raskt og fleksibelt å flytte over penger mellom disse bankene? Om du uansett snakker om langsiktig sparing, så kan det lønne seg å ha sparekontoen i en annen bank, der pengene er mer utilgjengelige, og du ikke ser dem når du er inne i din vanlige nettbank. Gjerne i en bank der du ikke har bankkort. Hvilken bank du ønsker å ha som din hovedbank, er helt opp til deg. Anonymkode: 7d1bb...ecc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #6 Del Skrevet 26. mars 2024 Men hvorfor vil du binde pengene dine på en konto med dårligere rente enn du kan få på en konto uten binding?🤔 Anonymkode: aa8a8...f20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #7 Del Skrevet 26. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men hvorfor vil du binde pengene dine på en konto med dårligere rente enn du kan få på en konto uten binding?🤔 Anonymkode: aa8a8...f20 Kan jo hende noe skjer og renta går ned til 3,9 og da har man jo 4,8 fastrente hos dem ut året liksom Anonymkode: 9981c...89d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #8 Del Skrevet 26. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men om du lurer på om banken din er så logisk på dette... Du vet at det er mulig å ha kontoer i flere banker samtidig, og at det er relativt raskt og fleksibelt å flytte over penger mellom disse bankene? Om du uansett snakker om langsiktig sparing, så kan det lønne seg å ha sparekontoen i en annen bank, der pengene er mer utilgjengelige, og du ikke ser dem når du er inne i din vanlige nettbank. Gjerne i en bank der du ikke har bankkort. Hvilken bank du ønsker å ha som din hovedbank, er helt opp til deg. Anonymkode: 7d1bb...ecc Ja, jeg vet… Har prøvd å ha andre norske konti, men jeg var ikke fornøyd med kundeservicen. Jeg er ikke sååå gammel, men jeg er (overstadig) kresen og forsiktig; gammeldags om du vil. Det er i grunn derfor jeg alltid har brukt DNB, fordi for meg personlig har de vært stabile med god kundeservice. I tillegg hjelper det, for min egen psykiske helse, at de er Norges største bank og at jeg føler at pengene mine er trygge der. Jeg har for øvrig også konti i utlandet, men jeg føler ikke at de bankene er like trygge. Jeg er noe paranoid, men velger uansett å bevare majoriteten av sparepengene mine i DNB 🤷♂️ Langsiktig sparing er, som nevnt, ikke for meg personlig. Jeg har feilet i såpass mange investeringer at jeg har gitt opp aksjer, eiendom, krypto og slikt. Orker ikke slikt hodebry lenger… Anonymkode: 9d03b...fed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #9 Del Skrevet 26. mars 2024 Bankene har finslipte modeller for beregning av de sannsynlige rentebanene. Og de vil jo maksimere profitt for seg. Vil du ha trygg forutsigbar sparing, velg fastrenteinnskudd. Men du vil neppe tjene mer på det enn noe annet. Er sikkert mulig å finne en annen bank med bedre betingelser og åpne konto der. Jeg flyttet sparepengene til obosbanken ett år, og så tilbake til dnb etter det. Hvis dnb blir grinete ber du bare om at de må klare å matche konkurrentene. Anonymkode: 16f9c...7d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #10 Del Skrevet 26. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men hvorfor vil du binde pengene dine på en konto med dårligere rente enn du kan få på en konto uten binding?🤔 Anonymkode: aa8a8...f20 Jeg føler meg som en latterlig reklameplakat for DNB nå, men jeg føler meg bare tryggere der. Det er ikke veldig logisk, jeg skjønner det. Dessuten er det penger jeg ikke er avhengig av på nåværende tidspunkt, tre mnd. eller ett år er helt greit. Blir veldig utleverende det her hehe. Jeg ønsket hovedsakelig kun svar på et spm… Anonymkode: 9d03b...fed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #11 Del Skrevet 26. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bankene har finslipte modeller for beregning av de sannsynlige rentebanene. Og de vil jo maksimere profitt for seg. Vil du ha trygg forutsigbar sparing, velg fastrenteinnskudd. Men du vil neppe tjene mer på det enn noe annet. Er sikkert mulig å finne en annen bank med bedre betingelser og åpne konto der. Jeg flyttet sparepengene til obosbanken ett år, og så tilbake til dnb etter det. Hvis dnb blir grinete ber du bare om at de må klare å matche konkurrentene. Anonymkode: 16f9c...7d7 Ok. Takker for svar. Ja, jeg skjønner at jeg ikke vil tjene noe, det er mest bare for at pengene ikke skal falle så mye i verdi. Men som jeg skrev, og hvis du sjekker linken min, så er det dette jeg ikke forstår: «Dog så gir det ikke så mye mening at 6 mnd. innskudd gir deg 4,5% rente, mens ett år gir deg 4,8% rente… 🤷♂️» - Og 3 mnd. gir deg 4,9… Hvordan henger det på greip? Anonymkode: 9d03b...fed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #12 Del Skrevet 26. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, Ja, jeg vet at alle hater DNB samt at jeg er dum som fortsatt bruker den banken, så da er det sagt. Jeg er ikke typen for langsiktig sparing (aksjefond), så jeg gjør hva som føles tryggest for meg personlig - vanlige sparekontoer. Det jeg lurer på er hvorfor de gir høyere rente jo kortere du binder pengene dine i slike fastrenteinnskudd? Jeg ville trodd det var mest logisk motsatt; at jo lengre jeg bindet pengene mine i en slik konto, jo høyere rente, men nei… Noen som har en god forklaring på dette? På forhånd takk for svar https://www.dnb.no/sparing/sparing-pa-konto/fastrenteinnskudd Anonymkode: 9d03b...fed Akkurat dette har jeg lurt på også. Jeg satte inn 200.000 på fastrentekonto for et års tid siden og bandt det i to år som er maks tid for binding for da fikk jeg mest rente. Men rentene har jo gått opp en del etter det på vanlige sparekontoer etter det. Ellers kan jeg relatere veldig til det du ellers skriver Jeg er en skikkelig feiging, og liker ting trygt og forutsigbart. Så jeg er fortsatt i DNB av samme grunn som deg. Tok en sjanse og satte en god slump penger i rentefond (det er det dristigste jeg har gjort) og akkurat da smalt coronaen inn og jeg tapte en solid sum med penger. Og da var jeg såpass dum at jeg trakk de ut igjen. M.a.o gjorde jeg stikk motsatt av hva man skal gjøre, men jeg har ikke nerver til å eksperimentere særlig. Vurderer nå å sette alt jeg har på fastrente over noen måneder. Ser jo at jeg kan tjene en del på det. Anonymkode: 70b66...cd2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #13 Del Skrevet 26. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vurderer nå å sette alt jeg har på fastrente over noen måneder. Ser jo at jeg kan tjene en del på det. Anonymkode: 70b66...cd2 Jeg gjør det samme, 3 mnd. om gangen fordi det gir meg best rente. 4,9% er ikke så galt, selv om andre banker tilbyr (minimalt) høyere rente… Jeg setter ikke inn alt jeg har, men en betraktelig sum. Takk for en svært hyggelig, forståelsesfull melding forresten Anonymkode: 9d03b...fed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå