Gå til innhold

Kan ikke lite på min snart 15 år gamle datter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun skal til besteforeldrene og jeg ber henne si til farmoren at jeg har betalt for buketten.

Vi er invitert til dåpen til min kusine, og siden hun skulle på besøk til dåpsbarnets søster, ba jeg henne gi beskjed om at vi kommer i dåpen.

Jeg ber henne kjøpe 2 kg appelsiner på kiwi, hun kjøper 2 kg poteter

Ber henne sette klesvasken på 60 grader-hun setter på 30 grader.

Ber henne ta med søpla når hun går ut-hun glemmer det 75% av alle gangene selv om søpla står ved utgangsdøren.

Ber henne pumpe luft i sykkelen sin før hun sykler-hun sykler med nesten tomme dekk.

🙄

Anonymkode: 0b78e...61a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun skal til besteforeldrene og jeg ber henne si til farmoren at jeg har betalt for buketten.

Vi er invitert til dåpen til min kusine, og siden hun skulle på besøk til dåpsbarnets søster, ba jeg henne gi beskjed om at vi kommer i dåpen.

Ber henne ta med søpla når hun går ut-hun glemmer det 75% av alle gangene selv om søpla står ved utgangsdøren.

Ber henne pumpe luft i sykkelen sin før hun sykler-hun sykler med nesten tomme dekk.

🙄

Å be din datter gi selskapsbeskjed er sløvt.

Huskelapp på butikken.

Kan det ha skjedd henne noe så hun ikke husker? 

Anonymkode: c5f28...833

• Liker 5
Skrevet

🙄

Stakkars jente . Med en så hjelpesløs pappa . 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok

Anonymkode: 0d8ff...b6c

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Du kan nesten ikke stole på folk i den alderen. Sagt med en humoristisk snert, altså - men slik har begge mine jenter vært på den alderen også. Voksenbeskjeder som betaling for bukett og deltagelse i dåp må du overbringe selv. Søppel, oppvaskmaskin, klesvasker og lignede er de helt blinde for, her tror jeg det er foreldrenes standhaftighet som avgjør hvor "flinke" de blir. Mine er ikke blitt flinke, for å si det sånn...

Anonymkode: 7ed36...267

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Sikker på at du gir korte og presise nok beskjeder og at hun faktisk ser på deg og lytter når du gir beskjed?

De er gjerne distre i den alderen, mye telefon og musikk i ørene...

Skjønner ikke helt hvorfor du ikke bare sier ifra om at dere kommer i dåpen selv, det er fort gjort på melding. Å huske det når en kommer på besøk til noen som prater ivei over besøket og ikke minst en baby å dulle med, det skjønner jeg lett går i glemmeboken. 

Skal hun handle noe så bør det skrives ned på melding eller papirlapp, jeg glemmer selv lett noe jeg skulle hatt på butikken.

• Liker 3
Skrevet

hvordan var du som 15 åring ts? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan dere mene at dette er normalt? En 15-åring skal være langt på vei mot å klare seg selv. F.eks ha ansvar alene tre uker om sommeren/ha sommerjobb mens foreldre er på ferie, snart flytte på hybel osv. 

Syns du burde ta tak i dette, TS. Kanskje få tak i hjelp som kan gi dere gode verktøy for å utvikle modenhet. Ikke for din skyld, men for denne jenta som trenger å gjøre et byks på utviklingsskalaen.

Anonymkode: 72cf3...27e

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan var hun tidligere?

Anonymkode: d83e0...3ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan dere mene at dette er normalt? En 15-åring skal være langt på vei mot å klare seg selv. F.eks ha ansvar alene tre uker om sommeren/ha sommerjobb mens foreldre er på ferie, snart flytte på hybel osv. 

Syns du burde ta tak i dette, TS. Kanskje få tak i hjelp som kan gi dere gode verktøy for å utvikle modenhet. Ikke for din skyld, men for denne jenta som trenger å gjøre et byks på utviklingsskalaen.

De aller fleste 15 åringer bor hjemme og når de starter vgs bor de fortsatt hjemme.. så nei nei nei.. ikke alle 15 åringer er på langt nær klar for å "klare seg selv" :P kanskje for 40 år siden, men ikke i dag.. 

Anonymkode: c3880...ff6

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tja. Jeg var som TS beskriver, og er vel til dels enda det - skriver jeg ikke handleliste så glemmer jeg fort 1/3 ting jeg skulle kjøpe butikken, og går støtt og stadig forbi søppelposer som står rett foran ytterdøra uten å ense at de står der. Beskjeder må jeg gi med en gang jeg kommer på det, hvis ikke er det glemt igjen 2 minutter senere. 
Hadde likevel sommerjobb som 14-åring, og deltidsjobb fra jeg var 15. Alene hjemme i flere uker på sommeren som 15-16-åring. Klarte meg helt fint da, og klarer meg helt fint nå, til tross for at jeg er glemsk. Så det trenger absolutt ikke å ha med modenhet å gjøre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bra… en 15 åring, spesielt en jente- burde vært langt modnere enn dette. 
Har det blitt tatt noen grep mtp utredning for dette?

Anonymkode: 3f2ea...d79

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Spesielt en jente? Bare fordi gutter slipper unna med å være uansvarlig mye lenger, og enkelte langt ut i voksen alder 🙄 Herre min hatt, for en holdning.

Anonymkode: 35d0f...36f

• Liker 10
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spesielt en jente? Bare fordi gutter slipper unna med å være uansvarlig mye lenger, og enkelte langt ut i voksen alder 🙄 Herre min hatt, for en holdning.

Anonymkode: 35d0f...36f

Dette er ting jeg forventer at barn av begge kjønn, og min sønn hadde kontroll på dette før denne alderen. Men det er et faktum at majoriteten av jenter er modnere enn majoriteten av gutter i denne alderen. Derfor hadde jeg i hvertfall forventet at en jente hadde såpass kontroll på enkle hverdagslige oppgaver.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hjernen deres er under ombygning i den perioden, så det er helt normalt at de er distré og ikke får fulgt opp beskjeder. 

Anonymkode: a9794...cb8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (28 minutter siden):

hvordan var du som 15 åring ts? 

Sikkert ikke helt i vater, men ikke slik som hun.

Hadde en streng far som hadde klikket hvis jeg hadde vært så sløv.

Nå hadde ikke jeg tiktok og snap som ødela hjernen ved å ta bort oppmerksomhet fra det som skjer rundt en, derfor var jeg nok mer ttilstede

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Moren unnskylder henne og det gjør alle andre også i familien og sier at "alle" tenåringer er slik i dag.

De gjør jenta en bjørnetjeneste!

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvordan var hun tidligere?

Anonymkode: d83e0...3ad

Ble slik i 12 års alderen og det har forverret seg det siste året.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ble slik i 12 års alderen og det har forverret seg det siste året.

Ts

du vet at jenter utvikler seg ulikt fra gutter? Hormer og sånn..? Du forventer for mye. 

Anonymkode: c3880...ff6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi snakker med bup men.

Jeg er for men moren er imot utredning, og sier alle er sånn i den alderen.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...