AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #1 Skrevet 26. mars 2024 Hva er en god måte å møte barnet på når det ikke vil inn i bilstolen eller vognen? Bare gjør motstand og ikke er "snakkbar". Er en som akkurat har fylt 2 år. Kan ikke gå selv da det bare stikker av. Anonymkode: b9b8e...d9d 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #2 Skrevet 26. mars 2024 Hvordan gjør dere andre det? Eller hører deres barn alltid? Anonymkode: b9b8e...d9d
ValarMorghulis Skrevet 26. mars 2024 #3 Skrevet 26. mars 2024 Valg har vært løsningen for oss. "Vil du gå i bilstolen selv, eller skal jeg løfte deg?", "Nå skal vi ut, vil du ha på beltet i vogna eller ikke?", "Nå skal vi handle, vil du stå eller sitte i handlevogna?" osv osv osv... Dette har fungert helt magisk hos oss, nå er det bare et par ganger i uka at ting blir en kamp. 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #4 Skrevet 26. mars 2024 ValarMorghulis skrev (9 minutter siden): Valg har vært løsningen for oss. "Vil du gå i bilstolen selv, eller skal jeg løfte deg?", "Nå skal vi ut, vil du ha på beltet i vogna eller ikke?", "Nå skal vi handle, vil du stå eller sitte i handlevogna?" osv osv osv... Dette har fungert helt magisk hos oss, nå er det bare et par ganger i uka at ting blir en kamp. Haha så bra, min "går ikke på" denne metoden😅 Anonymkode: b9b8e...d9d
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #5 Skrevet 26. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Haha så bra, min "går ikke på" denne metoden😅 Anonymkode: b9b8e...d9d Hvor mye flid har du lagt i forsøkene? Det mange gjør er å prøve metoden, funker det ikke så gir de opp. Denne metoden må bli en selvfølge, etterhvert vil barnet innser at det har det du tilbyr å velge mellom. En toåring kan man prate til, man må bare ikke gi opp. Forklar hvorfor ting er som de er. Barn er ganske logiske. Anonymkode: ea025...d4b
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #6 Skrevet 26. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvor mye flid har du lagt i forsøkene? Det mange gjør er å prøve metoden, funker det ikke så gir de opp. Denne metoden må bli en selvfølge, etterhvert vil barnet innser at det har det du tilbyr å velge mellom. En toåring kan man prate til, man må bare ikke gi opp. Forklar hvorfor ting er som de er. Barn er ganske logiske. Anonymkode: ea025...d4b Bruker den hver gang selv om det ikke fungerer. Prøver det jeg kan. En 2 åring som er i følelsene sine er virkelig ikke tilsnakk bare. Hjernen og følelsesregulering en er umoden. Selv mange voksne sliter jo med det. Anonymkode: b9b8e...d9d 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #7 Skrevet 26. mars 2024 Jeg har et veldig viljesterk barn som kom tidlig i trassalderen og har hatt ganske kraftige trassanfall. Det viktigste her har vært å vise hvem som er sjefen. Jeg har måttet tvinge barnet inn i både bilstol og vogn mang en gang. Man må bare holde barnet på en slik måte at man kan styre de ulike kroppsdelene dit de skal. Dersom det er så ille at det er absolutt umulig å få satt fra seg barnet på en forsvarlig måte, holder jeg barnet fast til han er ferdig med den verste utageringen. Det har f.eks skjedd at jeg har satt han i bilstolen, men han har vært helt krakilsk, så det ikke har vært mulig å få på selene. Da holder jeg han fast, så han fortsatt sitter i bilstolen og venter til han er rolig nok til at det akkurat går å få på selene. Barnet må skjønne at det er de voksne som bestemmer. Etterhvert vil de oftere høre på første forsøk eller gi seg mye lettere. Min er 3,5 nå og setter seg som regel i både vogn og bilstol uten protester, selv om protester fortsatt forekommer av og til på en dårlig dag f.eks. Anonymkode: bb415...ed1 3 5
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #8 Skrevet 26. mars 2024 Jeg tror nok du må vise tydelig hvem som bestemmer. Det å stadig forhandle frem løsninger med barnet, kan skape mer problemer enn løsninger. Noen hevder også at det kan skape usikre barn, fordi barnet ikke har faste rammer og tydelige grenser når alt er åpent for "forhandlinger". Du må tydelig både si og vise, at "nå gjør vi sånn" og "nå skal vi på tur, og da sitter du der". Ferdig snakka, og ingen diskusjon. Hvis du lærer barnet at det får viljen sin bare det protesterer lenge nok, kommer barnet til å fortsette å protestere, fordi det vet at det får viljen sin til slutt. Og barn kan være helt utrolig utholdende. Det kan være noen tøffe tak i starten før barnet lærer at protestene ikke fører frem, men når det er overstått og barnet har lært hvem som er sjefen, blir alt mye enklere etterpå. Som regel.... Anonymkode: 022f3...2a0 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #9 Skrevet 26. mars 2024 «Vil du gå i bilstolen selv, eller skal jeg bære deg» er det bare å glemme her! Men noe som funker veldig bra for oss, er å si «Når vi har satt oss i bilen skal mamma ha på musikk. Skal jeg ha på Bjørnis, eller sangen om grisen»? Det funker 9/10 ganger 🙌🏼 1/10 ganger fungerer det ikke, da sier jeg (etter noen sjanser) bestemt «nå må vi kjøre til barnehagen, og da må du sitte i stolen for å være trygg» og så setter jeg ned henne med makt. Anonymkode: 464a0...158 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #10 Skrevet 26. mars 2024 Vogn ble ikke brukt , sluttet da barnet ikkr ville sitte i vogn mer, mye bedre de får bevege seg. bilstol må barnet sitte i og det er ikke et valg. Enten sette seg inn selv eller jeg løfter inn Anonymkode: 74b11...439
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #11 Skrevet 26. mars 2024 Yngste vår hater å sitte fast, så spesielt bilstol har vært en utfordring. Hun elsker å kjøre bil, men hater å ha på seler. Vi passer på at vinkelen ikke er for tilbakoverlent og at hun ser ut. Det gjør turen triveligere. Vi lar henne også få med en bamse. De gangene hun ikke blir krakilsk passer vi på å gjøre det hyggelig, og la henne gjøre mye selv. Hun får mye ros. Når hun ikke vil i bilstolen må vi ofte bare tvinge henne ned. Dra en arm gjennom hver løkke, presse hoftene ned og klikke raskt på plass. Deretter feste beltesamleren før Houdini har lurt ut en arm. Hvis hun kjemper for hardt kan vi også dra selene ut og klikke selene først, og deretter ta inn armene og stramme. Når vi må kjempe prøver vi å holde oss rolig. Vi skal kjøre, og da må vi ha på seler. Hun pleier å bli rolig når vi begynner å kjøre. Vogn har også vært et problem noen ganger. Ofte finner vi alternativ, f.eks bæresele. Noen ganger lar vi henne bare vræle i vogna. Ofte er problemet større på vei hjem fra barnehagen, og da kan det hjelpe å ha med en banan. Anonymkode: e5843...599 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #12 Skrevet 26. mars 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Vogn ble ikke brukt , sluttet da barnet ikkr ville sitte i vogn mer, mye bedre de får bevege seg. bilstol må barnet sitte i og det er ikke et valg. Enten sette seg inn selv eller jeg løfter inn Anonymkode: 74b11...439 En på 23 mnd kan ikke gå en halv mil selv hver dag. Anonymkode: b9b8e...d9d 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #13 Skrevet 26. mars 2024 Min har og respondert bra på spørsmål om å velge musikk i bilen. Da har hun koblet litt ut av "nei jeg skal ikke inn i bilen"-raseriet. Hun kan bare si en sang da men hun sier alltid den 😄 Snakker og om at vi skal hjem å spise (veldig glad i mat og er jo gjerne sulten etter barnhagen) eller snakker om hva vi skal leke med når vi kommer hjem. Ellers bruker jeg bretteteknikken med stort hell. Google "pre fold baby" for å se hvordan (funker på eldre barn enn baby og). Viktig for oss å ikke dilledalle mye utenfor bilen så barnet rekker å gå inn i for mye protest har jeg funnet ut, så jeg forsøker å være rask, setter barnet i bilen før bagasje og slikt. Og bare bestemt og tydelig men ikke sur eller streng "nå skal vi sette oss i bilen" og løfter barnet opp og inn og kjapt på med sele. Går og lettere nå med mer språk. Vi kan snakke om at man skal ha på seler og at de voksne har seler og at det er bare hennes sete og så fint det er og slike ting. Så forteller hun stolt videre at både hun og pappa har på sele i bilen. Vogna har barnet begynt å klatre opp i selv, det liker hun godt å gjøre. Så det går så mye bedre etter at hun fikk til det. Tar heller ikke på alle selene i vogna, da føler hun seg ikke så fanget så da liker hun vogna bedre. Anonymkode: b5247...fd8
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #14 Skrevet 26. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Min har og respondert bra på spørsmål om å velge musikk i bilen. Da har hun koblet litt ut av "nei jeg skal ikke inn i bilen"-raseriet. Hun kan bare si en sang da men hun sier alltid den 😄 Snakker og om at vi skal hjem å spise (veldig glad i mat og er jo gjerne sulten etter barnhagen) eller snakker om hva vi skal leke med når vi kommer hjem. Ellers bruker jeg bretteteknikken med stort hell. Google "pre fold baby" for å se hvordan (funker på eldre barn enn baby og). Viktig for oss å ikke dilledalle mye utenfor bilen så barnet rekker å gå inn i for mye protest har jeg funnet ut, så jeg forsøker å være rask, setter barnet i bilen før bagasje og slikt. Og bare bestemt og tydelig men ikke sur eller streng "nå skal vi sette oss i bilen" og løfter barnet opp og inn og kjapt på med sele. Går og lettere nå med mer språk. Vi kan snakke om at man skal ha på seler og at de voksne har seler og at det er bare hennes sete og så fint det er og slike ting. Så forteller hun stolt videre at både hun og pappa har på sele i bilen. Vogna har barnet begynt å klatre opp i selv, det liker hun godt å gjøre. Så det går så mye bedre etter at hun fikk til det. Tar heller ikke på alle selene i vogna, da føler hun seg ikke så fanget så da liker hun vogna bedre. Anonymkode: b5247...fd8 Hvor gammel er hun?:) Anonymkode: b9b8e...d9d
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #15 Skrevet 26. mars 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): En på 23 mnd kan ikke gå en halv mil selv hver dag. Anonymkode: b9b8e...d9d Neivel , da har du bestemt deg for det Anonymkode: 74b11...439
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #16 Skrevet 26. mars 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Neivel , da har du bestemt deg for det Anonymkode: 74b11...439 Selvfølgelig slipper jeg ikke løs en på 23 mnd ved veien når denne liker å løpe og stikke av. Ikke rekker vi at den skal gå en halv mil når vi henter og leverer i barnehagen heller. Så korttenkte håper jeg ingen foreldre er. Utsetter barnet for livsfare også. Veldig uansvarlig. Må være litt evnesvak. Anonymkode: b9b8e...d9d 4
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #17 Skrevet 26. mars 2024 30 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor gammel er hun?:) Anonymkode: b9b8e...d9d 2 år og 2 mnd Var i fjor høst og start av vinter det var mest vogn- og bilstolnekt. Synes det går bedre nå siste par månedene. 25 minutter siden, AnonymBruker said: Neivel , da har du bestemt deg for det Anonymkode: 74b11...439 Herregud for et dumt svar. De færreste barn på nesten 2 går 5 km pent og pyntelig og i godt tempo så man rekker bhg før jobb. Det er også stor forskjell på veier, ikke alle steder egner seg å gå med 2-åringer. De som ikke vil i vogn og bilstol vil vel neppe gå ved siden av foreldrene og leie hele veien heller (det vil iallfall ikke min) Anonymkode: b5247...fd8 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #18 Skrevet 26. mars 2024 Så tvinger du barnet. Hva er det med foreldre som alltid lar ungene få viljen sin? Anonymkode: 8212b...b0b 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #19 Skrevet 26. mars 2024 44 minutter siden, AnonymBruker said: Så tvinger du barnet. Hva er det med foreldre som alltid lar ungene få viljen sin? Anonymkode: 8212b...b0b TS spør vel om tips til hvordan man tvinger barnet sånn egentlig. Jeg tvang jo mitt barn til å sitte i vogn og bil når det ikke ville men måtte. Men teknikker for å unngå å nærmest være voldelig mot en hylskrikende 2åring er jo å foretrekke synes jeg. Det er ikke å "la ungene få viljen sin" å vurdere litt alternativer til maktkamp i alle situasjoner. Anonymkode: b5247...fd8 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #20 Skrevet 26. mars 2024 Bilstol på tvang. Vogn blir det tilbud om å gå selv og holde i hånden eller sitte i vognen. Slipper barnet hånden er det rett i vognen med tvang og seler. Kun opplevd at barna har testet det et par ganger hver før de har forstått at de ikke får velge selv Anonymkode: 7160c...dee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå