Gå til innhold

Hage i sameie.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi bor i et sameie med fire boenheter. Det er en stor og velholdt hage felles for alle leilighetene. I ene boenheten er det et godt voksen par som bor, og de er meget interessert i å holde hagen perfekt. De er også de som desidert bruker hagen mest, vi andre er gjerne ute et par dager i året. 

Nå begynner vi å bli litt lei av maset til disse hageentusiastene. Det kjøpes inn store mengder blomster og annet utstyr som må dekkes av felleskonto. Det sukkes og "klages" over hvor mye de gjør og hvor lite vi andre bidrar. 

Tenker som så at om de er over gjennomsnittet interessert i hagen, så må de nesten stå for det selv. Dugnad noen ganger i året er en selvfølge, gressklipping rulleres på og bed lukes. Vanlig vedlikehold skal også dekkes av felleskonto. Men raking og kosting daglig har jeg sett meg lei på.

Anonymkode: 73938...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kan kjøpe det der selv hvis de har stort behov for å beplante hele tiden. Dere betaler jo egentlig for deres hobby. Vanlig vedlikehold er ok men ikke dette synes jeg. Ville sagt det rett ut.

Anonymkode: 98ab0...a3f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi bor i et sameie med fire boenheter. Det er en stor og velholdt hage felles for alle leilighetene. I ene boenheten er det et godt voksen par som bor, og de er meget interessert i å holde hagen perfekt. De er også de som desidert bruker hagen mest, vi andre er gjerne ute et par dager i året. 

Nå begynner vi å bli litt lei av maset til disse hageentusiastene. Det kjøpes inn store mengder blomster og annet utstyr som må dekkes av felleskonto. Det sukkes og "klages" over hvor mye de gjør og hvor lite vi andre bidrar. 

Tenker som så at om de er over gjennomsnittet interessert i hagen, så må de nesten stå for det selv. Dugnad noen ganger i året er en selvfølge, gressklipping rulleres på og bed lukes. Vanlig vedlikehold skal også dekkes av felleskonto. Men raking og kosting daglig har jeg sett meg lei på.

Hva er det egentlig at du er misfornøyd med? At de jobber i hagen eller at blomster og utstyr koster penger?

Hvor store utgifter dreier det seg om i løpet av et år? Kan du anslå et gjennomsnitt?

Hage er ikke gratis, men dersom man skal betale for gartner blir det enda dyrere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, Miss-Grey said:

Hva er det egentlig at du er misfornøyd med? At de jobber i hagen eller at blomster og utstyr koster penger?

Hvor store utgifter dreier det seg om i løpet av et år? Kan du anslå et gjennomsnitt?

Hage er ikke gratis, men dersom man skal betale for gartner blir det enda dyrere.

Problemet er at de tyner penger ut av andre for å kjøpe inn masse ting til hagen som bare de liker å drive på med så mye. Ingen andre er interresert bare dem, da kan de dekke alt utover vanlig vedlikehold selv, skjønner du ikke det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker dere alle bør spleise på det som er nødvendig og kanskje et par blomster, men at alt over det får de stå for selv. Lag en plan over hva som må gjøres og ruller på dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Miss-Grey skrev (3 minutter siden):

Er misfornøyd med "kravene" de stiller. At det hele tiden sies med en påtatt latter hvor mye de gjør. Kommentarer som "Jaja, det er noen som skal på fest mens andre raker. Haha". 

Det er kjempeflott at de jobber i hagen, men orker ikke at de mener at alle skal være like engasjert som de. Vi andre som bor her er enslige og studenter, vi er rett og slett ikke så opptatt av hage som de. Det er slitsomt med ukentlige dugnader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Problemet er at de tyner penger ut av andre for å kjøpe inn masse ting til hagen som bare de liker å drive på med så mye. Ingen andre er interresert bare dem, da kan de dekke alt utover vanlig vedlikehold selv, skjønner du ikke det?

Premisset for spørsmålet ditt er feil. 

Jeg skjønner at disse to gjør en jobb for sameiet og kanskje kjøper mer enn det TS synes er strengt nødvendig.

Men det er litt uklart hva TS ønsker at vi skal ta stilling til. Er det at hen er lei av «raking og kosting» eller det økonomiske aspektet?

Og hvis det er kostnadene tenker jeg at det er litt relevant hvor høye disse kostnadene pleier å være, sånn i gjennomsnitt. Dersom det ikke er snakk om store summer «ekstra» til ting som ikke er strengt nødvendig tenker jeg at det kan være en grei kompensasjon for at de tydeligvis gjør mye for sameiet. 

Som sagt; det blir dyrt dersom man skal leie disse tjenestene, selv om man begrenser seg til det mest grunnleggende som beskjæring og gressklipping.

Endret av Miss-Grey
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Er misfornøyd med "kravene" de stiller. At det hele tiden sies med en påtatt latter hvor mye de gjør. Kommentarer som "Jaja, det er noen som skal på fest mens andre raker. Haha". 

Det er kjempeflott at de jobber i hagen, men orker ikke at de mener at alle skal være like engasjert som de. Vi andre som bor her er enslige og studenter, vi er rett og slett ikke så opptatt av hage som de. Det er slitsomt med ukentlige dugnader. 

Har dere virkelig dugnad hver uke?

Dersom de hagearbeidene naboene er et problem for deg får du adressere det. Men du skal ikke se bort ifra at de faktisk sparer dere for en del tid og penger…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En 500 lapp i året per enhet bør dekke det «nødvendige» hagestellet. Jeg har greit stor hage selv og kalk til plenen, bark og gjødsel til bed og en ny rake i ny og ne koster ikke skjorta.

Anonymkode: dac3b...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Når du har valgt å flytte inn ett slikt sted så må du også bidra til fellesskapet! Jeg skjønner godt at de klager når du ikke gidder å løfte en finger for fellesskapet og også klager på alt dem gjør!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sett av et budsjett av felleskassa til slikt per år. Så kan de disponerte det, og kjøpe utover det selv for egne penger. 

om dere rullerer på plenklipping, og har vår- og høstdugnad bør det holde. Den som ønsker å ha blomserbed og lignende får stelle og ha ansvaret for det. Så kan evt andre bidra om de har lyst og anledning. Høres ikke ut som dere hadde hatt mer en plen om de ikke bodde der? 

Anonymkode: b177a...9a6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva når man blir eldre? Hele poenget med leilighet er å slippe alt dette tullet. Her har vi betalt måking, vasking og plenklipping.

Anonymkode: 87a68...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sameiemøte. Der dere blir enige om budsjett for året, at det kun skal kjøpes inn (og vedlikeholdes) flereårige planter. Og der man lager en realistisk arbeidsplan, gjerne dugnad vår og dugnad høst.

Utover det står alle fritt til å dyrke det de selv ønsker - på eget budsjett. 

Ellers, personlig, hadde jeg nok bare satt pris på dette, og gledelig betalt for å ha det fint rundt meg. Men jeg ville sagt fra om klaging på "mangel på arbeid", at det måtte skaleres etter nødvendig og ikke nødvendig. 

Anonymkode: 575f0...d8b

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

En 500 lapp i året per enhet bør dekke det «nødvendige» hagestellet. Jeg har greit stor hage selv og kalk til plenen, bark og gjødsel til bed og en ny rake i ny og ne koster ikke skjorta.

Anonymkode: dac3b...e64

2000 kr året for gjødsel, eventuelt kalk, jord, bark og blomster?   Hvor er det du handler?

Vi har en bitteliten hage, uten særlig mye beplantning, men vi bruker mer enn 2000 kr året på det lille vi har.

Anonymkode: 66e7c...d15

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sameiemøte. Der dere blir enige om budsjett for året, at det kun skal kjøpes inn (og vedlikeholdes) flereårige planter. Og der man lager en realistisk arbeidsplan, gjerne dugnad vår og dugnad høst.

Utover det står alle fritt til å dyrke det de selv ønsker - på eget budsjett. 

Ellers, personlig, hadde jeg nok bare satt pris på dette, og gledelig betalt for å ha det fint rundt meg. Men jeg ville sagt fra om klaging på "mangel på arbeid", at det måtte skaleres etter nødvendig og ikke nødvendig. 

Anonymkode: 575f0...d8b

Jeg må si meg enig med denne, bortsett fra at det kun skal kjøpes inn flerårige planter på fellesen.

Noen tidlige ettårige vårplanter, samt lyng på høsten, bør også kunne dekkes av felleskassa.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

2000 kr året for gjødsel, eventuelt kalk, jord, bark og blomster?   Hvor er det du handler?

Vi har en bitteliten hage, uten særlig mye beplantning, men vi bruker mer enn 2000 kr året på det lille vi har.

Jeg syntes også at det hørtes lite ut.

Man kan jo klare å holde det billig dersom man går inn for det dersom man har redskaper og alle planter er godt etablert. Men da sprekker nok budsjettet dersom gressklipperen ryker eller en hekk dør av barfrost…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sameie = demokrati. Innkall til møte, ha avstemning over hva som skal gjøres med hagen og hvor mye som skal brukes av penger. Flertallet vinner. Blir det stemmelikhet er det leder av styret i sameiet som bestemmer. Har dere ikke et styre så opprett ett

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det høres ut som om dere har et tema dere bør ta opp på et møte i sameiet, og at eiere av alle fire boenheter er tydelige på hva de ønsker og synes er greit. 

Typisk: 
- Vi tenker det holder med at vi setter opp liste for gressklipping og evt. andre nødvendige oppgaver, og har vår og høst dugnad. Noe mer kan ikke forventes av arbeid. (Nekter ingen å gjøre mer, men de kan ikke forvente det. )

- Kostnadene til nødvendige redskaper til dugnader og arbeidet som deles på, dekkes av sameiet. Det samme med utgifter til nødvendig vedlikehold (Typisk flerårige planter og periodiske utskiftninger. ) 
Om noen har egeninteresse av å plante mer på fellesområdene, står de fritt til det, men det må dekkes av den enkelte. 

Og så må det altså settes opp lister over hva som inngår i dugnadene, og hvilke oppgaver dere deler på og hvem som tar dem når. 

Som flere sier, så er det viktig å huske på at dere på mange måter har "gratis gartnere", og at det fort kan bli mye dyrere om dere må leie inn anleggsgartnere bare på enkelt vedlikehold. 

Anonymkode: 0d9e3...c4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja, da må dere andre tre beboer-leilighetene si i fra til dette eldre paret da? Det er ikke verre enn det. Dere tre er enige om at dere ikke vil bruke så mye penger på blomster og busker i hagen, og derfor vil dere heller ikke være med på å spleiselaget det eldre paret påfører dere. Det bør bli en regel heretter at ALLE INNKJØP til hagen skal stemmes over og det må være flertall for at det spesifikke innkjøpet skal skje. Er det et lass med petunia dere andre ikke gidder å ha, så stem nei. Skal det eldre paret da ha dem, må de kjøpe dem selv og selv stå for kostnadene til dem og gjødsel og jord til dem.

Det er jo ikke verre enn det. Dere er et sameie, og en part kan ikke påføre de tre andre kostnader de ikke har sagt ja til. Hvorfor har dere egentlig bare fortsatt å betale alt de legger frem for dere i så lang tid? Og vet du sikkert hva de to andre leilighetene synes om hageinnkjøpene? Er de enige med deg? Da skriver dere dette ned, og leverer det i signert form til hageentusiastene som handler for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bli enige om en fast sum som skal gå til hagen. La så dette paret disponere denne summen. 

Anonymkode: 17a1c...c50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...