AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #1 Del Skrevet 25. mars 2024 Vi skal kjøpe en eiendom privat. Eiendommen er ikke lagt ut for salg, og skal heller ikke legges ut for salg. Kjøpet er avtalt, kun det juridiske gjenstår. Hvilke reelle alternativ har vi for å få ordnet alt så det blir gjort skikkelig. Har snakket med megler som skal ha ca 10.000 for å ta seg av alt det juridiske. Er dette nødvendig å benytte seg av, eller kan man bare ordne ting selv? Og isåfall, hvor store kostnader må man da ut med? Tinglysning vet jeg om. Kan legge til at eiendommen selges til en lav sum og at det ikke er aktuelt med ting som reklamasjoner e.l. Vi er klar over hva vi kjøper, og betaler også deretter. Så det viktigste er egentlig bare at salget blir gjort riktig ift at vi blir nye eiere osv. Pengene kan vi overføre på stedet. Anonymkode: 3c5fa...0ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 25. mars 2024 #2 Del Skrevet 25. mars 2024 Megler bør ta oppgjøret da dere trenger en konto pengene kan stå på mens dere venter på at tinglysningen er i orden ble jeg fortalt når jeg kjøpte privat. Det er også kjekt da megler skaffer all nødvendig info å lager en mappe der alle dokumenter samles. Megler ordner slik at alt som må signeres av begge blir utført. Det er greit at du mener dere kan ta oppgjøret selv, men uten at skjøtet er i orden så er ikke eiendommen din, man bør ikke overføre veldig høye summer uten at det juridiske er i orden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #3 Del Skrevet 25. mars 2024 20 minutter siden, Andrine& said: Megler bør ta oppgjøret da dere trenger en konto pengene kan stå på mens dere venter på at tinglysningen er i orden ble jeg fortalt når jeg kjøpte privat. Det er også kjekt da megler skaffer all nødvendig info å lager en mappe der alle dokumenter samles. Megler ordner slik at alt som må signeres av begge blir utført. Det er greit at du mener dere kan ta oppgjøret selv, men uten at skjøtet er i orden så er ikke eiendommen din, man bør ikke overføre veldig høye summer uten at det juridiske er i orden. Hvilke dokumenter tenker du på? Når det kommer til dokumenter relatert til eiendommen har vi allerede en mappe med alt som har med selve eiendommen å gjøre. Boligen skal rives, så den er urelevant. Ganske sikker på at vi har mer dokumenter på eiendommen enn en megler klarer å fremdrive. Vi har allerede søkt kommunen om bygging på eiendommen og har i den prosessen hentet inn dokumentasjon. Er det andre dokumenter jeg ikke tenker på her? (Spør ikke for å argumentere mot deg, men fordi jeg oppriktig lurer om det er noe jeg glemmer/ikke tenker på). Får tenke litt ang oppgjør. Mulig vi kan føre over pengene etter tinglysning. Anonymkode: 3c5fa...0ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #4 Del Skrevet 25. mars 2024 Bare bruk en advokat. Vi kjøpte privat en gang. Advokaten skulle ha 2000 for å fikse alt av papirer. Verdt hver krone i forhold til megler. Er sikkert litt dyrere nå men jeg true ikke advokaten tar 10 000 kr altså. Anonymkode: ff12b...e8e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 25. mars 2024 #5 Del Skrevet 25. mars 2024 Andrine& skrev (50 minutter siden): Megler bør ta oppgjøret da dere trenger en konto pengene kan stå på mens dere venter på at tinglysningen er i orden ble jeg fortalt når jeg kjøpte privat. Det er også kjekt da megler skaffer all nødvendig info å lager en mappe der alle dokumenter samles. Megler ordner slik at alt som må signeres av begge blir utført. Det er greit at du mener dere kan ta oppgjøret selv, men uten at skjøtet er i orden så er ikke eiendommen din, man bør ikke overføre veldig høye summer uten at det juridiske er i orden. Helt klar dette, det er millioner av kroner man snakker om her, og går dette galt kan pengene gå tapt eller det blir dyre rettsaker av det. La advokat eller megler fikse alle disse formelle tingene. Og så er det noe man bør huske på ! Takst av huset av en takstmann med en fullstendig gjennomgang av huset, og at eier har en selger forsikring som kan benyttes om det dukker opp skjulte feil og mangler som koster mange penger. Greit nok at kjøper har en reklamasjonsrett på 5 år, men her kan det også komme dyre rettssaker ut av det ovenfor en part som ikke har penger. Da er man virkelig ute å kjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 25. mars 2024 #6 Del Skrevet 25. mars 2024 TomKrus skrev (3 minutter siden): Helt klar dette, det er millioner av kroner man snakker om her, og går dette galt kan pengene gå tapt eller det blir dyre rettsaker av det. La advokat eller megler fikse alle disse formelle tingene. Og så er det noe man bør huske på ! Takst av huset av en takstmann med en fullstendig gjennomgang av huset, og at eier har en selger forsikring som kan benyttes om det dukker opp skjulte feil og mangler som koster mange penger. Greit nok at kjøper har en reklamasjonsrett på 5 år, men her kan det også komme dyre rettssaker ut av det ovenfor en part som ikke har penger. Da er man virkelig ute å kjøre. Den typen forsikring kan man ikke få når man kjøper privat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 25. mars 2024 #7 Del Skrevet 25. mars 2024 Dette kan dere lett gjøre selv. Vi solgte nylig en eiendom og brukte kontrakten som ligger på Forbrukerrådets nettside. Begge parter skrev under, samt to vitner. Samtidig ble eiendommen betalt. Kjøper leverte så til tinglysing og betalte gebyret. Alt gikk helt greit og kostet oss ingenting. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 25. mars 2024 #8 Del Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvilke dokumenter tenker du på? Når det kommer til dokumenter relatert til eiendommen har vi allerede en mappe med alt som har med selve eiendommen å gjøre. Boligen skal rives, så den er urelevant. Ganske sikker på at vi har mer dokumenter på eiendommen enn en megler klarer å fremdrive. Vi har allerede søkt kommunen om bygging på eiendommen og har i den prosessen hentet inn dokumentasjon. Er det andre dokumenter jeg ikke tenker på her? (Spør ikke for å argumentere mot deg, men fordi jeg oppriktig lurer om det er noe jeg glemmer/ikke tenker på). Får tenke litt ang oppgjør. Mulig vi kan føre over pengene etter tinglysning. Anonymkode: 3c5fa...0ff Alle slike dokumenter kan du finne i en boligannonse, jeg husker ikke alle nå. Skal du bruke flere hundretusen har du råd til å bruke ti lapper som en forsikring på at alt blir gjort riktig. Hvem eier gidder å tinglyse en eiendom over på andre uten å ha fått pengene? Dere må ha en klientkonto for oppgjør, penger må håndteres riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 25. mars 2024 #9 Del Skrevet 25. mars 2024 Andrine& skrev (13 minutter siden): Den typen forsikring kan man ikke få når man kjøper privat OK, det var ikke jeg klar over. Men nå er jo TS villig til å ta denne sjansen da, og er klar over den risikoen de tar ved å kjøpe privat og utenom megler på denne eiendommen. Prisen er vel da også deretter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #10 Del Skrevet 25. mars 2024 20 minutter siden, TomKrus said: Helt klar dette, det er millioner av kroner man snakker om her, og går dette galt kan pengene gå tapt eller det blir dyre rettsaker av det. La advokat eller megler fikse alle disse formelle tingene. Og så er det noe man bør huske på ! Takst av huset av en takstmann med en fullstendig gjennomgang av huset, og at eier har en selger forsikring som kan benyttes om det dukker opp skjulte feil og mangler som koster mange penger. Greit nok at kjøper har en reklamasjonsrett på 5 år, men her kan det også komme dyre rettssaker ut av det ovenfor en part som ikke har penger. Da er man virkelig ute å kjøre. Det er ikke snakk om millioner. Det er ikke aktuelt med takst av huset (huset skal rives). Det er ikke snakk om mulighet for reklamasjoner eller rettsaker. Alt dette stod også i HI. ts Anonymkode: 3c5fa...0ff 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 25. mars 2024 #11 Del Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvilke dokumenter tenker du på? Når det kommer til dokumenter relatert til eiendommen har vi allerede en mappe med alt som har med selve eiendommen å gjøre. Boligen skal rives, så den er urelevant. Ganske sikker på at vi har mer dokumenter på eiendommen enn en megler klarer å fremdrive. Vi har allerede søkt kommunen om bygging på eiendommen og har i den prosessen hentet inn dokumentasjon. Er det andre dokumenter jeg ikke tenker på her? (Spør ikke for å argumentere mot deg, men fordi jeg oppriktig lurer om det er noe jeg glemmer/ikke tenker på). Får tenke litt ang oppgjør. Mulig vi kan føre over pengene etter tinglysning. Anonymkode: 3c5fa...0ff Du kan da ikke føre over pengene etter tinglysing. Da tar selger en enorm risiko. Det er derfor dette må utføres av noen som kan ordne dette juridisk mens pengene står "sperret" på en konto før oppgjøret tas når alle formaliteter er i orden. Så må hele eiendommen sjekkes grundig for heftelser og ikke minst "borett" som kan eksistere på enkelte eiendommer. Jeg kjøpte en eiendom der deler av den hadde en "borett" fra gammelt av som megler hadde bommet på, jeg nektet å gjennomføre kjøpet før denne var formelt slettet. Det ordnet seg, men det viser at det er ting man må tenke på hele tiden, som ikke kommer tilbake som en boomerang i etterkant. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #12 Del Skrevet 25. mars 2024 Bruk advokat det gjorde vi Anonymkode: b761c...a00 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 25. mars 2024 #13 Del Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke snakk om millioner. Det er ikke aktuelt med takst av huset (huset skal rives). Det er ikke snakk om mulighet for reklamasjoner eller rettsaker. Alt dette stod også i HI. ts Anonymkode: 3c5fa...0ff Da er det bare å få dette sjekket for heftelser av alle mulige slag, og så sikre at pengeoverføringene går riktig for seg når dette skal tinglyses og skifte skal foretas. Du har jo garantert sjekke at alle formaliteter er ordnet angående det å få godkjent nytt bygg på eiendommen Kjenner noen som bare satset på at det skulle gå knirkefritt, noe det ikke gjorde. Men det var bygging i strandsonen. De drev å kjempet en kamp i årevis før det ordnet seg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 25. mars 2024 #14 Del Skrevet 25. mars 2024 Har kjøpt privat 2 ganger, ikke brukt verken advokat eller megler. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #15 Del Skrevet 25. mars 2024 12 minutter siden, Andrine& said: Alle slike dokumenter kan du finne i en boligannonse, jeg husker ikke alle nå. Skal du bruke flere hundretusen har du råd til å bruke ti lapper som en forsikring på at alt blir gjort riktig. Hvem eier gidder å tinglyse en eiendom over på andre uten å ha fått pengene? Dere må ha en klientkonto for oppgjør, penger må håndteres riktig. Vi har alt av den type dokumenter allerede. Eiendommen har vært vår i ett års tid allerede, bare ikke juridisk sett. Jeg gjentar det jeg skrev som svar sist, jeg argumenterer ikke imot, jeg spør genuine spørsmål i tilfelle jeg ikke har tenkt på alt. Det handler heller ikke om at vi ikke gidder å betale 10.000kr, det handler om at vi lurer på om det er nødvendig i vår situasjon. Hvorfor betale hvis det egentlig kan ordnes selv? Det er selvfølgelig opp til selgerene om dem tar den sjansen, og vi respekterer hvis dem ikke ønsker det. Men det er en mulighet. Salget er ikke mellom fremmede. Anonymkode: 3c5fa...0ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #16 Del Skrevet 25. mars 2024 10 minutter siden, TomKrus said: OK, det var ikke jeg klar over. Men nå er jo TS villig til å ta denne sjansen da, og er klar over den risikoen de tar ved å kjøpe privat og utenom megler på denne eiendommen. Prisen er vel da også deretter. Riktig, vi tar all rissiko og prisen er deretter. Anonymkode: 3c5fa...0ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #17 Del Skrevet 25. mars 2024 Alt dette her, også klarer ikke Ts å skrive irrelevant. Anonymkode: ea138...650 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #18 Del Skrevet 25. mars 2024 4 minutter siden, TomKrus said: Da er det bare å få dette sjekket for heftelser av alle mulige slag, og så sikre at pengeoverføringene går riktig for seg når dette skal tinglyses og skifte skal foretas. Du har jo garantert sjekke at alle formaliteter er ordnet angående det å få godkjent nytt bygg på eiendommen Kjenner noen som bare satset på at det skulle gå knirkefritt, noe det ikke gjorde. Men det var bygging i strandsonen. De drev å kjempet en kamp i årevis før det ordnet seg. Søknaden om riving og nybygg er allerede godkjent! 😊 Vi har gjort alt før juridisk kjøp nettopp for å være sikre på at vi ikke går på en smell. huffda, den er kjip! Men det er nok mange som går på en smell ja… Anonymkode: 3c5fa...0ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 25. mars 2024 #19 Del Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Riktig, vi tar all rissiko og prisen er deretter. Anonymkode: 3c5fa...0ff Og dette er helt greit, men sikre deg at pengene behandles riktig, hadde lett brukt en advokat til dette med en klientkonto, der skjøtet ble tinglyst på dere, så føres pengene over til selger. Det er ryddig, og det sikrer dere begge to. En advokat vil også sjekke alt av heftelser og eventuelt annet gammelt rusk som kan følge med eiendommen. Det koster noen tusenlapper men kan fort vise seg å være verdt det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #20 Del Skrevet 25. mars 2024 10 minutter siden, TomKrus said: Du kan da ikke føre over pengene etter tinglysing. Da tar selger en enorm risiko. Det er derfor dette må utføres av noen som kan ordne dette juridisk mens pengene står "sperret" på en konto før oppgjøret tas når alle formaliteter er i orden. Så må hele eiendommen sjekkes grundig for heftelser og ikke minst "borett" som kan eksistere på enkelte eiendommer. Jeg kjøpte en eiendom der deler av den hadde en "borett" fra gammelt av som megler hadde bommet på, jeg nektet å gjennomføre kjøpet før denne var formelt slettet. Det ordnet seg, men det viser at det er ting man må tenke på hele tiden, som ikke kommer tilbake som en boomerang i etterkant. Heftelser og borett og alt sånn er sjekket og ordnet. Det har vært endel ulike ting og prosessen har pågått i over ett år, men nå er alt på plass! Inklusiv godkjenning for riving og nybygg i vårt navn. Det er verdt å merke seg at dette er en eiendom av svært lav verdi (symbolsk sum) og at vi allerede har betalt for visse ting, slik at vi egentlig har tatt mer økonomisk rissiko enn selgerene tar ved å tinglyse først. Men det er selvfølgelig helt opp til selgerene og vi respekterer om dem ikke ønsker den løsningen. Anonymkode: 3c5fa...0ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå