Gå til innhold

Ufør grunnet ptsd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vet om flere uføre pga PSTD de sliter med å finne på ting for å avlede tankene sine. 

Anonymkode: 47839...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mannen min er så traume syk med et så stort symptom trykk at det ikke er behandling for han( kost nytte). Han hadde i forkant av sykmeldingen sin vunnet frem i en oppreisning/, erstatnings sak for tidligere barnevernsbarn. Min mann klamret seg fast i arbeidslivet helt frem til han lå i  fosterstilling på gulvet. Så jo det finnes mange som får innvilget ufør ganske raskt.

Anonymkode: bc994...4c6

Ja men her beskriver du betydelig dokumentasjon fra tidligere, han var antagelig allerede diagnostisert.  Uten den hadde det ikke vært en kurant sak. Folk flest starter med blanke ark å må dokumetere ovenfor nav hvordan situasjonen er, de fleste har stått i jobb til det, som du sier smeller, så begynner jobben med å bevise at man har en lidelse og hva den gjør med funksjonsnivå. Uten saken mannen din hadde vært igjennom  ville forløpet vært lengre. Da dette er så sjelden så må du ikke forville folk til å tro at nevnte diagnose enkelt gir ufør, jeg har den selv å sto i en avklaringsprosess med nav i ti år. Det ble aldri tatt hensyn til at jeg var for syk for tiltak el, mye faller også, dessverre på om man har en god fastlege som kan bidra. Min lege forsøkte å gi meg sterke medikamenter, type som jeg ble helt dopa av fordi de absolutt skulle ha meg ut i tiltak, avklaringen var for meg verre enn mishandlingen jeg hadde opplevd fordi det er tvang, møter du ikke får du ikke penger.. Husk at det å bli syk og ufør er en lang og hard prosess for de aller fleste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andrine& skrev (Akkurat nå):

Ja men her beskriver du betydelig dokumentasjon fra tidligere, han var antagelig allerede diagnostisert.  Uten den hadde det ikke vært en kurant sak. Folk flest starter med blanke ark å må dokumetere ovenfor nav hvordan situasjonen er, de fleste har stått i jobb til det, som du sier smeller, så begynner jobben med å bevise at man har en lidelse og hva den gjør med funksjonsnivå. Uten saken mannen din hadde vært igjennom  ville forløpet vært lengre. Da dette er så sjelden så må du ikke forville folk til å tro at nevnte diagnose enkelt gir ufør, jeg har den selv å sto i en avklaringsprosess med nav i ti år. Det ble aldri tatt hensyn til at jeg var for syk for tiltak el, mye faller også, dessverre på om man har en god fastlege som kan bidra. Min lege forsøkte å gi meg sterke medikamenter, type som jeg ble helt dopa av fordi de absolutt skulle ha meg ut i tiltak, avklaringen var for meg verre enn mishandlingen jeg hadde opplevd fordi det er tvang, møter du ikke får du ikke penger.. Husk at det å bli syk og ufør er en lang og hard prosess for de aller fleste. 

Han hadde ikke en diagnose før han ble sykemeldt. Han ble akutt syk og lagt inn på sykehus. De trodde først han hadde epilepsi pga traume anfall. Han var heldig og fikk en utredning på sykehuset ganske raskt hvor de satt diagnosen. Han har også en dissosiativ lidelse med kronisk forhøyet suicidal fare.

Anonymkode: bc994...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har k-ptsd, men svarer likevel.

For meg var det en lang og hard kamp, hadde aldri tenkt tanken på å bli ufør.

Jeg har vært i systemet siden jeg var tenåring, og tok utdanning. Brukte mye lenger tid en normert tid, men jeg tror nav heller ville jeg skulle ta utdanning siden jeg var såpass ung, enn å gjøre meg ufør.

Når jeg ser tilbake nå (er i slutten av 30-åra og ble ufør for ca.5 år siden), ser jeg at jeg burde søkt mye før.

Var veldig urealistisk at jeg skulle klare å stå i fast jobb over lang tid.

Så det var et langt løp, med sykemelding, attføring som det het den gangen, og til slutt ble jeg ufør.

Ps. vil råde deg til å dobbeltsjekke all informasjon du får fra Nav. De kan ofte ikke sine egne regler, har jeg skjønt.

Anonymkode: ee60f...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei! Jeg søker i disse dager ufør for ptsd gjentatte ganger i livet. Forskjellige traumatiske hendelser har gjort meg veldig "skadet". 

Er det noen her med erfaring ift å få gjennom ufør grunnet ptsd? Fortell gjerne om prosessen. 

Anonymkode: c6f3c...7fa

Hei!

Jeg er ufør grunnet alvorlige traumer. 

Prosessen var for meg lang. Det tok 6 år fra jeg havnet i nav systemet til ufør ble innvilget.

Jeg kom ikke på nav med det for øye å bli ufør, jeg ville ikke på nav i det hele tatt! Men jeg maktet ikke skole eller jobb, jeg besvimte og fikk pnes anfall på jobb. Klarte ikke henge med. Slet med mat, sluttet å spise og raste ned i vekt. Så mye angst at jeg skalv som en parkinson pasient!

Så endte på nav. Måtte gjennom flere tiltak, ville gjerne jobbe så prøvde meg i masse forskjellig men fikk problemer hver gang. 

Måtte gjennom "arbeidstrening", som jeg ikke så helt poenget med. Havnet på aap (som jeg tror var 4 år da?) Etter de fire årene var det ikke annet å gjøre enn å ende på trygd. 

Med andre ord var det for meg en motvillig og lang prosess med jobbutprøving, arbeidstrening, psykolog,behandling osv - det tok mange år. Og det er som andre sier her, diagnose har lite å si, det er funksjons og arbeidsevne det handler om.

Alt godt og lykke til min venn ❤️

Anonymkode: 36a2b...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk diagnosen fibromyalgia i 2002, senere ble det også konkludert hypermobile ledd, migrene, bekkenløsning, bekkenløsning, isjias, k-ptsd, ibs, renauds, og så datt jeg på jobb og fikk en yrkesskade..det var slutten på min arbeidskarriere. 

Her sitter jeg med to fagbrev og studiekompetanse og så er jeg totalt unyttig som arbeidstaker. Hodet vil, men kroppen klarer det bare ikke mer. 

Anonymkode: c182a...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er ufør for PTSD. Tok tre år på aap. Jeg deltok ikke på arbeidstiltak og det å finne arbeidsevnen ble tilpasset meg veldig. Dvs at jeg hadde noen samtaler med de om skulle måle arbeidsevne. Jeg fikk først avslag fordi nav mente at medisiner kunne hjelpe, men for det første hadde jeg brukt medisiner i ett år og for det andre er det jo ingen medisiner for denne lidelsen. Dermed fikk jeg etterhvert medhold i klage. Det var en skummel prosess fordi jeg var på et sted hvor ethvert krav til meg knakk meg totalt, men alt i alt var de veldig gode på å tilpasse aktivitetene for meg. 

Anonymkode: ee6b2...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man blir ufør pga funksjonsnivå og manglende restarbeidsevne og ikke pga diagnose. Selv har jeg k-Ptsd,kronisk anoreksi,kraftig ocd og et par somatiske lidelser,men det var ikke diagnosene som utløste uføretrygd. 

Anonymkode: c52d0...00d

Jeg synes dette blir så rart å si. Jeg forstår poenget ditt, alle med samme diagnose har ikke de samme behovene og begrensningene, men selvsagt var det diagnosene dine som utløste uføretrygd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg synes dette blir så rart å si. Jeg forstår poenget ditt, alle med samme diagnose har ikke de samme behovene og begrensningene, men selvsagt var det diagnosene dine som utløste uføretrygd. 

Hvordan vet du det? Vedkommende sier nettopp motsatt.

Anonymkode: cb568...46f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nav var overhodet ikke opptatt av diagnoser i mitt tilfelle. De prøvde lenge å holde meg i arbeid, noe jeg også var motivert for,men så at det ikke gikk. Dermed var uføretrygd eneste mulighet.

Anonymkode: 36a2b...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for nedsettende innhold og avsporinger. 

Matas, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei! Jeg søker i disse dager ufør for ptsd gjentatte ganger i livet. Forskjellige traumatiske hendelser har gjort meg veldig "skadet". 

Er det noen her med erfaring ift å få gjennom ufør grunnet ptsd? Fortell gjerne om prosessen. 

Jeg gjorde. Min ptsd gjorde at jeg ikke kunne holde en jobb. Ble deprimert da jeg hadde arbeidsevne, men det at jeg slet sånn når jeg var hjemme stod høyest på listen får nav når det kom til ufør. Å skrollet nettopp kjapt forbi noe med arbeidstrening å aap. Det er ikke normalt å bare få uføre rett i hånda som jeg så over. Aner ikke hva som var galt der men er helt normalt at man begynner på aap å arbeidstrening,praksis, rehabilitering eller behandling. Man skal vurderes. 😊 

Anonymkode: 33c71...ae0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tok meg 17 år å få ufør. Og jeg var veldig syk. 

Anonymkode: e061c...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min erfaring er at veien til uføretrygd er "lettere" for det med ptsd enn for de med k-ptsd.

Det er lettere forholde seg til ptsd. Har du vært utstasjonert som soldat i krigsområder og kommer hjem med traumer så er det veldig lett for behandlingsapparat og nav å se hva som er årsaken til din nedsatte arbeidsevne. Det er mer konkret og lettere å "ta og føle på" for alle involverte. Du må gjennom det standard løpet, men slipper at det graves og tviles mer utover det. 

Det er verre for det med k-ptsd. For der er det ingen konkret hendelse å henge arbeidsuførheten på. Det er mer graving i barndom osv.

Anonymkode: bc4a0...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kompleks dissosiativ lidelse. Tok 19 år. Masse dokumentasjon. 

Anonymkode: 1a0b7...9d7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du kan synes det er så rart som du bare vil, men det er fakta

Anonymkode: c52d0...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg er uføretrygdet med PTSD som hoveddiagnose. Tror saksbehandlere og leger kan vurdere det veldig forskjellig.

Jeg sliter personlig mer med noen nevrologiske diagnoser, men de valgte å fokusere på PTSD for at jeg skulle slippe arbeidsutprøving. Vi hadde et fellesmøte der de diskuterte hva som var mest hensiktsmessig. De nevrologiske diagnosene har et større spenn i symptomtrykk og fastlegen min var veldig klar på at jeg ville blitt dårligere om jeg ble sendt ut i arbeidsutprøving og at det bare ville være dyr og unødvendig plaging av meg. Jeg er klar over at jeg var heldig med saksbehandler som var enig. For meg var også alder et moment, da jeg ville hatt få år i arbeid om jeg skulle klart å jobbe noe. Psykiater som satte PTSD diagnosen var også klar på at mer behandling ville forverre livsmestring og funksjonsnivå over lengre tid, og at det var uhensiktsmessig å sende meg i mer behandling. 

Anonymkode: 6cba0...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min erfaring er at veien til uføretrygd er "lettere" for det med ptsd enn for de med k-ptsd.

Det er lettere forholde seg til ptsd. Har du vært utstasjonert som soldat i krigsområder og kommer hjem med traumer så er det veldig lett for behandlingsapparat og nav å se hva som er årsaken til din nedsatte arbeidsevne. Det er mer konkret og lettere å "ta og føle på" for alle involverte. Du må gjennom det standard løpet, men slipper at det graves og tviles mer utover det. 

Det er verre for det med k-ptsd. For der er det ingen konkret hendelse å henge arbeidsuførheten på. Det er mer graving i barndom osv.

Anonymkode: bc4a0...25a

Jeg har (flere) konkrete hendelser som har gitt meg diagnosen k-ptsd. Bare et innspill.

Anonymkode: d58cc...be6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Aha, skjønner ! Så det handler ikke nødvendigvis om diagnoser nei. Skjønner hva du sier. Er likevel interesssert i å høre om flere med ptsd har såpass nedsatt arbeidsevne? Jeg har også det. Dessverre. 

Jeg hadde ptsd i mange år etter traume, ble ikke ufør før jeg fikk kronisk sykdom 

Anonymkode: 2a3cb...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 22.02):

Fordi så vanskelig det er å få uføretrygd, så har det selvsagt noe å si at man faktisk har diagnoser å vise til. Det kan godt være at det ikke ble gjort noe stort nummer ut av, men uten en eneste diagnose så er det vel ikke mange (nav inkludert) som ville ment at det var grunnlag for uføretrygd. Uten en eneste diagnose altså. Det kan dere jo ikke tro? Hvis man mener at diagnosene man har ikke betydde noe for uføretrygden, så mener man altså også at de som ikke har noen påvist sykdom, ingen diagnoser, skal få uføretrygd for å ikke ha noen restarbeidsevne. Det går jo mot alt vi vet. Da burde ikke de med me blitt behandlet slik de blir, av nav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...