Gå til innhold

Ufør grunnet ptsd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg søker i disse dager ufør for ptsd gjentatte ganger i livet. Forskjellige traumatiske hendelser har gjort meg veldig "skadet". 

Er det noen her med erfaring ift å få gjennom ufør grunnet ptsd? Fortell gjerne om prosessen. 

Anonymkode: c6f3c...7fa

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man får ikke gjennom en ufør-søknad grunnet diagnose, man må ha nedsatt arbeidsevne. To personer med samme diagnose kan ha helt forskjellig arbeidsevne. 

Hilsen ufør med k-ptsd, engstelig/unnvikende PF, tilbakevendende depresjon og generell angst. Og 0 arbeidsevne.

Anonymkode: d58cc...be6

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man får ikke gjennom en ufør-søknad grunnet diagnose, man må ha nedsatt arbeidsevne. To personer med samme diagnose kan ha helt forskjellig arbeidsevne. 

Hilsen ufør med k-ptsd, engstelig/unnvikende PF, tilbakevendende depresjon og generell angst. Og 0 arbeidsevne.

Aha, skjønner ! Så det handler ikke nødvendigvis om diagnoser nei. Skjønner hva du sier. Er likevel interesssert i å høre om flere med ptsd har såpass nedsatt arbeidsevne? Jeg har også det. Dessverre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aha, skjønner ! Så det handler ikke nødvendigvis om diagnoser nei. Skjønner hva du sier. Er likevel interesssert i å høre om flere med ptsd har såpass nedsatt arbeidsevne? Jeg har også det. Dessverre. 

I mitt tilfelle er det kombinasjonen av alt som satte en stopper for meg. Jeg var ikke så involvert i ufør-prosessen siden jeg var helt på bånn, min fastlege, en psykolog fra Vop og en koordinator fra kommunens psykiske hjelpegreie tok seg av alt som hadde med NAV å gjøre. Jeg møtte opp på noen møter, men husker svært lite av den tiden.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei! Jeg søker i disse dager ufør for ptsd gjentatte ganger i livet. Forskjellige traumatiske hendelser har gjort meg veldig "skadet". 

Er det noen her med erfaring ift å få gjennom ufør grunnet ptsd? Fortell gjerne om prosessen. 

Man blir ufør pga funksjonsnivå og manglende restarbeidsevne og ikke pga diagnose. Selv har jeg k-Ptsd,kronisk anoreksi,kraftig ocd og et par somatiske lidelser,men det var ikke diagnosene som utløste uføretrygd. 

Anonymkode: c52d0...00d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Man blir ufør pga funksjonsnivå og manglende restarbeidsevne og ikke pga diagnose.

Hvorfor er dette så viktig å poengtere egenglig? Ser det gjentas stadig vekk. Er det ikke sykdommen som gjør at man mangler arbeidsevne? Og kan man ikke si hva som sannsynligvis vil være vanskelig ved hver enkelt sykdom?

Selv har jeg KPTSD og jobbet fullt til nå, men usikker på om jeg klarer mer. Det er litt begrenset hvor lenge man klarer å ta seg sammen, spesielt om man går i behandling samtidig. 

Anonymkode: ef530...70a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er ufør mye pga k-ptsd. Jeg har noen andre diagnoser som er mer drivende i at jeg forblir ufør.

Selve ptsden var utløsende og bidro selvsagt i stor grad, den står vel fremst i epikrisa og mener jeg og var den største årsaken da jeg ble syk og etterhvert ufør men det er ikke den som holder meg ufør i dag.  Jeg har ikke særlig mange aktive symptomer på ptsd nå, noen merkedagstriggere og nedsatte kognitive evner blant annet som følge av ptsd men hadde den vært mitt eneste problem hadde jeg nok greid å stå ihvertfall delvis i arbeid tror jeg.

Jeg er 40, har vært ufør i 5 år.

Anonymkode: 74ef5...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mannen min har c-ptsd med dissosiativ lidelse. Han var innlagt på sykehuset til utredning og hadde et møte med Nav i etterkant. Fikk innvilget ufør med en gang. 

Anonymkode: bc994...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk ufør med PTSD-diagnose. Har hatt flere diagnoser, men det var den de valgte å fokusere på. Dette var i 2011 og da hadde jeg vært arbeidsufør siden 1995. I dag kan jeg heldigvis stå i jobb. Veien til ufør var et langt helvete jeg ikke orker å rippe opp i. 

Anonymkode: e061c...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Diagnosen som ble brukt i uføretrygdsøknaden er unnvikende PF. 

Jeg har kompleks PTSD som er min hoveddiagnose og alt jeg sliter med stammer fra det. 

Det er ikke diagnose det står på. Det er funksjonsevne. Du kan spørre 10 personer med PTSD om hvordan de har det og hvilke utfordringer de har, og du vil få 10 forskjellige svar. 

Anonymkode: 6d698...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfallet av søknaden faller på flere ting. Det vesentlige er at du har mistet evnen til å forsørge deg selv. Så må du ha  gjennomført gjentatte behandlinger for din sykdom og du må ha flere forsøk ut i tiltak der arbeidsevnen din har blitt vurdert og dokumentert. Endel faller også på uttalelser fra spesialist og hva de skriver. 
Her gjelder det altså å ha brukt Aap løpet godt men mye aktivitet som kan brukes som dokumentasjon. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja jeg fikk "kastet" uføre etter meg som 33åring. Hadde fungert korte perioder i 20åra i 50% stilling. Eller stønader siden 21års alder.

Krevde ingen arbeids trening av meg..Er du for syk så er du det. 

Anonymkode: 8eeda...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andrine& skrev (6 minutter siden):

Utfallet av søknaden faller på flere ting. Det vesentlige er at du har mistet evnen til å forsørge deg selv. Så må du ha  gjennomført gjentatte behandlinger for din sykdom og du må ha flere forsøk ut i tiltak der arbeidsevnen din har blitt vurdert og dokumentert. Endel faller også på uttalelser fra spesialist og hva de skriver. 
Her gjelder det altså å ha brukt Aap løpet godt men mye aktivitet som kan brukes som dokumentasjon. 

Bare tull. Mannen min var aldri ute i tiltak for utredning av arbeidsevne. Det er fordi han er for SYK til det! Var heller aldri på Aap. Gikk rett fra sykemelding til ufør.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare tull. Mannen min var aldri ute i tiltak for utredning av arbeidsevne. Det er fordi han er for SYK til det! Var heller aldri på Aap. Gikk rett fra sykemelding til ufør.

Ja det er også kurant saker, men det er ikke saken i denne tråden. Lag en egen tråd for kurant saker hvis du ønsker å opplyse om hvordan det fungerer, det gjelder folk som feks er født med psykisk utviklingshemming eller andre tilstander som er, som sagt kurant saker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andrine& skrev (1 minutt siden):

Ja det er også kurant saker, men det er ikke saken i denne tråden. Lag en egen tråd for kurant saker hvis du ønsker å opplyse om hvordan det fungerer, det gjelder folk som feks er født med psykisk utviklingshemming eller andre tilstander som er, som sagt kurant saker. 

Nei,min mann har c-ptsd. Det er da ganske relevant her?!Han gikk rett fra sykemelding til ufør 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei,min mann har c-ptsd. Det er da ganske relevant her?!Han gikk rett fra sykemelding til ufør 

Da er det en god del info om den saken som ikke kommer frem, antar det ikke er alt du vet hvis du tror det fungerer på den måten slik du beskriver at man rekker å få satt en diagnose og får innvilget ufør iløpet av 12 mnd som er standar tid for sykemelding før folk må over på andre ordninger. Ingen kommer unna forsøk på behandling av angstlidelser. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Andrine& skrev (Akkurat nå):

Da er det en god del info om den saken som ikke kommer frem, antar det ikke er alt du vet hvis du tror det fungerer på den måten slik du beskriver at man rekker å få satt en diagnose og får innvilget ufør iløpet av 12 mnd som er standar tid for sykemelding før folk må over på andre ordninger. Ingen kommer unna forsøk på behandling av angstlidelser. 

Mannen min er så traume syk med et så stort symptom trykk at det ikke er behandling for han( kost nytte). Han hadde i forkant av sykmeldingen sin vunnet frem i en oppreisning/, erstatnings sak for tidligere barnevernsbarn. Min mann klamret seg fast i arbeidslivet helt frem til han lå i  fosterstilling på gulvet. Så jo det finnes mange som får innvilget ufør ganske raskt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er dette så viktig å poengtere egenglig? Ser det gjentas stadig vekk. Er det ikke sykdommen som gjør at man mangler arbeidsevne? Og kan man ikke si hva som sannsynligvis vil være vanskelig ved hver enkelt sykdom?

Selv har jeg KPTSD og jobbet fullt til nå, men usikker på om jeg klarer mer. Det er litt begrenset hvor lenge man klarer å ta seg sammen, spesielt om man går i behandling samtidig. 

Anonymkode: ef530...70a

Fordi det fakta.

Anonymkode: c52d0...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nav må åpne for at du skal kunne søke uføretrygd. Du må iallefall gå på sykemelding eller aap. Diagnose alene gir ikke uføretrygd 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...