mammatiltosmaa Skrevet 25. mars 2024 #1 Del Skrevet 25. mars 2024 Jeg vil gjerne ta opp et tema som jeg vet kan være gjenstand for diskusjon blant foreldre: inkludering av barna i matlagingen eller ikke. Noen mener kanskje at det er viktig å la barna delta i matlagingen for å lære viktige ferdigheter og utvikle selvstendighet. Andre kan føle seg litt skeptiske og lure på om det egentlig er verdt innsatsen. Personlig har jeg vurdert å kjøpe en kjøkkenhjelper for å involvere barna mine mer i matlagingen. Jeg ser for meg at det kan være en flott måte å lære dem om sunn mat, gi dem en følelse av ansvar og selvregulering, samtidig som vi skaper fine minner sammen på kjøkkenet. Men jeg har også hørt argumenter fra noen som mener at det bare er å være en lat mor som prøver å få barna til å gjøre jobben. Har to små som jeg så gjerne vil skal ha det bra og utvikle seg vel. Jeg ønsker å høre deres meninger og erfaringer om dette emnet. Er det lurt å inkludere barna i matlagingen ved å kjøpe en kjøkkenhjelper, eller er det bare et tegn på lat morskap? Har dere prøvd å involvere barna deres på kjøkkenet, og hvordan har det gått? Og hvis dere har en kjøkkenhjelper, hva er deres beste tips og triks for å få mest mulig ut av den? Og.. hvilken versjon har dere gått for? Det finnes jo et hav der ute. Liker veldig godt utseende på de fra https://montessorikidz.no/collections/kjokkenhjelper Erfaringer? 🥰💓 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #2 Del Skrevet 25. mars 2024 Selvfølgelig er det lurt å lære avkommet hvordan man lager mat. Den kan bare stå på en stol/krakk til den blir høy nok til å stå på gulvet, trenger ikke bruke penger på slikt tull. Anonymkode: 780ef...6d2 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 25. mars 2024 #3 Del Skrevet 25. mars 2024 Selvfølgelig er det lurt?? De skal jo vokse opp og lage mat selv en eller annen gang. Like greit å lære det med engang tenker jeg. Det har ikke noe med å være lat å gjøre heller. Det er koselig å lage mat sammen med barnene. Det er sosialt,de kan få være litt kreative. De utvikler viktige ferdigheter etc etc.. Listen er lang. Bare positivt. Bare lær de at rydding / vasking også hører til det å lage mat. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 25. mars 2024 #4 Del Skrevet 25. mars 2024 Det er et annet tema om dette allerede her inne:) les dere så får du litt andre svar der å Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammatiltosmaa Skrevet 25. mars 2024 Forfatter #5 Del Skrevet 25. mars 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Selvfølgelig er det lurt å lære avkommet hvordan man lager mat. Den kan bare stå på en stol/krakk til den blir høy nok til å stå på gulvet, trenger ikke bruke penger på slikt tull. Anonymkode: 780ef...6d2 Er litt bekymret for at de kommer til å skade seg.. er det helt galt å kjøpe kjøkkenhjelper tror du? Har sett litt på ikea kjøkkenhjelper hack, men det virker ikke like trygt. er bare så redd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 25. mars 2024 #6 Del Skrevet 25. mars 2024 Mine har alltid deltatt i matlaging. Så kunne de også lage enkle middager allerede da de gikk på barneskolen. Jeg er gammel speider, så at de lærte å håndtere skarpe kniver og slikt var ganske naturlig for meg. Var mer redd for å ikke lære dem slikt enn å lære dem det for å si det slik. Hvordan kniv skulle brukes, bæres og ha respekt for at de er svært skarpe. For min del var det aldri et spørsmål om rett og galt, for dette var helt rett i mitt hode, så da kunne andre mene og gjøre det de ville angående sine barn. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #7 Del Skrevet 25. mars 2024 mammatiltosmaa skrev (3 minutter siden): Er litt bekymret for at de kommer til å skade seg.. er det helt galt å kjøpe kjøkkenhjelper tror du? Har sett litt på ikea kjøkkenhjelper hack, men det virker ikke like trygt. er bare så redd Hva er du redd for? At ungen skal falle 30 cm ned av en krakk? Beklager å måtte si det, men da har du mange vanskelige år foran deg. Anonymkode: 780ef...6d2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammatiltosmaa Skrevet 25. mars 2024 Forfatter #8 Del Skrevet 25. mars 2024 Jeg har lest mye om Montessori og det virker som om det er mye selvregulert læring. Jeg tror barna har godt av å delta og få mer ansvar. Er i en vennekrets hvor det er fy fy å bryne barna med "slavearbeid" - slik de kaller det. For dem så handler det om at barna skal få oppleve barndommen uten å bry seg om noe annet. Jeg blir bare så usikker iblant. Ellers; Speidere føles for meg ut som noen som får et sikkelig selvtillits-boost av å kunne klare seg selv. Dette tror jeg også er fint. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammatiltosmaa Skrevet 25. mars 2024 Forfatter #9 Del Skrevet 25. mars 2024 Trygghet og sikkerhet syns jeg er veldig viktig. Har hørt historie om en gutt som falt ned og slo seg veldig. Dette er ikke til å tøyse med. Jeg mener det er helt uforsvarlig å ikke benytte de verktøyene vi har. Disse kjøkkenhjelperne er jo ikke dyre i kjøp heller. Kjøper man justerbar høyde har du det for en lang tid. 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hva er du redd for? At ungen skal falle 30 cm ned av en krakk? Beklager å måtte si det, men da har du mange vanskelige år foran deg. Anonymkode: 780ef...6d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusjpenn Skrevet 25. mars 2024 #10 Del Skrevet 25. mars 2024 Den kjøkkenhjelperen ser ut som noe tull. Mitt barn er ikke gammelt nok enda, men har allerde kjøpt en kokkekniv for barn og tenker å sette meg på gulvet med en plastmatte og fjøl. Er over gjennomsnittet opptatt av mat og spising og ser det som helt naturlig å inkludere barnet i alle deler av hverdagslivet, også matlaging. Jeg tenker også å flytte glass og tallerkner fra skap til skuffer etterhvert, slik at barnet kan hjelpe til med å rydde ut av oppvaskmaskinen. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #11 Del Skrevet 25. mars 2024 mammatiltosmaa skrev (Akkurat nå): Trygghet og sikkerhet syns jeg er veldig viktig. Har hørt historie om en gutt som falt ned og slo seg veldig. Dette er ikke til å tøyse med. Jeg mener det er helt uforsvarlig å ikke benytte de verktøyene vi har. Disse kjøkkenhjelperne er jo ikke dyre i kjøp heller. Kjøper man justerbar høyde har du det for en lang tid. Jaja. Lykke til. Siste råd; tenk selv med sunn fornuft, ikke les all mulig drit på nett og ikke hør på tullinger rundt deg. Anonymkode: 780ef...6d2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #12 Del Skrevet 25. mars 2024 mammatiltosmaa skrev (26 minutter siden): Men jeg har også hørt argumenter fra noen som mener at det bare er å være en lat mor som prøver å få barna til å gjøre jobben. 🙈 hos meg er det latskap som gjør at de ikke er med mer. Når alle er slitne på ettermiddagen krever det mindre å slenge sammen noe selv enn å involvere barna. Prøver å bli flinkere. Anonymkode: 29c03...423 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 25. mars 2024 #13 Del Skrevet 25. mars 2024 (endret) mammatiltosmaa skrev (19 minutter siden): Jeg har lest mye om Montessori og det virker som om det er mye selvregulert læring. Jeg tror barna har godt av å delta og få mer ansvar. Er i en vennekrets hvor det er fy fy å bryne barna med "slavearbeid" - slik de kaller det. For dem så handler det om at barna skal få oppleve barndommen uten å bry seg om noe annet. Jeg blir bare så usikker iblant. Ellers; Speidere føles for meg ut som noen som får et sikkelig selvtillits-boost av å kunne klare seg selv. Dette tror jeg også er fint. Mine fikk dessverre ikke plass i den lokale speidergruppe, men fy søren så mye jeg og mine venner lærte gjennom å være speidere, og ja det ga oss en veldig tro på oss selv og å kunne mestre. Hvilket har vært viktig for meg å gi videre til mine barn, selv om de dessverre ikke fikk gått i speidergruppe. Jeg var vel 10 år første gang jeg var på landsleir. Da satte vi selv opp telt, gravde grøfter rundt i forkant av regn, og sov med kun jevnaldrende i teltet. Passet på hverandre. Kledde oss godt uten instruksjoner om det, og tørket våre våte klær. Deltok i alt fra å spikke til å tenne bål, lage mat på bål og skure panner. Var også på nattevandringer med kart og kompass, med mer. Speiderkniv brukte vi aktivt fra vi var 8 år. Selvfølgelig alltid ledere i nærheten, men vi lærte å være selvstendige, og jeg lærte for evig og alltid at man ikke skal undervurdere barn. 😉 Endret 25. mars 2024 av Trolltunge 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #14 Del Skrevet 25. mars 2024 Leste innlegget og trodde først du skulle skaffe en person som skulle hjelpe til på kjøkkenet…. Selvsagt kan barna hjelpe til. Og det har vært vanlig lenge før noen lagde denne krakken. Har aldri sett en slik før, men barna mime har da stått på stol/krakk. Hva er egentlig problemet? Anonymkode: f87c3...29c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #15 Del Skrevet 25. mars 2024 Er så takknemlig for at bestemødrene mine lærte meg å lage mat❤️ Anonymkode: bd117...407 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #16 Del Skrevet 25. mars 2024 Sånn kjøkkenhjelper er bortkastede penger. Mistenker at du prøver å reklamere for dem. Dine andre innlegg her, siden du ble medlem for en time siden, bærer preg av at du ikke har skrevet dem selv. Anonymkode: aaf29...32b 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammatiltosmaa Skrevet 25. mars 2024 Forfatter #17 Del Skrevet 25. mars 2024 33 minutter siden, Tusjpenn said: Den kjøkkenhjelperen ser ut som noe tull. Mitt barn er ikke gammelt nok enda, men har allerde kjøpt en kokkekniv for barn og tenker å sette meg på gulvet med en plastmatte og fjøl. Er over gjennomsnittet opptatt av mat og spising og ser det som helt naturlig å inkludere barnet i alle deler av hverdagslivet, også matlaging. Jeg tenker også å flytte glass og tallerkner fra skap til skuffer etterhvert, slik at barnet kan hjelpe til med å rydde ut av oppvaskmaskinen. Veldig god ide med flytting av tallerkner og glass. Tydelig at du er engasjert i å skape inkluderende oppvekstmiljø for barnet. Har lest litt om at det er viktig å ha et godt og tilrettelagt miljø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammatiltosmaa Skrevet 25. mars 2024 Forfatter #18 Del Skrevet 25. mars 2024 23 minutter siden, AnonymBruker said: Er så takknemlig for at bestemødrene mine lærte meg å lage mat❤️ Anonymkode: bd117...407 Enig. Er glad for at jeg ble inkludert av mine foreldre.. men det er en annen generasjon vi lever i. Det er ikke alltid like lett å forstå hva som er rett og galt mtp barnas utvikling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #19 Del Skrevet 25. mars 2024 Kjøkkenhjelp kan de ikke være før de mestrer det ordentlig. I en travel hverdag kan det kanskje være enklere å gjøre alt selv, men du kan jo be barna om enklere oppgaver. De kan finne frem det dere trenger og evt hjelpe til med å feks krydre og smake underveis. Du kan også gi tips slik de lærer. Hva som er lurt å tenke på, hvilke redskaper som er hva, hygiene osv. De kan også hjelpe til å lage handlelister og handle (sammen med dere). I helgene med mer tid kan de få prøve seg mer. Enkle ting som pizza, dele opp grønnsaker til taco/pita, røre i gryter avhengig av hva de klarer, steke vafler, lage ostesmørbrød, skrelke poteter og gulrøtter, porsjonspakker med fisk og grønnsaker i folie. Ellers er det jo alltid gøy å prøve seg på å piske krem for hånd eller riste kremfløte til smør. Anonymkode: 3a70f...f32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #20 Del Skrevet 25. mars 2024 Det er forresten svært enkelt å finne ut hvem du er, dersom du ikke har stjelt profilbildet ditt. Bare en liten heads-up om du ønsker å være anonym. Anonymkode: 780ef...6d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå