AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #1 Skrevet 25. mars 2024 Har en baby på 8 mnd, som nekter å spise most mat bortsett fra grøt. Vil helst sitte rundt bordet sammen med oss og plukke og spise selv. 😊 lager derfor ikke egen babymat eller kjøper glass. Men hvor nøye bør man være på hva baby får i seg? Vi har nok et helt gjennomsnittlig norsk kosthold, med noen lette løsninger. Kan baby feks spise ferdiglaget fiskekaker eller fiskegrateng? Er vel både salt og melk i.. eller hva med å smake på lapskaus som har buljong i? Eller hjemmeside lasagne som inneholder både ost og hvit saus? Sånne ting.. føler meg bare sikker de datene vi har "ren" mat.. men resten av familien (har flere barn) må jo slippe å tilpasse alt etter baby? Hvordan gjør dere det? 🙈 Anonymkode: b5ded...1f0
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #2 Skrevet 25. mars 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Har en baby på 8 mnd, som nekter å spise most mat bortsett fra grøt. Vil helst sitte rundt bordet sammen med oss og plukke og spise selv. 😊 lager derfor ikke egen babymat eller kjøper glass. Men hvor nøye bør man være på hva baby får i seg? Vi har nok et helt gjennomsnittlig norsk kosthold, med noen lette løsninger. Kan baby feks spise ferdiglaget fiskekaker eller fiskegrateng? Er vel både salt og melk i.. eller hva med å smake på lapskaus som har buljong i? Eller hjemmeside lasagne som inneholder både ost og hvit saus? Sånne ting.. føler meg bare sikker de datene vi har "ren" mat.. men resten av familien (har flere barn) må jo slippe å tilpasse alt etter baby? Hvordan gjør dere det? 🙈 Anonymkode: b5ded...1f0 Vi lot babyen leke og smake på maten vår, hvis det viste interesse, det er minimalt de får i seg. Vi pleier å lage maten, ta ut til babyen, uten salt, og fortsette matlagingen til oss. Anonymkode: b1d2d...0a0 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #3 Skrevet 25. mars 2024 Det er jo ikke det at de ikke skal ha noe salt i det hele tatt, men at de ikke skal ha mengder. Så jeg tenker slik at hvis jeg vet at det hun fikk smake på i går var mye salt i så får hun ikke i dag. Anonymkode: 601cc...86b 2 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #4 Skrevet 25. mars 2024 Er ikke vanskelig å tilpasse heller da. Vår gutt spiste også det samme som oss på den alderen, men jeg tilsatte ikke salt (vi voksne kunne evt salte egen tallerken om vi ville) og jeg valgte mat som ikke var melkebasert til oss alle sammen. Anonymkode: cc968...924 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #5 Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har en baby på 8 mnd, som nekter å spise most mat bortsett fra grøt. Vil helst sitte rundt bordet sammen med oss og plukke og spise selv. 😊 lager derfor ikke egen babymat eller kjøper glass. Men hvor nøye bør man være på hva baby får i seg? Vi har nok et helt gjennomsnittlig norsk kosthold, med noen lette løsninger. Kan baby feks spise ferdiglaget fiskekaker eller fiskegrateng? Er vel både salt og melk i.. eller hva med å smake på lapskaus som har buljong i? Eller hjemmeside lasagne som inneholder både ost og hvit saus? Sånne ting.. føler meg bare sikker de datene vi har "ren" mat.. men resten av familien (har flere barn) må jo slippe å tilpasse alt etter baby? Hvordan gjør dere det? 🙈 Anonymkode: b5ded...1f0 0% hysterisk bør man være.. Hysteri kommer man ingen god vei med.. Anonymkode: b8bb3...3fe 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #6 Skrevet 25. mars 2024 En 8 mnd gammel baby kan spise alt utenom honning… Begrens inntak av salt, ellers kan du gi vanlig middag. Regner med barnet får morsmelk eller MME også? Her har vi aldri gitt «barnemat» 😊 Ga litt most mat fra 4-6 mnd, og fra 6 mnd ga vi vanlig middag, fra 8 mnd ga vi mat litt med melk i… spiste ikke fiskegrateng og lasagne hver dag da. Anonymkode: e0ac8...03b 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #7 Skrevet 25. mars 2024 Takk for svar🥰 Da kan jeg bare gi når vi har slik mat innimellom. Vi prøver å ha ren fisk noen ganger i uka og har ikke problemer med å gi det og ren kylling osv.. men av og til har vi jo litt mer helvfabrikata ting som de nevnt over, var dette jeg var usikker på. Velger fiskekaker osv som er nøkkelhulsmerket da. Men ser jo at 80% uansett havner på gulvet🙈 ellers får hun grøt x 2 og ammer. Får plukke på en brødskive mens vi spiser frokost/kveldsmat. Anonymkode: b5ded...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #8 Skrevet 25. mars 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar🥰 Da kan jeg bare gi når vi har slik mat innimellom. Vi prøver å ha ren fisk noen ganger i uka og har ikke problemer med å gi det og ren kylling osv.. men av og til har vi jo litt mer helvfabrikata ting som de nevnt over, var dette jeg var usikker på. Velger fiskekaker osv som er nøkkelhulsmerket da. Men ser jo at 80% uansett havner på gulvet🙈 ellers får hun grøt x 2 og ammer. Får plukke på en brødskive mens vi spiser frokost/kveldsmat. Anonymkode: b5ded...1f0 Prøv å heller ha fokus på å skape matglede og interesse for mat, enn å stresse så mye med hva og hvordan. De fleste har et nokså greit kosthold, og husk at babyen spiser lite av det til å begynne med. De tar en skje eller to maks. Anonymkode: b1d2d...0a0 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #9 Skrevet 25. mars 2024 Vi har lagd mye "pannekaker". Vet ikke hva jeg skal kalle det. Rasp gulrot, løk, kål, andre grønnsaker hvis du vil, bland med egg og litt havremelk/ mm/ mme og stek små pannekaker. Har ellers også laget pannekaker med fullkornsmel med forskjellig blandet i. Gulrot, blåbær, eple.. Vår spiser både selv og fra skje. Så vi får til å gi middagsglass. Men vil jo at hun skal øve på å spise selv også. Ikke alltid vi lager noe hun kan spise. Burger, Taco osv. Så vi passer alltid på å ha noe hun kan spise de dagene. Er bare å lage flere porsjoner også. Hun spiser også mye kokte grønnsaker, pastaskruer, brødskive. Hun kan fint få fiskekaker og sånt innimellom også. Anonymkode: 898e9...6bb
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #10 Skrevet 26. mars 2024 Skal du kjøpe ferdige produkter fra butikk hadde jeg vært nøye med å lese bakpå så det ikke er for mye tull i de. Stor forskjell fra produkt til produkt. Man kan lage det selv ganske enkelt også. Da kan du bestemme selv hva du har i. Bare bra barnemat har en veldig enkel oppskrift på fiskekaker, og Marit Kolby har en oppskrift på ekspress fiskegrateng som er god. Lasagne kan man lage uten å bruke Toro (dermed mindre salt og man trenger ikke bruke melk). Men er jo ikke farlig med halvfabrikata en gang i blant heller Anonymkode: fadfe...cd5 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #11 Skrevet 26. mars 2024 Vi har gitt alt vi har spist, men har saltet maten ved bordet. Vi gav også havregrøt på vann de få gangene vi spiste risgrøt til middag. Men ellers ingen andre tilrettelegginger enn å passe på størrelsen på bitene og slikt. Anonymkode: c4566...ba2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #12 Skrevet 26. mars 2024 Når min gutt var 8mnd så var vi i Thailand og han spiste alt mulig😅 null hysteri altså. Anonymkode: 50391...763
Anonym6789 Skrevet 29. mars 2024 #13 Skrevet 29. mars 2024 Vi har gjort som deg, men vært påpasselig på å velge fiskekaker med mest fisk osv. Men det er vi litt opptatt av til oss andre også. Har latt de plukke og spise det de vil
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2024 #14 Skrevet 29. mars 2024 Hvorfor skulle en baby ha behov for noe annet enn resten av familien (ved et helt normalt og variert kosthold uten masse junk). Vår har spist det samme som oss hele veien. Aldri laget egen babymat eller noe. Vi velger de beste alternativene, så fiskekaker med mest mulig fisk, ren fisk, mye grønnsaker og stor variasjon så hun ble vandt til mye forskjellig tidlig. Sunn fornuft kommer man langt med. Anonymkode: e5ef6...37a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå