Gå til innhold

Flere med ptsd som strever med stram kjevemuskulatur?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har b periodevis svært vondt i kjevemuskulatur. Sist jeg var hos tannlegen kunne han ikke utføre det han skulle pga smerter ved å gape. Har ptsd og min nydelige tannlege sier smertene i kjeven kommer av psykisk stress. 

Nå var jeg blitt nesten bra.... Avslappet og fin i kjeven igjen. Er så hos psykologen min i dag og snakker gjennom et traume som er veldig brutalt. Kommer hjem og kjenner de ekstreme smertene tilbake. Mest sannsynlig har jeg anspent meg ekstremt under samtalen (dobbeltime). 

Jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre med dette, jeg. Noen som strever med det samme og har råd? Vet det finnes botox til å sette i kjevemuskulatur men tør jeg det? Og ikke har jeg råd heller. Kan man søke om å få det dekket evt? 

Vin gjerne høre fra andre med lignende smerter grunnet psykisk stress. 

Anonymkode: f16a1...dcc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

🙋‍♀️

Har bitt ned tennene mine etter årevis med stress-biting. Har konstant smerter i tenner, tannkjøtt og kjeve. Jeg strammer ubevist 24/7, noen dager så klart verre enn andre. Er i evig stressmodus. Har ikke funnet en løsning på det, men tannlegen snakket om bitekinne. 

Anonymkode: 5c37a...0a0

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

🙋‍♀️

Har bitt ned tennene mine etter årevis med stress-biting. Har konstant smerter i tenner, tannkjøtt og kjeve. Jeg strammer ubevist 24/7, noen dager så klart verre enn andre. Er i evig stressmodus. Har ikke funnet en løsning på det, men tannlegen snakket om bitekinne. 

Anonymkode: 5c37a...0a0

Eg har hatt biteskinne, men presterte berre å bite den i stykker...

Einaste som hjelper for meg er yoga og body scan-meditasjonar. 

Anonymkode: 8dc75...832

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også problemer med det samme og klarer nesten ikke å gape hos tannlegen.

Har fått en biteskinne som jeg kan bruke om natten for å unngå skader på tenner.

Bitingen gjør at jeg ofte har smerter i kjeve, nakke og hode.

Anonymkode: fd20a...068

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hm så kjipt å høre. Jeg har en skinne jeg og, men hjelper ikke siden det er døgnet rundt og ikke bare natt. 

Ingen av dere andre som har fått anbefalt botox i kjeven? Kalles "Botox i masseter", tror jeg. Koster 3000 her jeg bor. Høres jo nydelig ut å kunne være avslappet i kjeven. 

Håper noen som har prøvd kan fortelle.... 

Hva er bodyscan meditasjon mon tro? 😊 

Anonymkode: f16a1...dcc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter fast botox i kjeven 2 ganger i året. Det ga meg et nytt liv. At jeg ikke gjorde det tidligere i livet mitt er en gåte. Anbefales! Tar 2-3-4 dager så er du helt avslappet.

Anonymkode: f1a48...d87

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Noe som hjelper for meg er å masere den anspente muskelen. Tar høyre tommel inn i munnen og inntil kinnet og masserer mot fingrene som da er på utsiden. Masserer i hele det ømme området. Bytter hånd og side etterpå. Hvis du prøver, så håper jeg det hjelper for deg😊

Anonymkode: 778ac...561

• Nyttig 1
Skrevet

Jepp. Jeg har samme diagnose.

Jeg venter på en bittskinne som spesiallages ..men ser for meg at den går i stykker etter 1 natt 🤪 

Jeg fikk se bilder av kjeven min..høyre side er «filt flatt» ifht venstre side, pga den konstante tanngnissingen, og at jeg biter sammen tennene konstant. Alle tenner må fylles jevnlig fordi jeg filer dem i stykker med gnissingen. Har mange tenner som har knekt fordi de tåler mindre belastning når jeg filer dem ned slik jeg gjør..

Spesialisten jeg går til sier at dette er helt vanlig når man har opplevd traumer som overgrep feks. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg setter fast botox i kjeven 2 ganger i året. Det ga meg et nytt liv. At jeg ikke gjorde det tidligere i livet mitt er en gåte. Anbefales! Tar 2-3-4 dager så er du helt avslappet.

Anonymkode: f1a48...d87

Samme gjør jeg. Det har endret livskvaliteten min så mye, både psykisk og fysisk. Som andre her så spredde kjevespenningene seg til hode, nakke og skuldre. Kronisk smerte gjorde meg også deprimert. Nå er jeg mye bedre rustet til å virkelig få bearbeide traumene mine

Anonymkode: 992ff...1d3

Skrevet

Putt tommelen inn i kjaken/munnen, så masserer du øverst på kjevemuskelen med tommel innvendig og fingrene på utsiden, åpne kjeven på vist gap etter massasjen. Da løsner du spenningen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ptsd og sliter med det samme. Gikk til osteopat i noen måneder og fikk løsna på de værste spenningene. Lærte hvordan jeg kunne massere meg selv. Er superfornøyd, skulle bare ønske at jeg oppdaget behandlingen for femten år siden!!

Anonymkode: 31e06...15f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk utrolig vondt i kjeven etter en lang periode med jobbstress og et forhold som gikk til helvete.

Har jo hatt tendenser før til å gnisse når jeg er sint eller stresset, men jeg har levd et relativt problemfritt liv og derfor ikke hatt mye smerter. Men da jeg gikk gjennom mye greier, så satt det seg i kjeven, hadde vondt i alle tennene og halve ansiktet.

Satt botox til slutt, det var helt fantastisk. Dyrt da, men alle smerter borte. Så lenge det varte, da. Ikke gjort det igjen, jeg har det også litt bedre psykisk nå så da er det mindre vondt.

Merk at masseter botox kan endre ansiktsform, gjøre hake smalere og rundere, noen gjør det nettopp derfor, skal liksom se mer "feminine" ut. Det var en veldig subtil endring på meg, nesten umerkbar, men jeg liker bedre ansiktet mitt uten. Bare noe å være obs på.

Anonymkode: bbe2e...08e

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har samme diagnose og har mye kjevesmerter/migrene og anspent nakkemuskulatur.

Søsteren min har TMJ.

Kjeve og undertrykt raseri henger sammen. Jeg bearbeider sinnet med å slå på boksesekk og det hjelper faktisk.

Ser for meg ansiktet til de som har gjort at jeg i dag har ptsd.

Ikke prøvd botox i kjeven, det fikser symptomet, men ikke årsaken.

Anonymkode: 2a4cd...7e1

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, samme her. Har stått i altfor mye stress i ganske mange år nå og bitingen har blitt ganske ille. For natten har jeg fått støpt biteskinne, men den beit jeg istykker. Så jeg fikk en ny som jeg også beit istykker. 
Biteskinne hjelper for smertene og beskytter tennene, men egenandelen er 2500kr og jeg kan ikke se det er lønnsomt når jeg biter de istykker så raskt. 
Har snakket med tannlegen om botox og fått til svar at det ikke dekkes og at jeg må behandle den underliggende årsaken (altså min ptsd) og det får jeg ikke behandling for fordi jeg står aktivt i et traume som jeg heller ikke kan få hjelp å komme meg ut av. Heia Norge 🥳

nå vurderer jeg å betale botox selv, men ønsker å gjøre det hos en medisinsk klinikk og ikke en estetisk. 

Anonymkode: 91d9b...b34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...