AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #1 Skrevet 25. mars 2024 Hei! jeg og samboeren min skal adoptere 2 katter fra dyrebeskyttelsen. Vi er vokst opp med hund og ellers godt vant til dyr. Vet godt hva det vil si å ha et dyr både økonomisk, tidsmessig og ansvarsmessig. Jeg sitter å ser på utstyret vi må handle inn før vi overtar de, men det er jo et hav av utstyr å velge mellom. kattemat: Har skjønt at det er kvalitetsfôr som gjelder, ikke det fra matbutikken. Så vi kommer til å kjøpe det som er best for kattene. vannskål/drikkefontene: hørt at det er noen som sverger til drikkefontene da kattene drikker mest av de. Også vurdert en sånn smart-mater som doserer ut porsjoner selv og du har kontroll over den via app. Men er det nødvendig? kattesand: har skjønt av everclean er best, men hvilken av de? Var jo noen å velge i, og orker ikke en som lukter veldig parfyme/kunstig. katteleker/klorestativ/seng: her er vi usikre på hva og hvor mye vi skal kjøpe inn. Er jo dumt å handle masse dill dall som bare blir liggende fordi kattene ikke bruker det. Tenker uansett at klorestativ er et must, men synes de som blir solgt overalt er så stygge😂 samboeren vil lage et selv av noe treverk, men er redd for at det bare blir masse spon/flis på gulvet ettersom kattene klorer det av. De kattesengene jeg har funnet ser helt greie ut, men har katten egt behov for dette? Tenker kanskje at de finner seg en favorittplass i sofaen eller på gulvet og at denne ikke blir brukt. Men er jo viktig for kattene å ha et sted de kan trekke seg tilbake på også. Regner med at vi også kjøpe muligens må kjøpe inn to, så de kan ha hver sin plass? håper noen her har noen gode tips og råd å komme med til oss! Vi gleder oss veldig til å få to fine puser i hus❤️ Anonymkode: ca2be...cba
Tabris Skrevet 25. mars 2024 #2 Skrevet 25. mars 2024 Gratulerer med puser! Ja, du bør ha to klatrestativ, to liggeplasser og (minst) to kattetoaletter. Katter kan være territoriale og ha ressursforsvar mot andre katter når det kommer til slike ting. For å unngå poteniselle konflikter bør det derfor være mer enn nok ressurser til alle (mat, vann, liggeplasser og kattedoer). De bør absolutt ha noen klatrestativ da katter liker å ligge høyt. Dere kan gjerne lage selv, men lurt å da surre hamp/tau rundt nettopp for å unngå spon/flis på gulvet og i kattepoter. Drikkefontene er lurt fordi katter er ørkendyr og kan noen ganger drikke for lite. Instinktivt vil rennende vann friste mer enn stillestående, derfor kan fontene være lurt. Ang smart-mater ville jeg sett det an. Jeg har hatt katt hele livet og har aldri hatt noe slikt. Har tørrfor tilgjengelig 24/7 også får de våtfor en gang om dagen. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #3 Skrevet 25. mars 2024 En enkel katteseng er helt greit tenker jeg. Katter legger seg hvor de vil.. Min katt sover i baderomsvasken, av alle steder. 😂 Hvis dere har planter, sjekk om det er trygt for kattene. Mye som er giftig for dem. Ville også vært forsiktig med tråder i huset generelt.. Skaff dere ledningsbeskytter. Kattunger eller katter generelt kan spise på alt av ledninger. Går som regel fint, men de kan få støt.. Anonymkode: 96a3c...a9a
Gjest lavmålet Skrevet 25. mars 2024 #4 Skrevet 25. mars 2024 Dere må ha mat, skåler og kattedo. Seng hadde ikke jeg prioritert, iallfall ikke foreløpig. Veldig mange katter foretrekker å sove helt andre steder uansett Samme med leker. Jeg har prøvd litt forskjellig, blir nesten ikke rørt.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #5 Skrevet 25. mars 2024 Mat; veldig viktig å høre med dyrebeskyttelsen hva slags mat de har fått frem til nå. For brå overgang til evt. my mat kan føre til dårlig mage og diaré. Dere kan selvsagt bytte over til det foret dere mener er best til slutt, men et tips er å videreføre det de har fått til nå akkurat i starten. Sand; Her også kan det være veldig greit å høre hva slags sand som er brukt frem til nå. Katter kan være kresne og en stor endring fra hva de er vandt til kan gjøre at de nekter å bruke kassen. Her også kan man venne de til hvilken enn sand man ønsker, med en gradvis tilvenning. Og regelen sier 1 kasse pr katt + 1, altså burde dere ha 3 kasser med 2 katter. Og jeg skal ikke si at Ever Clean er de beste. Jeg er godt fornøyd med det Musti har Compact Care, jeg bruker «Less Track». Generelt; ikke kjøp sand med lukt, da luktene ofte er der for menneskets sin del, og fort blir litt intenst for katteneser og kan føre til at de ikke ønsker å bruke kassen. Vannfontene; det er anbefalt, og jeg ville anbefalt å investere i en, MEN om kattene ikke er vandt til å bruke en, ha en vanlig skål også stående fremme frem til dere er sikre på at fontenen tørr å brukes. Jeg ville kjøpt inn et slags klorestativ. Kan gå for et helt basic et. Jeg ville nok anbefalt et med en form for sovested, alt etter hva dere har plass til. Leker; jeg ville kjøpt inn et lite utvalg. Katter kan være veldig ulike på hva de synes er gøy. Men en «stang med tråd og leke» pleier å falle i smak hos de aller fleste. Litt små leker er ikke feil det heller. Evt. dyrere leker kan man vente til til man ser hva de liker. Kattesenger; jeg har kjøpt mange av disse, og de færreste tas i bruk. Jeg har en kresen katt 😅 Her er det også bare å prøve seg frem. Min katt foretrekker gulvteppe, sofaen eller kattetreet. Når det kommer til litt penere klorestativ, vet jeg at mange liker dette som zoopluss selger, da det er litt penere utformet; https://www.zooplus.no/shop/katt/klorestativ_kloremobel/mediumklorestativ/klorestativ_100_140cm/468260?activeVariant=468260.0 Anonymkode: 2595e...65d
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #6 Skrevet 25. mars 2024 Tusen takk for alle svar så langt! skal se på ledningsbeskyttere, og på planter! Har kun 2 planter i hus, som jeg er glad i vel og merke, men hvis de er giftige for pusene så må de flytte til svigers😅 Jeg er også veldig glad i å strikke, så må finne en smart løsning der hvis det viser seg at kattene er veldig glad i garnnøster. Anonymkode: ca2be...cba
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #7 Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mat; veldig viktig å høre med dyrebeskyttelsen hva slags mat de har fått frem til nå. For brå overgang til evt. my mat kan føre til dårlig mage og diaré. Dere kan selvsagt bytte over til det foret dere mener er best til slutt, men et tips er å videreføre det de har fått til nå akkurat i starten. Sand; Her også kan det være veldig greit å høre hva slags sand som er brukt frem til nå. Katter kan være kresne og en stor endring fra hva de er vandt til kan gjøre at de nekter å bruke kassen. Her også kan man venne de til hvilken enn sand man ønsker, med en gradvis tilvenning. Og regelen sier 1 kasse pr katt + 1, altså burde dere ha 3 kasser med 2 katter. Og jeg skal ikke si at Ever Clean er de beste. Jeg er godt fornøyd med det Musti har Compact Care, jeg bruker «Less Track». Generelt; ikke kjøp sand med lukt, da luktene ofte er der for menneskets sin del, og fort blir litt intenst for katteneser og kan føre til at de ikke ønsker å bruke kassen. Vannfontene; det er anbefalt, og jeg ville anbefalt å investere i en, MEN om kattene ikke er vandt til å bruke en, ha en vanlig skål også stående fremme frem til dere er sikre på at fontenen tørr å brukes. Jeg ville kjøpt inn et slags klorestativ. Kan gå for et helt basic et. Jeg ville nok anbefalt et med en form for sovested, alt etter hva dere har plass til. Leker; jeg ville kjøpt inn et lite utvalg. Katter kan være veldig ulike på hva de synes er gøy. Men en «stang med tråd og leke» pleier å falle i smak hos de aller fleste. Litt små leker er ikke feil det heller. Evt. dyrere leker kan man vente til til man ser hva de liker. Kattesenger; jeg har kjøpt mange av disse, og de færreste tas i bruk. Jeg har en kresen katt 😅 Her er det også bare å prøve seg frem. Min katt foretrekker gulvteppe, sofaen eller kattetreet. Når det kommer til litt penere klorestativ, vet jeg at mange liker dette som zoopluss selger, da det er litt penere utformet; https://www.zooplus.no/shop/katt/klorestativ_kloremobel/mediumklorestativ/klorestativ_100_140cm/468260?activeVariant=468260.0 Anonymkode: 2595e...65d Tusen takk for svar og tips, skal sjekke de ut! tenkte selvfølgelig på å høre med fosterhjemmene om hva de bruker til kattene nå og hva de er vant til. Men hvis fosterhjemmene skulle fôre kattene med kattemat fra matbutikken (de gjør sikkert ikke det, men hvis), kan man bytte over til kvalitetsfôr med en gang da, eller skal man fortsatt vente? Slik kattemat er jo skadelig for kattene i lengden. Anonymkode: ca2be...cba
Dried Mangoliano Skrevet 25. mars 2024 #8 Skrevet 25. mars 2024 Så gøy! Mat: husk å sjekke hva de er vandt til å få. En av mine kastet opp, så jeg måtte bytte til det de pleide få på kattesenteret. Fontene blir satt pris på. Stål er nok best for renslighet. Har god erfaring med "Seaside stainless steel"-fontene (den trekantede). Jeg har ikke smart-mater. Sand: Jeg er godt fornøyd med Ever Clean Unscented. Husk å kjøpe de største pakkene, de små er dyre per liter. Folk anbefaler (antall katter +1) kattedoer. Anbefaler for eksempel oppbevaringskasse "Sockerbit" fra IKEA, i stedet for vanlige kattedo. De vanlige er ofte altfor små, så katten så vidt kan snu seg, og man trenger ikke lokk. Seng er ikke nødvendig, du risikerer at de ikke er interesserte, og at de bare ligger i stoler og på sofaen, på tepper osv. uansett. Både kattetre og klorestolper anbefales. Jeg har et fint tre på bare 95 cm, type L&B Lazy, og det blir brukt hele tiden! Lager dere selv, så surres det typisk med sisaltau, så de klorer nok ikke rett på treet. Lykke til! 🙂
mammatiltosmaa Skrevet 25. mars 2024 #9 Skrevet 25. mars 2024 30 minutter siden, AnonymBruker said: Hei! jeg og samboeren min skal adoptere 2 katter fra dyrebeskyttelsen. Vi er vokst opp med hund og ellers godt vant til dyr. Vet godt hva det vil si å ha et dyr både økonomisk, tidsmessig og ansvarsmessig. Jeg sitter å ser på utstyret vi må handle inn før vi overtar de, men det er jo et hav av utstyr å velge mellom. kattemat: Har skjønt at det er kvalitetsfôr som gjelder, ikke det fra matbutikken. Så vi kommer til å kjøpe det som er best for kattene. vannskål/drikkefontene: hørt at det er noen som sverger til drikkefontene da kattene drikker mest av de. Også vurdert en sånn smart-mater som doserer ut porsjoner selv og du har kontroll over den via app. Men er det nødvendig? kattesand: har skjønt av everclean er best, men hvilken av de? Var jo noen å velge i, og orker ikke en som lukter veldig parfyme/kunstig. katteleker/klorestativ/seng: her er vi usikre på hva og hvor mye vi skal kjøpe inn. Er jo dumt å handle masse dill dall som bare blir liggende fordi kattene ikke bruker det. Tenker uansett at klorestativ er et must, men synes de som blir solgt overalt er så stygge😂 samboeren vil lage et selv av noe treverk, men er redd for at det bare blir masse spon/flis på gulvet ettersom kattene klorer det av. De kattesengene jeg har funnet ser helt greie ut, men har katten egt behov for dette? Tenker kanskje at de finner seg en favorittplass i sofaen eller på gulvet og at denne ikke blir brukt. Men er jo viktig for kattene å ha et sted de kan trekke seg tilbake på også. Regner med at vi også kjøpe muligens må kjøpe inn to, så de kan ha hver sin plass? håper noen her har noen gode tips og råd å komme med til oss! Vi gleder oss veldig til å få to fine puser i hus❤️ Anonymkode: ca2be...cba Gratulerer så mye med beslutningen om å adoptere to katter! Det høres ut som om dere virkelig er dedikerte til å gi dem et godt hjem. Å være forberedt på alt utstyret som trengs er en viktig del av å sikre at de to pelsklingene deres vil trives og føle seg velkommen fra dag én. Når det gjelder kattemat, så er det virkelig viktig å gå for kvalitetsfôr. Det kan virkelig utgjøre en forskjell i kattens helse og livskvalitet. Det er flott at dere har dette i tankene. Når det kommer til vannskål/drikkefontene, så er det interessant å høre om de ulike alternativene. Jeg kan forstå hvorfor noen foretrekker fontener, da det kan oppmuntre til mer drikking. Men det høres ut som om dere har en god plan med å sørge for at de har tilgang til rent vann uansett. Angående kattesand, så er det definitivt viktig å velge en variant som ikke er for parfymert. Jeg har hørt mye bra om Everclean, så det virker som et trygt valg. Når det gjelder leker, klorestativ og senger, så kan det være litt av en jungel der ute. Jeg synes det er klokt å vurdere å lage et klorestativ selv hvis dere er handy. Det gir dere muligheten til å tilpasse det til deres hjem og stil. Og når det kommer til senger, så kan det være en fin måte å gi dem et eget, trygt sted å slappe av på. Dere virker virkelig godt forberedt, og jeg er sikker på at de to kattene deres kommer til å elske hjemmet dere skaper for dem. Lykke til med alt! 🐱❤️
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #10 Skrevet 25. mars 2024 Jeg har gjennom 20 år hatt tre fantastiske DB puser. Mat; tørrfor fra dyrebutikk. Start med for tilpasset kattunger, gå så over til annet, egnet for. Jeg gir våtfor annenhver dag. Gir jeg hver dag spiser de for lite tørrfor Vann; bruker vanlige skåler fra kjøkkenet. Du kan vurdere drikkefontene om de drikker lite. Men min erfaring er at det er søl, raskt blir uhygienisk, og at de ikke drikker mer. Sand; jeg bruker everclean, men uten lukt. Synes ikke noe om de parfyrmerte, for kattene sin del. Klorestativ; JA. Har to vegghengt, en matte. Disse søylene liker de ikke. Kattesenger; NEI. Mine finner du helst på en sofapute, strak ut på stuebordet, inne i et garderobeskap, på en kjøkkenstol. Jeg har kjøpt flere senger opp gjennom, de er knapt brukt. (sover hver for seg? Nope... ene sover helst oppå den andre, som stort sett liker det. De siste tre ukene har soveplassen vært en pute som tilfeldig havnet på gulvet - på deling) Leker; JA. Men ikke de dyre tingene. Små baller som fyker raskt over gulvet. Stenger med fjær. En rimelig tunnel er også populært når de er små (men glemt når de bikker året): Anonymkode: 5f575...8a2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #11 Skrevet 25. mars 2024 Do; holder fint med en, når det er katter som går overens. Egentlig om de ikke gjør det og... De foretrekker i begge tilfelle å dekke over den andres lukt 😅 Kjøp ekstra stor da volumet fra to er større enn en. Anonymkode: 5f575...8a2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #12 Skrevet 25. mars 2024 Og enda en fra meg; Klorestativ og matte; Må være i stua... Ja, jeg skulle helst skjult det på et gjesterom eller vaskerom. Men de vil markere der vi/de stort sett er. Så en skikkelig klorematte på veggen er det som redder sofaen som står rett ved. Anonymkode: 5f575...8a2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #13 Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tusen takk for svar og tips, skal sjekke de ut! tenkte selvfølgelig på å høre med fosterhjemmene om hva de bruker til kattene nå og hva de er vant til. Men hvis fosterhjemmene skulle fôre kattene med kattemat fra matbutikken (de gjør sikkert ikke det, men hvis), kan man bytte over til kvalitetsfôr med en gang da, eller skal man fortsatt vente? Slik kattemat er jo skadelig for kattene i lengden. Anonymkode: ca2be...cba Du bør ta en gradvis overgang. Du kan begynne med overgangen med en gang egentlig. Begynne å gi en 90/10 blanding i noen dager, øke til 80/20 etc. noen katter takler endring helt fint uten å måtte ta det gradvis, mens andre krever at det går sakte. Anonymkode: 2595e...65d
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #14 Skrevet 25. mars 2024 Katter er ulike når det kommer til lek. Men frøkna mi er veldig glad i det. Merker at det hun liker aller best er snorer. Sokker var det også en periode hun tok 😅 Men noe lite og mykt som kan kastes rundt tror jeg er en hitt. Har sånne små poser som jeg tror har catnip i seg, og som lager lyd når du klemmer på den. Sånn knudrete noe er inni der lyd, hun elsker det. Hun liker heller ikke klore søyle eller sånn lekestativ. Hun klorer på sånne billige oppbevarings kurver fra jysk i tøy i stuen, stygt, men hun har vunnet den kampen. De liker å være i høyden, så tenk på hvor de får til å hoppe opp til, å hva de finner der. Må også hele tiden følge med så jeg ikke mister små plast biter på gulvet fra nye klær osv, for hun prøver å spise det. Samme med hårstrikk og snorene. Så lar henne kun leke med snor når jeg er der. En gang da hun var alene festet hun seg i en rullegardin tråd, men den fallt heldigvis ned og hun kom seg ut. Men noe som kanskje er relevant for dere å tenke på å? Å det å blunke til dem betyr enighet, jeg er glad i deg, vil ikke ha bråk eller noe. Bruker å gjøre det og hun blunker tilbake, så kanskje bra? 😅😊 Anonymkode: 6325c...d66
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #15 Skrevet 25. mars 2024 Gi dem råfôr(rent kjøtt og fisk), våtmat og av og til orijen kattemat. Det er det beste tørrfôret pga kjøttinnhold. Ikke gidd å kjøpe senger, de kommer aldri til å ligge i dem. Kjøp et stort klorestativ. De fleste katter elsker klorestativ og det gir dem alternativer å klore på(der er også senger slik at dere ikke trenger å kjøpe unødvendige senger som aldri blir brukt). Ikke kjøp for mye leker, og de lekene dere kjøper; la dem ha catnip i seg! Katter elsker catnip. Småe billige mus og fiskestang også alltid vinnere. Ellers er hårstrikk(obs! Svelging), doruller og støv veldig kjekt. Ha fontene. Katter er dårlige til å drikke og det gir nyreproblemer på sikt. Rennende vann er bedre enn stillestående vann(katter er ørkendyr og er laget for å være redd stillestående vann). ha 2-4 doer. Bruk gjerne everclean. De med parfyme er ikke bra for luftveiene deres. Velg en parfymefri. Er ikke vanskelig å finne, bare gå og let på dyrebutikken. Anonymkode: a9b0b...e46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå