AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #1 Del Skrevet 25. mars 2024 Som sikkert veldig mange andre så synes jeg at jeg tar sjukt gode bilder på iPhone og nå vil jeg bli fotograf! Neida, litt sannhet i det kanskje, men mest av alt har jeg alltid ønsket å jobbe med foto, men har fulgt fornuften i stedet for/vært redd for å ta sjansen. Nå føler jeg meg tryggere både økonomisk og i meg selv og har lyst til å følge denne drømmen og hvertfall ha det som en deltidsjobby. Noen fotografer her som har tips til hvordan jeg burde gå frem? Skulle gjerne tatt lengre studier, men det er ikke mulig akkurat nå. Noen som har gode kurs å anbefale? Enten samlingsbasert eller på nett? Hovedsakelig lyst til å lære meg event/portrettfotografering, men også naturfotografi er veldig fristende. Tar i mot alle tips! Anonymkode: 6bd3a...cea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #2 Del Skrevet 25. mars 2024 Få deg et skikkelig kamera, må ikke så alt for mange tusen ut for noe brukbart. Etter det er det bare øvelse, øvelse, øvelse. Anonymkode: 95999...1ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EmVeeJee Skrevet 25. mars 2024 #3 Del Skrevet 25. mars 2024 Først og fremst. Kamera er ikke viktig. De aller fleste kamera tar gode bilder så det trenger du ikke tenke på enda. Det er når vi snakker foto i dårlig lys og bildet skal forstørres voldsomt du må ta hensyn til det. Det er ikke et kamera til 20k og en linse til 30 som skaper fine bilder, det er du. Forstå hvordan lyset fungerer og du kommer langt! Sjekk finn og kjøp deg et brukt et. Canon 5D mark III kan være ypperlig å starte med. Det fordi du virker ikke særlig seriøs om du kommer og tar portrett av noen med en mobil og fordi du må lære deg å ta bilder - ordentlig. Ikke auto. Blender, iso, lukkertid osv. Ellers. Bygg opp portefølje. Ta bilder av folk gratis mot at du får bruke bildene på sosiale medier. Klekk ut et navn som er lett å huske på. Last ned Lightroom og Photoshop og se tutorials på YouTube. Ingen fotografer leverer ifra seg uredigerte bilder! Alle bildene du tar bør taes i RAW og etterbehandles. Mye av kvaliteten i bildene ligger i etterarbeid. Og til slutt - øvelse gjør mester! Jeg har vært fotograf i 20 år nå, kun deltid. Det er veldig få fotografer her til lands som kan ha det som fulltidsjobb hvis det er privatmarkedet du sikter etter. Folk vil helst ikke betale noe som helst. Jeg tar på meg mye bryllup på sommeren og det er der jeg tjener pengene. 4 bryllup = 100k. (Heldags). Vanvittig mye jobb men veldig gøy! Ikke tatt noen formell utdanning og har heller aldri følt behovet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 25. mars 2024 #4 Del Skrevet 25. mars 2024 EmVeeJee skrev (19 minutter siden): Først og fremst. Kamera er ikke viktig. De aller fleste kamera tar gode bilder så det trenger du ikke tenke på enda. Det er når vi snakker foto i dårlig lys og bildet skal forstørres voldsomt du må ta hensyn til det. Det er ikke et kamera til 20k og en linse til 30 som skaper fine bilder, det er du. Forstå hvordan lyset fungerer og du kommer langt! Sjekk finn og kjøp deg et brukt et. Canon 5D mark III kan være ypperlig å starte med. Det fordi du virker ikke særlig seriøs om du kommer og tar portrett av noen med en mobil og fordi du må lære deg å ta bilder - ordentlig. Ikke auto. Blender, iso, lukkertid osv. Ellers. Bygg opp portefølje. Ta bilder av folk gratis mot at du får bruke bildene på sosiale medier. Klekk ut et navn som er lett å huske på. Last ned Lightroom og Photoshop og se tutorials på YouTube. Ingen fotografer leverer ifra seg uredigerte bilder! Alle bildene du tar bør taes i RAW og etterbehandles. Mye av kvaliteten i bildene ligger i etterarbeid. Og til slutt - øvelse gjør mester! Jeg har vært fotograf i 20 år nå, kun deltid. Det er veldig få fotografer her til lands som kan ha det som fulltidsjobb hvis det er privatmarkedet du sikter etter. Folk vil helst ikke betale noe som helst. Jeg tar på meg mye bryllup på sommeren og det er der jeg tjener pengene. 4 bryllup = 100k. (Heldags). Vanvittig mye jobb men veldig gøy! Ikke tatt noen formell utdanning og har heller aldri følt behovet. Kan man gjennomføre fotoskole uten å være god fotograf? Jeg vet om en som stiller ut bilder, men synes det er noe amatørmessig med resultatet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #5 Del Skrevet 25. mars 2024 Du kan gå fotofagskole hvis du ønsker å studere innen foto. Anonymkode: e48c2...eec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #6 Del Skrevet 25. mars 2024 Lær deg grunnleggende fototeori, lightroom og ta mye bilder. Man blir ikke en god fotograf av å ta et kurs. Man må øve masse og utstyret gjør deg heller ikke god. Folk som selger har et eget uttrykk. Anonymkode: 4d043...387 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 25. mars 2024 #7 Del Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nå føler jeg meg tryggere både økonomisk og i meg selv og har lyst til å følge denne drømmen og hvertfall ha det som en deltidsjobby. ! Anonymkode: 6bd3a...cea Må si jeg likte dette ordet, uansett om det var tilsiktet eller ei. Det er hva man kaller en hobby man forsøker å gjøre til en jobb. JOBBY - substantiv hankjønn Uttale jåbˊbi Opphav tastefeil på Kvinneguiden Betydning og bruk fritidssyssel man har med forsett om å gjøre det til en betalt jobb i større eller mindre grad. 😁 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EmVeeJee Skrevet 25. mars 2024 #8 Del Skrevet 25. mars 2024 Pipaluk skrev (3 timer siden): Kan man gjennomføre fotoskole uten å være god fotograf? Jeg vet om en som stiller ut bilder, men synes det er noe amatørmessig med resultatet. Absolutt! 70% av jobben er jo å se motivet og etterarbeidet. Finne sin stil. «Alle» kan ta bilde av et slitent hus. Hvordan får du det bildet til å se profesjonelt ut? Vinkel, lys og etterarbeid 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #9 Del Skrevet 25. mars 2024 Lær deg innstillingene på kameraet. Lukkertid, blenderåpning osv. Lær alt og hva det betyr for dybde, lys, farger etc. Eksperimenter. Alt for mange "fotografer" kan null om "faget" sitt men er gode i f.eks photoshop. Misforstå meg rett. Etterbehandling er viktig. Men å beherske kunsten minimerer bruken. Anonymkode: 5f742...75b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #10 Del Skrevet 25. mars 2024 Det går helt fint an å leve av fotografering, men da primært varianter av portrettfoto (vanskeligere å livnære seg på naturfoto) eller boligfoto. Du behøver ikke formell utdannelse, men du må likevel lære deg faget. Dette kan du gjøre ved å ta kurs, fotografere folk du kjenner, analysere gode (og dårlige) bilder som andre har tatt, og forsøke å forstå hva som gjør at bildet ble vellykket. Lær deg kameraet inn og ut, og for event-foto: ha en plan for hvordan håndtere dårlig belysning. Jeg kunne leve av fotograferingen 8 måneder etter at jeg startet opp, så det er mulig. Vær obs på at det er mye mer krevende enn mange ser for seg, både fysisk og mentalt. For å få jobber må du ha en nettside med bilder du ha tatt (og kontaktinfo), sørg for å vise den type bilder du ønsker å ta. Altså: Vis portrettbilder om du ønsker oppdrag innen portrett, bryllup om du ønsker oppdrag innen bryllup etc. Anonymkode: 0f2ca...d14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #11 Del Skrevet 25. mars 2024 EmVeeJee skrev (4 timer siden): Først og fremst. Kamera er ikke viktig. De aller fleste kamera tar gode bilder så det trenger du ikke tenke på enda. Det er når vi snakker foto i dårlig lys og bildet skal forstørres voldsomt du må ta hensyn til det. Det er ikke et kamera til 20k og en linse til 30 som skaper fine bilder, det er du. Forstå hvordan lyset fungerer og du kommer langt! Sjekk finn og kjøp deg et brukt et. Canon 5D mark III kan være ypperlig å starte med. Det fordi du virker ikke særlig seriøs om du kommer og tar portrett av noen med en mobil og fordi du må lære deg å ta bilder - ordentlig. Ikke auto. Blender, iso, lukkertid osv. Ellers. Bygg opp portefølje. Ta bilder av folk gratis mot at du får bruke bildene på sosiale medier. Klekk ut et navn som er lett å huske på. Last ned Lightroom og Photoshop og se tutorials på YouTube. Ingen fotografer leverer ifra seg uredigerte bilder! Alle bildene du tar bør taes i RAW og etterbehandles. Mye av kvaliteten i bildene ligger i etterarbeid. Og til slutt - øvelse gjør mester! Jeg har vært fotograf i 20 år nå, kun deltid. Det er veldig få fotografer her til lands som kan ha det som fulltidsjobb hvis det er privatmarkedet du sikter etter. Folk vil helst ikke betale noe som helst. Jeg tar på meg mye bryllup på sommeren og det er der jeg tjener pengene. 4 bryllup = 100k. (Heldags). Vanvittig mye jobb men veldig gøy! Ikke tatt noen formell utdanning og har heller aldri følt behovet. Takk for svar! Hvor lenge hadde du holdt på før du begynte å gjøre bryllup? Syns det virker kjempespennende, men også skummelt å på en måte ha ansvar for alle minnene fra en slik dag. Men det er vel her øvelsen kommer inn i bildet. Hvilke andre typer bilder tar du utenom bryllup? ElectricScum skrev (3 timer siden): Må si jeg likte dette ordet, uansett om det var tilsiktet eller ei. Det er hva man kaller en hobby man forsøker å gjøre til en jobb. JOBBY - substantiv hankjønn Uttale jåbˊbi Opphav tastefeil på Kvinneguiden Betydning og bruk fritidssyssel man har med forsett om å gjøre det til en betalt jobb i større eller mindre grad. 😁 Hehe, det var ikke skrivefeil, men må innrømme at jeg trodde noen hadde kommet på det før meg. Betydning og bruk der er veldig slik jeg ser det for meg hvertfall! AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det går helt fint an å leve av fotografering, men da primært varianter av portrettfoto (vanskeligere å livnære seg på naturfoto) eller boligfoto. Du behøver ikke formell utdannelse, men du må likevel lære deg faget. Dette kan du gjøre ved å ta kurs, fotografere folk du kjenner, analysere gode (og dårlige) bilder som andre har tatt, og forsøke å forstå hva som gjør at bildet ble vellykket. Lær deg kameraet inn og ut, og for event-foto: ha en plan for hvordan håndtere dårlig belysning. Jeg kunne leve av fotograferingen 8 måneder etter at jeg startet opp, så det er mulig. Vær obs på at det er mye mer krevende enn mange ser for seg, både fysisk og mentalt. For å få jobber må du ha en nettside med bilder du ha tatt (og kontaktinfo), sørg for å vise den type bilder du ønsker å ta. Altså: Vis portrettbilder om du ønsker oppdrag innen portrett, bryllup om du ønsker oppdrag innen bryllup etc. Anonymkode: 0f2ca...d14 Takk for svar! Hvordan «lanserte» du deg som fotograf når du kunne leve av det så raskt? Imponerende! Har du tatt noen kurs eller er du selvlært? TS Anonymkode: 6bd3a...cea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå