Gå til innhold

Krevende 8-åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 8-åring, som er krevende i form av at hen ikke hører på enkle, korte, konkrete beskjeder. Som feks; «vi skal reise om en time, kan du pusse tenner og vaske deg i ansiktet før vi må kle på oss?»

Hen svarer frekt og sliter en del med sinne. Dette har pågått mer eller mindre konstant i to år nå. Jeg kjenner meg igjen ifra da jeg var på hens alder, da jeg kom tidlig i puberteten. Men legen avfeier meg da jeg ber om utredning for dette, fordi hen ikke oppfyller alle krav til tidlig pubertet. 

Vi er konsekvente med ting, noe vi alltid har vært. Men dette ser ikke ut til å bry hen noe særlig. 

Har sendt forespørsel til BUP. Men de sier bare «dette er nok bare en fase, som mest sannsynlig går over om noen år»..

Jeg er oppriktig utslitt av å ha et barn som ikke hører, pluss at jeg har flere barn som skal ha hjelp og omsorg. Føler jeg er på randen av alt, og sliter med å stå 100% i jobb, men blir møtt av lite forståelse av fastlege mtp sykmelding.

Har noen vært borti lignende og har tips?

Anonymkode: 9c14f...495

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Har barnet opplevd noe form for traumer? Har dere snakket med skolen om hvordan barnet oppfører seg på skolen? Blir hen mobbet? Du kan også gå til fast legen og be om hjelp. Barnevernet er nokk ett dårlig alternativ fordi man er redd for å miste barnet sitt, men de har gode ressurser for å hjelpe med sånne type ting. At bup avsier dere er ikke greit. Dette kan du klage på. Det finnes forskjellige teknikker du kan prøve. Ett tips er å se på showet supernanny, det kan du se på YouTube. Hun hjelper foreldre med barn som ikke hører eller har sinneproblemer. Det er veldig lærerikt! Det kan hjelpe deg! Du kan også lære barne ditt å sette pris på det hen har og fortelle og vise at alle har det ikke så godt som hen.

AnonymBruker
Skrevet

Trodde alle hadde slike barn jeg. Må vel ta en telefon til lege og bup sjæl da

Anonymkode: 098c5...f67

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har en 8-åring, som er krevende i form av at hen ikke hører på enkle, korte, konkrete beskjeder. Som feks; «vi skal reise om en time, kan du pusse tenner og vaske deg i ansiktet før vi må kle på oss?»

Det der er ikke en enkel, kort og konkret beskjed. «Du må pusse tenner og vaske ansiktet nå.» Dette er en enkel, kort og konkret beskjed. Du gir altfor mye informasjon på en gang, og da er det noen av oss som ikke klarer å sile ut hva som er viktig og hva du egentlig ber oss om å gjøre. Og ikke formuler det som et spørsmål. Det bare forvirrer.

Anonymkode: a6b7f...f5f

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barne- og ungdomsPSYKIATRI fordi 8 åringen ikke hører på deg?  Det er ikke rart spesialisthelsetjenesten kneler! Start med å høre med skolen, hvordan ting fungerer der og ta ev kontakt med helsesøster- foreldrekurs? Forventningsavklsring? Familiesenter i kommunen el

Anonymkode: 91a8d...443

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

....

Dette er IKKE en enkel konkret beskjed.  Dette er en komplisert setninger med fortid, nåtid, betingelser og gjøremål. 

Barnet er ikke "umulig". Barnet er barn.

Bryt det ned i 4 beskjeder/aktiviteter. 

-pusse tenner

-vaske fjes

-kle på

-kle på yttertøy/dra

Følg opp og støtt barnet i hver aktivitet  

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan du forberede barnet en stund i forveien?

Om en halvtime skal du kle på deg. Nå er det et kvarter til du skal kle på deg. Nå må du kle på deg. 

AnonymBruker
Skrevet

8-9 års alderen kan jo være litt bob bob. Gutten her kunne være ganske utfordrende til tider, spesielt rundt 8 års alderen. Leggetider var ett mareritt til tider, han kunne prøve å stikke av ( ut), rope og skrike og lage ett kaos uten like. Det var mye protester på det meste. Det var en slitsom tid. 

Nå fyller han snart 10, og han har blitt mer moden. Men for oss så var det 1-1,5 år der det var ekstra krevende.

Jeg hadde gitt det litt tid. Barna må også få lov til å gå gjennom utviklingsstegene sine, uten at de skal til behandling. Det kan være utrolig strevsomt for foreldre, og utmattende. Og noen barn er mer krevende enn andre,  så når disse da skal igjennom krevende perioder, så kan det bli skikkelig nøtt for foreldrene. Men gi det litt tid. Barnet ditt går gjennom en stor utvikling nå. Ikke lenger ett lite barn, men likevel ikke blitt fornuftig og fått litt forstand. 

Anonymkode: be8e7...ff5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier meg enig med en del andre. Beskjeden du gir som eksempel er veldig lang og krevende. "Nå må du pusse tenner" er en kort og konkret beskjed. Prøv å bryte ting ned i mer håndterbare deler.

Anonymkode: 878d4...f0b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...