AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #1 Skrevet 25. mars 2024 Hvor mye skal til for å (delvis) sykmeldes som gravid? Jeg har tidligere tenkt at man ikke skal sykmeldes med mindre man har veldig store smerter eller lignende, men nå er jeg så sliten og har vært det så lenge, at jeg begynner å få et litt nytt syn på sykmelding under svangerskap ... Jeg er førstegangsgravid i uke 29, og har de siste månedene følt meg skikkelig sliten. Har i tillegg vært mye småsyk/pjusk, og har egentlig bare lyst til å slappe av, lese, sove, se TV. Merker jeg har mye lavere kapasitet enn før, og klarer ikke være iderik eller initiativrik på jobb. Er dette "nok" symptomer til at det er "akseptabelt" med sykmelding? Graviditet er ingen sykdom bla bla, og jeg har ikke bekkenplager eller smerter ... Anonymkode: 68806...955
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #2 Skrevet 25. mars 2024 Mener du gravide skal ha høyere terskel for sykmelding enn ikke-gravide? Det som skal til er at formen din er såpass dårlig at du fungerer dårligere enn du gjør til vanlig. Å være sliten kan absolutt være en sånn grunn, ingen er tjent med at du sliter deg ut og møter veggen FØR barnet kommer, for det er da den virkelige jobben begynner. Anonymkode: 5fe43...bf4 6
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #3 Skrevet 25. mars 2024 Jeg følte det også veldig sånn på samme tiden i mitt svangerskap. Hadde egentlig bare lyst til å «kose meg med magen min» og kunne hvile. Likevel gjorde jeg det jeg kunne for å stå i det. Man blir fort lei av å se på TV osv, og som om ventetiden ikke er lang nok fra før blir den bare lenger av å gå hjemme og tvinne tommeltotter. Nå er jeg inne i mine 3 uker før termin med permisjon og veldig glad for at jeg holdt meg gående så lenge jeg kunne. Det fikk tiden til å gå, og da flater jeg helt ut nå. For denne tiden er ganske kjedelig og tung😔 Anonymkode: 55de9...eab 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #4 Skrevet 25. mars 2024 Jeg tenker at sykemelding for å heller slappe av med tv og lesing ikke er grunn nok, men har du mye kynnere fordi du er sliten/stresset er saken annerledes. Jeg har hatt lite energi og mye plager dette svangerskapet, har nesten ikke pust, så alt jeg gjør er slitsomt, i tillegg har jeg krevende jobb og barn fra før. Blir korte kvelder for sover så dårlig. Sykemeldte meg 50% nå i uke 35 pga. stress og kynnere, kunne og burde nok gjort det tidligere, men det satt langt inne. Du vet jo selv hva som er best for deg og det er viktig å ikke være helt på felgen når babyen kommer. Likevel blir jeg litt provosert når jeg hører om gravide som sykemeldes 100% tidlig pga. bekkentrøbbel og i sykeperioden ukentlig vasker ned husene sine (ikke ditt tilfelle, altså). Anonymkode: b1dab...f37 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #5 Skrevet 25. mars 2024 Det er ingen fasit på sykemelding. Hverken for gravide eller ikke-gravide. Det kan være en reduksjon i arbeidstid hadde vært riktig for deg. Lyst å slappe av, se tv og serier, faller ikke inn i kategorien at man trenger sykemelding i mine øyne, men det er nå opp til legen din Anonymkode: ee627...a58
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #6 Skrevet 25. mars 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvor mye skal til for å (delvis) sykmeldes som gravid? Jeg har tidligere tenkt at man ikke skal sykmeldes med mindre man har veldig store smerter eller lignende, men nå er jeg så sliten og har vært det så lenge, at jeg begynner å få et litt nytt syn på sykmelding under svangerskap ... Jeg er førstegangsgravid i uke 29, og har de siste månedene følt meg skikkelig sliten. Har i tillegg vært mye småsyk/pjusk, og har egentlig bare lyst til å slappe av, lese, sove, se TV. Merker jeg har mye lavere kapasitet enn før, og klarer ikke være iderik eller initiativrik på jobb. Er dette "nok" symptomer til at det er "akseptabelt" med sykmelding? Graviditet er ingen sykdom bla bla, og jeg har ikke bekkenplager eller smerter ... Anonymkode: 68806...955 Og forresten - jeg tenker også hvis man er i så tvil om man trenger sykemelding, fordi man er litt mindre kreativ på jobb, og vil slappe av, uten at jeg vet hele din situasjon, så hadde svaret vært nei hvis jeg var legen din. Det går bare utover holdningene folk har til sykemeldte, særlig gravide. Anonymkode: ee627...a58 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #7 Skrevet 25. mars 2024 Snakk med legen din og forklar situasjonen. Kanskje du mangler noen vitaminer som gjør at du føler deg ekstra sliten? Anonymkode: 69311...5a7
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #8 Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor mye skal til for å (delvis) sykmeldes som gravid? Jeg har tidligere tenkt at man ikke skal sykmeldes med mindre man har veldig store smerter eller lignende, men nå er jeg så sliten og har vært det så lenge, at jeg begynner å få et litt nytt syn på sykmelding under svangerskap ... Jeg er førstegangsgravid i uke 29, og har de siste månedene følt meg skikkelig sliten. Har i tillegg vært mye småsyk/pjusk, og har egentlig bare lyst til å slappe av, lese, sove, se TV. Merker jeg har mye lavere kapasitet enn før, og klarer ikke være iderik eller initiativrik på jobb. Er dette "nok" symptomer til at det er "akseptabelt" med sykmelding? Graviditet er ingen sykdom bla bla, og jeg har ikke bekkenplager eller smerter ... Anonymkode: 68806...955 Snakk med legen din. Anonymkode: 447cc...54e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #9 Skrevet 25. mars 2024 For meg høres ikke du syk ut. I graviditeten så vil jo mye av dagen etter jobb bestå i å hvile og sove. Det gjorde jeg da jeg var gravid med første barn. Nå som jeg er gravid med andre barn, er dette enda viktigere. Jeg jobber 100% og har ikke kapasitet til veldig mye utover det. Det er jo kun en kort periode i livet dette pågår. Anonymkode: f5c2f...ecc
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #10 Skrevet 25. mars 2024 Hvis du føler behov for bekreftelse på at du er "syk" nok på et forum så er nok svaret nei. Du kjenner kroppen din best og hvis du kjenner at dette ikke går mer sier du bare det til legen og du er sykemeldt. Hvis du faktisk må spørre om det er god nok grunn så er det antageligivs ikke syk nok.... Anonymkode: 9c684...d38 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #11 Skrevet 25. mars 2024 Jeg tenker ja, at det er helt i orden. Jeg har vært ekstremt lite borte fra jobb tidligere, og da jeg fikk sykemelding i forrige svangerskap så var det første gang jeg fikk sykemelding. Kun brukt egenmeldinger før det. Jeg husker at jeg helt bevisst la terskelen for å be om sykemelding lavere da jeg var gravid. Å lage et nytt menneske er utmattende, men tiden du har foran deg er mest sannsynlig enda mer slitsom. Jeg hadde et enormt behov for å kunne lade opp litt til det jeg hadde i vente, noe jeg er sjeleglad for den dag i dag. For frøkna som kom var og er ekstremt krevende. Hun hadde kolikk, sov aldri dupper på lenger enn 20 min og har generelt vært en krevende baby. Nå er hun 2,5 år og jeg har vært i 100% arbeid siden hun var 1 år, helt uten sykemeldinger. Jeg tror det at jeg tok det mer med ro under graviditeten gjorde meg litt mer rusta til å stå i det tøffe første året. Nå er jeg gravid igjen og jobber redusert, og jeg kommer til å be om høyere prosent sykemelding etter hvert. For jeg kjenner at det er beintungt å være gravid, jobbe og ta vare på småbarn. Og mest sannsynlig kommer jeg jo tilbake i 100% jobb i mange, mange, mange år fremover. Så at jeg tar det rolig i svangerskap har jeg overhodet ikke dårlig samvittighet for, og jeg synes det burde være mer forståelse og respekt for den jobben det faktisk er å gå gravid. Anonymkode: 0a4f5...d11 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #12 Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg følte det også veldig sånn på samme tiden i mitt svangerskap. Hadde egentlig bare lyst til å «kose meg med magen min» og kunne hvile. Likevel gjorde jeg det jeg kunne for å stå i det. Man blir fort lei av å se på TV osv, og som om ventetiden ikke er lang nok fra før blir den bare lenger av å gå hjemme og tvinne tommeltotter. Nå er jeg inne i mine 3 uker før termin med permisjon og veldig glad for at jeg holdt meg gående så lenge jeg kunne. Det fikk tiden til å gå, og da flater jeg helt ut nå. For denne tiden er ganske kjedelig og tung😔 Anonymkode: 55de9...eab Mens jeg er veldig glad jeg kun jobbet 60 % de siste ukene før permisjonen min begynte. Ungen kom rasende 2 uker før termin, og da var jeg glad jeg hadde litt overskudd den uka til både å gjøre klart hjemme og selve fødselen, og ikke hadde brukt meg opp helt. Når man er så sliten at man er helt på gråten og ikke klarer å gjøre jobben sin ordentlig, så er det helt innafor med gradert sykemelding. Ble lite TV-titting for min del, jeg sov mye og puslet litt rolig i huset, handlet ting vi trengte til første tiden på nett etc. Folk har ulik terskel til hva de kaller "skikkelig sliten", får kanskje inntrykk av at du, tross slitenhet, klarte greit å stå i jobb? Mens ts virker som har det litt mer som jeg hadde det - at det teknisk sett går an å jobbe, men at det tar av all overskudd man har og litt til, at man bare er "død" resten av tida (jeg orket ikke lage mat eller dusje etter jobb mot slutten, da tenker jeg sykmelding er innafor). Og at man merker at det går utover jobben man gjør. Anonymkode: 3ab8b...439
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #13 Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis du føler behov for bekreftelse på at du er "syk" nok på et forum så er nok svaret nei. Du kjenner kroppen din best og hvis du kjenner at dette ikke går mer sier du bare det til legen og du er sykemeldt. Hvis du faktisk må spørre om det er god nok grunn så er det antageligivs ikke syk nok.... Anonymkode: 9c684...d38 Folk har ulik grad av "flink-pikesyndrom". Når man selv har hatt holdningen om at slitenhet ikke er nok til sykmelding, så er det vanskelig å vite hva som er greit når man plutselig i månedsvis er så uendelig mye mer sliten enn man har vært før. Da blir man jo usikker, fordi kroppen skriker etter hvile, men så strider det mot alt man selv har tenkt om sykmelding. Ts - du får ingen medalje for å slite deg ut før ungen kommer. Du høres pliktoppfyllende ut, og har sikkert stått lenge nok i full jobb. Snakk med legen og forklar hvor sliten du er, ikke ha fokus på at du har mest lyst til å slappe av (det har mange av oss selv når vi er helt friske xD), men på at du ikke orker noenting, og at du heller ikke føler du gjør en bra nok jobb på grunn av denne slitenheten. Anonymkode: 3ab8b...439 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #14 Skrevet 25. mars 2024 Ganske vanlig det du, at pipen får en annen lyd når en selv blir gravid og finner ut at det kan faktisk være ganske så utmattende. Graviditet er ingen sykdom osv., helt til en selv blir dårlig av det Tenker at du får dra til fastlegen din og ta en prat. Jeg presset meg for langt i første svangerskapet mitt (våget ikke be om sykemelding ettersom jeg ikke hadde fast stilling) var ganske sliten, røk på en fødselsdepresjon. Så i svangerskap nr.2 ville legen min delvis sykmelde meg tidlig fordi hun mente det ville forebygge ny fødselsdepresjon. Så hadde varierende grad sykemelding gjennom svangerskapet, siste to månedene jobbet jeg 50%. Anonymkode: 0105a...e88 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #15 Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor mye skal til for å (delvis) sykmeldes som gravid? Jeg har tidligere tenkt at man ikke skal sykmeldes med mindre man har veldig store smerter eller lignende, men nå er jeg så sliten og har vært det så lenge, at jeg begynner å få et litt nytt syn på sykmelding under svangerskap ... Jeg er førstegangsgravid i uke 29, og har de siste månedene følt meg skikkelig sliten. Har i tillegg vært mye småsyk/pjusk, og har egentlig bare lyst til å slappe av, lese, sove, se TV. Merker jeg har mye lavere kapasitet enn før, og klarer ikke være iderik eller initiativrik på jobb. Er dette "nok" symptomer til at det er "akseptabelt" med sykmelding? Graviditet er ingen sykdom bla bla, og jeg har ikke bekkenplager eller smerter ... Anonymkode: 68806...955 Er det viktig for deg å være «iderik og initiativrik» på jobb? Eller kan du senke forventningene til deg selv, gjøre jobben sånn passe bra, la mannen lage middag og ta vare på deg selv resten av døgnet? Jeg synes ikke det høres ut som om du trenger sykemelding. Unntak selvsagt hvis du sovner på jobb som bussjåfør eller regner feilmedisinering som sykepleier, men jeg får ikke inntrykk av det. Anonymkode: 73e44...6dc 2
krieli Skrevet 25. mars 2024 #16 Skrevet 25. mars 2024 Jeg jobber 50 prosent nå, og har termin i mai. Kjenner jeg egentlig ikke har kapasitet til det, da jeg ligger rett ut etterpå og det verker i hele kroppen. Har og små barn fra før av så jeg får ikke hvilt på ettermiddagen og i helgene. Samboer tar seg av alt det praktiske med barna, syke barn, planleggingsdager i barnehagen og lager middag hver dag. Nå er hans AG ikke fornøyd da det går ut over hans produktivitet. Så sliter med dårlig samvittighet ovenfor barna og samboer, men har dessverre en AG som ikke har forståelse og presser meg til å jobbe. Leverte en 100 sykemelding, men ble oppringt etter 3 dager med spørsmål om jeg ikke kunne jobbe litt. Tror ikke jeg kommer tilbake etter permisjonen da jeg blir å søke ny jobb.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #17 Skrevet 25. mars 2024 1 minutt siden, krieli said: Jeg jobber 50 prosent nå, og har termin i mai. Kjenner jeg egentlig ikke har kapasitet til det, da jeg ligger rett ut etterpå og det verker i hele kroppen. Har og små barn fra før av så jeg får ikke hvilt på ettermiddagen og i helgene. Samboer tar seg av alt det praktiske med barna, syke barn, planleggingsdager i barnehagen og lager middag hver dag. Nå er hans AG ikke fornøyd da det går ut over hans produktivitet. Så sliter med dårlig samvittighet ovenfor barna og samboer, men har dessverre en AG som ikke har forståelse og presser meg til å jobbe. Leverte en 100 sykemelding, men ble oppringt etter 3 dager med spørsmål om jeg ikke kunne jobbe litt. Tror ikke jeg kommer tilbake etter permisjonen da jeg blir å søke ny jobb. Du må jo sette grenser. Anonymkode: ee627...a58
krieli Skrevet 25. mars 2024 #18 Skrevet 25. mars 2024 Ja enig jeg må absolutt jobbe med å være mer bestemt. Har flink pinke syndrom, men har virkelig ikke lyst til å please alle andre på bekostning av min egen helse og familien. Skal be om 100 prosent av legen etter påsken. Blir sikkert dialogmøte med NAV da AG er besatt av retningslinjer til tross for at jeg skal i permisjon om 4 uker.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #19 Skrevet 25. mars 2024 8 minutter siden, krieli said: Ja enig jeg må absolutt jobbe med å være mer bestemt. Har flink pinke syndrom, men har virkelig ikke lyst til å please alle andre på bekostning av min egen helse og familien. Skal be om 100 prosent av legen etter påsken. Blir sikkert dialogmøte med NAV da AG er besatt av retningslinjer til tross for at jeg skal i permisjon om 4 uker. Nav kommer ikke til å ta dialogmøte med en som er gravid og som har 0 utsikter til å komme tilbake før permisjon Du kan be legen din om å skrive at det er ingen behov for det da medisinske grunner tilsier du vil være borte til termin. Stå opp for deg selv, jeg heier på deg! Anonymkode: ee627...a58 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå