AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #1 Skrevet 25. mars 2024 Vi vil begynne å gi en fast sum i mnd inn på brukskonto, der en fast prosent av dette igjen overføres videre inn på sparekonto for å etablere god sparevane. (Så en symbolsk sum som går til sparing, vi sparer ellers i fond til ungene, men dette står i vårt navn). Han er flink til å gjøre husarbeid, og er lett å be, så den faste månedslønnen vil gjenspeile dette. Han har også hittil vist seg fornuftig med penger, men den økonomiske oppdragelsen vil fortsette en god stund enda. Nå er det bankkort og vipps som skal innføres (litt sent, vi vet, det har gått i sparekonto uten tilgang pluss kontanter i lommeboka hittil...) Hvis de får månedslønn; hvor mye får deres tolv/trettenåring i mnd? Anonymkode: ed3ce...95f
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #2 Skrevet 25. mars 2024 0kr, penger får de tjener selv. Anonymkode: 24f8e...a87
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #3 Skrevet 25. mars 2024 Får 120 kroner i kontanter. Som puttes på sparebørsa og så setter vi inn pengene sammen 1 gang i måneden i banken. Tar litt lenger tid, men sånn man lærer. Barn lærer ikke av å bare få en sum vippset på konto. Anonymkode: f37bc...11f 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #4 Skrevet 25. mars 2024 200 til sparing og 300 kr til lommepenger. Anonymkode: 06317...bb7 1
Ebbeliten Skrevet 25. mars 2024 #5 Skrevet 25. mars 2024 Min 12-åring får 100 kroner på konto i uken. Og så får hun ekstra når hun bidrar med praktisk arbeid i huset eller passer lillesøsteren sin. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #6 Skrevet 25. mars 2024 13-åringen min får 250kr/uken (trekk kan skje om oppgaver ikke gjøres). Vi har en regel om maks 3k på brukskontoen. Deretter går pengene til sparekonto. Anonymkode: 313aa...efd 1
Dellen Skrevet 25. mars 2024 #7 Skrevet 25. mars 2024 Min blir 13 i år, hon får 600 kr i månaden. 300 kr av mig när jag får lön, och 300 kr av mannen min när han får lön. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #8 Skrevet 25. mars 2024 Mine får 1000 kr hver i måneden. Anonymkode: dd50f...2f6 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #9 Skrevet 25. mars 2024 Ingenting. 14 åringen tjener egne penger på småjobbing (jobber ikke for oss) 12 åringen får litt penger av oss når hun trenger. Vi sparer for dem hver måned, til bolig. Anonymkode: 59891...a0c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #10 Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Får 120 kroner i kontanter. Som puttes på sparebørsa og så setter vi inn pengene sammen 1 gang i måneden i banken. Tar litt lenger tid, men sånn man lærer. Barn lærer ikke av å bare få en sum vippset på konto. Anonymkode: f37bc...11f I så fall er hele neste generasjon fortapt! 😂 Anonymkode: 59891...a0c 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #11 Skrevet 25. mars 2024 Takk for mange nyttige svar🙂 vi blir nok å legge oss omtrent midt i det som virker å være gjennomsnittet her, han har jo ikke de store personlige utgiftene akkurat, men det blir jo mer sosiale aktiviteterv som kan kreve sin hundrelapp utenfor hjemmet og uten foreldre de neste årene. Dette månedslønnprosjektet setter vi først og fremst i gang for å lære han hvordan håndtere penger man ikke har i hånda som kontakter. Alt for mange unger som sliter med å forholde seg til privatøkonomi og det abstrakte i at pengene kun fremstår som tall i en nettbank, så jeg tror det er kjempeviktig at foreldre er tidlig ute og gir god veiledning her. Takk til dere som ga gode innsikter i hvordan dette kan gjøres🙂 Anonymkode: ed3ce...95f
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #12 Skrevet 25. mars 2024 Vår 11-åring får 50 kr i lørdagsgodtpenger hver uke. Men vi sponser kinobillett, bassenginngang etc når han vil gjøre noe med kompisene. Hvis han vil gjøre noe mer, kan han jobbe for det. 14-åringen vår får 50 kr i lørdagsgodtpenger pluss at hun tjener mer ettersom hvilke oppgaver hun gjør i løpet av uka. Hvis hun gjør noe husarbeid hver dag (krysser av på et ark på kjøleskapet), får hun 200 kr den påfølgende lørdagen. Så er det hennes valg hvor mye hun jobber. Men vi sponser ogsaå kino osv utenom. Så lommepengene hennes går til godteri, sminke, klær hun vil ha men egentlig ikke trenger, osv. Anonymkode: 62954...94e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #13 Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Får 120 kroner i kontanter. Som puttes på sparebørsa og så setter vi inn pengene sammen 1 gang i måneden i banken. Tar litt lenger tid, men sånn man lærer. Barn lærer ikke av å bare få en sum vippset på konto. Anonymkode: f37bc...11f Stipend kommer ikke i kontanter, lønn kommer ikke i kontanter… hvorfor ikke bare lære barnet det slik det faktisk er? Og da kommer penger faktisk rett inn på konto. Vi vippser, så der kommer pengene pengene inn på konto. Sammen med barnet har vi budsjett/regnskap i excel. Der kan vi feks ha sparemål, om barnet ønsker noe konkret. Og så ser vi feks på hvordan forbruket påvirker sparemålet. Så klart gjøres ikke dette med en 5 åring, da forstår jeg at man trenger noe fysisk som kontanter. For små barn så blir det mer virkelig når det er fysisk og man skal lære hva penger er, hva ting koster osv. Men en 13 åring, som er gammel nok til å få kort, da tenker jeg tiden for kontanter er forbi. Da kan man begynne å øve på slik det er i den virkelige verden, hvor en sum inn på konto skal disponeres utover en hel måned. Så til TS, vi gir ikke ukepenger, men månedslønn fra 13 år. 800 kr. Anonymkode: 472e2...712 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #14 Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Stipend kommer ikke i kontanter, lønn kommer ikke i kontanter… hvorfor ikke bare lære barnet det slik det faktisk er? Og da kommer penger faktisk rett inn på konto. Vi vippser, så der kommer pengene pengene inn på konto. Sammen med barnet har vi budsjett/regnskap i excel. Der kan vi feks ha sparemål, om barnet ønsker noe konkret. Og så ser vi feks på hvordan forbruket påvirker sparemålet. Så klart gjøres ikke dette med en 5 åring, da forstår jeg at man trenger noe fysisk som kontanter. For små barn så blir det mer virkelig når det er fysisk og man skal lære hva penger er, hva ting koster osv. Men en 13 åring, som er gammel nok til å få kort, da tenker jeg tiden for kontanter er forbi. Da kan man begynne å øve på slik det er i den virkelige verden, hvor en sum inn på konto skal disponeres utover en hel måned. Så til TS, vi gir ikke ukepenger, men månedslønn fra 13 år. 800 kr. Anonymkode: 472e2...712 Liker tankegangen deres, mye av det samme som ligger bak vår tanke om månedslønn som en del av den økonomiske oppdragelsen🙂 TS. Anonymkode: ed3ce...95f 1
Arkana Skrevet 25. mars 2024 #15 Skrevet 25. mars 2024 På barneskolen får barna våre 10 kr i uken per skoletrinn. Så 13-åringen som går i 7. klasse får 70 kr i uken.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #16 Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Liker tankegangen deres, mye av det samme som ligger bak vår tanke om månedslønn som en del av den økonomiske oppdragelsen🙂 TS. Anonymkode: ed3ce...95f Ja, ønsker man å være storkar og bruke hele månedslønna de to første dagene, så tenker vi det er grei erfaring. At man kan ta lærdom av det når man er 13 år, og tross alt ikke har faste utgifter. Og etterhvert kan man også lære dette med buffer. Selv uten konkret sparemål så kan man allikevel sette litt til side, at det plutselig er kjekt å ha.Så det blir jo en veldig naturlig prat rundt dette med økonomi når man har excelarket. Og både pappaen og jeg har respekt for at det en 13 åring ønsker å bruke penger på, ikke nødvendigvis er fornuftig i våre øyne. Er en merkegenser viktig selv om det er nok klær i skapet, så er det naturligvis helt greit. Vi blander ikke da inn et foredrag om at det strengt tatt ikke er nødvendig. Da ser vi heller på at den genseren koster det samme som …., og man må da spare i x mnd om man sparer halvparten, og x mnd om man sparer 2-3 osv. Anonymkode: 472e2...712 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #17 Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I så fall er hele neste generasjon fortapt! 😂 Anonymkode: 59891...a0c Det er vel bevist allerede med tanke på den unge generasjonen som lever kreditt fordi ikke forstår at klara er lånte penger osv 😉 Anonymkode: f37bc...11f 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #18 Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Får 120 kroner i kontanter. Som puttes på sparebørsa og så setter vi inn pengene sammen 1 gang i måneden i banken. Tar litt lenger tid, men sånn man lærer. Barn lærer ikke av å bare få en sum vippset på konto. Anonymkode: f37bc...11f Huh? Verden er digital og så godt som kontantløs. Du fratar barnet ditt en innføring i hvordan man håndterer penger i dagens samfunn. Lønn blir utbetalt på konto, ikke i kontanter. mine barn har vipps og tilgang til app med egne kontoer der de ser sparekonto og brukskonto. Når sparekontoen fyller seg opp, overfører vi sammen til kontoen hos statsforvalter (tidligere overformynderiet). Det er slik barna lærer i dag, det er slik vi voksne må forholde oss til våre penger, og det er derfor barna også må lære seg å forholde seg til digitale penger. selvsagt vet mine barn hva kontanter er selvom de får vippset penger. Anonymkode: 19304...840
Me0987 Skrevet 25. mars 2024 #19 Skrevet 25. mars 2024 (endret) 12-åringen får 100 kr/uka. Har akkurat økt fra 60 til 100. Det krever at rommet holdes noenlunde i orden. Hun skal støvsuge "manuelt" og bytte sengetøy annenhver uke, og kjøre robotstøvsugeren på rommet den andre uka. Ellers sortere eget skittentøy, tømme og sette matboks i oppvaskmaskinen på skoledager m.m.. Hun har mulighet til å tjene litt ekstra ved å gjøre ekstra oppgaver hjemme, men det er sjeldent hun ber om det. Pengene får hun inn på sin egen konto som hun jar kort knyttet til, og hun kan følge med på i mobilbank på egen mobil. Hun er flink til å spare, så av og til overfører vi penger til sparekontoen hennes. Hun får i utgangspunktet ikke ha kontanter. Jeg vil følge med på pengebruken hennes, og det kan jeg ikke med kontanter. Det er overhodet ikke noe problem å lære barn om penger uten bruk av kontanter,altså. Endret 25. mars 2024 av Me0987 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå