solsolsol Skrevet 25. mars 2024 #1 Skrevet 25. mars 2024 Femteklassingen nevnte her om dagen at de måtte *lære* å knekke egg på skolen. De han var på gruppe med hadde sagt at de aldri hadde fått lov til å prøve det hjemme. Er det tilfeldigvis tre veldig hjelpesløse barn akkurat på den gruppa, eller er det vanlig at tiåringer aldri har fått hjelpe til på kjøkkenet? 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #2 Skrevet 25. mars 2024 Går vel mye på tålmodighet og tidsklemma tenker jeg. Jeg hsr med barna minre på baking og matlaging, men da skal ha em god dag og faktiks god tid. Gjør meg kanskje til en grusom mor, men når jeg veit med meg selv at det ikke blir lystbetont. Velger jeg heller å gjøre det selv. Å lage mat med minr barn tar mang tid og det er mye rot og søl. Det er ting jeg ikke altid takler i en travel hverdag. Men 10 åringen kan bake alt hun vil så noe riktig har jeg gjort heldigvis 😊 Anonymkode: 983f9...796 5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #3 Skrevet 25. mars 2024 Selvsagt får barna delta i matlaging her.. Hvordan skal de ellers lære seg å lage mat og klare seg selv? Her lager 10 og 12 åringen søndagsfrokosten hver søndag, de hjelper til med middag, de er med på baking. Men vet om mange barn som skjelden eller aldri deltar i matlaging hjemme hos seg. Så er nok veldig variabelt. Anonymkode: e951b...72a 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #4 Skrevet 25. mars 2024 Eldste lager pannekaker, steker egg osv. selv. Yngste har minimal med interesse for matlaging. Men han blir lurt med en sjelden gang. Anonymkode: 9a7da...68c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #5 Skrevet 25. mars 2024 solsolsol skrev (44 minutter siden): Femteklassingen nevnte her om dagen at de måtte *lære* å knekke egg på skolen. De han var på gruppe med hadde sagt at de aldri hadde fått lov til å prøve det hjemme. Er det tilfeldigvis tre veldig hjelpesløse barn akkurat på den gruppa, eller er det vanlig at tiåringer aldri har fått hjelpe til på kjøkkenet? Rart... Så ja, mine får selvsagt hjelpe til. Ikke bare hjelpe til, de får lov å lage mat, og bake. De er 6 og 8 år. Jeg hjelper til med oppmåling i starten, men i 2.klasse skjønner de jo både desiliter, gram og bruk av utstyret. De kan lese oppskrifter... så eldste kan bake helt selv her, jeg hjelper fortsatt litt med å få oven riktig... Sjokkerende at femteklassinger aldri har knekt et egg... Mine steker også fiskekaker, kjøttdeig til spagehttisaus osv. Vi tar oss av alt med kokende vann, der synes jeg risikoen er for stor fortsatt til at de får prøve seg på det. For store konsekvenser om det går galt. Men mye annet gjør de jo når vi skal lage middag. + dekke på bordet osv selvsagt. Anonymkode: 64870...0d0 2
Gjest jegerrinne Skrevet 25. mars 2024 #6 Skrevet 25. mars 2024 Her har ungene altid vært med . De laget nå middag selv fra de var rundt 10år. Ser og nå når yngste går på kokke linja, flere der nektet å være med å parkere gris og lam, eller renske fisk. Det var ekkelt og de då ikke helt behovet en fikk jo kjøpt ferdig. Skjønte ikke helt hva de da gjør på kokke linja da Men ser i bhg at mange er nok ikke med på kjøkkenet hjemme, vi må ofte lære dem å bruke kniv . Glad vi har god til i bhg hvor vi har tid til å ta med oss barn på kjøkkenet å lage mat og lære barna å kutte opp grønsaker osv. Vet mange bhg ikke har den muligheten, tror mange barn går glipp av ting
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #7 Skrevet 25. mars 2024 De får være med. Men kun yngste som vil. Jeg vet at eldste kan både knekke egg, og klare seg hvis han må, men styrer unna hvis han kan. Yngste kan nok diske opp ganske godt hvis hun får fri tilgang Anonymkode: 53dba...2d9
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #8 Skrevet 25. mars 2024 Barnet mitt har laget vafler (og knust egg) siden han var under to… (og fy faen så mye gris det har vært 😂😂😂😂😂😂😂😂) Jeg tenker mitt om de som vokser opp i dag. Å måtte LÆRE å knuse egg på skolen… det er ikke barna det er noe galt med, det er foreldrene… Anonymkode: 19798...c36
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #9 Skrevet 25. mars 2024 Vært med siden de var rundt 1.5-2 år... da var det å sitte og skrelle løk for hånd en slager. Begynte å kutte opp/skrelle grønnsaker, knekke egg++ fra 4 år ca. Anonymkode: 104ac...285
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #10 Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvsagt får barna delta i matlaging her.. Hvordan skal de ellers lære seg å lage mat og klare seg selv? Her lager 10 og 12 åringen søndagsfrokosten hver søndag, de hjelper til med middag, de er med på baking. Men vet om mange barn som skjelden eller aldri deltar i matlaging hjemme hos seg. Så er nok veldig variabelt. Anonymkode: e951b...72a De lærer det av seg selv altså. Jeg kunne ingenting da jeg flyttet ut, men har da greid å lære meg det. Anonymkode: 7313f...ce2 2 1
Summeer Skrevet 25. mars 2024 #11 Skrevet 25. mars 2024 Å lage mat og bake er av de tingene jeg har sett på som viktig fra de er små. Gleden over å lage noe og kose seg med det i fellesskap er viktig. det er mye tidsklemme med tenåringer som skal rekke middag mellom skole, venner, jobb og trening. Da er det utrolig greit at de faktisk kan starte middagen før jeg kommer hjem, eller at jeg starter den før jeg lufter hunden og de gjør den ferdig. Hjelper familien as med å gå rundt (og de erter pappaen som «ikke kan lage mat» som nok henger mye sammen med at han aldri slapp til på kjøkkenet som barn) 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #12 Skrevet 25. mars 2024 Her har barna fått knuse egg fra de er 3 år, tar jo noen år og lære, og ikke så ofte vi knuser egg. Jeg kunne lage mye når jeg gikk i 5 klasse. Min mor slapp meg mye til på kjøkkenet når jeg var barn og ungdom. Det er jeg glad for i dag. Er blitt flink til både matlaging og baking, ikke så ofte jeg baker da men. Jeg har ingen problemer med å lage nye ting jeg aldri har laget før. Anonymkode: a89f4...afc
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #13 Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): De lærer det av seg selv altså. Jeg kunne ingenting da jeg flyttet ut, men har da greid å lære meg det. Anonymkode: 7313f...ce2 Ja man lærer det til slutt selv - men mye enklere å få selvstendige barn når de lærer slike grunnleggende egenskaper tidlig. Er de sulten så vet de hvor maten er og hvordan å lage den.. Jeg har ikke tenkt å stå å lage mat til 15 åringer bare fordi det er grisete å lære dem som yngre.. Så at man lærer av seg selv - er ingen god grunn til å unnlate å lære barn å lage mat. Anonymkode: e951b...72a 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #14 Skrevet 25. mars 2024 Nei, da blir det bare rot og søl Anonymkode: 88cf3...401
Arkana Skrevet 25. mars 2024 #15 Skrevet 25. mars 2024 Da min eldste sønn hadde mat og helse på 8. trinn (altså ungdomsskolen) var han den eneste i klassen som visste hva en sleiv var. Så jeg er ikke veldig overrasket, men samtidig opplever jeg at de fleste barn jeg kjenner både hjelper til med matlaging og lager mat helt selv. Mine både baker og lager middag jevnlig.
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #16 Skrevet 25. mars 2024 Mitt barn er bare 2,5, men jeg ville aldri fått lagd mat hvis ikke hun hadde hjulpet meg! Så hun knekker egg, heller ingredienser oppi boller, rører i gryter, skjærer opp pølser, trykker på knapper osv. Alternativet er at hun står og henger på meg og sutrer, så har ikke sett noen annen mulighet enn at hun er med😅 nå begynner hun faktisk å klare ting også, og er mer til nytte enn bare jobb. Anonymkode: a772e...ac5 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #17 Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mitt barn er bare 2,5, men jeg ville aldri fått lagd mat hvis ikke hun hadde hjulpet meg! Så hun knekker egg, heller ingredienser oppi boller, rører i gryter, skjærer opp pølser, trykker på knapper osv. Alternativet er at hun står og henger på meg og sutrer, så har ikke sett noen annen mulighet enn at hun er med😅 nå begynner hun faktisk å klare ting også, og er mer til nytte enn bare jobb. Anonymkode: a772e...ac5 Det er vår opplevelse også. Får han ikke bli med, så blir ingenting gjort 😂 og, som du sier, nå begynner han faktisk å være en ressurs. "Kan du gi meg vaniljesukkerboksen?" Og så får jeg den. "Nå kan du helle oppi smøret", så heller han oppi smøret. det er flott for vokabularet hans også! 👍🏼 når ellers snakker man om bakepulver og slikkepott til barn, liksom. Anonymkode: 19798...c36 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #18 Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): De lærer det av seg selv altså. Jeg kunne ingenting da jeg flyttet ut, men har da greid å lære meg det. Anonymkode: 7313f...ce2 Men tenk mye feiling de kan ungå. Ved at de vet det grunnlegende ved matlaging. Anonymkode: 899c2...d12
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #19 Skrevet 25. mars 2024 solsolsol skrev (3 timer siden): Femteklassingen nevnte her om dagen at de måtte *lære* å knekke egg på skolen. De han var på gruppe med hadde sagt at de aldri hadde fått lov til å prøve det hjemme. Er det tilfeldigvis tre veldig hjelpesløse barn akkurat på den gruppa, eller er det vanlig at tiåringer aldri har fått hjelpe til på kjøkkenet? Så st man ikke kan knekke egg betyr at de er hjelpesløse?? Anonymkode: d6004...4bd
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #20 Skrevet 25. mars 2024 Mine har fått lov å bli med av meg, men jeg har hatt tid, i tillegg til at jeg liker å både bake og lage mat og jeg har tålmodighet og høy tolaranse for ‘’gris’’, jeg tåler også at de bruker vanlige kniver fra de var liten.😅 Far får fullstendig fnatt av alt jeg nevner over! Men han er god på andre ting, som jeg får fnatt av😅 Men jeg tror TID er greia.. Men full jobb, og kanskje diverse annet, så tenker nok mange; Går fortere å gjøre det alene! Personlig så syntes jeg det er viktig å lære barna tidlig(har bare sønner), men dømmer IKKE foreldre som ikke tenker det🤷♀️ Men overgangen til voksen livet vil jeg håpe føles lettere om de kan og har laget mat fra de var liten . Men TS; Det er ikke helt uvanlig at 10 åringer ikke kan det! Har hatt 8-9 åringer på besøk som ikke får lov å helle vann i glasset sitt ved bordet🤦♀️ Så lite overrasker meg lengre.. Anonymkode: 262aa...7bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå