Gå til innhold

Hatkrim i Foreningen FRI

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en homofil mann som har svært mange bekjente i Foreningen FRI. For noen år tilbake var jeg svært aktiv i organisasjonen, før jeg visste helt hva de sto for. 

Det som er dagens situasjon er at veldig mange i organisasjonen skriver stygge ting om homofile. De mener at homofile skal ha en viss klesstil og ha riktig type personlighet. Vi som skiller oss ut fra majoriteten får regelmessig stygge blikk og tildels alvorlige bemerkninger. Jeg vet om flere som har samme erfaring som meg, og det er også grunnen til at de ikke er aktiv i FRI. Jeg opplever FRI som veldig autoritært og de utfryser homofile fra organisasjonen. Det er i all hovedsak transpersoner og riktig type homofile som får lov til å bidra med kunnskap. Vi som ikke tilhører de to kategoriene blir ignorert og vi får stygge kommentarer slengt etter oss.

FRI har ingen fungerende sentralstyre eller sekretariat, noe som har vedvart i flere år. Det gjør at hatkrim innad i organisasjonen aldri blir tatt tak i. Jeg er oppriktig bekymra for både tidligere og nåværende medlemmer, på grunn av alvorlig mobbing. Flere på Gaysir skriver åpent om situasjonen i FRI. En stor andel av medlemmene på Gaysir ønsker ikke å være medlem i FRI. 

På grunn av situasjonen i FRI frastår jeg fra Pride. Dessuten har Pride unødvendig fokus på nakenhet, kropp, utkledning, sex og alkohol. Jeg synes ikke en sånn markering støtter rettighetene til LBH. 

Er det flere som har lignende erfaring med FRI og Pride? 

Anonymkode: 292ec...2a1

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker bare som om du har diktet opp hele dette innlegget bare for å snakke drit om pride og Foreningen Fri.

Jeg er en helt a4-bygde-småbarnsmor som har "kommunal sveis" og kjedelig klesstil, er skeiv og har følt meg ingenting annet enn velkommen som jeg er. 

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, Anne Nym Medlem said:

Det virker bare som om du har diktet opp hele dette innlegget bare for å snakke drit om pride og Foreningen Fri.

Jeg er en helt a4-bygde-småbarnsmor som har "kommunal sveis" og kjedelig klesstil, er skeiv og har følt meg ingenting annet enn velkommen som jeg er. 

Selv om du ikke har observert hatkrim i Foreningen FRI, betyr ikke det at det ikke forekommer. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det engelske ordet "hate crime" oversettes ikke til "hatkrim" på norsk. Det er hatkriminalitet.

Anonymkode: 6b176...4bf

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anne Nym Medlem skrev (4 minutter siden):

Enig i dine antagelser.

Hatkriminalitet er ikke å gi stygge blikk til folk. At man er aktiv medlem før man vet hva de står for, høres suspekt ut. Bare det at ts ikke bruker riktig forkortelse på det skeive samfunnet (lbh?)  er grunn nok til å bli skeptisk. 

Hvorfor i all verden skal du ts, ta dette opp på kg når du ifølge deg selv for masse støtte på Gaysir?

Dette skurrer.

Anonymkode: c6811...c3c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selv om du ikke har observert hatkrim i Foreningen FRI, betyr ikke det at det ikke forekommer. 

Jeg deler min erfaring, akkurat som du gjør i hele ditt innlegg. Og min erfaring er langt i fra din 🤷🏼‍♀️ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Anne Nym Medlem skrev (3 minutter siden):

Jeg deler min erfaring, akkurat som du gjør i hele ditt innlegg. Og min erfaring er langt i fra din 🤷🏼‍♀️ 

Du påstår jo at han bare sitter og dikter fordi du ikke har opplevd noe lignende. Det er mer enn å bare dele meningen din.

Anonymkode: ffd9a...68c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det å være homofil betyr ikke at en må være enig i alt alle lgbt organisasjoner gjør. På samme måte som at alle heterofile ikke er enige om alt x antall andre organisasjoner gjør. 

Men selv om man er uenig i en eller annen tilfeldig organisasjon så har det veldig begrenset verdi for andre å høre at du ikke like x organisasjon. Blir litt synd, trist, leit for din del men andre kan likevel ha det fint i den organisasjonen.

Anonymkode: 5ab51...b20

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det å være homofil betyr ikke at en må være enig i alt alle lgbt organisasjoner gjør. På samme måte som at alle heterofile ikke er enige om alt x antall andre organisasjoner gjør. 

Men selv om man er uenig i en eller annen tilfeldig organisasjon så har det veldig begrenset verdi for andre å høre at du ikke like x organisasjon. Blir litt synd, trist, leit for din del men andre kan likevel ha det fint i den organisasjonen.

Anonymkode: 5ab51...b20

Problemet med FRI er at de har fritt talerør i samfunnet og i skolesystemet. Deres posisjon gjør at svært få tør å stille kritiske spørsmål i det offentlige. De har altså større påvirkningskraft enn mange andre organisasjoner, og hvis det skulle stemme at de har et indre miljø preget av diskriminering mot enkelte, så kan jo det være alvorlig.

Anonymkode: ffd9a...68c

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 8.14):

Enig i dine antagelser.

Hatkriminalitet er ikke å gi stygge blikk til folk. At man er aktiv medlem før man vet hva de står for, høres suspekt ut. Bare det at ts ikke bruker riktig forkortelse på det skeive samfunnet (lbh?)  er grunn nok til å bli skeptisk. 

Hvorfor i all verden skal du ts, ta dette opp på kg når du ifølge deg selv for masse støtte på Gaysir?

Dette skurrer.

Anonymkode: c6811...c3c

Å skrive lbh istedenfor lhb er fort gjort, spesielt når ting skal gå fort eller man skriver på mobil. Jeg for eksempel er nesten alltid innom yr før jeg få kjøpt togbilletter og innom vy før jeg får sjekket været. 

Konfliktene innad i FRI er en kjent sak både i og utenfor miljøet og jeg vet om flere som har rømt organisasjonen på grunn av det. Jeg rømte mens det fortsatt het LLH av mer eller mindre samme grunner som TS beskriver her. 

Det er flott at ikke alle medlemmer føler seg mobbet eller opplever negative ting i FRI, men det betyr ikke at det ikke finnes mange som føler det annerledes. 

Og jo, systematisk mobbing (hvorav stygge blikk som regel er en del av pakka) og/eller grov verbal trakassering kan så absolutt kvalifisere som hatkriminalitet når motivet er legning, kjønn, kjønnsidentitet, etnisitet, religion, funksjonsnedsettelser og lignende. 

Anonymkode: a3fa9...3f3

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever også Foreningen Fri som litt problematisk. Jeg er selv i en seksuell minoritet, og trodde jeg skulle finne samhold i gruppen, men som funksjonshemmet opplevde jeg at alt som skjedde tilknyttet det ble sett på som et problem for deres kamp. De har fått kritikk for måten de har behandlet funksjonshemmede, og har beklaget for ikke å gi oss talerør, men lite gjøres for å ivareta oss. Det er forståelig at interesseorganisasjoner kjemper for dens medlemmers felles hjertesak, men det er så rart at de blir så rasende om man har andre prioriteringer, spesielt når de fleste i miljøet egentlig er så hyggelige og aksepterende.

Endret av AnonymKvinne..
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler av miljøet opplever jeg slik.  Har noen bekjente og venner som politisk står veldig langt til venstre og har noen meninger jeg mener ikke hører hjemme. F.eks at Bent Høie ikke har noe i Pride å gjøre.  Han er rett og slett for straight.  Han er homofil ja, men lyser komfornitet og har hatt det for enkelt.  Han er ikke noe som favner minoriteter og stjeler palleplassen til  de som  virkelig  har hatt følt  på å  være  skeiv . Har du grønt hår, er ikke binær, stemmer rødt og er med på alt som kan krype og gå av demonstrasjoner -hot! Er du kristen, homofil og stemmer høyre eller kler deg normalt- not! Sånn opplever jeg absolutt ikke hele miljøet, men deler av det.  Noen ønsker bare å være skeiv  møte likesinnede og ha det gøy uten å lage whataboutism og politikk ut av det 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Laraa skrev (8 timer siden):

Deler av miljøet opplever jeg slik.  Har noen bekjente og venner som politisk står veldig langt til venstre og har noen meninger jeg mener ikke hører hjemme. F.eks at Bent Høie ikke har noe i Pride å gjøre.  Han er rett og slett for straight.  Han er homofil ja, men lyser komfornitet og har hatt det for enkelt.  Han er ikke noe som favner minoriteter og stjeler palleplassen til  de som  virkelig  har hatt følt  på å  være  skeiv . Har du grønt hår, er ikke binær, stemmer rødt og er med på alt som kan krype og gå av demonstrasjoner -hot! Er du kristen, homofil og stemmer høyre eller kler deg normalt- not! Sånn opplever jeg absolutt ikke hele miljøet, men deler av det.  Noen ønsker bare å være skeiv  møte likesinnede og ha det gøy uten å lage whataboutism og politikk ut av det 

Lol. Hvis han er for straight så handler det ikke om homofili lenger. Problemet deres er at de egentlig driver på med en ikke-sak. Det er bare en unnskyldning for å være crazy, å måtte slippe å måtte beherske seg. Drite i å bli voksen. Utrolig barnslig og korttenkt. 

Anonymkode: 973b5...7b2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette er noe som blir snakket alt for lite om 

En stor andel av min omgangskrets er homofile, og det er langt mer uenighet rundt pride og FRI i miljøet enn folk flest har inntrykk av, da spesielt holdningene til sistnevnte 

Anonymkode: ad930...fd6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror nok det er mye rart innenfor den foreningen som ikke tåler dagens lys.

Nordmannen som nylig ble dømt til livstid i England fordi han hadde kastrert 58 menn og solgt videoer på nettet var tidligere fylkesleder i Fri, han har også vært involvert i London Pride.

Kanskje ikke så sjokkerende siden Fri er veldig ivrige på at folk skal få skjære av seg kjønnsorganene.

Anonymkode: db65a...c4f

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo en organisasjon med en  voldsomt tung politisk slagside. De er ekstremister i sin politikk, og avviser samarbeid med mer moderate krefter. De hører hjemme sammen med hun lederen dor ungdomspartiet til Rødt. 

Anonymkode: 89598...aa3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Noe av problemet med FRI er jo også nå blitt at mange ikke lenger føler det er plass til dem der lenger. Ingenting handler om legning lenger, nå handler alt om kjønnsidentitet. Og nåde den som måtte finne på å si de liker kun sitt eget kjønn. Spesielt gjelder det kvinner og ingen lesbiske jeg kjenner føler seg hjemme der lenger. De forsøkes presset ned i en form de ikke passer i. 

Anonymkode: a3fa9...3f3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...