AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #1 Skrevet 25. mars 2024 Jeg har slitt i et par år nå. Mye problemer med søvn bla. Jeg våkner for tidlig og får ikke sove igjen. Jeg føler som der er noe rart med hjernen. Vært veldig glemsk- hjernetåke. Har prøvd å definere denne energiløsheten og det føles litt som om kroppen har en slange som tilfører energi i konstant sirkulasjon. Nå er slangen lekk, eller nien tråkker på den slik at jeg kun får halvparten eller en fjerdedel av drt jeg normalt sett skal få. Føler meg veldig sliten ig trøtt, energiløs. Er dette normalt når man er nesten 50? Så lei... Anonymkode: 6e7dd...9e5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #2 Skrevet 25. mars 2024 Har du snakket med lege? Anonymkode: 00a13...105
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #3 Skrevet 25. mars 2024 Høres ut som overgangsalder. https://www.volvat.no/aktuelt/34-tegn-pa-overgangsalder/ Anonymkode: 49c8d...682
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #4 Skrevet 25. mars 2024 Både det med søvn og hjernetåke er klassiske symptomer på overgangsalder. Det var slik perimenopausen startet for meg. Våknet altfor tidlig, og plent umulig å sovne igjen. Har du sjekket hvordan du ligger an i løypa? Anonymkode: 998e7...bf0
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #5 Skrevet 25. mars 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Har du snakket med lege? Anonymkode: 00a13...105 Jeg har ja, de har sagt og gjort lite. Men nå skal jeg få se om jeg behøver hormon terapi- endelig. Anonymkode: 6e7dd...9e5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #6 Skrevet 25. mars 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Både det med søvn og hjernetåke er klassiske symptomer på overgangsalder. Det var slik perimenopausen startet for meg. Våknet altfor tidlig, og plent umulig å sovne igjen. Har du sjekket hvordan du ligger an i løypa? Anonymkode: 998e7...bf0 Hvordan sjekker man det? Anonymkode: 6e7dd...9e5
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #7 Skrevet 25. mars 2024 40 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan sjekker man det? Anonymkode: 6e7dd...9e5 Først må man ha flaks nok til å ha en lege som tar kvinnehelse på alvor, eller så må man gå privat 😔 Det går mest på alder og symptomer. Jeg fikk beskjed om at det er veldig vanskelig å tolke ut fra prøver, siden hormonene kan svinge mye i perimenopausen, så man får bare et øyeblikksbilde. Dette er visst i tillegg kostbare tester, så det er ikke noe de vanligvis sjekker helt uten videre (østradiol, LH og FSH sjekket de hos meg). Jeg fikk først beskjed om at det var tvilsomt at det var starten på overgangsalder, siden jeg var helt i starten av 40-årene, men bare noen få måneder senere kom det flere klassiske symptomer, som blødningsforstyrrelser, tidvis tungsinn som føltes helt annerledes enn depresjon, tilfeldige sinneutbrudd, samt hetetokter (bare noen få). Anonymkode: 998e7...bf0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå