AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #1 Skrevet 24. mars 2024 Vi har en svigerinne som utnytter oss som barnevakt ofte. Hun er alene med to jenter, på 10 og 7, en av ungene har ADHD og adferdsvansker. Hun er alenemor og ikke så flink med økonomien, hun har ikke råd til SFO, og vi har dessverre fungert som gratis sfo, feriested og litt av vært. Jentene hennes er fryktelig krevende og vanskelig å ha med å gjøre. Jeg er klar over at barn er ikke vanskelige, men har det vanskelig, de to jentene har sannelig vært gjennom mye pga foreldrene sine, så jeg «forstår» at de kan spytte, sparke, banne og være utagerende innimellom. Hun som har ADHD kan slå og sparke ukontrollert når hun blir sinna. Svigerinnen spurte om vi kunne være barnevakt for ungene i påskeuka i forrige uke, fordi jentene er hjemme fra skolen og hun må jobbe. Hun jobber som ringevikar på aldershjem og sier hun må jobbe når de trenger henne. Og hun har det veldig trangt økonomisk, så hun har ikke råd til å ikke jobbe. Hun har ingen fast stilling der og lønnen hennes er bare basert på de vaktene hun jobber. Ingen av jentenes fedre er inne i bildet og de er heller ikke bidragsdyktige. Så hun ville at jeg passet jentene, da jeg er hjemme hele påskeuka. Og mannen er hjemme fra og med onsdag neste uke. Jeg sa nei, fordi: A) jeg orker ikke jentene her. De er fryktelig ugreie, spesielt mot meg, og det er slitsomt å ha dem i hus. 4 åringen vår er faktisk redd dem. Og vi må ta hensyn til vårt barn FØR de to. B) Jeg er gravid, bare 9 uker på vei, men ekstremt kvalm, har lavt blodtrykk og er utmattet hele tiden. Jeg har ikke energi og orker ingenting om dagen. Det er så ille at vårt barn er i barnehagen frem til onsdag, fordi jeg orker stort sett ingenting bortsett fra å ligge på sofaen og spy. Jeg gjorde helt klart for mannen min at det er helt uaktuelt å ha jentene her, når vårt egen barn er i barnehagen fordi jeg er så dårlig. Mannen sa at han var enig, selvom han protesterte litt. Så jeg regnet med at mannen hadde sagt nei og saken var ute av verden. Men nå så jeg at mannen hadde fått melding på mobilen sin, der søstera spør «Når kan jeg levere jentene hos deg?». Jeg spurte mannen min med en gang, hva søstera egentlig spør om, og da begynte mannen min å unnskylde seg med at det var bare snakk om morgendagen og jentene lovte at de skulle være snille osv.. Søstera hadde en venninne som kunne passe de andre dagene. Jeg ble selvsagt illsint og sa at dette ikke var avtalen. Jeg orker ikke å passe de to jentene, det er helt uaktuelt! Jeg orker ikke slag, spark, bli kalt hore, drittkjerring, i den tilstanden jeg er i nå, det kommer ikke på tale. Mannen sier jeg er urimelig her. Og jeg bør klare å holde ut en dag, det er bare en arbeidsdag. Søstera kommer å leverer jentene kl.07.45 i morgen. Jeg har ikke ord. Vet ikke hva jeg skal gjøre?! Føler at mannen tråkker på følelsene mine! Anonymkode: e3065...136 5 40
Populært innlegg ArielSofie Skrevet 24. mars 2024 Populært innlegg #2 Skrevet 24. mars 2024 Dette er vel mannen ditt sitt ansvar og problem, og ikke ditt? Du har sagt nei og forklart hvorfor til mannen din. Han har sagt ja, da må jo han ha en plan eller finne ut av det? Forstår at du er sliten og fortvilet. 75 4 23
Populært innlegg Nymerïa Skrevet 24. mars 2024 Populært innlegg #3 Skrevet 24. mars 2024 "Så fint at du har tatt på deg å passe jentene i morgen. Jeg trenger ro så jeg tar med meg 4-åringen til mamma. Jeg tror dette blir knallbra for dere, Arne." 118 6 49
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 Populært innlegg #4 Skrevet 24. mars 2024 Har du ei venninne eller familie du kan dra til? Hadde du vært min venninne hadde jeg lett gitt deg nøklene til leiligheten min, så du kunne slappe av der mens jeg var på jobb i morgen. Anonymkode: fd752...553 47 1 9
Fjaselina Skrevet 24. mars 2024 #5 Skrevet 24. mars 2024 Det er sterkt fristande å seie at mannen får vere ansvarlig for denne barnepass-dagen. Kan ikkje sjå for meg at han gjer det, då! Dette er dårlig gjort av mannen din! 24 4 12
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #6 Skrevet 24. mars 2024 Jeg hadde dratt bort den dagen og latt han passe barna alene. Men sånn ellers så bør mor finne bedre løsninger, dette opplegget her kan jo ikke vare? Anonymkode: 347f0...742 37 11
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 Populært innlegg #7 Skrevet 24. mars 2024 Jeg hadde levert ungen min i barnehagen og reist hjem til mine foreldre og sovet… helt til barnet mitt skulle hentes i barnehagen igjen. Så hadde jeg tatt en skikkelig oppvask med mannen og snakket om respekt. Du har sagt nei, da betyr det NEI. Anonymkode: 1a255...40f 48 2 18
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #8 Skrevet 24. mars 2024 Huff… på alle sine vegne her. Han får ta seg fri fra jobb sånn at han kan passe onkelbarn sånn at søstera kan jobbe. Eller så får han betale søstera sånn at hun får råd til å passe egne barn. Anonymkode: 97266...5c2 12 2 9
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #9 Skrevet 24. mars 2024 Jeg hadde dratt hjemmefra før han om han skal på jobb i morgen! Hengt hos foreldre, søsken eller en venninne, i nød sjekket inn på et hotell. Anonymkode: 35cfc...a02 26 1 11
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #10 Skrevet 24. mars 2024 Dette er din manns problem og ikke ditt. Støtter tanken om at du tar med deg jenta di og drar til din mor eller til noen andre. Anonymkode: 60e1d...5f7 16 12
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 Populært innlegg #11 Skrevet 24. mars 2024 Nymerïa skrev (2 minutter siden): "Så fint at du har tatt på deg å passe jentene i morgen. Jeg trenger ro så jeg tar med meg 4-åringen til mamma. Jeg tror dette blir knallbra for dere, Arne." Dette. TS sin mann kan på ingen måte love bort TS som barnevakt. Hun er en voksen kvinne og bestemmer da selv over seg selv og sin egen hverdag. Jeg tenker at å forlate boligen før barna blir levert om morgenen er den eneste måten å bryte mønsteret hvor mannen tror han kan bestemme over TS på denne måten. Nei betyr nei, og søsterens økonomi og barnepass må hun finne ut av selv, slik som alle andre voksne mennesker må. TS skal snart ut i permisjon med barn nr. 2, hvor ofte risikerer hun ikke å sitte ufrivillig barnevakt i permisjonen med mindre hun setter foten kraftig ned nå? Anonymkode: 3c836...629 41 25
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #12 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Huff… på alle sine vegne her. Han får ta seg fri fra jobb sånn at han kan passe onkelbarn sånn at søstera kan jobbe. Eller så får han betale søstera sånn at hun får råd til å passe egne barn. Anonymkode: 97266...5c2 «Betale søstera sånn at hun får råd til å passe egne barn»? Hører du selv hvor sinnssykt det høres ut? Anonymkode: 3c836...629 25 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #13 Skrevet 24. mars 2024 Dra til en venninne, foreldrene dine, mens barnet er i barnehagen. Så får du hvile, og kanskje samboeren forstår du ikke er en gratis barnevakt. Og at du fortjener hvile og respekt. Når han har passet de hele dagen, spør hva han syns om den situasjonen nå Anonymkode: 266cb...4a3 9 1 10
veslemms Skrevet 24. mars 2024 #14 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mannen sier jeg er urimelig her. Og jeg bør klare å holde ut en dag, det er bare en arbeidsdag. Søstera kommer å leverer jentene kl.07.45 i morgen. Jeg har ikke ord. Vet ikke hva jeg skal gjøre?! Føler at mannen tråkker på følelsene mine! Anonymkode: e3065...136 Be mannen din tipse søsteren sin om at barnevernet kan hjelpe til med avlastning i hennes situasjon. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/retningslinjer-om-hjelpetiltak-jf.-barnevernloven--4-4/id2482116/?ch=4 31 11
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #15 Skrevet 24. mars 2024 Det er strengt tatt mannen din sitt problem og ikke ditt. Ville gitt mannen beskjed om at du drar bort i morgen så han får fikse det. IKKE godta dette! Anonymkode: 56554...00d 19 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #16 Skrevet 24. mars 2024 Wow - til alt! Jeg har faktisk ikke ord... Anonymkode: 0096d...c85 7 1 6
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #17 Skrevet 24. mars 2024 Men hvis hun søsteren er avhengig av familie til å kunne jobbe uten barna, må det finnes noe muligheter mtp Sfo, kommunen, noe? Hvis hun ikke har råd til å ta fri, må jo barna ha et sted å være. Tenk om familien bodde i et annet land, hun har ikke krav på dere som barnevakt Anonymkode: 266cb...4a3 7
Amistad Skrevet 24. mars 2024 #18 Skrevet 24. mars 2024 (endret) klarer då du å gjennomføre det som blir skrevet her? at du og 4 åringen er borte i morgen, at du sier til mannen din i kveld? det er eneste middelet som virker. da får han en øyeåpner. Men regner med du bare får ut litt steam nå og så passer du dem i morgen. er sånn det pleier å bli ps hun får vel full bidrag for begge barna selv om far ikke er bidragsdyktig? nav betaler vel ut og så tar dem han så snart han har inntekt. sfo får hun også dekket hvis økonomien er lav nok. Her handler det mer om en dame som ikke får til å nedvergie seg selv å spørre å søke. Endret 24. mars 2024 av Amistad 15 1 1
Tantemor Skrevet 24. mars 2024 #19 Skrevet 24. mars 2024 Kjære trådstarter, nå MÅ DU VÆRE KONSEKVENT! Du har sagt klart og tydelig NEI til å ta i mot dem, så når mannen sa ja så MÅ HAN VÆRE HJEMME I MORGEN OG PASSE DE SELV. Ja, nå brukte jeg store bokstaver fordi jeg ønsker faktisk å nå inn til deg hvor viktig det er å være konsekvent nå, det har aldri vært viktigere. For dersom du gir etter nå i morgen så er du med på å la deg utnytte. Du lar det skje. Derfor må du fortelle mannen at han eller søsteren hans må ta barna selv, for du GJØR DET IKKE. 24 2 11
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #20 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): «Betale søstera sånn at hun får råd til å passe egne barn»? Hører du selv hvor sinnssykt det høres ut? Anonymkode: 3c836...629 Det var også poenget mitt. Når mannen til TS går inn på slike kompromisser så betyr det i praksis en slags overføring av velstand fra deres familie til søsteren. Jeg hadde håpt at det kom tydeligere fram hvis man retorisk tenker på det som en pengegave. Hva skylder mannen søsteren sin? Anonymkode: 97266...5c2 5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå