AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #1 Skrevet 24. mars 2024 Vi har blitt velsignet med en baby som har sovet natten gjennom siden hun var rundt to måneder gammel, hun er nå fem måneder gammel. Når andre hører det, at jeg ikke lider av søvnmangel, at hun sover natten gjennom, så smiler de gjerne og sier «bare vent…» etterfulgt av en anekdote om et barn som sov søtt som baby men deretter vekket foreldrene sine fem ganger hver natt helt til det flyttet ut for å studere omtrent. Er dette fremtiden min, eller finnes det anekdoter om barn som faktisk har sovet godt hele livet? Anonymkode: 2d981...4c0
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #2 Skrevet 24. mars 2024 Begge mine babyer har sovet godt på natta, og de har fortsatt og sove godt på natta. Og de er nå 17 og 22 år. Anonymkode: 9b348...ada 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #3 Skrevet 24. mars 2024 De elskede «bare vent» truslene. Man kan ikke være glad på andres vegne eller la andre nyte periodene de er i. Bare vent… barnet ditt blir akkurat som det skal bli, helt uten at du trenger bekymre deg om det. Det er ingen sannhet i det. Det kan hende det sover like godt. Det kan hende det sovner dårligere. Bare nyt det du har her og nå! Anonymkode: d1ae6...bea 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #4 Skrevet 24. mars 2024 Her er barna fremdeles sovebarn. Vært sovebabyer, og alltid funnet søvn enkelt på egenhånd, trengt mye søvn, vært lett å legge. Anonymkode: 2591e...5e1
Arkana Skrevet 24. mars 2024 #5 Skrevet 24. mars 2024 Alle tre barna våre har alltid sovet godt, både som baby og som barn og eldre barn. Ingen grunn til å frykte noe som kanskje, eller kanskje ikke, kan skje. Bare nyt tiden som er nå. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #6 Skrevet 24. mars 2024 Mitt første barn slet med søvn til rundt 2-årsalderen, men andremann tok natt fra dag én. Aldri noe tull med han på natta, og er nå fem år med like godt sovehjerte. Mange barn har perioder de sover dårlig om natta, så det kan jo skje, men helt unødvendig å skulle «vente» på det. Skjer det så skjer det. Anonymkode: 136a3...15b 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #7 Skrevet 24. mars 2024 Begge mine sov veldig godt som babyer fra ganske tidlig. De sover fortsatt godt og sover seg gjennom det meste av lyder. Men de er til gjengjeld ganske fulle av liv når de er våkne 😅 Anonymkode: 7ce48...339
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #8 Skrevet 24. mars 2024 Neh, bare tull. Helt individuelt. Kos deg med babyen 🙂 og det eneste man vet at du har i vente, er ubetinga kjærlighet og glede 🙂 Anonymkode: efa43...9ca 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #9 Skrevet 24. mars 2024 Lukk ørene for alle «bare vent» kommentarer. Vår har sovet godt fra start. Våknet bare for å få flaske, rundt 1-2 ganger om natten. Når vi kuttet nattflasker sov hun gjennom natten, kunne så klart våkne til, men har alltid sovnet igjen fort. Nå er hun 16 mnd. Legges i sprinkelseng og vil inn til oss i løpet av natten, da sovner hun igjen med en gang og sover til klokka 6-7 hvis hun ikke vekkes av oss. kos deg med sovebaby du ❤️ Anonymkode: 6bab3...3fd 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #10 Skrevet 24. mars 2024 Begge mine sov natten igjen stort sett med behov for kun 1 flaske fra rundt 3 uker. De sover fortsatt godt og igjennom ☺️ Anonymkode: b49f5...8ae 1
ValarMorghulis Skrevet 24. mars 2024 #11 Skrevet 24. mars 2024 Åh, den der forbanna «bare vent»… Har en 2-åring i hus nå, og har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt «bare vent» for alt mulig rart med barnet mitt. Nyt livet her og nå tenker jeg, man vet aldri hvordan det blir framover uansett 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #12 Skrevet 24. mars 2024 Mitt barn var en sovebaby fra rundt 2 måneder til 6 måneder. Er 19 måneder nå og vi samsover enda. Våkner hele tiden og blir liggende å amme enkelte ganger i timesvis. Sover veldig urolig. Betyr ikke ditt barn blir på samme måte😊 håper på bedre tider men er ganske lite god søvn her i huset ja😄 Bare et fjernt minne den rolige søvnen fra babytiden. Anonymkode: bbe06...6a1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #13 Skrevet 24. mars 2024 Jeg har lest at det tvert i mot er omvendt. At de babyene som får en litt tøff start med dårlig søvn, gjerne fortsetter å trenge litt ekstra støtte på natten på grunn av det. Og omvendt. Vet ikke om det stemmer.Det finnes nok mange eksempler både ene og andre veien. Hver barn er unikt, og det er umulig å forutsi om og når det eventuelt snur. Det er ingen grunn til at det skulle være mer sannsynlig at det snur for dere enn for noen andre. Ville bare nytt at dere har en sovebaby per nå, forhåpentligvis fortsetter det sånn:) Anonymkode: e4a5f...5d7
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #14 Skrevet 24. mars 2024 Uff. Hvorfor kan vi ikke heller begynne å si, "å, det høres fint ut, håper det vedvarer!" Anonymkode: 94d36...8bb 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #15 Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Uff. Hvorfor kan vi ikke heller begynne å si, "å, det høres fint ut, håper det vedvarer!" Anonymkode: 94d36...8bb Dette! hva er greia med å prøve å få folk til å grue seg 🙄 Anonymkode: 6bab3...3fd 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #16 Skrevet 25. mars 2024 Vi hørte også massevis av slike anekdoter da vår førstefødte sov godt om natten. Jeg regner med at det er fordi det går i perioder, og de fleste vil oppleve tøffere perioder når det kommer til søvn. Som går over igjen. Men dette med "bare vent", syns jeg også er så unødvendig. Vår anekdote med vår eldste, er at hun fortsatte å sove godt. Forskjellen på henne og lillesøsteren, som var betydelig mer våken om natten både som baby og småbarn, var at den eldste alltid har sovet tungt. Som baby listet vi oss aldri rundt, hun sov godt hvor som helst. Og da vi fikk nr. to, skjønte vi at det ikke var vår fortjeneste fordi vi hadde "vent henne til lyder", som folk også sa det var bra vi gjorde. For lillesøster, hun våknet bare noen nøys i nærheten av rommet hennes, selv om vi forsøkte hardt å venne henne til akkurat de samme lydene. Jeg har ikke forskning å vise til utover svogerforskning, men har inntrykk av at babyer som sover godt utover de aller første ukene, vil fortsette å sove godt, som oftest med noen mer utfordrende perioder underveis. Og med babyer som strever med søvnen, vil søvn oftere fortsette å være et tema, og de utfordrende periodene kan bli mer utfordrende. Men det blir bedre, og det kan også snu helt, f.eks. hvis det var en eller annen plage som holdt babyen våken. Både hjemmefra, fra omgangskrets og fra jobb i småbarnsavdeling, opplever jeg at det er tydelige forskjeller i hvordan vi sover, og at de nok er til dels medfødte. Det ser vi jo på oss voksne også. Jeg selv sover lett, og våkner av det meste og har vanskeligheter med å sove andre steder enn i en seng på et litt svalt og mørkt rom. Men min mann sover tungt og kan sove godt både på sofaen, flyet eller hengekøya i solsteken. Foreldrene våre sier at jeg "ikke sov" og at han sov godt da vi var babyer, men akkurat det kan fort ha vært helt tilfeldig, poenget er at vi er ulike når det kommer til søvn. Anonymkode: 9cd36...864 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #17 Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi har blitt velsignet med en baby som har sovet natten gjennom siden hun var rundt to måneder gammel, hun er nå fem måneder gammel. Når andre hører det, at jeg ikke lider av søvnmangel, at hun sover natten gjennom, så smiler de gjerne og sier «bare vent…» etterfulgt av en anekdote om et barn som sov søtt som baby men deretter vekket foreldrene sine fem ganger hver natt helt til det flyttet ut for å studere omtrent. Er dette fremtiden min, eller finnes det anekdoter om barn som faktisk har sovet godt hele livet? Anonymkode: 2d981...4c0 Så teit av folk å si.. min datter var lik, nå er hun 4år og elsker og sove fremdeles. I helgene sover hun gjerne til 12 😄 Anonymkode: 73f7f...7c4
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #18 Skrevet 25. mars 2024 Jeg har også hørt frasen "Snille babyer tar igjen når de blir småbarn", altså at oppførselen blir desto verre når de blir 2-3 år. Jeg tror ikke det er sant. Barn og babyer har forskjellig temperament. Men om man er vant med en sovebaby er kanskje overgangen hardere. De som alltid har stått i gråt og våkenetter er vant til det. Anonymkode: aabae...6d0 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #19 Skrevet 25. mars 2024 41 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har også hørt frasen "Snille babyer tar igjen når de blir småbarn", altså at oppførselen blir desto verre når de blir 2-3 år. Jeg tror ikke det er sant. Barn og babyer har forskjellig temperament. Men om man er vant med en sovebaby er kanskje overgangen hardere. De som alltid har stått i gråt og våkenetter er vant til det. Anonymkode: aabae...6d0 Om babyen sover eller ikke, og om den er i trassalderen og har temperament, ser jeg ingen sammenheng i. Det er ikke sånn at fordi man er oppe om natta at man tåler mer. Man har jo bare den erfaringen å bysse. Anonymkode: d1ae6...bea
Tanuki Skrevet 25. mars 2024 #20 Skrevet 25. mars 2024 Første var sovebaby, og svæært aktiv som 2-3 åring, men sov alltid godt og trasset veldig lite. Lillebror er 5mnd nå og har sovet natten gjennom siden 3mnd, hvordan temprementet blir videre tenker jeg ikke på, men håper han blir lik broren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå