Gå til innhold

Mirena Hormonspiral bivirkninger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Klar over at dette er et svært individuelt tema, vil bare høre om noen har lignende erfaring! 

Brukte Yasmin p-piller i mange år (15 år ca), og valgte etterhvert pga mulig risiko og mindre å tenke på å sette inn Mirena Hormonspiral. Dette ble også anbefalt av gynekologen. 

Det er vel ca 2 år siden jeg satt den inn. Var egentlig fornøyd og hadde lite menstruasjon etter at det stabiliserte seg etter innsetting. MEN, nå, for ca 5-6 mnd siden, så begynte mensen (selv om det er minimalt med blod, tamponger og mer som brun utflod) å vare ca 10 dager. Jeg har også begynt å få lette kramper i dagene før mens (aldri tidligere hatt menssmerter). Gynekolog sa det kunne være en cyste, men alt var fint under ultralyd og prøver var også negative for alt mulig annet, celleprøve normal. 

Jeg liker ikke å ha så langvarig mens. Med Yasmin hadde jeg blødninger men maks 3-4 dager. Jeg hadde aldri kramper eller smerter og kunne jo da også forskyve eller hoppe over mens som jeg ønsket, noe jeg ikke kan kontrollere med spiral. 

Nå fikk jeg beskjed av gynekologen om at Mirena kan sitte opptil 8 år, og ikke 5 som først forespeilet før man bytter, men vurderer å ta den ut tidlig og bytte tilbake til p-piller. Ulempen er jo at jeg er 36 år, og det er jo økt risiko jo eldre man blir når man bruker p-piller.

Noen som har erfaringer/innspill? 

Anonymkode: 70e04...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja jeg hadde masse sånt tull med Mirena i tillegg til ekstremt dårlig humør/pms.

Jeg tok ut spiralen etter 4 år for da orket jeg ikke mer og satte opp Gynefix kobber spiral som er det beste prevensjonsmiddel jeg har brukt.

Mensen var punktlig og jeg blødde kortere enn både p piller og Mirena spiralen. Jeg hadde ca to dager med litt sterkere blødning før det avtok.

Aldri mer hormonell prevensjonsmiddel!

Anonymkode: 86918...ec6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde den i 4 år men tok den ut da jeg ikke lengre kjente igjen meg selv. Det var latter og tårer om en annen og jeg følte meg nedfor og deppa. Utenom dette virket den som den skulle. Hadde aldri mens/ blødninger. Har gått uten hormonprevensjon siden og fått det mye bedre. 

Anonymkode: ac0a4...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har brukt Mirena i 19 år. 

Første gang spottet jeg endel mnd, før jeg kun blødde litt hver 6.mnd eller så. 

Er på min 5. nå (byttet i des), så spotter fortsatt litt hver mnd. Regner med at det roer seg om noen mnd. 

Tåler ikke p-piller, men Mirena går fint 

Anonymkode: b42fa...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelene med Mirena er så mange at jeg aksepterer bakdelen, som noe uregelmessig blødninger og smerter i perioder. Den beskytter mot kreft noe jeg sette veldig høyt. 
Har du sjekket at den sitter riktig? Har du sjekket deg for sykdommer? Mycoplastma er det nye nå som kan gi smerter og krever antibiotika. Mine problemer med blødninger som ikke ga seg ordnet gynokologen ved at jeg fikk minipille jeg skulle ta i tre måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...