Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Russegrupper?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er noe jeg ikke forstår. Går man allmenne fag blir man rød russ, går man økonomiske fag blir man blåruss, går man yrkesskolen blir man ikke russ.

Hvem bestemte at det skulle endres? Å dra på seg en blå russedress når man er ferdig med elektro, da tror jeg at jeg hadde følt meg som en løgner. 

Anonymkode: a2e6a...97d

Du har rett og slett ikke peiling. 

Anonymkode: af9cb...a93

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er noe jeg ikke forstår. Går man allmenne fag blir man rød russ, går man økonomiske fag blir man blåruss, går man yrkesskolen blir man ikke russ.

Hvem bestemte at det skulle endres? Å dra på seg en blå russedress når man er ferdig med elektro, da tror jeg at jeg hadde følt meg som en løgner. 

«Allmenne fag» Det er en betegnelse jeg ikke har hørt på mange år🤣

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bor i Bærum. De "populære" på skolen, kanskje 2 jentebusser og 2 guttebusser, fra første klasse, med en gang de får seg gjeng. De andre, vandre og konseptruss, tar jo valget om hvordan de vil være russ samtidig, men planleggingen, kanskje mer i starten av andre. Og det er mer åpent for endring ila tiden, er ikke som buss der man må tjene sånn 200 000 hver.

Anonymkode: a2b72...1d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

«Allmenne fag» Det er en betegnelse jeg ikke har hørt på mange år🤣

Men allmenne fag, er det realfag? Eller økonomi da, blåruss, er det Rettslære og sånt? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Men allmenne fag, er det realfag? Eller økonomi da, blåruss, er det Rettslære og sånt? 

Allmenn finnes ikke mer nå snakker vi studie spesialisialisering med eller uten realfag. Rettslære kan man ha utenom å velge økonomi fag 

Anonymkode: 0cb4c...327

• Nyttig 2
Skrevet

Russetiden har forandret seg ganske dramatisk de siste ti årene. Her jeg bor ser vi at mange de som har buss starter planleggingen allerede på ungdomsskolen. De som er vandreruss planlegger ofte i løpet av andre på videregående. Gruppene er sjelden rene skolegrupper, men har tilhørighet på kryss og tvers av skoler i distriktet, også yrkesfag. Lojaliteten deres er dermed til gruppen sin, ikke til skolen de går på.

Jeg heier på ungdommens rett til å feire russetid, men det må skje noe med omfanget, både i tids- og pengebruk.  

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Man burde jo hvertfall være samme farge

Anonymkode: 9a435...357

Jeg var russ i 90, og vi var både røde og blå russ sammen.  Det var den gangen fargene hadde en betydning.  Det har de jo ikke i dag.  

Anonymkode: 7f34d...edf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Man burde jo hvertfall være samme farge

Anonymkode: 9a435...357

Hvorfor det? Der sønnen min var russ gikk de på samme skole, men forskjellige farger rød, svart og blå. De var ca 40 stk til sammen fordelt på linjer. De feiret alt sammen som 1 gruppe. Ingen buss   leide lokale i bygda, vi foreldre som vakter og de hadde kjempe fin feiring sammen de som var avgangselever.  Elevene sov og over på skolen hvor det var skolen som stod for vakter og matservering 

Anonymkode: b359f...5c8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En blir russ om en går yrkesfag. Og går en yrkesfag med eks t -matematikk og med påbygg blir en enten blå eller rød. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bor i Bærum. De "populære" på skolen, kanskje 2 jentebusser og 2 guttebusser, fra første klasse, med en gang de får seg gjeng. De andre, vandre og konseptruss, tar jo valget om hvordan de vil være russ samtidig, men planleggingen, kanskje mer i starten av andre. Og det er mer åpent for endring ila tiden, er ikke som buss der man må tjene sånn 200 000 hver.

Det er vel noen av de populære som ikke gidder dette rusestyret, eller? Jeg skjønner at de populære har flere valg og sånn sett får seg plass uten problemer men nekter å tro at alle de som er godt likt omfavner russetiden.

Anonymkode: 41251...d49

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg var russ i 90, og vi var både røde og blå russ sammen.  Det var den gangen fargene hadde en betydning.  Det har de jo ikke i dag.  

Anonymkode: 7f34d...edf

Ser her så er blå og svart de som går studiespes, svart er yrkesfag,  noen velger grønn i stede for svart når de går landbruk

Men så har vi de som går yrkesfag mrd studiespes de kan velge alle 3 fargene. Ser sønnen her gikk med studiespes på yrkesfaglinja der han gikk. Fleste der valgte svart, men kunne tatt de andre å siden de hadde studiespes . 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ser her så er blå og svart de som går studiespes, svart er yrkesfag,  noen velger grønn i stede for svart når de går landbruk

Men så har vi de som går yrkesfag mrd studiespes de kan velge alle 3 fargene. Ser sønnen her gikk med studiespes på yrkesfaglinja der han gikk. Fleste der valgte svart, men kunne tatt de andre å siden de hadde studiespes . 

Her vi bor er det kun blå og rød det går i. Uavhengig av utdanningsprogram/«linje». 

Skrevet

Til dere som diskuterer farger på russedressene: Jeg tror ingen av ungdommene bryr seg om farge lenger :) 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Joda man blir russ på yrkesfag , akkurat som i min tid

Anonymkode: 12948...ad9

Svartruss

Anonymkode: eb6a3...f2e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 18.34):

Allmenn finnes ikke mer nå snakker vi studie spesialisialisering med eller uten realfag. Rettslære kan man ha utenom å velge økonomi fag 

Anonymkode: 0cb4c...327

Joda. Men hvis man har fag som hverken er realfag eller spesifikt ølonomi (engelsk, Rettslære, sosiologi feks) hva er man da?

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Joda. Men hvis man har fag som hverken er realfag eller spesifikt ølonomi (engelsk, Rettslære, sosiologi feks) hva er man da?

Man «er/blir» ingenting med 3 år på studiespesialisering, uansett hvilke fag man velger. 
Med bestått i alle fag er man studieforberedt. That’s it. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 12.20):

Joda man blir russ på yrkesfag , akkurat som i min tid

Anonymkode: 12948...ad9

Men er det etter tre år på yrkesfag? Eller to?

Her er det lite svartruss, da de som går ut i lære etter to år ikke blir russ. De som tar påbygg blir russ sammen med de andre på studiespesialisering.

På et av de andre større studiestedene i vår fylke er det vanlig å bli svartruss etter to år på vgs, før de går ut i læretid. Syntes dette var litt merkelig da jeg hørte om det. Mangen som ikke er 18 år enda. 

Anonymkode: b6c89...2f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 22.49):

Her vi bor er det kun blå og rød det går i. Uavhengig av utdanningsprogram/«linje». 

Det aller viktigste er vel å være russ, ikke hva slags farger man går med tydeligvis. 

Når jeg gikk på videregående, så var det i alle fall svartruss for de som gikk to år på yrkesfag. 

Rødruss var for de som gikk tre år, og fikk studiespesialisering.       

Anonymkode: 6db8f...291

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.3.2024 den 2.58):

Hvorfor det?
Man velger jo farge selv. 

Jeg er over 50 men har bestillt meg rød russedress og gleder meg til å gå med den 17.mai. Siden farge er valgfritt så har vel alle lov til hva de vil da. Bra! 

Anonymkode: f7200...a1f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...