Gjest Fruktkake Skrevet 5. februar 2006 #1 Skrevet 5. februar 2006 Huff. Gjestelista byr på store problemer for oss. Han har veldig god kontakt med alle sine tanter, onkler, kusiner og fettere. Derfor vil han (eller spesielt hans far/mor) at alle sammen skal bli invitert. Jeg har ikke så god kontakt med de fleste på min side. For meg vil det kanskje være naturlig å be tanter/onkler og 2-3 stk av kusiner og fettere. Men dette betyr en veldig skjev fordeling av gjester fra hans side vs. dem fra min side. Mamma har gitt uttrykk for at dersom han skal ha alle, så synes hun jeg også skal ha alle. Og foreldrene våre har vel litt å skulle ha sagt siden de skal betale festligheten? Dersom vi skal be rubbel og bit vil det bety ca. 90 gjester. Dette synes jeg er dritmye. Hadde egentlig et "tak" på 80 gjester, men lokalet vi skal ha rommer fint 90, og mer enn det. Det eneste vi er sikre på er at vi skal ha en del venner (ca. 22 tilsammen). Hva ville dere ha gjort? Og hva GJØR dere?
Gjest Gjesta Skrevet 5. februar 2006 #2 Skrevet 5. februar 2006 Vi var i en liknende situasjon som dere - og endte opp med at det var et overtall av mine slektninger i bryllupet. For meg var det naturlig å be søskenbarna som jeg har mye med å gjøre i hverdagen, men han ønska ikke å be noen av sine søskenbarn. Så da ba vi de vi følte det var unaturlig å IKKE be - og vi er fornøyd med hvordan vi løste det, selvom det kanskje kunne virke "skjevt" fordelt. Vi hadde ikke stort bryllup, så gjestelista var begrensa. Og vi prioriterte å invitere familie framfor venner.
Gjest Piper Skrevet 5. februar 2006 #3 Skrevet 5. februar 2006 Beklager, men jeg syns ikke 10 fra eller til er så mye. Hadde det vært snakk om 20-> skulle jeg forstått det, men om det er 80 eller 90 gjester spiller liten rolle. På den andre siden for står jeg ikke helt hvorfor du skal invitere folk du ikke har kontakt med, bare fordi han skal invitere folk han faktisk har kontakt med. Om du inviterer 40 og han 50, spiller vel liten rolle, eller er det så viktig at alt deles likt?
Gjest Fruktkake Skrevet 5. februar 2006 #4 Skrevet 5. februar 2006 Beklager, men jeg syns ikke 10 fra eller til er så mye. Hadde det vært snakk om 20-> skulle jeg forstått det, men om det er 80 eller 90 gjester spiller liten rolle. På den andre siden for står jeg ikke helt hvorfor du skal invitere folk du ikke har kontakt med, bare fordi han skal invitere folk han faktisk har kontakt med. Om du inviterer 40 og han 50, spiller vel liten rolle, eller er det så viktig at alt deles likt? ← Hadde det vært opp til bare oss, så hadde det blitt alle (eller kanskje minus noen) på hans side og tanter/onkler og 2-3 kusiner/fettere fra min side. Problemet oppstår jo siden foreldrene våre har "stemmerett" siden de betaler kalaset... Men vi skal uttrykke hva vi ønsker, for tross alt er det vår fest. Ellers ser jeg det ikke som helt uaktuelt å be rubbel og bit. De bor veldig spredt i landet, så jeg regner med det er mange som ikke har anledning til å komme. Jeg kan nok skjønne at det blir misnøye når tanta mi ser at alle hans kusiner og fettere er i bryllupet, mens ingen av hennes barn ble invitert. Æsj.
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2006 #5 Skrevet 5. februar 2006 Heia.. Vi skal ha alle tanter, onkler og søskenbarn fra hans side- og bare noen fra min. Grunnen er at han har veldig god kontakt med sine, mens jeg holder bare kontakt med noen få... Til gjengjeld byr vi ALLE vennenne våre, og mange bekjente. Vi blir ca 130 stk, og da er 100 gode venner. Dessuten skal vi ha runde bord i lokalet, og da blir det ikke så "skjevt" fordelt.... Men lykke tiil med ditt valg. Det er alltid noen som stikker kjepper i hjulene uansett... Anki
Nordlandspia Skrevet 5. februar 2006 #6 Skrevet 5. februar 2006 (endret) ... Endret 21. november 2009 av Nordlandspia
Elise_ Skrevet 5. februar 2006 #7 Skrevet 5. februar 2006 Hos oss er det motsatt - jeg har en stor slekt som jeg alltid har hatt mye kontakt med, og han aner ikke engang hvor mange tanter han har. Vi velger derfor å ha et lite bryllup uten en eneste tante, onkel, fetter eller kusine, så til middagen er det bare foreldre (med følge), søsken med følge og 4 venner. (2 forlovere og 2 andre... ingen av disse med følge) Det er 24 stk, og jeg tror det blir koselig. Dersom mamma hadde sagt at hun hadde betalt for 30 ekstra gjester fordi hun ville ha dem der hadde jeg nok sagt ja, hvis jeg ikke hadde store problemer med enkelte av dem.
Marililja Skrevet 5. februar 2006 #8 Skrevet 5. februar 2006 De eneste vi har bedt uten søsken, besteforeldre og foreldre er ett søskenbarn hver (de vi har kontakt med). Vi kuttet rett og slett ut alt av tanter og onkler, for med våre familier hadde det blitt altfor mange. Vi valgte heller å ha en slags "vennefest". Det er jo vennene vi har mest kontakt med og det er de jeg aller helst vil dele dagen. (Framfor hans 10-12 tanter og onkler som jeg har møtt 2-3 ganger, og mine tanter og onkler som jeg heller knapt nok ser noe til...) Hans mor synes nok dette er litt "rart", mens mine synes dette var det beste (faktisk min mor som foreslo det).
Floja Felíz Skrevet 6. februar 2006 #9 Skrevet 6. februar 2006 Vi har endt opp med å be dem som vi har kontakt med. Det ble til slutt nesten alle fettere og kusiner, fordi vi er ganske like i alder og de fleste bor rimelig nært oss. Vi kuttet bare ut to kusiner som jeg ikke har snakket med på så lenge jeg kan huske. Synes det er helt greit. I ditt tilfelle ville jeg kanskje bedt alle siden det er foreldrene deres som betaler likevel, med mindre det er noen du absolutt IKKE vil be selvfølgelig. Så slipper både du og evt. moren din at det blir "prat" om det etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå