Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal bli far til en liten gutt i mai, så i den anledning lurte jeg på om dere har noen tips som kan være nyttige i småbarnstiden?

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjør husarbeid, lag mat til mor, vær raus mot henne, støtt henne, gi henne rom til å hvile og hjelp henne så godt du kan. Hun må gi 100% av seg selv til barnet deres de neste månedene, både natt og dag. Ikke ha for høye forventninger til henne som kone og husk at hver ting du gjør vil hjelpe henne og baby. 

Gi masse kjærlighet til både mor og barn. Forvent å sove dårlig det neste året. Da blir du ikke skuffet😅 sov på gjesterommet om det er mulig og avlast henne på dagen. Samsoving er ofte lettest om baby trenger kroppskontakt for å sove.

Baby sine lurer vil kunne styre livet i en periode,  de er livsviktig for god søvn på natten. 

Husk at selv med en rolig og behagelig baby så kan den første tiden være tøff, baby trenger dere 24/7 uten pause til mat,dusj,toalettbesøk etc, men om man da senker forventningene, husker på at alt går over og holder roen så er det en fantastisk gøy reise. Og selv om du kanskje ikke føler på en enorm forelskelse den første tiden som far, så vil det komme. Og ingen kjærlighet vil kunne sammelignes med den et barn kan gi. 

Det finnes ingen fasit fordi ingen barn er like, men bare det at du spør om tips er et godt tegn og jeg håper du får masse tips her inne. Masse lykke til med babytiden!

Anonymkode: 90afb...6bc

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær egoistisk og tenk at jobben din er viktigst. Pass på partneren din, hør på hennes behov. Still opp på nattevåk. Selv om babyen ammes, kan du ha hovedansvaret for bleieskift, trøst og bære babyen til mating. Man er et team. Om den ene er utslitt og nedbrutt, har ingen det godt. 

Anonymkode: 2c7b8...ba8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Pjokken skrev (54 minutter siden):

Jeg skal bli far til en liten gutt i mai, så i den anledning lurte jeg på om dere har noen tips som kan være nyttige i småbarnstiden?

Gjør husarbeid

Lag mat, gjerne lag opp noe mor enkelt kan spise mens du er på jobb. 

Avlast så mor kan sove, spise og dusje

Velg dine kamper med omhu

Sett deg inn i hva barsel-tårer og fødselsdepresjon er. 

Ikke ha noen forventninger til hva som blir gjort i hjemmet når mor er i permisjon, tiden du er på jobb skal mor i hovedsak bruke på babyen. 

Se partneren din, og prøv å ha forståelse for at man blir utslitt både av svangerskap, fødsel, amming, pumping, nattevåk og «å bare gå hjemme med en baby». Lytt hvis partneren har det vanskelig. 

Hjelp til om natten med bleieskift, byssing (og eventuelt mating hvis mor ikke fullammer). Selvom du er i 100% jobb og det er slitsomt, så ha i bakhodet at det er ekstremt slitsom å være hjemme med en baby som krever deg 100% hele døgnet, i tillegg til at mor nettopp har vært gjennom et svangerskap og en fødsel hvor alle hormoner og følelser endrer seg. Det tar tid å komme seg, og mange bruker lengre tid på å komme seg etter svangerskapet, enn de 9 mnd man har bært på et barn… 

Anonymkode: 60ca1...0f2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Legg dine egne hobbyer/fritidsinteresser mer til side. Jeg opplevde at mannen min utnyttet det at jeg var fastlåst til baby med amming osv. Så han brukte mye av sin fritid til sine hobbyer og venner. Det ødela store deler av permisjonstiden min og jeg var utrolig frustrert. 

Selvfølgelig skal man kan unne seg litt alenetid innimellom. Men her ble det mye egentid så snart det lot seg gjøre med jobb. 

Prøv å vær så forståelsesfull til kona di. Det er fortsatt mye hormoner i kroppen etter en fødsel. Jeg var på nippet til å gråte hver dag i mange mnd. Men jeg hadde en mann som bagatelliserte alt, og klagde over meg...

Det endte medat jeg fikk fødselsdepresjon.

Anonymkode: 80016...d23

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer! 💙 Som far vil du kanskje føle deg litt «til overs» i starten. Mor og barn har vært ett i 9 mnd og barnet oppfatter fremdeles seg selv som en del av mor en stund etter fødsel. Ta derfor ekstra godt vare på den fantastiske kvinnen som har satt barnet ditt til verden.

Hun skal i gang med amming, kroppen hennes har vært igjennom et stort traume og hun er full av hormoner. Gi henne takhøyde og tilby å avlaste. Foreslå f.eks at du kan ta den lille en time så hun får seg en hvil, ta med deg baby på trilletur så hun får tatt en dusj, hent et glass vann mens hun plundrer med amming og tilby deg å lage middag :) 

Min mann gjorde det motsatte av alt dette, påpekte at det ikke var noe vits i å være med meg siden jeg bare var opptatt av baby og brukte 10 av 14 dager pappafri fra jobb inne på datarommet med kompisene sine på discord. Jeg fikk alvorlig ppd.

Anonymkode: 5fb86...4fe

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjør alt av husarbeid, gi henne massasje, kjøp blomster, ta med take away mat, lag yndlingsmaten hennes når hun har økedøgn og babyen er limt til puppen hennes 24-7, gi henne mulighet tilnå sove ut, kort sagt GJØR ALT for henne og mere til. Alt kommer direkte eller indirekte barnet til gode. Og deg når hun slipper å føle at du er en insensitiv tufs som ikke støtter og avlaster henne i en ekstremt krevende fase. 

Anonymkode: 634cb...30a

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg skulle ønske mannen min gjorde(han gjorde mye men ikke alt dette..):Ta ansvar for mat, gjøre klar matpakker,forberede middag, sørge for at mor har det hun trenger av mat og drikke. Skifte bleier, særlig på natta. Må mor pumpe eller bruke MME, vask/sterlisere flasker og ta ansvaret for dette. Eller tilbring tid med babyen din, hold den og kos med den, pass på at mor får tid til å ta en dusj og en powernap. 

Anonymkode: 0db91...989

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bli sjalu på baby. Det kommer til å være en lang periode nå hvor baby er altoppslukende, og mor trenger mye omsorg. Ta litt ekstra vare på henne, og det vil garantert lønne seg etterhvert! 

ta over baby når du kan, ikke bare når mor spør. Send henne avgårde i dusjen, til en ekstra hvil alene, på en liten spasertur etc. gi henne pusterom uten at hun ber om det. 

i starten vil nok din rolle være mer å ta vare på mor, men engasjer deg i babyen også. Skift bleier, byss osv. 

og sånn generelt ellers: alle faser går over. Ting kan være pyton en periode, og plutselig dagen etter er det vanskelige borte og nye ting skjer med baby. Slapp av, og bli kjent med DERES baby, ikke alt alle andre sier.

Anonymkode: 11687...aa8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husk at alt er perioder med småbarn. Det går over.  

Anonymkode: af3bb...e2a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke henfall til troen på at det å spise et måltid, å ta seg en dusj, å drikke en kaffekopp er alenetid og luksus for barnets mor. Det å ta seg en dusj og spise ordentlige måltider skal være en selvfølge og ikke noe man «unner» seg.

Anonymkode: 06df7...4fd

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Grattis med en liten gutt. Praktiske tips:

* små gutter tisser gjerne det øyeblikket de får luft på snoppen, så lurt med et skjold i form av en klut i hånda ved bleieskift😅.

* Ha en ren bleie under baby ved bleieskift slik at du slipper å skifte på hele stellebordet når de bæsjer ved skift😂

* Man blir tørst helt plutselig og akutt når man ammer i starten, så kom gjerne forbi med et glass vann. Husker mannen min gjorde det og det var fint:)

* Får dere et troll som ikke sover, slik vi fikk er det lurt at du sover et annet sted slik at én av dere i det minste er uthvilt til å få gjort litt husarbeid. Vi ventet med dette i fem måneder og kunne spart oss en del frustrasjon og krangler om i alle fall han hadde hatt litt mer å gå på.

* Alle vil gi deg sine gode råd og hårreisende historier. Nikk og smil og gjør det dere føler er best uansett. (Det er godt ment fra folk altså, men det er din baby.)

* Hjelp mor med å sette grenser for besøk. Orker hun ikke er det supert om det er du som orker å ta støyten ved å utsette eller avlyse en avtale.

* Skryt av hverandre for det som er bra. Stryk på mor og si at du elsker henne som vanlig. Ikke bli forferdet over at mye av hennes kroppskontaktbehov kommer til å bli dekket av baby.

* Pust med magen. Selv om det føles lenge når det står på, er de bare bittesmå veldig kort.

Lykke til❤️ Det kommer sikkert til å gå kjempefint.

Anonymkode: ca312...647

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Gi ungen et normalt navn.

Anonymkode: 9a2aa...2d4

• Nyttig 1
Skrevet

Ser du allerede har fått mange gode råd!

Forarbeid som forebygger stress og misnøye når barnet er kommet til verden:
Ha et ryddig hjem. Få ut det dere ikke trenger. Ha tingene deres organisert. Så er det lett å holde orden i en travel hverdag hvor begge mangler søvn og er nede for telling (altså noen er heldig og slipper dette eller sjeldent. Men i tilfelle). 

Snakk sammen om forventninger. Ønsker dere mye besøk i barseltiden? Hva sier den kommende mor? Og husk at dere begge har lov å endre tanker når barnet først er kommet til verden.

Ta ansvar og initiativ for babyen uten at mor må be deg om det. Tenker ikke at du ikke kommer til å ta ansvar. Men mange ganger kan ofte ting falle automatisk på mor. Og mor opplever kanskje å føle et behov for å ha kontroll. Mødre kan bli tussete 😅 
Skift en bleie før baby skal ha hvilen sin, reis deg opp og ta opp baby fra vuggen for å bysse om baby er urolig, si at du skal trille tur mens mor kan dusje, slappe av eller gjøre det hun vil. Sørg da for at barnet har blitt ammet på forhånd dersom amming. Så mor slipper å bekymre seg for at barnet har behov for det med en gang.
Generelt vær på tilbudssiden og gjerne i forkant. Skal dere ut å handle spør om det er noe spesielt hun vil du skal bistå med. Avklar forventninger til dere begge.
La hun få unna ting hun ønsker når hun ber om det/uttrykker det. Man kan føle seg meget fastbundet av baby. Vil hun ha en rask dusj i det baby finner roen så sørg for at hun får det. Og at ikke andre ting skal gjøres. 

Tips om å sove på hver sitt rom om lite søvn har du fått tidligere i tråden. Men signerer den.

Dere begge vil gjerne føle en trang til å ha litt rom for dere selv. Spør mor om hvordan hun ønsker det. Feks trilletur forslaget. Så lenge barnet evt er avhengig av amming og ikke tar flaske så begrenser det seg litt for mor. Men sørg for at den begrensingen oppheves etterhvert som barnet kan være litt borte fra henne. Mener ikke hele tiden. Men å ha seg et par timer uten barn hos en venninne, trene, handle uten baby på slep osv. 
Du trenger også tid for deg selv. Men avklar med mor. Heller «når tenker du det passer best for deg og baby at jeg tar en tur ut? Så jeg er til mest mulig hjelp før dere er alene». Ikke «jeg stikker på trening nå».

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...