Gå til innhold

Boliglån med betalingsanmerkning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser det står på bankers nettside at man kan få lån med sikkerhet i bolig.

Er den gjelden da en del av totalen man kan låne? Altså max 85% låneopptak?

Vi har leid i mange år og nå skal boligeier selge så vi må finne et annet sted å bo..

Har aldri prøvd å få boliglån siden denne usikret gjelden hefter..

Har søkt 2 banker nå men får avslag pga betalingsanmerkning og får beskjed om å få vekk disse først.

Summene har blitt store pga gebyrer så det føles uoverkommelig. 

Har fått arv så vi har egenkapital sånn at vi kanskje kan få kjøpt men har ikke til både nok EK og å få vekk denne usikrede gjelden. 

Noen som har tips til banker som er romsligere med boliglån, og som kanskje kan hjelpe?

Takk for tips.

Anonymkode: 2fad5...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Gjeld før EK, alltid. Dersom dere ikke forstår det er det helt rett at banken ikke gir dere lån. Arv bør gå til lån, deretter ser dere hva dere har igjen i egenkapital. Om den ikke dekker gjelda har dere faktisk ikke egenkapital. 

Anonymkode: c5c63...519

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må betale ned gjeld først og så spare til EK.

Anonymkode: 7d784...a5b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er arven stor nok til å få fjernet den usikrede gjelden så gjør du det, så kan dere heller starte å spare opp til egenkapital. Kan søke startlån eller andre ordninger 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Søk start lån via husbanken. Og hvis arven er så du kan få fjernet betalingsanmerkninger så prøv å få den bort

Anonymkode: 2cd33...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det er veldig mye renter på den usikrede gjelden så kan dere ringe kreditorene og prøve å få til en avtale der dere bare betaler det dere i utgangspunktet var skyldig, så kommer de med et "motbud" så kan dere komme med et beløp mellom motbudet og det dere først la frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har dere faktisk råd til boliglån oppå den usikrede gjelden?

Bluestep, som er en av få banker som gir lån ved betalingsanmerkninger tar rundt 2% høyere rente enn andre banker. Jeg har 1,7 mill i lån, det ville kostet over 2000,- ekstra i måneden i Bluestep enn i min bank....

Anonymkode: 49f4d...621

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner ikke alle dere som foreslår husbanken, til noen som ønsker å få lån med midler de har tilgjengelig i stedet for å betale ned gjelda si. 

Anonymkode: c5c63...519

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal søke husbanken.  Fikk råd om det fra en annen også.

Det er min arv og hans gjeld. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Banker gir ikke lån til folk som prøver snylte og svindle. Bruk arven på forbrukslånene dine.

Anonymkode: c1532...7f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjøp alene, uten han.

Anonymkode: b7181...604

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men da kan DU kjøpe bolig i ditt navn og passe på å holde han 100% utenfor lånet og eierskapet.

Så kan han slippe å betale husleie og konsentrere seg om å betale ned sitt lån + betale for sin mat..

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for tips. Skal sjekke nærmere om kun jeg får lån. Vi er gift så får kun jeg lån da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp med han. Ta din arv som EK og søk boliglån i flere banker. Krever de høyere inntekt, så skaff deg en bijobb i akkurat så lenge at du kan vise til lønnsslipp. Ikke kast bort din mulighet for noen andre

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hmmmmmm skrev (1 minutt siden):

Ikke kjøp med han. Ta din arv som EK og søk boliglån i flere banker. Krever de høyere inntekt, så skaff deg en bijobb i akkurat så lenge at du kan vise til lønnsslipp. Ikke kast bort din mulighet for noen andre

Etter et kjapt søk, fant jeg ikke en bank som gir den ene ektefellen boliglån? 🤷‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde nok vært forsiktig med å ta opp lån sammen med noen som har så mye betalingsanmerkninger at dere sammen ikke får et boliglån. Sier som de andre - ta opp lån alene.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Etter et kjapt søk, fant jeg ikke en bank som gir den ene ektefellen boliglån? 🤷‍♀️ 

Hvis de ikke er gift, går det fint. Prøvde å se i tråden, finner ikke ut om de er det? 

Edit: Leste nøye en gang til 😅Skumlesing var ikke min sterke side, gitt.

Endret av xQueenKx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Selvfølgelig kan man eget lån selv om man er gift.... Man kan stifte egen gjeld selv om man er gift og man kan eie egen eiendom selv om man er gift...

Anonymkode: 49f4d...621

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Takk for tips. Skal sjekke nærmere om kun jeg får lån. Vi er gift så får kun jeg lån da?

Nope, da går det ikke.

Dere kan allikevel inngå en avtale dere mellom der du bruker arven på å betale ned hans gjeld (da bør du såklart være sikker på at han ikke noensinne tar opp kredittlån igjen), dere sparer sammen opp til hus men at du får en litt høyere eierandel enn han pga arven din.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...