Gå til innhold

Hvilke godbiter er ok?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en valp av liten rase. Blir jo en del godbiter i løpet av dagen når vi trener på ting, så vil at de skal være «sunnest» mulig. Dvs uten mye salt, sukker og kalorier. Ser mange bruker tubeost, leverpostei og pølser, men det er jo så mye salt i det! Redd for nyrene til valpen! Hva kan man gi som er så godt at det motiverer selv når det er mye forstyrrelser rundt? De vi kjøper på dyrebutikken virker som de er i kategorien «helt ok, men ikke så gode at jeg gjør hva som helst for dem», liksom. Forslag til godbiter som er bedre enn best, evt oppskrift på noen man kan lage selv.

Anonymkode: ad834...a7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rent kjøtt er jo ypperlig. Du kan steke det med lite olje salt så har du kontroll på hva hunden får i seg.

Butikkjøpte godbiter har også mye bra, men du må gå til dyrebutikker og se på godbiter som inneholder mye kjøtt/proteiner.  Noen godbiter er bare tørre biter med masse fyllstoffer og "4% kylling". De er ofte ganske kjipe for en del hunder.

Pølser og slikt er også ok å gi, bare ikke for ofte. Spar det til de største forstyrrelsene, som f.eks kurs, byvandring eller andre ting din valp synes er veldig spennende. 

Hva din hund synes er svært godt vil jo være individuelt. Pass også på å legg opp treningen slik at hunden mestrer. Dvs ikke for mange forstyrrelser om gangen og såpass avstand til dem slik at valpen klarer å trene. 

Ang å lage egne godbiter så har jeg ikke gjort det selv, men vet flere har hatt veldig god suksess med dette:

https://hunomhund.no/den-geniale-godbiten/

AnonymBruker
Skrevet

Provit sine frysetørkede godbiter

Anonymkode: 78cc6...093

Skrevet

Disse er, i følge min hund som ikke jobber for hva som helst, gode. Litt store til en liten hund/valp, men jeg deler dem i tre - fire biter med en skarp kniv. Pluss i boka for at de ikke er klissete og stinker og at man kan ha dem i lomma uten å gå rundt i en eim av "hundegodislukt" :ler: 

Gjest casca
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har en valp av liten rase. Blir jo en del godbiter i løpet av dagen når vi trener på ting, så vil at de skal være «sunnest» mulig. Dvs uten mye salt, sukker og kalorier. Ser mange bruker tubeost, leverpostei og pølser, men det er jo så mye salt i det! Redd for nyrene til valpen! Hva kan man gi som er så godt at det motiverer selv når det er mye forstyrrelser rundt? De vi kjøper på dyrebutikken virker som de er i kategorien «helt ok, men ikke så gode at jeg gjør hva som helst for dem», liksom. Forslag til godbiter som er bedre enn best, evt oppskrift på noen man kan lage selv.

Anonymkode: ad834...a7d

Som en annen sa i tråden: Provit godbiter fra PetXL er bra og sunne. Ellers har jeg begynt å lage egne godbiter, foreløpig en oppskrift med søtpotet, havregryn og peanøttsmør som hun elsker. Er mye fett da så bruker de hovedsakelig til innkalling og passering

AnonymBruker
Skrevet

Har også valp av liten rase. 

Bruker å kjøpe godbitpølser. Der finner man mange ulike merker og kjøttsmaker. Det jeg liker med pølsene er at jeg kan skjære dem opp i ønsket størrelse, fordele de i poser og fryse de jeg ikke skal bruke de nærmeste dagene. De tiner kjapt når man tar de opp og valpen min liker de også frosne. Merkene jeg har kjøpt blir ikke klisne og holder seg faste nok.

Når jeg tar opp en pose putter jeg også litt av dagens rasjon av tôrrfor oppi. Da får de mer smak og blir spennende. 
Hender også at jeg koker litt kylling. River de i strimler. Da får valpen bite en liten bit av strimlen i belønning. Igjen kan kyllingstrimlene fryses. 
Disse to alternativene er ihvertfall favorittene til min valp. Fordelen med å kunne fryse godbitpølsene er at man kan variere på hvilken smak man tar opp hvis man kjøper to eller flere ulike smaker. 
Prøv også å tren inn lek som belønning. Det holder jeg på meg og det er utrolig praktisk å ha valgmuligheter. 

Anonymkode: 989fc...6bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørs hva du gidder. Vi kjøpte okselever, kokte den, delte den i småbiter, og tørket den så i stekovnen. 

Anonymkode: f3c74...7fe

AnonymBruker
Skrevet

Husk at det er lite annet enn fullfôr som skal gis valper. Selv bruker jeg forskjellig tørrfôr til trening av valp.

Anonymkode: 6b5d5...d73

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Husk at det er lite annet enn fullfôr som skal gis valper. Selv bruker jeg forskjellig tørrfôr til trening av valp.

Dette stemmer da ikke! Selvfølgelig skal valper ha et godt fullfor, men man kan gi godbiter og tygg ved siden av. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Spørs hva du gidder. Vi kjøpte okselever, kokte den, delte den i småbiter, og tørket den så i stekovnen. 

Anonymkode: f3c74...7fe

Dette er veldig smart, selv om det får huset til å stinke 🤢 kan også bruke rent kjøtt.

AnonymBruker
Skrevet

Lager godbiter selv;

-2 egg

-5-6 ss potetmel

-1/2 ts timian

-400 gram kyllingkjøttdeig

Elt det sammen til en farse, stekes i ovnen ca 20-25 min - 180 grader👍🏼

Dette er en oppskrift som jeg tror blir brukt over hele landet, hundene digger desse godbitene😉

Anonymkode: 57626...b3f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Arx skrev (14 minutter siden):

Dette stemmer da ikke! Selvfølgelig skal valper ha et godt fullfor, men man kan gi godbiter og tygg ved siden av. 

Voksne hunder kan få opptil 20% som ikke er fôret som tillegg er veiledningen, til valper i vekst er det anbefalt med mindre enn dette. Så skal man bruke en del godbiter så burde det være mest fôr, men kan da variere og bruke noe ekstra smaksrikt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Lager godbiter selv;

-2 egg

-5-6 ss potetmel

-1/2 ts timian

Dette er en oppskrift som jeg tror blir brukt over hele landet, hundene digger desse godbitene😉

Ja, jeg pleide å lage det til min også. Hadde gjerne i noen gulrøtter og :)

Anonymkode: 56694...5db

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lager godbiter selv;

-2 egg

-5-6 ss potetmel

-1/2 ts timian

Denne signerer mine hunder på! :)

Skrevet

Jeg sverger til disse: https://www.qualipet.no/?s=pure&post_type=product

Kjøper store pølser, deler det opp i passende biter til min hund og fryser i porsjonspakninger. 

Ellers bruker jeg, i hvert fall i enkle miljøer, tørrforet som belønning til min hund. Eventuelt så blander jeg tørrforet med biter fra pølsene over, så blir det en kombinasjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Coop har frysetørket lever som hunden min er veldig glad i. Men når vi går tur med mye innkallingtrening så er det kun norvegia skjært i små biter som duger. Har prøvd mye forskjellige godbiter, men det var det som funker best til oss. Gikk fra å ikke gidde å høre til å bli kjempe flink🤩

Anonymkode: e10aa...ab0

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Voksne hunder kan få opptil 20% som ikke er fôret som tillegg er veiledningen, til valper i vekst er det anbefalt med mindre enn dette. Så skal man bruke en del godbiter så burde det være mest fôr, men kan da variere og bruke noe ekstra smaksrikt.

Det er en forskjell på mindre enn 20% annet og "det er lite annet enn fullfor som skal gis valper". Den første kommentaren din får det til å høres ut som valper ikke tåler stort annet enn fullfor. 

AnonymBruker
Skrevet
Arx skrev (9 minutter siden):

Det er en forskjell på mindre enn 20% annet og "det er lite annet enn fullfor som skal gis valper". Den første kommentaren din får det til å høres ut som valper ikke tåler stort annet enn fullfor. 

Jeg skrev de skal ha lite annet og de skal altså ha betydelig mindre enn 20% av matinntaket totalt per dag av godbiter/tygg/smakebiter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...