AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #1 Skrevet 24. mars 2024 Hvis en far overtar sønnen sitt huslån, altså betaler ned lånet til sønnen ved å gjøre en skriftlig avtale der sønnen skal nedbetale "huslånet" til sin far i stedet, bare med mye lavere rente Dermed kan denne sønnen ta opp enda mer lån for å kjøpe en leilighet som sin unge voksne datter kan få bo i.. I mitt hode blir det altfor mye gjeld å forholde seg til. Men ser jo at det kan være fint for sin unger datter som studerer og har lite penger. Dersom den eldre faren ikke overtar huslånet, så har ikke hans sønn råd til mer lån for å kjøpe leilighet som sin datter skal få bo i. Sikkert vanskelig og umulig å sette seg inn i om det er lurt at denne gamle faren overtar sin sønn sitt huslån. Eller? Er dette lurt? Anonymkode: d4405...3e2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #2 Skrevet 24. mars 2024 Har faren flere millioner å låne ut? Anonymkode: 9b730...9e9 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #3 Skrevet 24. mars 2024 Hvorfor kan han ikke betale ut barnebarnets leilighet, også kan sønnen/barnebarnet betale ned gjelden? Anonymkode: 5bea6...778
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #4 Skrevet 24. mars 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis en far overtar sønnen sitt huslån, altså betaler ned lånet til sønnen ved å gjøre en skriftlig avtale der sønnen skal nedbetale "huslånet" til sin far i stedet, bare med mye lavere rente Dermed kan denne sønnen ta opp enda mer lån for å kjøpe en leilighet som sin unge voksne datter kan få bo i.. I mitt hode blir det altfor mye gjeld å forholde seg til. Men ser jo at det kan være fint for sin unger datter som studerer og har lite penger. Dersom den eldre faren ikke overtar huslånet, så har ikke hans sønn råd til mer lån for å kjøpe leilighet som sin datter skal få bo i. Sikkert vanskelig og umulig å sette seg inn i om det er lurt at denne gamle faren overtar sin sønn sitt huslån. Eller? Er dette lurt? Anonymkode: d4405...3e2 Klart det er lurt, om faren vil tape masse penger. Anonymkode: eaae4...348
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #5 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har faren flere millioner å låne ut? Anonymkode: 9b730...9e9 Noen millioner, ja Anonymkode: d4405...3e2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #6 Skrevet 24. mars 2024 Just now, AnonymBruker said: Noen millioner, ja Anonymkode: d4405...3e2 Så hvorfor låner sønnen i bank? Utrolig hva man skal se her inne på kg av idiotiske innlegg fra folk som ikke har bakkekontakt. Livets harde skole er utrolig. Anonymkode: eaae4...348
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #7 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Klart det er lurt, om faren vil tape masse penger. Anonymkode: eaae4...348 Han eldste faren tenker du på? Han taper kanskje noe, men sønnen vil betale til ham nesten like mye renter. Kort en bank tar mer renter enn en privatperson behøver å gjøre, og likevel komme greit ut av det. Banken skal tjene penger. Faren er ikke opptatt av å tjene, men likevel vil han ha noe renter, sånn at det ikke blir tap for ham. Anonymkode: d4405...3e2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #8 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så hvorfor låner sønnen i bank? Anonymkode: eaae4...348 Ja, det kan du si. Mye historie bak som ikke er så vesentlig å brette ut om her. Anonymkode: d4405...3e2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #9 Skrevet 24. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Han eldste faren tenker du på? Han taper kanskje noe, men sønnen vil betale til ham nesten like mye renter. Kort en bank tar mer renter enn en privatperson behøver å gjøre, og likevel komme greit ut av det. Banken skal tjene penger. Faren er ikke opptatt av å tjene, men likevel vil han ha noe renter, sånn at det ikke blir tap for ham. Anonymkode: d4405...3e2 Faren må jo betale mer renter på å overta lånet, enn hva han får inn fra sønnen. Så det er jo et rent taps prosjekt. Anonymkode: eaae4...348
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #10 Skrevet 24. mars 2024 Far får mye gjeld å forholde seg til, og farfar taper penger. Jeg må nok få noen overbevisende argumenter før jeg mener dette høres ut som en god idé Anonymkode: 8b509...85a 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #11 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Faren må jo betale mer renter på å overta lånet, enn hva han får inn fra sønnen. Så det er jo et rent taps prosjekt. Anonymkode: eaae4...348 Faren betaler ikke renter, men kan betale hele summen av hva lånet er på. Men han taper renter på de pengene som han jo ellers hadde fått renter på ved å ha pengene hos seg selv i sin bank. Derfor betaler sønnen en viss rente på det han skal betale tilbake til faren, noe mindre rente enn han ville gjort hos sin bank. Anonymkode: d4405...3e2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #12 Skrevet 24. mars 2024 Bestefar skal altså selv betale rentene for sønnen sitt boliglån? Hvis ikke bestefar skal betale rentene fra egen lomme, så er jo ikke rentene lavere..... Hvorfor tar ikke bestefar heller opp lån for barnebarnet? Eller, hvorfor tar ikke barebarnet opp lån selv? For meg høres dette ut som tre generasjoner med dårlig økonomisk forståelse... Anonymkode: 31a5f...3b7 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #13 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Far får mye gjeld å forholde seg til, og farfar taper penger. Jeg må nok få noen overbevisende argumenter før jeg mener dette høres ut som en god idé Anonymkode: 8b509...85a Farfar får ikke gjeld. Han har noen millioner. Han betaler ned lånet til sin sønn. Men til gjengjeld krever at sønnen betaler til ham det lånet han hadde + de renter farfaren selv taper ved å ikke få renter på de pengene som han jo ellers hadde fått Anonymkode: d4405...3e2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #14 Skrevet 24. mars 2024 Det var visst litt mye misforståelser her. Må finne litt merutgifter av dette. Anonymkode: d4405...3e2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #15 Skrevet 24. mars 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Bestefar skal altså selv betale rentene for sønnen sitt boliglån? Hvis ikke bestefar skal betale rentene fra egen lomme, så er jo ikke rentene lavere..... Hvorfor tar ikke bestefar heller opp lån for barnebarnet? Eller, hvorfor tar ikke barebarnet opp lån selv? For meg høres dette ut som tre generasjoner med dårlig økonomisk forståelse... Anonymkode: 31a5f...3b7 Jepp. Livets harde skole skjønner ikke forskjell på å overta og det å innfri 😕 Anonymkode: eaae4...348
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #16 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bestefar skal altså selv betale rentene for sønnen sitt boliglån? Hvis ikke bestefar skal betale rentene fra egen lomme, så er jo ikke rentene lavere..... Vet ikke om jeg forstår hva du mener. Men banken krever mer renter på et lån, enn hva faren gjør av sin sønn. Dette må regnes på. Men dette skal kunne gå opp i opp, sånn at ikke farfaren taper på det. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor tar ikke bestefar heller opp lån for barnebarnet? Eller, hvorfor tar ikke barebarnet opp lån selv? For meg høres dette ut som tre generasjoner med dårlig økonomisk forståelse... Anonymkode: 31a5f...3b7 Det kunne han gjort. Men tror neppe han er interessert i det. Anonymkode: d4405...3e2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #17 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Farfar får ikke gjeld. Han har noen millioner. Han betaler ned lånet til sin sønn. Men til gjengjeld krever at sønnen betaler til ham det lånet han hadde + de renter farfaren selv taper ved å ikke få renter på de pengene som han jo ellers hadde fått Anonymkode: d4405...3e2 Far får gjeld å forholde seg til; han vil nå få gjeld både til banken og sin far. Trenger som sagt noen overbevisende argumenter. Anonymkode: 8b509...85a
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #18 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet ikke om jeg forstår hva du mener. Men banken krever mer renter på et lån, enn hva faren gjør av sin sønn. Dette må regnes på. Men dette skal kunne gå opp i opp, sånn at ikke farfaren taper på det. Det kunne han gjort. Men tror neppe han er interessert i det. Anonymkode: d4405...3e2 Han er mer interessert i at sønnen skal ha dobbelt boliglån, enn å låne penger til barnebarnet sitt?? Er det spesielle grunner til at bestefar mener barnebarnet ikke bør ha boliggjeld, og at sønnen heller skal ha to boliglån, ett til banken og ett privat? Er sønnen enebarn? Anonymkode: 31a5f...3b7 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #19 Skrevet 24. mars 2024 Hvorfor gå via mellomleddet, lurer jeg. Hvorfor kan ikke bestefar låne ut en sum til barnebarnet til lav rente? Anonymkode: 53e0f...d05 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå