AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #1 Del Skrevet 24. mars 2024 Jeg bor i rekkehus med tilhørende frittliggende garasje uten tilkoblet strøm. Nå har jeg oppdaget at en av garasjene har strøm tilkoblet, men de bor ikke i nærheten, de bor i enebolig ca 40 meter unna. Hvor får de strømmen fra? Jeg er nyinnflyttet og redd for at jeg betaler for noen andres strøm. De har elbil… Anonymkode: a9ca9...e71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #2 Del Skrevet 24. mars 2024 Magi Anonymkode: 80c9c...7de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 24. mars 2024 #3 Del Skrevet 24. mars 2024 Nedgravd kabel? Ganske vanlig måte å overføre strøm på 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #4 Del Skrevet 24. mars 2024 De har vel lagt en kurs ut dit da? Hvorfor skulle de ta strøm fra deg? Det er jo i så fall lett å finne ut av? Anonymkode: 9e19a...35e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #5 Del Skrevet 24. mars 2024 Hvorfor tror du at du betaler andres strøm? De har mest sannsynlig gravd ned kable fra sikringskapet sitt til garasjen. Anonymkode: d9972...004 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #6 Del Skrevet 24. mars 2024 newman01 skrev (24 minutter siden): Nedgravd kabel? Ganske vanlig måte å overføre strøm på En 40 meter lang kabel under asfalt? AnonymBruker skrev (23 minutter siden): De har vel lagt en kurs ut dit da? Hvorfor skulle de ta strøm fra deg? Det er jo i så fall lett å finne ut av? Anonymkode: 9e19a...35e Hvordan finner man det ut? AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvorfor tror du at du betaler andres strøm? De har mest sannsynlig gravd ned kable fra sikringskapet sitt til garasjen. Anonymkode: d9972...004 Tvilsomt, for lang avstand og de måtte ha gravd langt og det er kommunal vei med asfalt. Mer sannsynlig at strømmen kommer fra et punkt nær garasjene tenker jeg. Anonymkode: a9ca9...e71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 24. mars 2024 #7 Del Skrevet 24. mars 2024 Det er ikke noe problem å grave ned 40m kabel. Eller 200 m for den saks skyld, Men det er ikke lov å grave ned over annen manns grunn så om det er på andre siden av en kommunal vei er det nok funnet andre løsninger. F.eks eget strøminntak til garasjen, med egen måler der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #8 Del Skrevet 24. mars 2024 27 minutter siden, AnonymBruker said: En 40 meter lang kabel under asfalt? Hvordan finner man det ut? Tvilsomt, for lang avstand og de måtte ha gravd langt og det er kommunal vei med asfalt. Mer sannsynlig at strømmen kommer fra et punkt nær garasjene tenker jeg. Anonymkode: a9ca9...e71 Tror du det er vanskelig med moderne teknologi og grave under asfalt? Begynner bli noen tiår siden man brukte hakke og spade. Anonymkode: 80c9c...7de 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #9 Del Skrevet 24. mars 2024 Vi har strøm over kommunal vei og på naboens eiendom hvor strømstolpen står. Det er helt uproblematisk. Må selvsagt søke om kabelgrøft. Vi gjorde det i byggesaken. Anonymkode: 83d3e...c37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #10 Del Skrevet 24. mars 2024 Måtte også sende gravemelding separat for å få grave på kommunens eiendom. Også det helt uproblematisk. Anonymkode: 83d3e...c37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #11 Del Skrevet 24. mars 2024 Hvorfor tenker du at du betaler for deres strøm? Anonymkode: bd970...962 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 25. mars 2024 #12 Del Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi har strøm over kommunal vei og på naboens eiendom hvor strømstolpen står. Det er helt uproblematisk. Må selvsagt søke om kabelgrøft. Vi gjorde det i byggesaken. Anonymkode: 83d3e...c37 Ja, om man søker og får ja er det selvsagt helt greit. Må bare forholde seg til en del krav som dybde, overdekning osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 25. mars 2024 #13 Del Skrevet 25. mars 2024 Kan de ha gravd langs veien, på utsiden av asfalten? Hvis de må grave i asfalten eller krysse vei kan det være ganske kostbart. Jeg er usikker på om det er lov å strekke privat strømledning på den måten mellom bygg som står på forskjellige eiendommer. Da er det kanskje mer naturlig at garasjen har eget abonnement. Hvis du er redd garasjen får strøm fra din eiendom må du først sjekke i sikringsskapet ditt. Hvis en tidligere eier har tillatt at garasjen får strøm fra din eiendom så må det være en egen sikring til garasjen. Du må se om en av sikringskursene er merket med garasje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2024 #14 Del Skrevet 26. mars 2024 Kan du ikke bare spørre de? Ring på og si: "Hei, jeg har lenge ønsket meg strøm i garasjen min men vet ikke helt hvordan det er best å få til siden det er litt avstand fra boligen min. Nå ser jeg at dere har strøm, så lurer bare på hvordan dere har løst det? Hvor har dere strekt ledning og kan dere anbefale noe for å gjøre jobben?" Anonymkode: ba1dc...b4b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brusemyr Skrevet 29. mai 2024 #15 Del Skrevet 29. mai 2024 Når det står på lys på garasjen, så kan du bare så av hovedstrømbryteren i ditt sikringsskap. Lyser det forsatt i garasjen betaler ikke du for den strømmen 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2024 #16 Del Skrevet 29. mai 2024 -jk- skrev (På 24.3.2024 den 17.23): Det er ikke noe problem å grave ned 40m kabel. Eller 200 m for den saks skyld, Men det er ikke lov å grave ned over annen manns grunn så om det er på andre siden av en kommunal vei er det nok funnet andre løsninger. F.eks eget strøminntak til garasjen, med egen måler der. Går fint å føre kabel under asfalt. De gjorde det hos svigers sa de fikk fiber og ny hovedstrøm. De brukte en maskin som tredde ledninger under veien Anonymkode: 4c367...519 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 29. mai 2024 #17 Del Skrevet 29. mai 2024 Det du gjør er å bare slå av hovedsikringe hos deg det å se om strømmen i garasjen blir slukket. Er og flere muligheter å få strøm ditt da Alt fra lagt i boken, til eget inntak i garasjen, eller solcelle, naboen vår har solcelle på sin garasje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #18 Del Skrevet 30. mai 2024 Er det (felles) utendørs belysning på garasjeanlegget? Anonymkode: a38a9...4a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2024 #19 Del Skrevet 30. mai 2024 Selv i vår enebolig fra 70 tallet er det lagt strøm under bakken fra hus til garasje. Men skal vi legge opp kurs for Elbil nå som innebærer det å grave opp hele hagen. Anonymkode: 0c1d5...33f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 30. mai 2024 #20 Del Skrevet 30. mai 2024 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Selv i vår enebolig fra 70 tallet er det lagt strøm under bakken fra hus til garasje. Men skal vi legge opp kurs for Elbil nå som innebærer det å grave opp hele hagen. Anonymkode: 0c1d5...33f Det er lov å bruke eksisterende kurs til frittstående garasje for lading så sant man monterer en ladestasjon. Er det en 16A kurs kan det være fornuftig å stille inn ladestasjonen på 13A, det vil gi ca. 3kW ladeeffekt. Noe som vil være tilstrekkelig i hverdagen for de aller, aller fleste. Står bilen og lader i 12 timen vil den da få ca. 30kWh inn på batteriet etter tap i lader, det holder til å kjøre 180-210km med de fleste elbiler. Noe mindre på vinteren selvsagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå