Gå til innhold

Kondisjon før styrketrening eller omvendt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest MillA666
LeneXCII skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke noen vitenskapelig forklaring, men for meg føles det mest riktig med kondisjonstrening først. F eks løper jeg ofte 35-40 min på mølla før stryke (evt sykler). 

Skjønner :) er det jeg og synes er passe. På morgentimenr der jeg trener er det bare  30 og 45 min med spinning også en middels lett styrketime etterpå hvor man selv velger vekter og hvor hardt man vil presse seg.

Mens på ettermiddagen er det mer beregnet for de som vil trene hardere. Spinning 60 min, hardere styrketrening og ofte yoga på slutten for å få Roen i kroppen. 

Men hvis jeg har vært på en veldig hard spinningøkt på  60 eller 90 min (langkjøring) så orker jeg ikke å trene mer etterpå. Da blir det liksom dagens økt:)

Endret av MillA666
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MillA666
drue skrev (3 timer siden):

Jeg trener ikke styrke og kondisjon  samme dag.

Men skulle jeg gjort det, hadde jeg valgt det som var viktigst for meg. Og jeg hadde ikke lagt inn harde intervaller på mølla samme dag som f.eks. en beinøkt. Hvis kondisjonen var viktigst, hadde jeg kjørt intervallene og deretter trent styrke på overkropp. 

Skjønner poenget :) for meg er begge deler like viktig på hver sin måte. Siden jeg går mye i fjellet på toppturer og bærer tungt. Men kanskje jeg skal trene annenhver dag spinning og annenhver dag styrke heretter :)

D Saken er bare at det er god stemning og miljø på trening så man får lyst til å bli med på alt uten å tenke på hva som er lurt og ikke. Jeg har det gøy på trening selv om jeg tar det på alvor. Men så tenker jeg også at hvis man gir seg selv slike strenge demmer om å gjøre det sånn og sånn så blir man lsnkrk lei og ikke gidder til slutt.

og da er det jo bedre å trene selv om man kanskje ikke gjør det jelt sånn eller sånn så lenge man har det gøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har en gjort Meta studier som viser at det har ingen nevneverdig effekt på normal trente individer, dette er først en faktor på svært trente personer der den relative effekten er vanskeligere å oppnå.

For meg fremstår det klart at trivsel er uendelig mye mer viktig en teoretiske små økninger, en bør legge opp trening på en måte som fremstår mest attraktivt. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MillA666
Gregarious skrev (48 minutter siden):

Nå har en gjort Meta studier som viser at det har ingen nevneverdig effekt på normal trente individer, dette er først en faktor på svært trente personer der den relative effekten er vanskeligere å oppnå.

For meg fremstår det klart at trivsel er uendelig mye mer viktig en teoretiske små økninger, en bør legge opp trening på en måte som fremstår mest attraktivt. 

Jepp veldig sant :) jeg bærer svær tursekk på 40 kilo når jeg er på fjellturer som tar flere dager. Derfor er det selfølgelig viktig for meg å bli sterk. Men jeg er kvinne så jeg er ikke opptatt av å få store muskler som dere menn ofte er fokusert på:)

Men jeg prøver nå å bygge nok muskler for å forebygge mot slitasje og vondter på lange gåturer med tung sekk osv :)

Noen få damer trener for å få store muskler men der er ikke jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster

Veldig ulogisk å tømme energi lagrene i kroppen før tung styrke trening, men varm gjerne opp 5-10 min med rolig jogg, så spesifikk oppvarming til øvelsen man skal utføre. 

hadde selv kombinert styrke og kodisjon med å trene litt intervaller etter styrke øktene, og  rolig jogg på treningsfrie dager, med unntak av dagen før Legday.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåmonster skrev (4 timer siden):

Veldig ulogisk å tømme energi lagrene i kroppen før tung styrke trening, men varm gjerne opp 5-10 min med rolig jogg, så spesifikk oppvarming til øvelsen man skal utføre. 

hadde selv kombinert styrke og kodisjon med å trene litt intervaller etter styrke øktene, og  rolig jogg på treningsfrie dager, med unntak av dagen før Legday.

Jeg liker din plan Smart. tenkte jeg skulle forslå noe lignende.

Varm opp med lavintensitet kondistrening (det som kalles sone 1 eller 2, altså pratetempo). Man kan fint holde på med det i 10-40 minutter uten å ta bort overskuddet du trenger til styrke. Etter styrke kan man ta kondis av valgfri intensitet.

Spinningtimer er høyintensitet kondis. Jeg tenker at høyintensitet kondis er nok de dagene du gjør det, kanskje 1, max 2 dager i uka. Man trenger lavintensitet kondis også og man kan godt blande inn  styrke de dagene, eller ta rene lavintensitetsdager, gjerne litt lange økter.

Gregarious har et viktig poeng med trivsel. De to beste triksene jeg vet om for å kunne holde på med trening i årevis er trivsel, og  å unngå sykdom/skader (se opp for overtrening/ overbelastning og pass på å få nok hvile, samt spis bra).

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...