Gå til innhold

Hvordan dele piller? Pilledeler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg må dele en pille inn i mange tre mindre doser, og det kan bli veldig vanskelig for meg å gjøre. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal gjøre dette, for jeg har aldri gjort det.

Jeg fant ut at apotekene selger noe som heter pilledeler, men jeg er usikker på hvilken av de som er best egnet til å delete inn i mange små doser, eller om det ikke har noe å si? Kanskje det er best å bare gjøre det med en skarp kniv for å få det nøyaktig?

Begynte å bli så redd for at det skal bli feil størrelse når jeg deler den, om jeg kanskje heller må mose dem og veie dosene, eller kanskje jer er bare for paranoid nå... Det er nok ikke så farlig om det blir litt mindre eller litt mer.

Anonymkode: c969e...84b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pilledeler funker supert. Bruker det til katten som må ha 1/3 pille 😅 mye enklere en å bruke kniv! 

Anonymkode: 4be6e...eb8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det delestrek på tabletten? Da fungerer det fint med kniv. Hvis ikke er pilledeler best

Anonymkode: 6f32e...bf7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det delestrek på tabletten? Da fungerer det fint med kniv. Hvis ikke er pilledeler best

Anonymkode: 6f32e...bf7

Er det ikke delestrek skal den ikke deles...

Anonymkode: 00c82...ce3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du uansett kanskje skal på apoteket og kjøpe en pilledeler så kan du be de som jobber der om råd. De har sikkert gode tips til deg.

Anonymkode: e2d01...89c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei,

Jeg må dele en pille inn i mange tre mindre doser, og det kan bli veldig vanskelig for meg å gjøre. Jeg forstår ikke hvordan jeg skal gjøre dette, for jeg har aldri gjort det.

Jeg fant ut at apotekene selger noe som heter pilledeler, men jeg er usikker på hvilken av de som er best egnet til å delete inn i mange små doser, eller om det ikke har noe å si? Kanskje det er best å bare gjøre det med en skarp kniv for å få det nøyaktig?

Begynte å bli så redd for at det skal bli feil størrelse når jeg deler den, om jeg kanskje heller må mose dem og veie dosene, eller kanskje jer er bare for paranoid nå... Det er nok ikke så farlig om det blir litt mindre eller litt mer.

Kun piller med delestrek skal deles. Man bør eventuelt be om piller med lavere dose dersom man må dele pillene i mer enn de er ment for å deles. 

Pilledeler er absolutt bedre enn kniv eller andre løsninger. 

Anonymkode: e09b0...b89

AnonymBruker
Skrevet

TS her, tusen takk for råd. Blir nok turen innom apoteket for råd fremfor å bruke kniven :) 

Satser på å få kjøpe Apro Tablettdeler som nevnt over.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er det ikke delestrek skal den ikke deles...

Anonymkode: 00c82...ce3

Ikke alle legemidler med delestrek kan deles inn i to like doser. Og det finnes faktisk også legemidler uten delestrek som kan knuses eller deles! Så da må man bruke OUS sin knuse/deleliste for å finne ut om legemiddelet kan deles eller knuses. 

https://ehandboken.ous-hf.no/document/142989

Anonymkode: 3fc4d...7c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ikke alle legemidler med delestrek kan deles inn i to like doser. Og det finnes faktisk også legemidler uten delestrek som kan knuses eller deles! Så da må man bruke OUS sin knuse/deleliste for å finne ut om legemiddelet kan deles eller knuses. 

https://ehandboken.ous-hf.no/document/142989

Anonymkode: 3fc4d...7c6

Filmdrasjerte tabletter skal egentlig ikke deles, og det står i pakningsvedlegget at det ikke skal deles, men legen min mente det går fint. Det er likt fordelt virkestoff i tabletten. Det eneste du må passe på er at ingen andre får i seg støvet. Antar at det er derfor man har en tablettdeler?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...