AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #1 Skrevet 24. mars 2024 I dag har til nå vært et mareritt. De er 8, 10 og 12 år og vet ikke hva de skal gjøre uten skjerm. Jeg ber de gå ut, det vil de ikke. Hva med å lese/tegne/perle/bygge Lego? Vil ikke. Kjedelig. Så da henger de på meg, eller sloss. Jeg kastet de ut, men da gikk de og kastet stein på hverandre før ei kom gråtende inn. Hva har skjedd med dagens barnegenerasjon? Jeg må nok innse at jeg har feilet som forelder. Anonymkode: 480ee...ff5 2 4 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #2 Skrevet 24. mars 2024 Dagens barnegenerasjon? Vel.. Det er jo DIN jobb å oppdra barna - så det er ikke barnegenerasjonen sin feil - det er foreldrene som har feilet. Med slik oppførsel hadd3 jeg fjernet skjerm for en lengre tid. De må finne sin egen fantasi. Er ikke farlig å kjede seg. Anonymkode: 3aa45...9c4 26 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #3 Skrevet 24. mars 2024 Ja det har du, men du er nok ikke den eneste. Har barn på samme alder som ble sluppet av i skibakken i dag og var der et par timer, da de var hjemme fant de fram kritt og tegnet på asfalten, tok frem syklene sine. De har også hjulpet til med litt vasking, og laget seg smoothie på kjøkkenet. De har også lest bøker og spilt piano. Kan du sette de igang med noe f.eks. baking? Anonymkode: 75c14...188 3 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #4 Skrevet 24. mars 2024 Du må nok inndra skjermen lenger og oftere, slik at de lærer seg å fungere uten. I tillegg, kaste dem ut? Hva med å BLI MED DEM UT? Anonymkode: 77451...550 9 1
AllahBallah Skrevet 24. mars 2024 #5 Skrevet 24. mars 2024 Hva har skjedd med dagens foreldregenerasjon 😂 Hvor flink har du vært til å stimulere til, og delta i lek tidligere? Dere kunne dratt sammen til en svømmehall eller noe. 5 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #6 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I dag har til nå vært et mareritt. De er 8, 10 og 12 år og vet ikke hva de skal gjøre uten skjerm. Jeg ber de gå ut, det vil de ikke. Hva med å lese/tegne/perle/bygge Lego? Vil ikke. Kjedelig. Så da henger de på meg, eller sloss. Jeg kastet de ut, men da gikk de og kastet stein på hverandre før ei kom gråtende inn. Hva har skjedd med dagens barnegenerasjon? Jeg må nok innse at jeg har feilet som forelder. Anonymkode: 480ee...ff5 Dagens barnegenerasjon? Ditt ansvar å oppdra dine egne barn. Og hvorfor kaster du dem ut? Bli med ut og lek eller reis et sted sammen! Du sitter vel en del på skjerm du og...lik regel for alle tenker jeg. Ingen skjerm på dagtid. Anonymkode: deb1d...ff8 5 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #7 Skrevet 24. mars 2024 TS skriver jo i siste setning at hun har feilet. Dere trenger ikke gni det inn. TS, det er på tide med en detox. Ikke noe skjerm på ei uke, så får de nok fort tilbake fantasi og tiltakslyst. Anonymkode: 57e08...3fb 10 6
Fighter83 Skrevet 24. mars 2024 #8 Skrevet 24. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): I dag har til nå vært et mareritt. De er 8, 10 og 12 år og vet ikke hva de skal gjøre uten skjerm. Jeg ber de gå ut, det vil de ikke. Hva med å lese/tegne/perle/bygge Lego? Vil ikke. Kjedelig. Så da henger de på meg, eller sloss. Jeg kastet de ut, men da gikk de og kastet stein på hverandre før ei kom gråtende inn. Hva har skjedd med dagens barnegenerasjon? Jeg må nok innse at jeg har feilet som forelder. Anonymkode: 480ee...ff5 Nei, du har absolutt ikke det. Men det er tøft for barna å miste skjermen når de er vant til denne og du sikkert ikke har avtalt på forhånd at "Fra klokken ... blir skjermen borte". Legg inn foreldrekontroll på skjermene, fast skjemtid kl.7-10 og f.eks kl.17-18.30. Avtal deretter med barna hva greia er. Utenom dette må de finne på andre ting å gjøre. Gjør klart med aktiviteter som å bake, besøke venner, sykkeltur o.l så kanskje det løser seg i løpet av påsken 💞 Jeg har troa på deg👏 Endret 24. mars 2024 av Fighter83 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #9 Skrevet 24. mars 2024 Helt uenig med alle som skriver at det et du skal være med dem ut, du som skal sette dem i gang med aktiviteter osv. De er altfor store til å underholdes av mor. Du skal begrense skjermtiden. Og så må de lære seg å finne på ting selv. De trenger ikke puter under armene. Av og til blir det krangling eller mas om at de kjeder seg. Lukk ørene, hold ut og ikke gi dem skjermen tilbake. Da vil de etter hvert lære seg å finne på ting på egen hånd. Anonymkode: 332d1...2f0 13 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #10 Skrevet 24. mars 2024 AllahBallah skrev (13 minutter siden): Hva har skjedd med dagens foreldregenerasjon 😂 Hvor flink har du vært til å stimulere til, og delta i lek tidligere? Dere kunne dratt sammen til en svømmehall eller noe. Det er jo det. Jeg har underholdt dem hele veien. Vært i svømmehallen, bakt med dem, vært ute og tegnet med kritt i gata. Når jeg ikke setter de i gang, aner de ikke hva de skal ta seg til. De blir helt rådville. Ts Anonymkode: 480ee...ff5 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #11 Skrevet 24. mars 2024 AllahBallah skrev (6 minutter siden): Hva har skjedd med dagens foreldregenerasjon 😂 Hvor flink har du vært til å stimulere til, og delta i lek tidligere? Dere kunne dratt sammen til en svømmehall eller noe. Ja, for det gjorde jo foreldrene våre med oss... Neida, det er fint å finne på aktiviteter sammen med barna, men jeg mener jo at det er viktig at barna blir i stand til å aktivisere seg selv uten skjerm eller voksenhjelp. Men dette må læres, og å det kan være utfordrende å gå rett fra skjerm til egenaktivitet for barn som ikke er vant til det. Om barna skal bli gode på å sette seg selv i gang, kommer man ikke utenom å la dem kjede seg litt. Men TS, du må først ta tak i utageringen. Jeg ville forsøkt å legge egenaktiviteten før spillingen. Rett og slett si at du forventer at de finner på noe konstruktivt før det blir gaming, og at det i alle fall ikke blir gaming om de kaster stein eller plager hverandre. Anonymkode: 8dc89...266 8
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #12 Skrevet 24. mars 2024 AllahBallah skrev (14 minutter siden): Hva har skjedd med dagens foreldregenerasjon 😂 Hvor flink har du vært til å stimulere til, og delta i lek tidligere? Dere kunne dratt sammen til en svømmehall eller noe. De er 8, 10 og 12. De må klare å finne på noe selv. Anonymkode: 332d1...2f0 6 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #13 Skrevet 24. mars 2024 Samfunnet er lagt opp slik. Fra vugge til grav. Konsum. Barn blir plassert i bhg fra de er 11 mnd. Får maten servert, underholdning servert, styrt lek av voksne. Så blir de hentet kl.17 og skal rett på turn, kor, håndball, fotball, svømming, hesteridning ect. Kl.18.30 er det hjem og middag som blir servert. Kl.19 lekser og så i seng. Slik går dagene, ukene, årene. Hvorfor forventes det at barn skal finne på noe selv når de er blitt styrt fra de er små??? Samfunnet feiler, rammeplaner for bhg og skoler feiler, regjeringen feiler og foreldre feiler. Dessverre vil myndighetene ha det slik. Slik kontrollerer de oss til å bli konsumere i deres bilde, slik at de på toppene blir enda rikere og vanlige mannen på gata enda fattigere og må jobbe enda hardere for å passe inn, skaffe mat og tak over hodet. Anonymkode: 5114a...16d 5 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #14 Skrevet 24. mars 2024 De må klare å finne på noe selv. Jeg «kastet» også ut mine tenåringer, de gikk seg en lang tur i sola. 8-åringen tok vi med på sykkeltur med hunden. (Vi gikk og 8-åringen syklet). Nå er hun ute og tegner med kritt. Anonymkode: 2d12a...81a 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #15 Skrevet 24. mars 2024 Her må du hjelpe barna dine. De forventer å få sitte med skjerm og de vet ikke hva de skal gjøre uten tilgang på skjerm. Det er ikke barna sin feil om de reagerer med frustrasjon. Du som forelder må veilede de, ikke kaste de ut og håpe på det beste. Min søster hadde aldri tv i huset. De første årene var barna helt uten tv og iPad. Som resultat er de utrolig flinke til å finne på ting selv, sette i gang aktiviteter og samarbeide. De har litt tilgang til skjerm nå, men fordi det ikke var vanlig de første årene, er det derfor ikke krise når de blir bedt om å skru av. Da hopper de rett over til et brettspill, løper ut i hagen eller annet. Leking i og utenfor huset er standarden. Skjerm er noe som skjer av og til. Du må nok prøve å snu dette til at skjerm ikke er hovedaktiviteten for hverdagen. Anonymkode: 3c057...fdc 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #16 Skrevet 24. mars 2024 Jeg er så glad jeg aldri introduserte skjerm til mine barn, utenom tv og mobil da de ble gamle nok. De har en barndom fylt av gode minnet med trehyttebygging, blåbærplukking, gjørmekaker, lek med naboungene og klatring. Den skjermen hadde forsvunnet for godt. Dagens generasjon er en tragedie. Anonymkode: 2dcb7...719 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #17 Skrevet 24. mars 2024 Feilen er at du tror barn som har vært vandt med fri tilgang til skjerm, automatisk skal leke fint og harmonisk. Dette er en treningssak, nesten som å lære å sykle eller svømme. Begynn med litt mindre endringer. Hold ut! Det er utrolig deilig med barn som ikke er avhengig av skjerm. Anonymkode: 8aaf6...8a1 5
Adrenalina1 Skrevet 24. mars 2024 #18 Skrevet 24. mars 2024 Stakkars dagens barn og unge. Som ikke engang klarer å aktivere seg selv uten at foreldrene er med på å dytte de i gang. Er overlykkelig over at jeg vokste opp uten skjerm og annet inaktiveserende tull. 5
Vera Vinge Skrevet 24. mars 2024 #19 Skrevet 24. mars 2024 (endret) Dette hadde fått meg til å være mye strengere med skjermtid. Det er klar de blir passive hvis de er vant til veldig mye passiv underholdning. Det er jo dette som skjer når dagens foreldre ikle setter noen grenser for skjermbruk. Alt annet virker kjedelig i forhold. Jeg ville snakket med dem om dette, sagt at du blir bekymret, og at du forventer at de klarer å sysselsette seg noe selv. Innføre en begrenset skjermtid, og si at sånn må det bli. Endret 24. mars 2024 av Vera Vinge 3 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #20 Skrevet 24. mars 2024 iPad og smarttelefon er laget for å være avhengighetsskapende. Så det er jo på en måte ikke deres feil. De klarer ikke produsere dopamin og få lykkefølelse over andre ting lenger, for dopaminproduksjonen har gått i overdrive når de spiller og ser video på nett. Man må avvennes slik en rusavhengig må det. Kanskje må dere ha alarm/lås på pc og nettbrett, så de har faste tider å forholde seg til. Så blir ikke sjokket (og påfølgende raseriet) så ille når det er over. Anonymkode: 72737...22b 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå