AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #1 Skrevet 24. mars 2024 Første gang jeg skriver her inne men jeg har ingen jeg kan spørre om hjelp eller råd. Kona mi har den siste tiden lest mye om overgangsalder, hva kvinner opplever osv.. Hun har lest masse på diverse forum også. Vi er helt ærlige med hverandre og åpne om alt, så derfor jeg vet alt dette. Hun sliter med angst også og jeg har prøvd å si til henne at hun ikke skal lese så mye om noe som ikke har skjedd ennå, for da vil hjernen fange opp det den vil og det vil eksplodere ett sted, før eller senere. Men hun ville ikke høre og hun har snakket mye om overgangsalder. Jeg er en god lytter og gjør hva jeg kan for å forstå. Hun har opplevd noe traumatisk for en mnd siden, og siden da har hun brutt sammen. Hun sover dårlig om nettene, det var det første, så begynte det med nattesvette, det var det andre. Søvnen har blitt bedre og nattesvetten avtar, men hun har begynt å svette om dagen også, innimellom. Hun er blitt helt hysterisk og er helt sikker på at det er menopause. Jeg har prøvd å støtte henne ved å si at når du leser mye om noe og er helt inni det konstant, så kan kroppen gi slike signaler. Det kan være så og det trenger ikke å være så. Har forsøkt å si til henne at siden hun har angst og har opplevd noe vondt den siste måneden, så er det kroppen sin måte å gi slipp. Hun har bestilt time hos gynekolog, men det er ikke før etter påske og hun går konstant og bekymrer seg. Hvordan kan jeg hjelpe henne på best mulig måte? Hva kan jeg gjøre? Jeg vil være der for henne men føler at jeg ikke når til henne. Jeg blir takknemlig for alle tips om noen har opplevd å være i samme situasjon og hva kan man gjøre? Hun er helt sikker på at hun er i overgangsalder uten noe som helst prøver eller noe konkret. Jeg vet ikke så mye om det så derfor jeg spør her inne. Hun har også vært hos lege og tatt blodprøver, alt er normalt ifølge legen. Jeg mottar alle råd og tips. Anonymkode: 4956f...18e 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #2 Skrevet 24. mars 2024 Psykolog? Evt gynekolog med overgangsalder som spesialområde, som kan berolige henne. Anonymkode: c908f...597 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #3 Skrevet 24. mars 2024 Du tenker det er en ting, hun tenker det er noe annet. Det spiller vel ikke så stor rolle om det kommer av det ene eller det andre? Selv om du tror det er noe annet enn det hun tror, så er det kanskje ikke noe vits at hun får en slags "konflikt" med deg på toppen av sine bekymringer og symptomer. Bare vær der for henne, hjelp og støtt henne, uten at du påtrykker henne en slags fasit. Anonymkode: 647e9...f42 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #4 Skrevet 24. mars 2024 Trodde hun at overgangsalderen ikke ville komme til henne? Hjelper jo ingenting å si at det er noe annet, om hun er i aktuell alder for overgangsalder. Da må hun få hjelp og støtte til å stå i det, som alle andre kvinner må. Gynekologtime over påske er fint, da får hun avklaring og råd for veien videre. Hun vil uansett ikke dø av overgangsalder i løpet av påsken. Trygg henne på at hun blir ikke mindre kvinne, mindre vakker, mindre attraktiv, mindre snill selv om hun eldes. Hun er din vin, som blir bedre med årene Så lager du middag og vasker over gulvrne, før dere går tur sammen. Anonymkode: 60f7a...d13 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #5 Skrevet 24. mars 2024 Hvor gammel er konen din? Du høres forøvrig ut som en veldig snill og forståelsesfull mann. Anonymkode: 874c9...28a 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #6 Skrevet 24. mars 2024 Stress kan gi hetetokter, så jeg tenker som deg at det er naturlig at hun også opplever kroppslige symptomer siden hun så nylig opplevde et traume. Jeg opplevde også noe traumatisk nylig, og det ga meg hetetokter, søvnproblemer m.m. (jeg vet at det ikke er overgangsalder). Hetetoktene mine kan komme både natt og dag. Om jeg stresser med disse hetetoktene varer de faktisk lenger enn hvis jeg greier å bare akseptere at "åja, der ble det varmt, ja, jaja, jeg vet jo grunnen, så får åpne jakken/glidelåsen/slenge av dynen litt". Men det høres ut som om din kone ikke er der at hun greier å roe seg i det. Kanskje dere kan gjøre litt yin-yoga sammen? Det roer kropp og psyke - du finner mye på internett. Om ingenting hjelper, forsøk å få henne til å finne ro i vissheten om at hun over påske får hjelp. ❤️ Anonymkode: 3711f...a05 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #7 Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvor gammel er konen din? Du høres forøvrig ut som en veldig snill og forståelsesfull mann. Anonymkode: 874c9...28a Takk for det, jeg gjør det så godt jeg kan. Hun er 42. Anonymkode: 4956f...18e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #8 Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Stress kan gi hetetokter, så jeg tenker som deg at det er naturlig at hun også opplever kroppslige symptomer siden hun så nylig opplevde et traume. Jeg opplevde også noe traumatisk nylig, og det ga meg hetetokter, søvnproblemer m.m. (jeg vet at det ikke er overgangsalder). Hetetoktene mine kan komme både natt og dag. Om jeg stresser med disse hetetoktene varer de faktisk lenger enn hvis jeg greier å bare akseptere at "åja, der ble det varmt, ja, jaja, jeg vet jo grunnen, så får åpne jakken/glidelåsen/slenge av dynen litt". Men det høres ut som om din kone ikke er der at hun greier å roe seg i det. Kanskje dere kan gjøre litt yin-yoga sammen? Det roer kropp og psyke - du finner mye på internett. Om ingenting hjelper, forsøk å få henne til å finne ro i vissheten om at hun over påske får hjelp. ❤️ Anonymkode: 3711f...a05 Jeg skal fortelle henne dette, kanskje vil det berolige henne, kanskje da vil hun ikke føle seg alene og ensom som hun gjør. De siste 3 nettene har hun sover litt bedre, jeg følger med, fordi jeg er bekymret og av den typen at jeg våkner lett. Hun har svettet litt gjennom natten men ikke behøvd å skifte som før, våkner enda om natten, men ikke like mye som før. Men om dagen er hun fortsatt sliten, trøtt og energi løs, men allikevel ser hun bedre ut, selv om hun ikke er klar over det selv.Jeg har sagt at alt dette vil avta etter hvert og det gjorde det, det ser jeg, men hun ser ikke det selv. Hun er fortsatt veldig urolig og føler på indre uro, dagen lang. Det vil gå seg til, tenker jeg etterhvert, må bare ha tid. Jeg setter stor pris på alle svar jeg har fått. Anonymkode: 4956f...18e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå