Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2006 #1 Del Skrevet 5. februar 2006 Der jeg jobber har vi alltid hatt betalt pause, siden vi ikke har kunnet forlate arbeisstedet i pausen. Det er til tider så hektisk at man må avbryte pausen for å hjelpe til, og noen ganger er det ikke en gang tid til at alle får tatt pause. Nå skal det bli bedre orden på pausene, og vi kan sette oss i et annet rom uten å bli forstyrret og ta den halvtimen vi har rett på. Vi blir derfor trukket for denne halvtimen. Dette synes jeg er helt greit, og arbeidsgiver kan gjøre dette i følge lovverket. Jeg føler meg dessuten mye bedre resten av dagen når jeg får tid til å fordøye maten før jeg må sette igang igjen Men så synes jeg det er litt rart at vi blir trukket en halvtime i lønn i løpet av 6-timersvaktene også? Vi har aldri tatt pause i løpet av så korte vakter tidligere. Har de rett til å trekke oss i lønn for en 6-timersdag? Arbeidsloven sier jo bare hvor mye man minst skal ha i pausetid, ikke noe om man må bli pålagt ufrivillig pausetid. jeg tviler på at vi har tid til at alle som har så korte vakter også skal ha en halvtimes pause. jeg mistenker at bedriften bruker dette for å spare lønnskostnader: de på 6-timervakt bare må jobbe som vanlig uten pause, men med mindre betalt. Selv synes jeg det er helt greit å jobbe uten pause på så korte vakter, trenger ikke spise noe og greit å få betalt for tida man er på jobb siden man bruker mye tid på reisevei osv. Hvilke rettigheter og plikter har man i en slik situasjon? Kan man kreve å få betalt i stedet for pause? PS: vi er ikke organisert, og det er i et yrke der man ikke har lyst til å jobbe for mye gratis pga lav lønn og stor ekstrabelastning på kroppen ved å jobbe mer enn nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 5. februar 2006 #2 Del Skrevet 5. februar 2006 Den var vanskelig... Jeg mener det er slik at etter fem og en halv time har arbeidstakere rett på en halvtimes pause. Det vil si at på arbeidssteder der det er lov å forlate arbeidsplassen, får man etter seks timer en pause på en halv time, og betalt for fem og en halv time. På arbeidsplasser der det ikke er mulig å forlate arbeidsplassen skal det betales for seks timer, og en halvtime her skal være betalt pause. Reglene er de samme for mindreårige, bortsett fra at kravet om pause kommer ved fire eller fem timer. Det er ikke lov å ha ansatte i arbeid uten pause i seks timer, og deretter trekke de ansatte i lønn for en halvtimes pause. Vi skal ha betalt for alt arbeid vi gjør. Siden dere ikke er organisert kan dere kanskje ta kontakt med arbeidstilsynet i fylket der dere bor. Dere kan være anonyme når dere henvender dere til arbeidstilsynet, og arbeidstilsynet har ikke lov til å oppgi eventuelle navn på personer som har meldt bedriften. Arbeidstilsynets oppgave er å undersøke forholdene ved bedriften og eventuelt komme med pålegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 5. februar 2006 #3 Del Skrevet 5. februar 2006 Den var vanskelig... Jeg mener det er slik at etter fem og en halv time har arbeidstakere rett på en halvtimes pause. Det vil si at på arbeidssteder der det er lov å forlate arbeidsplassen, får man etter seks timer en pause på en halv time, og betalt for fem og en halv time. På arbeidsplasser der det ikke er mulig å forlate arbeidsplassen skal det betales for seks timer, og en halvtime her skal være betalt pause. Reglene er de samme for mindreårige, bortsett fra at kravet om pause kommer ved fire eller fem timer. Det er ikke lov å ha ansatte i arbeid uten pause i seks timer, og deretter trekke de ansatte i lønn for en halvtimes pause. Vi skal ha betalt for alt arbeid vi gjør. ← Dette sier arbeidsmiljøloven: arbeidmiljøloven Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves. Det står altså ingenting om halvtimes pause ved så kort arbeidsdag, kun at det skal være en pause. Først ved åttetimers dag skal pausen være på en halv time. problemet her er vel tolkningen om det sees på som en plikt eller rett å ha så lang pause i løpet av en så kort arbeidsdag. Det er ingen på arbeidsplassen som er mindreårige, så det er ikke en problemstilling for oss. ja, jeg synes det er helt greit å ha ubetalt pause i løpet av en åttetimers arbeidsdag hvis jeg faktisk får satt meg ned i en hel halvtime. Dette vil trolig ikke la seg gjøre på en sektimersvakt. Dessuten har jeg ingenting i mot å jobbe seks timer i strekk, skal jeg bli tvunget til å ha pause da, og dermed tjen mindre? (som nevnt tidligere er jeg lavtlønnet) Takk for svar forresten, men er fortsatt usikker på hvordan loven skal tolkes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 5. februar 2006 #4 Del Skrevet 5. februar 2006 Lover er til for å tolkes. Det er derfor vi har advokater som kan krangle om ulike tolkninger av samme lov. Men jeg begynner å bli svært nysgjerrig på emnet nå Jeg jobber i en stor norsk bedrift som i de siste årene har satt fokus på sine ansatte og arbeidsmiljø, og her velges det å tolke loven slik: Bedriften mener at ved fem og en halv time kan vi selv bestemme om vi ønsker en halvtimes pause eller ikke. Ved seks til syv timer og mer var det en uskreven regel at det ble tatt en halvtimes pause. Ved åttetimers arbeidsdag har vi en times pause som deles i to halvtimer, hvorav den ene er betalt pause. Hvis en pause ikke kan tas som en halvtime i strekk, skal pausen være lønnet. De har forankret sine pause-regler i arbeidsmiljøloven (står det skrevet i reglementet). Dette har nok ikke så mye å bety for deg, siden dette er en bedrifts avgjørelse om pausehold etter tolkning av loven. Det er en lovfestet rett å ha pause. For arbeidstakere som deg kan det kanskje virke dumt med pause når du ikke trenger det, og da forstår jeg godt at det ikke er morsomt å bli tvunget til å ta pause og miste lønn for den. Særskilt når lønnen er lav og en ikke ønsker å miste inntekt på tvungen pause. Men hvis du ikke tar pause, har du krav på betaling for seks timer på en sekstimers vakt (det fikk jeg beskjed om fra arbeidstilsynet når jeg klaget på trekk i lønn når jeg ikke fikk pause når jeg jobbet i en butikk). Vi skal ha betalt for arbeidstiden vår. Arbeidsmiljøloven har forskrifter og forklaringer knyttet til seg, og arbeidstilsynet kan mye om dette. Forskrifter og retningslinjer skal gjøre det enklere å tolke og forstå lover. Tariffavtaler kan også ha punkter om pauser i seg, og disse varierer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 5. februar 2006 #5 Del Skrevet 5. februar 2006 Har nettopp vært inne på arbeidstilsynets nettsider og sett etter informasjon om spise- og hvilepauser. Det står at det har kommet en lovendring den 1. januar i år, så deres informasjonsbrosjyre er trukket tilbake siden den er utdatert. Det kan være en god ide å ringe svartjenesten deres for å få vite helt sikkert hvilke eventuelle hjelpetekster som kan gjøre det enklere å tolke loven Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå