Gå til innhold

Bufferkonto

exictence

Anbefalte innlegg

Kan man opprette flere bufferkontoer i en bank?

Hvorfor kan ikke lønnskontoen/brukskontoen være en bufferkonto, slik at man får renter på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
exictence skrev (9 minutter siden):

Hvorfor kan ikke lønnskontoen/brukskontoen være en bufferkonto, slik at man får renter på den?

Dette spørsmålet sier meg at du bør få litt hjelp av banken din.. ring dem for veiledning 

Anonymkode: 522f3...8c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette spørsmålet sier meg at du bør få litt hjelp av banken din.. ring dem for veiledning 

Anonymkode: 522f3...8c9

Ja, det vil jeg.

Men kan du svare meg på akkurat det spørsmålet?

Det er forøvrig ikke meg jeg spør for. Vedkommende har gjort en endring akkurat nå, og har snakket mye om hvordan gjøre det på best mulig måte. Før sto pengene på en hørende, men nå er vedkommende avhengig av å gjøre uforutsigbare endringer. Bufferkonto gir 4.7%  rente, men bare for pengene opptil 100 000. Vedkommende har 300000. Hvis han kunne fordele det på tre bufferkonto hadde jo det vært smart for ham.

Ellers et vi jo at høysparekonto er løsningen. Men det er for en periode nå, da han er usikker på å måtte ta ut en del nå og da.

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (17 minutter siden):

Det er ingenting som heter bufferkonto i banken, det er beløpet som står på kontoen som er bufferen, ikke kontoen i seg selv, og du kan ha så mange kontoer som du selv ønsker.

Og selvsagt kan du bruke lønnskontoen som bufferkonto hvis du ønsker det, men de fleste ønsker å ha en separat konto for dette i og med at dette er penger som ikke er en del av hverdagsregnskapet.  :)

Renter får du på alle bankkontoene dine, den store forskjellen er hvor mye ut i fra hvilken type konto du har (brukskonto eller sparekonto).

Endret av Lillemor_Meg
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er pengesummen og ikke kontoen som er bufferen ja. Det er anbefalt å ha bufferen stående i en annen bank enn din hovedbank, slik at disse pengene blir mer usynlig og perifere for deg. Mindre fristende å «låne» litt buffer. Ut av syne, ut av sinn. 

Anonymkode: d1c6d...452

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemor_Meg skrev (4 minutter siden):

Det er ingenting som heter bufferkonto i banken, det er beløpet som står på kontoen som er bufferen, ikke kontoen i seg selv, og du kan ha så mange kontoer som du selv ønsker.

Og selvsagt kan du bruke lønnskontoen som bufferkonto hvis du ønsker det, men de fleste ønsker å ha en separat konto for dette i og med at dette er penger som ikke er en del av hverdagsregnskapet.  :)

Renter får du på alle bankkontoene dine, den store forskjellen er hvor mye ut i fra hvilken type konto du har (brukskonto eller sparekonto).

Jeg ha en brukskonto, og en bufferkonto. Den heter bufferkonto, og gir meg 4,7 % rente på uansett beløp under 100000 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (6 minutter siden):

Jeg ha en brukskonto, og en bufferkonto. Den heter bufferkonto, og gir meg 4,7 % rente på uansett beløp under 100000 kr

Da er det mest sannsynlig en sparekonto som har fått navnet "Bufferkonto", en brukskonto har vanligvis ikke så høy rente. :)  

Jeg har også flere navngitte kontoer i banken.

Jeg har en brukskonto som heter "Lønnskonto", en annen brukskonto som heter "Regningekonto", en sparekonto som heter "Bufferkonto" osv...

Jeg ser at jeg misforsto første spørsmålet ditt, og at det du egentlig spør om er hvorfor du ikke kan bruke en sparekonto som lønnskonto slik at du får høyere renter.

Svaret er ganske enkelt at det er for mye bevegelser på en lønnskonto sammenlignet med sparekonto.  Pengene er innom kontoen, og går ut i gjen, som oftest i løpet av en måned.  Det vil være veldig lite rentebærende aktivitet på en lønnskonto.

Endret av Lillemor_Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemor_Meg skrev (5 minutter siden):

Da er det mest sannsynlig en sparekonto som har fått navnet "Bufferkonto", en brukskonto har vanligvis ikke så høy rente. :)  

Jeg har også flere navngitte kontoer i banken.

Jeg har en brukskonto som heter "Lønnskonto", en annen brukskonto som heter "Regningekonto", en sparekonto som heter "Bufferkonto" osv...

På lønnskontoen/brukskontoen får jeg vel omtrent ingen rente

På bufferkontoen får jeg 4,7 rente

Så har jeg tidligere hatt en låst høysparekonto med 5 % rente

https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/sparing-og-investering/sparing-pa-konto/bufferspar.html?WT.srch=1&mc_en=google&mc_cam=Generic + Investments + Deposits - Norway - Exact - PPC&mc_ag=Generic + Bufferkonto - Exact&mc_kw=bufferkonto&mc_mt=e&mc_cid=671160930622&mc_camid=20489322200&mc_agid=152387470523&gad_source=1

Google: Hva er en bufferkonto?
En bufferkonto er rett og slett en bankkonto hvor du har satt av en sum penger som du kan bruke i tilfelle det oppstår større uforutsette utgifter.
Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

exictence skrev (2 minutter siden):

På lønnskontoen/brukskontoen får jeg vel omtrent ingen rente

På bufferkontoen får jeg 4,7 rente

Så har jeg tidligere hatt en låst høysparekonto med 5 % rente

https://www.nordea.no/privat/vare-produkter/sparing-og-investering/sparing-pa-konto/bufferspar.html?WT.srch=1&mc_en=google&mc_cam=Generic + Investments + Deposits - Norway - Exact - PPC&mc_ag=Generic + Bufferkonto - Exact&mc_kw=bufferkonto&mc_mt=e&mc_cid=671160930622&mc_camid=20489322200&mc_agid=152387470523&gad_source=1

Google: Hva er en bufferkonto?
En bufferkonto er rett og slett en bankkonto hvor du har satt av en sum penger som du kan bruke i tilfelle det oppstår større uforutsette utgifter.

Som jeg la til i innlegget over:

Jeg ser at jeg misforsto første spørsmålet ditt, og at det du egentlig spør om er hvorfor du ikke kan bruke en sparekonto som lønnskonto slik at du får høyere renter.

Svaret er ganske enkelt at det er for mye bevegelser på en lønnskonto sammenlignet med sparekonto.  Pengene er innom kontoen, og går ut i gjen, som oftest i løpet av en måned.  Det vil være veldig lite rentebærende aktivitet på en lønnskonto.

Endret av Lillemor_Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor mange kontoer av forskjellige typer man kan opprette varierer fra bank til bank. Hos noen banker kan man opprette så mange man vil, mens andre har begrensninger.

Rente og om man kan betale regninger fra kontoer og/eller ha kort tilknyttet dem varierer også. 

Selv har jeg 3,69% rente på regningskontoen min for øyeblikket. 

Bankkort har jeg ikke, men om jeg skulle hatt det i hovedbanken min nå så ville det vært mot en konto som har kun 0,02% rente. Så det er ikke en type konto man vil ha mye penger stående på.

Ellers har jeg pengene mine i diverse investeringer og en sparekonto med 4,85% rente hvor jeg for tiden samler opp penger for å betale 188 000 i restskatt.

Til vanlig har jeg ingen penger på sparekonto.

Anonymkode: d454c...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemor_Meg skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg mente flere bufferkontoer, om det gikk an? For på en bufferkonto kan man gjøre så mange uttak som man vil. Derforgunstig for denne personen nå pga situasjonen i en periode.

Sparekonto hvor man kan gjøre ingen til få uttak er ikke aktuelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor mange kontoer av forskjellige typer man kan opprette varierer fra bank til bank. Hos noen banker kan man opprette så mange man vil, mens andre har begrensninger.

Rente og om man kan betale regninger fra kontoer og/eller ha kort tilknyttet dem varierer også. 

Selv har jeg 3,69% rente på regningskontoen min for øyeblikket. 

Bankkort har jeg ikke, men om jeg skulle hatt det i hovedbanken min nå så ville det vært mot en konto som har kun 0,02% rente. Så det er ikke en type konto man vil ha mye penger stående på.

Ellers har jeg pengene mine i diverse investeringer og en sparekonto med 4,85% rente hvor jeg for tiden samler opp penger for å betale 188 000 i restskatt.

Til vanlig har jeg ingen penger på sparekonto.

Hvordan betaler du for ting uten bankkort? 

Anonymkode: 65151...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lillemor_Meg skrev (2 minutter siden):

Så langt bare denne måneden har jeg 83,43 kr opptjent i renter på regningskontoen min. På denne kontoen står til en hver det som skal ut i regninger den nærmeste tiden, og med min økonomi blir det ganske store summer og da er det greit å ikke ha det på en konto med tilnærmet 0 rente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan betaler du for ting uten bankkort? 

Er dette et seriøst spørsmål?

Du har hørt om kredittkort antar jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er dette et seriøst spørsmål?

Du har hørt om kredittkort antar jeg?

Okei, slapp av. Kredittkort er vel en form for bankkort. Jeg tenkte kanskje du brukte en type mobilepay eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Lillemor_Meg skrev (1 time siden):

Joda, min bank har et produkt som heter Bufferspar. Det er andre betingelser på det enn på produktet som heter sparekonto. Bufferkonto har ubegrenset antall uttak, mens sparekonto har 4 gebyrfrie uttak pr år, og det er også ulik rentebetingelser. På bufferkonto går rentene NED på innskudd over 100k. (Dette er Nordea)

Anonymkode: 1b9f5...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På bufferkonto går rentene NED på innskudd over 100k. (Dette er Nordea)

Ja, men kan man ha flere bufferkonto?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
exictence skrev (47 minutter siden):

Ja, men kan man ha flere bufferkonto?

Det vet jeg ikke. Kan du ikke prøve chattetenesten deres og spør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...