Gå til innhold

Hjelpemiddel ved stomilekkasje?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min hjemmeboende mor fikk stomi i svært høy alder. Det er kommunens hjemmesykepleie som steller denne. Problemet er at kompetansen er mildt sagt varierende og dette fører til hyppige lekkasjer anslått til ca 5-6 ganger i uka, natt som dag. Dette fører til en uhorvelig mengde klesvask, vask av sengetøy, tepper, tøfler etc og i tillegg kommer fortvilelsen som ikke er tema her. 

Det jeg lurer på er om det finnes noe slags remedier som kan brukes utenpå slik at ikke lekkasjene renner over alt?

Anonymkode: 7f18c...e60

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følges hun ikke opp av stomisykepleier på sykehuset? Jeg ville kontaktet de og bedt om en hastetime. Jeg er sykepleier i hjemmetjenesten, og vet at mange pasienter opplever en periode med hyppige lekkasjer i begynnelsen, før man får prøvd seg frem til hvilket utstyr som fungerer best.

Det er viktig at det sendes med en detaljert prosedyre fra sykehuset til hjemmet, slik at hjemmetjenesten gjør skiftene riktig. Det beste er egentlig et hjemmebesøk av stomisykepleier hvor 1-2 ansatte i hjemmetjenesten også deltar, men det er jo oftere vanskelig å få til.

Jeg ville også kontaktet hjemmetjenesten og presisert at det er viktig med fast personale som får mulighet til å bli kjent med din mor og hvordan man best mulig skifter på hennes stomi. Det er ikke nødvendigvis kompetansen det står på dersom utstyret hun har er feil for henne, eller dersom hun har en «vanskelig» stomi som de ikke har rukket å «bli kjent med» enda. Men at enheten har gode rutiner på hvordan de håndterer slike problemstillinger er selvfølgelig viktig. Med hyppige lekkasjer er det egentlig rart om de ikke har tatt initiativ til konsultasjon med stomisykepleier.

Anonymkode: 3502b...a16

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ulike typer stomiplater/poser, ikke alle typer funger like godt på alle. Kanskje hun skal be om  få prøve en annen type? En time med stomisykepleier som beskrevet over kan være en god ide, de kjenner utstyr som finnes og hva som kan passe best for din mor, som sikkert er en dame med en del løs hud og skjør hud slik mange eldre får. Hun får neppe fast personale til å skifte på stomien, men det kan hjelpe mye å ha rett utstyr. For noen kan det også hjelpe med stomibelte slik at stomien lettere holder seg på plass. 

Anonymkode: fa01f...d11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Støtter de andre, her må noen med spesialkompetanse inn.

Svigerfar hadde mye lekkasje i starten. Men med riktig utstyr så skjer ikke det mer

Anonymkode: 6943c...f22

• Liker 1
Gjest Jentamedtekopp
Skrevet (endret)

Hadde samme problem med min bestemor lenge. Hun dro på sykehuset og gjorde ett eller annet, to ganger. Har ikke hatt lekkasje siden andre gangen. Gjør som noen skriver over her, ta kontakt med sykehuset. 

Det er stor variasjon i kompetansen til hjemmesykepleiere. Samt her kan alle få jobb der, flere av mine venniner jobber i hjemmesykepleien men de har null utdanning. Så de er basically hjemmeassistenter. 

Endret av Jentamedtekopp
AnonymBruker
Skrevet

Time med stomisykepleier, gjerne med 1-2 fra hjemmesykepleien til stede, er som de andre her sier lurt. 

Ellers føler jeg at tetningsring mellom huden og plata er veldig effektivt, og å plassere stomiposen litt nedover mot siden om natten slik at innholdet lettere faller ned i posen i stedet for å samle seg veldig rundt selve stomien, men igjen så er dette helt individuelt for personen det gjelder. 

Anonymkode: b59b6...d7a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er to år siden nå. Vi, de nærmeste pårørende, bor på en annen kant av landet. Hun har vært to ganger hos stomisykepleier på sykehuset. Mor gråter av fortvilelse til sykepleier og denne varsler kommunen. Da er det bedre en måneds tid før gamle problemer er tilbake. De klarer sjelden bestille rett utstyr henne. Hun får feil poser, de må egentlig klippe disse. Det klarer de ikke og de som er ferdig tilpasset blir ikke levert.  Hun er ikke dement, men når hun prøver å si fra at det er feil eller at de i det minste må klippe blir hun ikke lyttet til. Vi har kontaktet avdelingsleder mange ganger.  Vi har egentlig resignert etter over to år med dette og innsett at kommunen ikke har bedre tjenester å tilby. 
Det er veldig nedverdigende for en pertentlig dame, men hva skal man gjøre?
Det er derfor jeg spør om det finnes noe remedier hun kan ha utenpå slik at det ikke renner over alt (ileostomi).

AnonymBruker
Skrevet

Coloplast tilbyr veiledning av sykepleier over telefon. Kanskje de har noen tips? Ellers har coloplast en elastisk tape som man fester på siden av plata, sånn at man har litt ekstra å gå på hvis det blir lekkasje. Det finnes også belte man fester i plata (noen plater kommer med "belteører" som man fester beltet i) som presser plata litt mer mot magen sånn at det ikke blir lekkasje så fort. Pasta og tetningsring gjerne i kombinasjon kan også fungere. Er stomien hennes veldig kort? Da kan det fort bli lekkasje. Eller blir posen veldig full, sånn at det blir mye trykk under plata? Da kan en større pose være et tips.. 

Anonymkode: 040c5...d8e

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo helt fryktelig å lese. :( Dere har gjort alt rett for å løse problemet og dette er jo egentlig i orden, man har bare ikke greid å få informasjonen ut til pleierne. Skulle tro at hjemmesykepleien ville forstå at det ble mindre av ubehagelig jobb på dem dersom de greide å bruke utstyret riktig og bidra til mindre lekkasjer! Helt tragisk.

Det eneste jeg vet om, som min slektning brukte i en periode hvor det var mye lekkasjer (pga. kroppen forandret seg) er en høy bleie.

Anonymkode: c05f2...caa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er jo helt fryktelig å lese. :( Dere har gjort alt rett for å løse problemet og dette er jo egentlig i orden, man har bare ikke greid å få informasjonen ut til pleierne. Skulle tro at hjemmesykepleien ville forstå at det ble mindre av ubehagelig jobb på dem dersom de greide å bruke utstyret riktig og bidra til mindre lekkasjer! Helt tragisk.

Det eneste jeg vet om, som min slektning brukte i en periode hvor det var mye lekkasjer (pga. kroppen forandret seg) er en høy bleie.

Anonymkode: c05f2...caa

Ja, det er ikke rart det blir travelt i hjemmesykepleien når de må drive og rydde opp etter hverandre, men de hjelper henne ikke med vasken uansett, det må hun gjøre selv og hun har ikke tørketrommel. Hun fyller hundre år i år. Jeg håper nesten hun slipper fra denne verden snart, selv om hun finner glede i tilværelsen i mellom slagene. 

Jeg skal høre om hun tror det kan hjelpe med en høy bleie så kan jeg bestille det for henne. De hun bruker er nok for korte. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Så trist å lese. Problemet er jo at det er veldig mange i hjemmetjenesten uten utdanning, når jeg var assistent så ble jeg sendt på stomiskift uten opplæring. Er jo helt sinnsykt! Så heldig hun er som har deg som pårørende som står på ❤️ håper det ordner seg. 

Anonymkode: c9e91...78a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...