AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #1 Skrevet 23. mars 2024 Ja som overskriften sier- hvem har ansvaret - jo selvsagt foreldre, men hvem skal oppdra de når de er i barnehage og skole? «Foreldre skal oppdra barna» er hva vi alle hører. Jeg har alltid forventet at mine barn blir i ivaretatt der de er! Når mine barn startet i barnehagen og skule ga jeg fra meg ansvaret for deres oppdrsgrlse de timene vi var fra hverandre. De var små, under to år!! Og mine barn har faktisk oppført seg dannet og fint, aldri mobbet eller kommet i trøbbel, men media skriver om trøblete barn og vi foreldre er elendige og tar ikke ansvar! Skolen forventer de er ferdig oppdratt når de begynner på skolen - så hva menes egentlig med oppdragelse, noe vi foreldre skal liksom være ferdig med den dagen de begynner på skole? Eller er det meningen at fra kl 8-14(skole) er det pause i oppdragelsen og alle inntrykk, påvirkninger barna blir utsatt for mellom kl 8-14 der noen barn ikke klarer regulere følelsene dine på en god måte og det fører til dårlig oppførsel- så er det foreldrenes sin «feil». Er det i det hele håp for barna som blir neglisjert for støtte og veiledning - med andre ord oppdragelse når de trenger det mest - nemlig i det øyeblikket de utøver en oppførsel som en respons på følelser de ikke klarer håndtere? Og vi hører om ressursmangel - mangel på personell men likeså at foreldre er fraværende og ikke oppdrar barna sine. Ja - vi er fraværende fordi vi er på jobb når barna er i barnehage/ skole. 🤦♀️ Anonymkode: 98b5c...18a 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #2 Skrevet 24. mars 2024 Her blander du kortene, det er bare teit at du framstiller det som om noen forventer at foreldre er tilstede mens barna er på skolen/bhg. Når det snakkes om foreldre som ikke oppdrar barna, er fraværende etc så er det SELVFØLGELIG snakk om tiden utenom skole/bhg. Tiden barna er med foreldrene utenom skole/bhg og hvordan de oppdras, møtes og har det der, legger grunnlaget for hvordan barna har det og takler ulike ting som oppstår i skole og bhg. Anonymkode: b455c...56f 3 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #3 Skrevet 24. mars 2024 Dette misforstår du jo fullstendig. Grunnlaget for god oppdragelse må legges i hjemmet, av foreldrene. Selvsagt oppdrar barnehage og skole barna. Poenget er jo at dette er svært vanskelig hvis foreldre ikke legger grunnlaget hjemme. Hvis barna ikke har grenser eller lærer seg vanlig folkeskikk hjemme så er det problematisk for barnehage og skole fordi det ikke er noe å bygge videre på. Og det blir vanskelig for barna når de møter krav og forventninger i barnehage og skole når de ikke er vant til dette hjemmefra. Her bør du lese deg opp litt. Anonymkode: a9623...8f1 4 10
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #4 Skrevet 24. mars 2024 Om de er godt oppdratt hjemmefra oppfører de seg i barnehage og skole også. Anonymkode: b7783...9d0 4 2
Dojakitty Skrevet 24. mars 2024 #5 Skrevet 24. mars 2024 Dette må være det dummeste jeg har lest på lenge 3 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #6 Skrevet 24. mars 2024 Ts her. Det er faktisk ikke alltid tilfellet at barn oppfører seg bra på skolen selv med grenser / god oppdragelse hjemme. Jeg kjenner oppegående foreldre med barn som driver med hærverk, uro i timene til foreldres store fortvilelse, jeg kjenner foreldre til en gutt der det var veldig strenge grenser hjemme - noe som førte til testing av grenser på skolen og derav mye uro på skolen. Påvirkninger fra miljøet der de er, frustrasjon You name it, kan resultere i at barn tar dårlige valg som går ut over andre barn og voksne. Barns personlighet har mye å si. Poenget mitt med innlegget var å belyse det at barn trenger grenser og oppdragelse DER DE ER/ NÅR NOE SKJER. Og det ansvaret mener jeg ligger hos de voksne som er rundt barna, dvs lærere/ barnehage ansatte. Men det snakkes ikke om - pga alle vet det er for få lærere og ressurser til å følge opp alle barn som trenger det. Det at barn skal komme ferdig oppdratt til første skoledag- den teorien er gammeldags og avleggs - mener jeg. Anonymkode: 98b5c...18a 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #7 Skrevet 24. mars 2024 Foreldre skal jo ikke drive med oppdragelse, de skal være kompiser og sørge for at barna aldri opplever noe negativt. Anonymkode: 02f47...e4b 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #8 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ts her. Det er faktisk ikke alltid tilfellet at barn oppfører seg bra på skolen selv med grenser / god oppdragelse hjemme. Jeg kjenner oppegående foreldre med barn som driver med hærverk, uro i timene til foreldres store fortvilelse, jeg kjenner foreldre til en gutt der det var veldig strenge grenser hjemme - noe som førte til testing av grenser på skolen og derav mye uro på skolen. Påvirkninger fra miljøet der de er, frustrasjon You name it, kan resultere i at barn tar dårlige valg som går ut over andre barn og voksne. Barns personlighet har mye å si. Poenget mitt med innlegget var å belyse det at barn trenger grenser og oppdragelse DER DE ER/ NÅR NOE SKJER. Og det ansvaret mener jeg ligger hos de voksne som er rundt barna, dvs lærere/ barnehage ansatte. Men det snakkes ikke om - pga alle vet det er for få lærere og ressurser til å følge opp alle barn som trenger det. Det at barn skal komme ferdig oppdratt til første skoledag- den teorien er gammeldags og avleggs - mener jeg. Anonymkode: 98b5c...18a Dette er det da ingen som tror? Og tror du ikke lærere, barnehagelærere og andre ansatte i skole og barnehage oppdrar barna? Det er jo en stor del av jobben! Det virker ikke som du aner hva du uttaler deg om her. Anonymkode: a9623...8f1 5
Maleficenta Skrevet 24. mars 2024 #9 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja som overskriften sier- hvem har ansvaret - jo selvsagt foreldre, men hvem skal oppdra de når de er i barnehage og skole? «Foreldre skal oppdra barna» er hva vi alle hører. Jeg har alltid forventet at mine barn blir i ivaretatt der de er! Når mine barn startet i barnehagen og skule ga jeg fra meg ansvaret for deres oppdrsgrlse de timene vi var fra hverandre. De var små, under to år!! Og mine barn har faktisk oppført seg dannet og fint, aldri mobbet eller kommet i trøbbel, men media skriver om trøblete barn og vi foreldre er elendige og tar ikke ansvar! Skolen forventer de er ferdig oppdratt når de begynner på skolen - så hva menes egentlig med oppdragelse, noe vi foreldre skal liksom være ferdig med den dagen de begynner på skole? Eller er det meningen at fra kl 8-14(skole) er det pause i oppdragelsen og alle inntrykk, påvirkninger barna blir utsatt for mellom kl 8-14 der noen barn ikke klarer regulere følelsene dine på en god måte og det fører til dårlig oppførsel- så er det foreldrenes sin «feil». Er det i det hele håp for barna som blir neglisjert for støtte og veiledning - med andre ord oppdragelse når de trenger det mest - nemlig i det øyeblikket de utøver en oppførsel som en respons på følelser de ikke klarer håndtere? Og vi hører om ressursmangel - mangel på personell men likeså at foreldre er fraværende og ikke oppdrar barna sine. Ja - vi er fraværende fordi vi er på jobb når barna er i barnehage/ skole. 🤦♀️ Anonymkode: 98b5c...18a Foreldrene har hovedansvaret for oppdragelsen, men mens de er i barnehage og skole er det de voksne der som oppdrar de. Foreldre kan jo ikke irettesette barna når de ikke ser dem, men de skal ha lært dem det grunnleggende 2
Kanutte Skrevet 24. mars 2024 #10 Skrevet 24. mars 2024 Foreldre og skole må jobbe sammen. Det er foreldrene som har hovedansvar for oppdragelsen til barna, men skolen skal bidra og forsterke. Opplever barna hjemme at det er greit at de alltid kommer for sent, er det vanskelig for læreren å gjøre noe med det. Snakker både skole og hjem om viktigheten skjer det som regel en endring. Snakker man nedsettende om homofile hjemme vil det være vanskelig for skolen å alene endre den holdningen. Lærer barna hjemme at det er greit å bruke vold er det vanskelig for skolen å endre dette. Så vi må jobbe sammen med skolen. 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #11 Skrevet 24. mars 2024 Foreldre burde selvfølgelig være barnas første og viktigste lærere. Men en del foreldre gidder vel bare å holde barna i live lenge nok til at de kan begynne i barnehage og skole. Så er det alle andre sitt problem. Anonymkode: 90c1b...7e3 1
kjærring Skrevet 24. mars 2024 #12 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ja som overskriften sier- hvem har ansvaret - jo selvsagt foreldre, men hvem skal oppdra de når de er i barnehage og skole? «Foreldre skal oppdra barna» er hva vi alle hører. Jeg har alltid forventet at mine barn blir i ivaretatt der de er! Når mine barn startet i barnehagen og skule ga jeg fra meg ansvaret for deres oppdrsgrlse de timene vi var fra hverandre. De var små, under to år!! Og mine barn har faktisk oppført seg dannet og fint, aldri mobbet eller kommet i trøbbel, men media skriver om trøblete barn og vi foreldre er elendige og tar ikke ansvar! Skolen forventer de er ferdig oppdratt når de begynner på skolen - så hva menes egentlig med oppdragelse, noe vi foreldre skal liksom være ferdig med den dagen de begynner på skole? Eller er det meningen at fra kl 8-14(skole) er det pause i oppdragelsen og alle inntrykk, påvirkninger barna blir utsatt for mellom kl 8-14 der noen barn ikke klarer regulere følelsene dine på en god måte og det fører til dårlig oppførsel- så er det foreldrenes sin «feil». Er det i det hele håp for barna som blir neglisjert for støtte og veiledning - med andre ord oppdragelse når de trenger det mest - nemlig i det øyeblikket de utøver en oppførsel som en respons på følelser de ikke klarer håndtere? Og vi hører om ressursmangel - mangel på personell men likeså at foreldre er fraværende og ikke oppdrar barna sine. Ja - vi er fraværende fordi vi er på jobb når barna er i barnehage/ skole. 🤦♀️ Anonymkode: 98b5c...18a oppdragelsen skjer hjemme... skole og barnehage følger bare opp , samt setter forventninger. 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #13 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det at barn skal komme ferdig oppdratt til første skoledag- den teorien er gammeldags og avleggs - mener jeg. Anonymkode: 98b5c...18a Hvilken "teori" er dette? Den har aldri eksistert, men er bare noe du har funnet på. Men selvsagt må hjemmet oppdra barn og forberede dem på skolehverdagen. Anonymkode: bca3b...609
Maleficenta Skrevet 24. mars 2024 #14 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Om de er godt oppdratt hjemmefra oppfører de seg i barnehage og skole også. Anonymkode: b7783...9d0 Men de er jo ikke ferdig oppdratt når de er 6 år. Det er jo en kontinuerlig prosess
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #15 Skrevet 24. mars 2024 Maleficenta skrev (7 minutter siden): Men de er jo ikke ferdig oppdratt når de er 6 år. Det er jo en kontinuerlig prosess De ee ikke ferdig oppdratt nei, men man bør ha kommet nokså langt. Man kan godt forvente at en 6-åring oppfører seg. Anonymkode: b7783...9d0 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #16 Skrevet 24. mars 2024 Foreldrene. Litt ansvar må de klare å ha 🙄 Anonymkode: 1decb...13a 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #17 Skrevet 24. mars 2024 Den grunnleggende oppdragelsen må foresatte ha. Det er de som er de viktigste forbildene til barna frem til tenårene. Foreldres verdier og holdninger smitter over til barna. Barnehage og skolen har selvsagt også en rolle, men det går mer på det å samhandle med andre. Anonymkode: c8710...bdd 1
Maleficenta Skrevet 25. mars 2024 #18 Skrevet 25. mars 2024 AnonymBruker skrev (12 timer siden): De ee ikke ferdig oppdratt nei, men man bør ha kommet nokså langt. Man kan godt forvente at en 6-åring oppfører seg. Anonymkode: b7783...9d0 Man kan ikke forvente at de alltid oppfører seg eksemplarisk. De mangler jo impulskontroll og har ikke lært helt å regulere følelser. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #19 Skrevet 25. mars 2024 Maleficenta skrev (2 timer siden): Man kan ikke forvente at de alltid oppfører seg eksemplarisk. De mangler jo impulskontroll og har ikke lært helt å regulere følelser. Absolutt, og det vet folk som jobber i bhg/skole. Men det er forskjell på barn nå og barn da jeg starta å jobbe i barnehage tidlig på 2000-tallet. Mulig det er fordi det er så mange oppdragerstiler nå og barna stort sett er vant til å ha mye innflytelse i sin egen hverdag. Mitt inntrykk er at det legges generelt for mye ansvar på barna der de må bestemme ditt og datt i egen hverdag. Det er de for små og umodne til og det ender ofte opp med at de blir frustrerte og forsøker å bestemme alle aspekter ved dagen sin, også de som er forhåndsbestemt pga barnehagens dagsplan. Jeg bruker mye mer tid nå enn for 16 år siden å hanke inn barn som nekter å være med på måltider, samlinger, aktiviteter og påkledning. Man kan også teoretisere om dette er et resultat av et samfunn som spinner avgårde i vill fart uten at barna klarer å fordype seg i noe. Det er stadig avbrytelser, stadig forventninger de ikke klarer å møte. Det gir grunnlag for dårlig selvregulering. Det er foreldere som bygger grunnlaget for god oppdragelse, og bhg/skole bygger videre på dette grunnlaget. Å peke på kun foreldre er litt for enkelt. Min mening er at hele samfunnet bør endre seg slik så barn ikke må være i institusjoner hele oppveksten. Jeg håper det skjer og at ettertiden rister på hodet av oss og lurer på hva vi tenkte på. For det er galskap å forvente at 20-40 barn på samme alder skal utvikle seg normalt i en flokk med fire-seks voksne som kommer og går og stort sett klager over arbeidsforhold. Kortisolnivået til babyer er skyhøyt den første tiden i barnehagen. Vi setter barna i traumemodus og klør oss i hodet på hvorfor de ikke klarer å ta seg sammen senere. Det handler ikke om oppdragelse, det handler om et samfunn som ikke tar vare på barna sine. Anonymkode: f28c1...068 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2024 #20 Skrevet 25. mars 2024 Lærer her. Jeg mener at vi lærere også skal være med på oppdragelsen, men problemet er at de siste årene har vi ikke fått lov. Elever og foreldre har fått for mye rett til å klage når de ikke er enig i hvordan læreren irettesetter dårlig oppførsel bl.a. Når vi knapt får lov til å ta på eleven, så er vi nødt til å forvente at de er oppdratt hjemmefra. Foreldre må klare å overlate dette ansvaret til skolen. Stole på at skolen klarer det og slutte og blande seg. Anonymkode: 893e6...ff9 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå