AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #1 Skrevet 23. mars 2024 Jeg driver med oppussing av en noe eldre bolig. Har tatt ut gamle soveromsdører. Men har litt lyst til å se på muligheten for å skyvedører i stedet. Da for å spare plass samt at de vil evt krasje med en mellomdør og en kjellerdør. Så rent praktisk kan det virke som en god løsning. MEN, hvor godt holder skyvedører lyder ute? For min del, er det ikke behov for lyddemping da vi kun er to i hus og jeg er den som bråker mest. Tenker dog på de som evt skal overta huset etter oss. Planen er å bo her i inntil 6-7 år til. Disse soverommene er relativt små, rundt 10 m2. Veggtykkelsen er dog kun 50 mm, så vanlige dørkarmer er faktisk også for store. De jeg har sett er på 92 mm. Pr i dag er det ingen dører, kun åpningen som står. Hvor kan jeg finne greie skyvedører (om det skulle bli løsningen)? Hva bør jeg tenke på i valget mellom dør/skyvedør som ikke er tatt med? Anonymkode: fa033...417
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #2 Skrevet 23. mars 2024 Vi har skyvedører til to av soverommene, brukes i dag som barnerom med en liten gang mellom. Disse tre rommene er lagd ut fra et større rom, og vi måtte gå for skyvedører for å få plass. Elendig lydisolasjon, og dørene bråker litt mer enn vanlige dører, både når de åpnes/lukkes og ved trekk (de slamrer mer, og det kan ikke fikses som på vanlige dører). Men sånn måtte det bli plassmessig, og de funker godt i hverdagen 😊 Anonymkode: b75ca...770 1
Traktor Skrevet 23. mars 2024 #3 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg driver med oppussing av en noe eldre bolig. Har tatt ut gamle soveromsdører. Men har litt lyst til å se på muligheten for å skyvedører i stedet. Da for å spare plass samt at de vil evt krasje med en mellomdør og en kjellerdør. Så rent praktisk kan det virke som en god løsning. MEN, hvor godt holder skyvedører lyder ute? For min del, er det ikke behov for lyddemping da vi kun er to i hus og jeg er den som bråker mest. Tenker dog på de som evt skal overta huset etter oss. Planen er å bo her i inntil 6-7 år til. Disse soverommene er relativt små, rundt 10 m2. Veggtykkelsen er dog kun 50 mm, så vanlige dørkarmer er faktisk også for store. De jeg har sett er på 92 mm. Pr i dag er det ingen dører, kun åpningen som står. Hvor kan jeg finne greie skyvedører (om det skulle bli løsningen)? Hva bør jeg tenke på i valget mellom dør/skyvedør som ikke er tatt med? Anonymkode: fa033...417 Ekstremt lytt. Du må vel uansett lekte ut veggen for å få plass til skyvedør? 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #4 Skrevet 24. mars 2024 Vi har skyvedør på ene gjesterommet. 1) det er lytt, 2) lyden fra døren er veldig irriterende om en sover, og andre skal opp en tur, legger seg senere, etc. Ville ikke tenkt på salg og nye eiere. Ingen velger bort en bolig basert på en løsning som ikke passer dem, som kan endres med marginal innsats/kostnad. Anonymkode: c6ae6...dd0 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #5 Skrevet 24. mars 2024 Vi har skyvedør på to soveromsdører (barnerom og gjesterom). Det er relativt små rom som går ut i en smal gang, så jeg er glad vi valgte løsningen da vi bygde om, for dørene hadde ellers vært i veien. Men det er veldig lytt. Hadde likevel valgt det igjen fordi det passer best for oss, og som huskjøper hadde jeg aldri tenkt på det som noe minus, heller et pluss. Anonymkode: 25770...300
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå