AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #1 Skrevet 23. mars 2024 Vist man feks setter inn 5.000 på fond og tjener 300,- for så å ta ut 5.000 etter 2 mnd, hva skjer med avkastningen da om den står igjen? Vil den avkastningen som er tjent stå igjen, eller må det stå i 1 år for å ikke tape avkastningen? Forstod ikke helt dette, så håper noen kan forklare. har lyst å sette inn mer penger på fondet, men vist jeg plutselig trenger litt å må ta ut ved feks en krise, så lurer jeg på hva som skjer. Anonymkode: e76bc...f95
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #2 Skrevet 23. mars 2024 Du kan ta ut pengene når du vil. Du trenger ikke vente ett år. Men når du tar ut mer enn du har satt inn (dvs avkastningen), må du betale skatt av det. Anonymkode: cf37d...075 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #3 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan ta ut pengene når du vil. Du trenger ikke vente ett år. Men når du tar ut mer enn du har satt inn (dvs avkastningen), må du betale skatt av det. Anonymkode: cf37d...075 Skjønner, men den avkastningen som er opptjent går ikke vekk selvom jeg tar ut det jeg har satt inn? Selvom det har gått få mnd? Anonymkode: e76bc...f95
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #4 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner, men den avkastningen som er opptjent går ikke vekk selvom jeg tar ut det jeg har satt inn? Selvom det har gått få mnd? Anonymkode: e76bc...f95 Neida, de 300kr (pluss/minus avkastning/tap på dem) står der til du tar dem ut. Enten det er i morgen eller om 50 år. Anonymkode: cf37d...075
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #5 Skrevet 23. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Neida, de 300kr (pluss/minus avkastning/tap på dem) står der til du tar dem ut. Enten det er i morgen eller om 50 år. Anonymkode: cf37d...075 Takk for svar, da forstod jeg litt mer Anonymkode: e76bc...f95
Schmuhu Skrevet 23. mars 2024 #6 Skrevet 23. mars 2024 (endret) Det morsomme er at avkastningen også genererer ny avkastning. Det kalles renters-rente-effekt. Setter du inn 5000 kr, får 300 kr i avkastning for å så ta ut 5000 kr igjen, så fortsetter de 300 kr i fondet frem til du ta det også ut. Kanskje de blir 1000 kr om 10 år? AnonymBruker skrev (1 time siden): har lyst å sette inn mer penger på fondet, men vist jeg plutselig trenger litt å må ta ut ved feks en krise, så lurer jeg på hva som skjer. Du burde ha en buffer til personlige kriser. Fond er tenkt langsiktig sparing og bør ikke dekke inn hverdagsøkonomien din. Snakker du derimot om en "krise" på børsen og at fondet kræsjer, så bør du sitte stille i båten og fortsette sparingen. Med mindre du har noen høyrisiko bransjefond som røyker. Prøver du å time markeder så kan det redusere din avkastningen betydelig. Legg merke til fondet kan selges uten å utløse skatt. Først når du overfører penger ut fra ASK utløses skatt. Schmuhu Endret 23. mars 2024 av Schmuhu 5
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2024 #7 Skrevet 23. mars 2024 Schmuhu skrev (1 minutt siden): Det morsomme er at avkastningen også genererer ny avkastning. Det kalles renters-rente-effekt. Setter du inn 5000 kr, får 300 kr i avkastning for å så ta ut 5000 kr igjen, så fortsetter de 300 kr i fondet frem til du ta det også ut. Kanskje de blir 1000 kr om 10 år? Du burde ha en buffer til personlige kriser. Fond er tenkt langsiktig sparing og bør ikke dekke inn hverdagsøkonomien din. Snakker du derimot om en "krise" på børsen og at fondet kræsjer, så bør du sitte stille i båten og fortsette sparingen. Med mindre du har noen høyrisiko bransjefond som røyker. Prøver du å time markeder så kan det redusere din avkastningen betydelig. Schmuhu Skjønner, takk for svar tenker da og bare ta inn litt av de så kan jeg heller sette resten inn på Santander. Fant ut de hadde ganske god rente der og tror jeg får inn rente der hver måned også. Anonymkode: e76bc...f95
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #8 Skrevet 24. mars 2024 Jeg har fondet mitt som buffer. Tar ut litt av innskuddet når jeg trenger det. Har hatt mye større avkastning på å gjøre det på denne måten enn om de hadde stått på en sparekonto. Anonymkode: a4c7c...5ce 1 1
Schmuhu Skrevet 24. mars 2024 #9 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Skjønner, takk for svar tenker da og bare ta inn litt av de så kan jeg heller sette resten inn på Santander. Fant ut de hadde ganske god rente der og tror jeg får inn rente der hver måned også. Anonymkode: e76bc...f95 Fondet har en bedre avkastning enn sparekonto over tid. En global indeks ligger rundt 7% per år i gjennomsnitt. Nå vet vi jo ikke hvilken fond det er snakk om, men det virker som om du har investert ganske kort. Fondssparing er gjerne noe du gjør i minst 15 år. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har fondet mitt som buffer. Tar ut litt av innskuddet når jeg trenger det. Har hatt mye større avkastning på å gjøre det på denne måten enn om de hadde stått på en sparekonto. Anonymkode: a4c7c...5ce Da sitter du også på en likviditetsrisiko. Om markedet kræsjer, si 80%, og du trenger pengene dine på grunn av buffer behovet du har, så risikerer du å måtte selge på et ugunstig tidspunkt med mye tap. Eller om bankene stenger for børstransaksjoner, så risikerer du ikke å få pengene dine før etter krisen. En buffer på sparekonto trenger ikke å være spesiell stor. Er selvsagt litt individuell hva tallet bør være. Men du foretrekker tilgjengelighet fremfor avkastning. Mange anbefaler tre ganger månedslønnen, minus sparing. Det er ikke så gale det. Schmuhu 1
Isambard Skrevet 24. mars 2024 #10 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Skjønner, men den avkastningen som er opptjent går ikke vekk selvom jeg tar ut det jeg har satt inn? Selvom det har gått få mnd? Anonymkode: e76bc...f95 Nei, den går ikke vekk.
Katten89 Skrevet 24. mars 2024 #11 Skrevet 24. mars 2024 Du må sitte lenger på fond en to måneder! Dette bør være langsiktig investering. Penger du trenger raskt bør på konto
exictence Skrevet 24. mars 2024 #12 Skrevet 24. mars 2024 Schmuhu skrev (8 timer siden): Du burde ha en buffer til personlige kriser. Fond er tenkt langsiktig sparing og bør ikke dekke inn hverdagsøkonomien din. Men man betaler jo skatt av formuen sin uansett. Det er gratis å ta ut av fondet, og da må jo de pengene betales skatt for. Men ikke mer enn hva man ellers hadde gjort når man har penger på en vanlig konto? Eller må man skatte for å ta ut et beløp i seg selv?
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #13 Skrevet 24. mars 2024 exictence skrev (47 minutter siden): Men man betaler jo skatt av formuen sin uansett. Det er gratis å ta ut av fondet, og da må jo de pengene betales skatt for. Men ikke mer enn hva man ellers hadde gjort når man har penger på en vanlig konto? Eller må man skatte for å ta ut et beløp i seg selv? Ettersom jeg forstår så betaler du ingen skatt av de pengene du selv setter inn og evt tar ut, men det du tjener på dette, avkastningen må du betale skatt av. så nei må ikke skatte. si du setter inn 1000,- og får 70,- i avkasting så har du 1070. Da kan du ta ut 1000 uten å betale skatt, tar du ut de 70 kr også så må du betale skatt. rett meg gjerne om jeg tar feil men sånn jeg har forstått det Ts Anonymkode: e76bc...f95
exictence Skrevet 24. mars 2024 #14 Skrevet 24. mars 2024 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ettersom jeg forstår så betaler du ingen skatt av de pengene du selv setter inn og evt tar ut, men det du tjener på dette, avkastningen må du betale skatt av. så nei må ikke skatte. si du setter inn 1000,- og får 70,- i avkasting så har du 1070. Da kan du ta ut 1000 uten å betale skatt, tar du ut de 70 kr også så må du betale skatt. rett meg gjerne om jeg tar feil men sånn jeg har forstått det Ts Anonymkode: e76bc...f95 Har vel egentlig forstått det slik som du. Men jeg trodde at de pengene du tar ut er da en formue som du skatter av. Må innrømme at jeg ikke vet om fond regnes som en formue man skatter av? men om man tar ut pengene i fonet, skattes det av, da det er en formue? Er i til om dette, altså Endret 24. mars 2024 av exictence
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #15 Skrevet 24. mars 2024 exictence skrev (3 minutter siden): Har vel egentlig forstått det slik som du. Men jeg trodde at de pengene du tar ut er da en formue som du skatter av. Må innrømme at jeg ikke vet om fond regnes som en formue man skatter av? Nei ikke som jeg vet, pengene er jo ikke en formue sånn sett, for de pengene har du jo allerede skattet av før du fikk de utbetalt i lønn. så det er nok kun det du tjener i fondet som er formue? Kanskje noen andre kan svare på dette 😄 Anonymkode: e76bc...f95
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #16 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei ikke som jeg vet, pengene er jo ikke en formue sånn sett, for de pengene har du jo allerede skattet av før du fikk de utbetalt i lønn. så det er nok kun det du tjener i fondet som er formue? Kanskje noen andre kan svare på dette 😄 Anonymkode: e76bc...f95 Det du har stående i fond regnes som formue, både det du har skutt inn og det du har tjent, men man får en rabatt som gjør at det skattes for noe mindre enn verdien pr.31.12. Anonymkode: fcfc0...ab0
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #17 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det du har stående i fond regnes som formue, både det du har skutt inn og det du har tjent, men man får en rabatt som gjør at det skattes for noe mindre enn verdien pr.31.12. Anonymkode: fcfc0...ab0 Men det skattes jo ikke vist man tar ut det man har satt inn, kun avkastningen det skattes av? Eller tar jeg feil? Mye å sette seg inn i. det med rabatt og at det skattes mindre, kunne du sendt en link sånn at jeg kan lese meg litt opp på det? Anonymkode: e76bc...f95
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #18 Skrevet 24. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men det skattes jo ikke vist man tar ut det man har satt inn, kun avkastningen det skattes av? Eller tar jeg feil? Mye å sette seg inn i. det med rabatt og at det skattes mindre, kunne du sendt en link sånn at jeg kan lese meg litt opp på det? Anonymkode: e76bc...f95 Vet ikke hvordan jeg legger inn link, men det er 20% rabatt på verdifastsettelse av aksjefond. Betaler man formueskatt, er det altså gunstigere å ha penger i fond enn i banken. Det er litt uklar om dere spør om formueskatt eller utbytteskatt? Formueskatt må betales om man har verdier for mer enn 1,7 mill og her regnes aksjefond inn med rabatt. Utbytteskatt betaler dere når/ hvis dere tar ut avkastningen fra fondet. Denne skatten er nå på 37,8%. Anonymkode: fcfc0...ab0
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #19 Skrevet 24. mars 2024 Schmuhu skrev (5 timer siden): Fondet har en bedre avkastning enn sparekonto over tid. En global indeks ligger rundt 7% per år i gjennomsnitt. Nå vet vi jo ikke hvilken fond det er snakk om, men det virker som om du har investert ganske kort. Fondssparing er gjerne noe du gjør i minst 15 år. Da sitter du også på en likviditetsrisiko. Om markedet kræsjer, si 80%, og du trenger pengene dine på grunn av buffer behovet du har, så risikerer du å måtte selge på et ugunstig tidspunkt med mye tap. Eller om bankene stenger for børstransaksjoner, så risikerer du ikke å få pengene dine før etter krisen. En buffer på sparekonto trenger ikke å være spesiell stor. Er selvsagt litt individuell hva tallet bør være. Men du foretrekker tilgjengelighet fremfor avkastning. Mange anbefaler tre ganger månedslønnen, minus sparing. Det er ikke så gale det. Schmuhu Nei, jeg foretrekker avkastning fremfor tilgjengelighet. Jeg har levd i mange år nå og aldri hatt behov for noen umiddelbar buffer. Jeg har nok overskudd pr måned til uregelmessige utgifter, som service på bil, fornyelse av hvitevarer, osv. Andre kan gjerne ha tre månedslønner på konto med dårlig rente, men jeg lar personlig ikke et par hundre tusen stå og råtne på en bankkonto. Anonymkode: a4c7c...5ce
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2024 #20 Skrevet 24. mars 2024 exictence skrev (8 timer siden): Men man betaler jo skatt av formuen sin uansett. Det er gratis å ta ut av fondet, og da må jo de pengene betales skatt for. Men ikke mer enn hva man ellers hadde gjort når man har penger på en vanlig konto? Eller må man skatte for å ta ut et beløp i seg selv? Problemet med å bruke fond som buffer, er at du kan være nødt til å ta ut pengene på et veldig dårlig tidspunkt, for eksempel midt under et børskrakk. For eksempel hvis du trenger 30k for å reparere bold , og du må ha de pengene NÅ. Da er det dumt hvis børsen raste 20% i forrige uke. Anonymkode: cf37d...075
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå