Gå til innhold

Du som har hatt gjeldspronlemer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kom du ut av det? Trenger å høre fra andre om det har gått bra. 

Anonymkode: 73b0a...9a0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjeldsordning. Tok 5 år og nå fri som fuglen. 1.7 mill borte vekk.

Anonymkode: 4f55c...eb5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en ordning, slapp og betale en del...jeg fikk samboer. Han forhandlet, og var flink til det. 

Så fikk jeg bedre jobb, og ble gjeldfri. 

Det er 20 år siden nå...

Anonymkode: 6e678...82c

AnonymBruker
Skrevet

Fikk forhandlet ned rentene og fikk til gode nedbetalingsordninger. Var ferdig med å betale for 2 år siden. 
Nå har jeg god kontroll på økonomien, fått kjøpt meg et lite rekkehus og skal aldri tilbake i skiten😊

Anonymkode: ea1d4...d4c

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg har snudd gjelda med å.være veldig bevisst og prioritere. Men jeg har ikke hatt gjeldsordning eller noe. Jeg er av den formening at man skal betale tilbake det man skylder samme hvor tøft det er. Gjeldsordning er en snarvei, og går ut over noen som ikke er skyld i at du har fucket opp...

Regner med å være gjeldsfri om 8 - 10 år.

Anonymkode: e91b6...5a6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Pappa reddet meg, rett og slett.

Anonymkode: 9152e...5ff

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok ikke solskinnshistorien du leter etter, men kan være til hjelp med å ikke være alene om det❤️ Skammen er stor når det kommer til gjeld. 

Opparbeidet gjeld på nesten 300 000 fra 2017 til 2023. Som er nesten det dobbelte av årlig inntekt i 2023. Tok tak i desember, kontaktet alle kreditorer, statens innkrevingssentral, namsmannen etc. ved hjelp av et nært familiemedlem som tidligere har stått i stor gjeld (over millionen).

Vi fikk ordnet nedbetalingsavtaler, rentestopp og fikk ned en god del renter. Allerede på et år kan jeg være ferdig betalt hos to kreditorer! 

Jeg satt av ca 1/4 av inntekt. Der jeg betaler likt til alle kreditorer av gjeldene sum. Om 5 år så skal jeg være gjeldsfri. Uten gjeldsordning! 

Solskinnet ved denne historien er vel at de aller fleste vi snakket med, var hyggelige og hjelpsomme folk. Den triveligste vi snakket med var faktisk mannen hos Statens Innkrevningssentral, og DET hadde jeg aldri forventet! 

Noen kreditorer var svært krevende, sur og grinete, så om du plages i samtale med dem spør om hjelp fra noen. Om det er andre du vet har stått i gjeld, NAV gjeldsrådgivning(i håp om en god rådgiver), eventuelt hør med namsmannen angående gjeldsordning hvis gjelden er større enn hva du selv blir å klare. Du kan også kontakte kreditorene over mail - men du må argumentere godt for deg for å få til en avtale som passer deg! 

Muligheter er det, hjelp er tilgjengelig, men man må tørre å snakke om det - jo mer det prates om, jo mindre blir følelsen av skam, er min opplevelse. Jeg har snakket ihjel om gjelden min siste 2 årene, det har hjalp meg mye. Men snakk med noen du stoler på til å begynne med, å møte forståelse og nærmest nesten tilgivelse er en god kur for å fjerne skam! 

Anonymkode: 5f414...c5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs jo hvordan situasjonen din er. Jeg havnet i det pga spillegal partner. Jeg visste ikke noe om det før det kom regninger på forbrukslån. Jeg hadde ikke noe i mitt navn, men vi hadde felleseie som jeg var redd skulle bli dratt med. Pga verdi i eiendom klarte vi å få samlet det aller meste i et større lån med gode betingelser slik at det som ville vært gjeld resten av livet med å bare betale minimumsbeløp på rundt 20.000 i mnd, ble betalt ned på under 10 år og med 4000 i mnd.  Han kunne jo ikke fått det uten hjelp av meg og verdier i andre ting. Det kommer veldig an på resten av din historie ☺️

Anonymkode: 58ca2...034

AnonymBruker
Skrevet

Tok meg ekstra nattevakt jobb i tillegg til min vanlige dagjobb. Helt forferdelig tungt men er ferdig å betale ned alt i august.

Anonymkode: cc261...957

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Dette er nok ikke solskinnshistorien du leter etter, men kan være til hjelp med å ikke være alene om det❤️ Skammen er stor når det kommer til gjeld. 

Opparbeidet gjeld på nesten 300 000 fra 2017 til 2023. Som er nesten det dobbelte av årlig inntekt i 2023. Tok tak i desember, kontaktet alle kreditorer, statens innkrevingssentral, namsmannen etc. ved hjelp av et nært familiemedlem som tidligere har stått i stor gjeld (over millionen).

Vi fikk ordnet nedbetalingsavtaler, rentestopp og fikk ned en god del renter. Allerede på et år kan jeg være ferdig betalt hos to kreditorer! 

Jeg satt av ca 1/4 av inntekt. Der jeg betaler likt til alle kreditorer av gjeldene sum. Om 5 år så skal jeg være gjeldsfri. Uten gjeldsordning! 

Solskinnet ved denne historien er vel at de aller fleste vi snakket med, var hyggelige og hjelpsomme folk. Den triveligste vi snakket med var faktisk mannen hos Statens Innkrevningssentral, og DET hadde jeg aldri forventet! 

Noen kreditorer var svært krevende, sur og grinete, så om du plages i samtale med dem spør om hjelp fra noen. Om det er andre du vet har stått i gjeld, NAV gjeldsrådgivning(i håp om en god rådgiver), eventuelt hør med namsmannen angående gjeldsordning hvis gjelden er større enn hva du selv blir å klare. Du kan også kontakte kreditorene over mail - men du må argumentere godt for deg for å få til en avtale som passer deg! 

Muligheter er det, hjelp er tilgjengelig, men man må tørre å snakke om det - jo mer det prates om, jo mindre blir følelsen av skam, er min opplevelse. Jeg har snakket ihjel om gjelden min siste 2 årene, det har hjalp meg mye. Men snakk med noen du stoler på til å begynne med, å møte forståelse og nærmest nesten tilgivelse er en god kur for å fjerne skam! 

Jeg har ganske mye. Klarer å betale men blir trangt økonomisk og det sliter på meg. Jeg har prøvd å få til avtale med kreditorene før uten hell. De var overhodet ikke interessert i det, men kanskje jeg må prøve igjen og argumentere godt... Skal kontakte Nav for rådgivning. 

Har ikke så mange å snakke med. Foreldrene mine kan jeg ikke snakke med da de hadde reagert med sinne og sikkert snakket i flere dager om hvor dum jeg er, og det trenger jeg ikke. De hadde kanskje blitt så skuffet at de ikke ville se meg igjen. Jeg har noen venner, men må nok psyke meg opp veldig for å tørre å snakke med dem om det. Tør ikke å snakke med fastlegen heller, for redd for å få et eller annet tvangsvedtak. Hadde også skammet meg veldig.

Jeg føler meg bare dum og er livredd. Men forhåpentligvis blir det bedre etter hvert. ♥️

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Betalte fast beløp månedlig over 2 år. Så dukket det opp gammel inkasso sak som var over 20 år gammel, klarte å prute ned halve gjelden mot jeg betalte rest med det samme.. jeg var så heldig og fikk låne de pengene. Legger litt og litt til sides i noen måneder og betaler tilbake i høst. Føler meg ikke gjeldsfri før jeg har betalt tilbake lånet fra venn. 

Anonymkode: 59c1d...e1f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har ganske mye. Klarer å betale men blir trangt økonomisk og det sliter på meg. Jeg har prøvd å få til avtale med kreditorene før uten hell. De var overhodet ikke interessert i det, men kanskje jeg må prøve igjen og argumentere godt... Skal kontakte Nav for rådgivning. 

Har ikke så mange å snakke med. Foreldrene mine kan jeg ikke snakke med da de hadde reagert med sinne og sikkert snakket i flere dager om hvor dum jeg er, og det trenger jeg ikke. De hadde kanskje blitt så skuffet at de ikke ville se meg igjen. Jeg har noen venner, men må nok psyke meg opp veldig for å tørre å snakke med dem om det. Tør ikke å snakke med fastlegen heller, for redd for å få et eller annet tvangsvedtak. Hadde også skammet meg veldig.

Jeg føler meg bare dum og er livredd. Men forhåpentligvis blir det bedre etter hvert. ♥️

Du trenger ikke være bekymret for å få noe tvangsvedtak fra fastlegen, økonomisk sett har legen ingen rettigheter ovenfor deg og har taushetsplikt ovenfor alt dere snakker om. Om du derimot frykter tvang rettet mot psykiatri, så er det heller ikke behov for bekymring. Psykiatrien i Norge er så fullstappet at gjeldsproblemer vil ikke bli stagnert som noe diagnose😅 

Jeg syntes du er tøff, du har alt tatt første steget med å spørre her! Tiltross for at det skjer anonymt, altså man kan jo bare tenke seg hvor mange som sitter i gjeld her til lands - det er mange!

Nå etter jeg fikk åpnet meg opp om gjelden jeg har, så skjemmes jeg mer over hvor skambelagt det er å snakke om og være ærlig om. 

Når det gjelder avtaler med kreditorer, så har jeg flere e-mailer der de krever informasjon forhold til nedbetalingsavtale. Det var vanskeligere å få over mail forhold til kombi-dialog over telefon samt mail. Har enda en kreditor uten avtale, men det står kun på meg da jeg ikke har fått sendt «søknad» til dem enda.. 

eksempelvis krever Kredinor: 

«For at vi skal kunne ta en vurdering, må følgende dokumentasjon vedlegges: 

- Siste skattelikning

- Lønnsinntekter, stønader og andre løpende inntekter/ytelser

- Boutgifter

- Oversikt over total gjeldsbyrde

- Bekreftelse om hvorvidt alle kreditorer mottar like tilbud og at alle godkjenner akkordforslaget

- Bekreftelse om hvor midlene som skal benyttes til akkordbetalingen kommer fra»

——————-

De to siste avsnittene skal du bare se bort i fra, da dette både gjelder meg og min sak, men kopierte hele for å gi et fullverdig eksempel. 

Kredinor er også forholdsvis greie å ha med å gjøre, er egen erfaring. Men igjen, har et par andre kreditorer som ikke var så veldig medgjørelig🙃

Legg ved alt av faste utgifter du har, i tillegg. Forklar situasjon din godt, hvordan du endte opp med gjelden og legg press på at dette ønsker du å rydde opp i! Men er fullstendig avhengig av et samarbeid for å få det til. Legg frem et ønske av nedbetaling, jeg betaler 4000 hver mnd fordelt på 8 kreditorer med min lille lønn, men er samboende og står ikke alene om det økonomiske. Det hjelper helt klart på. Hadde jeg vært alene, kunne jeg kanskje betalt 1500,- i mnd. 

Jeg har tatt dumme valg, jeg har skjemtes og følt meg elendig som menneske som klarte å sette meg selv i denne situasjon. Jeg kunne satt de 48 000 kronene på sparing istede, hadde det ikke vært for at jeg har tatt valgene jeg har. 

Men det betyr ikke at jeg er dum, det betyr ikke at jeg er elendig som menneske eller med økonomi for den saks skyld. Jeg er forholdsvis god med økonomi, god tall forståelse. Jeg har bare rett og slett ikke hatt økonomi til å leve slik som jeg gjorde, jeg prioriterte bort og valgte annerledes enn jeg skulle ha gjort. 

Før jeg tok tak og fant ut av hvor mye jeg hadde i gjeld, så jeg for meg en sum på 500-600 000 og du kan tro gleden og lettelsen når jeg kom fram til 238 000 for 2 år siden😅 Disse 2 årene har vært fylt av sorg, stress og angst, og skam. Helt til jeg til slutt avtalte med samboer at nå ønsker jeg å rydde opp i dette, slik at vi kan leve mye bedre sammen senere. Jeg fikk redusert fellesutgifter, slik at jeg spytter mer i gjelda uten å føle meg konkurs hver måned. 

Hjelpes.. dette ble sikkert noe kronglete og rotete, fingrene bare løper i takt med tankene. 

Du skal kunne både leve og betale ned gjelden, klart noen ting vil bli tilsidesatt. Man må velge enten eller på enkelte ting, men den mestringsfølelsen av å sitte igjen med følelsen på at månedens regning er betalt er helt uvurderlig!

Kreditorer kan være kronglete, men ha argumentene dine klare. Tilby en så god avtale du føler du klarer, argumenter og forklar! Legg med alt som kan være nyttig for dem å vite økonomisk, så har jeg troa for at det ordner seg❤️ 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Betalte fast beløp månedlig over 2 år. Så dukket det opp gammel inkasso sak som var over 20 år gammel, klarte å prute ned halve gjelden mot jeg betalte rest med det samme.. jeg var så heldig og fikk låne de pengene. Legger litt og litt til sides i noen måneder og betaler tilbake i høst. Føler meg ikke gjeldsfri før jeg har betalt tilbake lånet fra venn. 

Anonymkode: 59c1d...e1f

Inkassosaker på 20 år er forlengst foreldet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fikk økonomisk rådgivning fra Nav.

Anonymkode: 2ec41...448

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Inkassosaker på 20 år er forlengst foreldet.

Advokat fra Livets harde skole?? Nei de er ikke foreldet så lenge de blir holdt liv i. 

Anonymkode: e0830...6a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har snudd gjelda med å.være veldig bevisst og prioritere. Men jeg har ikke hatt gjeldsordning eller noe. Jeg er av den formening at man skal betale tilbake det man skylder samme hvor tøft det er. Gjeldsordning er en snarvei, og går ut over noen som ikke er skyld i at du har fucket opp...

Regner med å være gjeldsfri om 8 - 10 år.

Anonymkode: e91b6...5a6

Betalte hele gjelda med gjeldsordning. 

Det er for de som ikke har sjans til å betale tilbake, sannsynligvis pga renter på 25-30% som de man skylder ikke vil forhandle. Det er ingen snarvei men siste utvei for kreditor og skylder

Anonymkode: b900c...146

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Advokat fra Livets harde skole?? Nei de er ikke foreldet så lenge de blir holdt liv i. 

Anonymkode: e0830...6a8

Morsom du.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...