Gå til innhold

Fordeling av innbo ved avsluttet forhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Vi har besluttet å gå fra hverandre, og har ett spørsmål jeg lurer litt på. 

Samboer har satt opp en liste med ting han kommer på som har mest verdi. Av denne listen er det bare ett par stoler han vil ta med seg, alt annet vil han absolutt IKKE ha. Han har utelatt å sette verdi på dekketøy, bilder, gardiner og 5 lamper, sengtøy, to senger osv. Dette vil han bare lemme i huset som jeg da skal overta. 

Han mener at jeg skal betale han i kontanter det han har satt verdien til. Er ting på denne listen jeg ikke vil ha, som han mener at jeg "burde" få solgt til den verdien han har satt. Så han mener altså at jeg skal kjøpe han ut av alt, og SÅ selge det. 

Jeg kan se saken fra to sider, en er at jeg eier jo 50% av alle disse tingene fra før av. Så skal jeg betale han noe så er det 50% av den verdien som er satt. Gjlr vi det ikke sånn så er han den eneste som tjener på at jeg betaler fulle verdien av gjenstanden,og jeg ender opp med å tape siden jeg har betalt for gjenstanden når vi anskaffet den,og får jeg solgt det så har ikke jeg tjent noe.   Eller så kan man se det slik at jeg skal betale han hele verdien av hva disse tingene er verdt fordi det er verdien på det jeg får beholde!  

Han ønsker ikke at vi skal selge det jeg ikke vil ha på Finn, da det bare er en mnd til han flytter. Han ønsker som sagt at jeg betaler han og så får jeg det solgt etterpå. Slik at det blir mitt problem å bli kvitt det. 

Er det noen som har vært igjennom et samlivsbrudd, hvordan gjorde dere det?  Hva tenker dere er riktig å gjøre? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle eiendeler deles i to «hauger». Så får dere én haug hver. Han kan ta med sine ting, selge de, eller sette de igjen i huset. Det får han finne ut av selv. 

Han kan ikke bestemme at du skal kjøpe ut det han ikke vil ha. 

Anonymkode: b2813...103

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis dere er samboere eier personen som kjøpte gjennstanden dem. Har han betalt for dem, er de hans. Du har ingen plikt å selge hans ting.

Hvis dere har betalt sammen eier dere halvparten hver. Da kan dere velge mellom å selge, eller at en betaler halvparten av verdien. Vær obs på at ting som hvitevarer og møbler stort sett har begrenset levetid, så man må trekke fra bruk. Forsikringsvilkår kan være en fin pekepin på verditap per år. Eventuelt bruk 20%. 

Du skal selvsagt ikke betale hele verdien av noe du eier halvparten av. Hvis du ikke eier halvparten er det heller ikke ditt problem å selge gjenstandene. Noen ganger kan det være lettere om man tenker på det som et hus eller en bil. Hvis du ikke eier bilen skal du selvsagt ikke selge den, og du har selvsagt ikke noen plikt til å kjøpe den. Dersom du eier halve, skal du selvsagt ikke betale full pris for å kjøpe hans ideelle halvpart.

Jeg ville ikke påtatt meg arbeidet med å selge alle eiendelene uten kompensasjon for det. Ville tilbudt en pris for alt som er igjen, som er under halvparten. Hvis jeg ikke kom til enighet hadde jeg bare bedt den andre parten ta med seg dritten og sende meg halvparten av salgsprisen vel vitende om at de pengene er tapt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Alle eiendeler deles i to «hauger». Så får dere én haug hver. Han kan ta med sine ting, selge de, eller sette de igjen i huset. Det får han finne ut av selv. 

Han kan ikke bestemme at du skal kjøpe ut det han ikke vil ha. 

Men kan jeg tvinge han til det? Var akkurat det jeg ville,men da ente det opp med krangling. Og jeg prøver å holde det så sivilisert som overhode mulig. 

Skrevet
ajarRun skrev (2 minutter siden):

Hvis dere er samboere eier personen som kjøpte gjennstanden dem. Har han betalt for dem, er de hans. Du har ingen plikt å selge hans ting.

Hvis dere har betalt sammen eier dere halvparten hver. Da kan dere velge mellom å selge, eller at en betaler halvparten av verdien. Vær obs på at ting som hvitevarer og møbler stort sett har begrenset levetid, så man må trekke fra bruk. Forsikringsvilkår kan være en fin pekepin på verditap per år. Eventuelt bruk 20%. 

Du skal selvsagt ikke betale hele verdien av noe du eier halvparten av. Hvis du ikke eier halvparten er det heller ikke ditt problem å selge gjenstandene. Noen ganger kan det være lettere om man tenker på det som et hus eller en bil. Hvis du ikke eier bilen skal du selvsagt ikke selge den, og du har selvsagt ikke noen plikt til å kjøpe den. Dersom du eier halve, skal du selvsagt ikke betale full pris for å kjøpe hans ideelle halvpart.

Jeg ville ikke påtatt meg arbeidet med å selge alle eiendelene uten kompensasjon for det. Ville tilbudt en pris for alt som er igjen, som er under halvparten. Hvis jeg ikke kom til enighet hadde jeg bare bedt den andre parten ta med seg dritten og sende meg halvparten av salgsprisen vel vitende om at de pengene er tapt.

Jeg eier halvparten av alle gjenstander på listen hans.  Jeg må vel qbare kvinne meg opp til kamp mot han. Han mener han fortjener at jeg kjøper han ut, for så å selge det jeg ikke vil ha 🤯

• Hjerte 2
Skrevet
Slitenmamma skrev (2 minutter siden):

Men kan jeg tvinge han til det? Var akkurat det jeg ville,men da ente det opp med krangling. Og jeg prøver å holde det så sivilisert som overhode mulig. 

Han kan ikke tvinge deg til å kjøpe dem, eller til å ta arbeidet med å selge dem. Hvis du ikke ønsker tingene har du ingen plikt til å kjøpe han ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han oppfører seg ikke så greit han heller. Alt skal deles 50/50, og hvis jan ikke vil ha tingene, så skal du heller ikke betale for de.

Han kan ikke dumpe på deg med masse arbeid mot din vilje.

Anonymkode: adfc9...42a

Skrevet
Slitenmamma skrev (1 minutt siden):

Jeg eier halvparten av alle gjenstander på listen hans.  Jeg må vel qbare kvinne meg opp til kamp mot han. Han mener han fortjener at jeg kjøper han ut, for så å selge det jeg ikke vil ha 🤯

Du får be han selge sin ideelle halvpart på Finn. Se hvor mange som vil ha en halv sofa :P

Det er en del boliger som blir solgt sånn, det blir ikke god pris ut av det.

Viktigste er bare å få han ut døra, bytt lås og så er saken ferdig. Han vinner ikke fram i forliksrådet med dette her, så bare la han dra. Utsett samtalen til han er ute.

Skrevet
Slitenmamma skrev (3 minutter siden):

Du kan ikke tvinge han til det, men han kan ikke tvinge deg til å kjøpe han ut heller.

Dersom det er ting av verdi som begge har betalt for, men som ingen av dere vil ha nå, så virker det nest ryddige at dere legger det ut for salg og deler gevinsten 50/50 når det blir solgt. Blir det ikke solgt innen en viss tid, så får dere heller bli enige om at det kastes (likt tap for begge).

Dersom du kjøper ut hans del, så er det jo du som blir sittende med risikoen for å eventuelt ikke få solgt eiendelene. Det hadde ikke jeg giddet i alle fall.

• Liker 3
Skrevet

Er det noen grunn til at han slår seg så vrang for akkurat dette? Det virker jo i bunn og grunn som en filleting hvis det ikke er store verdier det er snakk om. Har han vært raus på andre områder av oppgjøret etter bruddet slik at han kanskje føler at han burde ha opparbeidet seg litt goodwill?

Skrevet
Tripptrapp1 skrev (9 minutter siden):

Er det noen grunn til at han slår seg så vrang for akkurat dette? Det virker jo i bunn og grunn som en filleting hvis det ikke er store verdier det er snakk om. Har han vært raus på andre områder av oppgjøret etter bruddet slik at han kanskje føler at han burde ha opparbeidet seg litt goodwill?

Ja, han mener at han er den tapende part. Bl.a det at jeg får kjøpe huset, som han dog sa at han ikke ville ha. At han har brukt så mye tid på å gå på hele 6 visninger for å finne nytt bopel. Men han føler nok at det er ett tap, at han må flytte fra huset.  Nå er jeg kanskje litt partisk men han har veldig lett for å fremheve seg selv. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvem av dere ønsket bruddet?

Anonymkode: 3d81a...09e

Skrevet
Slitenmamma skrev (5 minutter siden):

Ja, han mener at han er den tapende part. Bl.a det at jeg får kjøpe huset, som han dog sa at han ikke ville ha. At han har brukt så mye tid på å gå på hele 6 visninger for å finne nytt bopel. Men han føler nok at det er ett tap, at han må flytte fra huset.  Nå er jeg kanskje litt partisk men han har veldig lett for å fremheve seg selv. 

Hvis det er bestemt at du skal ta over huset, så har han jo akseptert det. Han kan ikke bruke det imot deg på et senere tidspunkt da. Hvis begge vil ta over det samme huset og det ikke er noe spesielt som taler for at den ene har større rett enn den andre, så får dere avgjøre det ved loddtrekning da.

Taper han noe økonomisk hvis du kjøper ut hans del til markedspris? Eller er det merarbeidet med å skaffe seg ny bopæl som er «tapet».

Hvis han helt faktisk (og ikke bare opplevd) sitter igjen som økonomisk taper etter samlivsbruddet så ville jeg vurdert om jeg bare skulle kjøpt ut de få tingene han har plukket frem av verdi til fair pris (gjsn bruktpris for tilsvarende varer, forsikringsverdi e.l). Sett at det ikke er snakk om så store verdier at det blir vanskelig å gjennomføre for meg. Bare for å få avsluttet driten og kommet meg videre i livet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Han tok første steget men vi var begge veldig enig. 

Skrevet
Tripptrapp1 skrev (26 minutter siden):

Hvis det er bestemt at du skal ta over huset, så har han jo akseptert det. Han kan ikke bruke det imot deg på et senere tidspunkt da. Hvis begge vil ta over det samme huset og det ikke er noe spesielt som taler for at den ene har større rett enn den andre, så får dere avgjøre det ved loddtrekning da.

Taper han noe økonomisk hvis du kjøper ut hans del til markedspris? Eller er det merarbeidet med å skaffe seg ny bopæl som er «tapet».

Hvis han helt faktisk (og ikke bare opplevd) sitter igjen som økonomisk taper etter samlivsbruddet så ville jeg vurdert om jeg bare skulle kjøpt ut de få tingene han har plukket frem av verdi til fair pris (gjsn bruktpris for tilsvarende varer, forsikringsverdi e.l). Sett at det ikke er snakk om så store verdier at det blir vanskelig å gjennomføre for meg. Bare for å få avsluttet driten og kommet meg videre i livet. 

I hans hode sitter han han igjen med store økonomiske tap, bl.a tre ting han har fått kompiser til å utføre, som han må gjengjelde gjennom sin jobb. Tilsammen en verdi på rundt 30-60K,mer enn noe annet tror jeg er det emosjonelt tap og tapt arbeidsinnsats som å måke snø 3 ganger om dagen, klippe busker, male garasjen( han legger stor vekt på disse arbeidsinnsatsene han har utført)  .  Men i realiteten så lider han ingen nød, han har allrede kjøpt seg ny leilighet til mange millioner uten at han ennå har fått pengene fra meg for dette huset. Og ikke har han tatt om så mye lån da han har millioner på kontoen. 

Jeg har forsåvidt ingen problemer med å betale han de 17 000kr han forlanger for alle ting,men det kjennes bare ikke rett ut i hjerte mitt. Selv om han er fryktelig god til å gashlighte og argumentere. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som ingen vil ha må selges og summen deles på to, resten kan man enten ha loddtrekning på eller "verdi mot verdi" feks oppvaskmaskin mot vaskemaskin, ett bilde mot en annen gjenstand, barnas senger mot leker...

Anonymkode: 807f7...575

AnonymBruker
Skrevet
Slitenmamma skrev (9 timer siden):

Du trenger ikke tvinge han. Du kan bare sitte stille i båten, for akkurat nå er det jo han som prøver å tvinge deg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ser ikke relevansen?

Anonymkode: 35b5a...f2f

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...